Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag läste också på Macfeber att Spotify, "enligt säker källa", inte blev godkänd i AppStore. Jag har en teori. Apple har väl sagt att "Free apps must remain free"? För att Spotify i iPhone överhuvudtaget ska ha någon funktion så krävs ett Spotify Premiumkonto för 99 kr/månad. Kan inte det vara haken? Att Spotify-klienten är gratis men att de vill ha 99 kronor i månaden "utanför" AppStore?

  • Medlem
  • 2009-08-16 11:20

Hur man än vänder och vrider på konceptet med strömmande musik tror jag att folk ändå kommer att vilja kunna lyssna lokalt. Jag har en stabil uppkoppling hemma som nästan alltid ligger på 6 Mbps, men får ändå hack och glapp i musiken ibland. Med mobiltelefon (iPhone) lär det inte bli bättre, för att inte tala om i bilen, i hissen, i tunneln, i tvättstugan, i x...
Jag gillar mina filer.

Ursprungligen av Baron:

Hur man än vänder och vrider på konceptet med strömmande musik tror jag att folk ändå kommer att vilja kunna lyssna lokalt. Jag har en stabil uppkoppling hemma som nästan alltid ligger på 6 Mbps, men får ändå hack och glapp i musiken ibland. Med mobiltelefon (iPhone) lär det inte bli bättre, för att inte tala om i bilen, i hissen, i tunneln, i tvättstugan, i x...
Jag gillar mina filer.

Jag tror att det finns ett psykologiskt behov hos många av att lagra och bevara musiken lokalt om inte annat, oavsett hur bra det låter och fungerar strömmande.

Ursprungligen av Baron:

Hur man än vänder och vrider på konceptet med strömmande musik tror jag att folk ändå kommer att vilja kunna lyssna lokalt. Jag har en stabil uppkoppling hemma som nästan alltid ligger på 6 Mbps, men får ändå hack och glapp i musiken ibland. Med mobiltelefon (iPhone) lär det inte bli bättre, för att inte tala om i bilen, i hissen, i tunneln, i tvättstugan, i x...
Jag gillar mina filer.

Jag håller med på sätt och vis. För mig handlar det inte så mycket om tillgängligheten eller risken för avbrott pga nätverkstapp. Spotify påstår sig ju ha ordnat med cache-funktion i iPhone för att tackla radioskuggor och annat.
Däremot så tycker jag att själva konceptet med att prenumerera på musik är värdelös. Risken finns att Spotify en dag ändrar användarvillkoren, höjer/kräver ett visst pris för tjänsten eller helt enkelt går i konkurs. Om man då har lagt ner stor tid och möda på att skapa personliga spellistor så är allt förgäves och man måste börja om i någon annan tjänst. Jag köper min musik via iTunes och känner mig på det sättet trygg i att veta att det spelar ingen roll om Apple går i konkurs eller ändrar villkoren framöver. Den musik jag har köpt påverkas inte av det.

  • Medlem
  • 2009-08-16 12:34
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Däremot så tycker jag att själva konceptet med att prenumerera på musik är värdelös. Risken finns att Spotify en dag ändrar användarvillkoren, höjer/kräver ett visst pris för tjänsten eller helt enkelt går i konkurs. Om man då har lagt ner stor tid och möda på att skapa personliga spellistor så är allt förgäves och man måste börja om i någon annan tjänst. Jag köper min musik via iTunes och känner mig på det sättet trygg i att veta att det spelar ingen roll om Apple går i konkurs eller ändrar villkoren framöver. Den musik jag har köpt påverkas inte av det.

Helt rätt. Fast man kan ju kasta in DRM i disukssionen också, och då kan man bli rökt ändå. MS hade ju nån yjänst där man laddade hem musik som skulle verifieras mot en server för att kunna spelas om man installerade om operativsystemet.
Sedan tog de bort den servern varpå man fick se till att aldrig installerade om sitt Windows (hehe).
Nu fungerar inte iTS på samma sätt, men man är inte garanterad evig frid bara för att man har en fil i sin dator.

Ursprungligen av Baron:

Nu fungerar inte iTS på samma sätt, men man är inte garanterad evig frid bara för att man har en fil i sin dator.

Jag har funderat på det där. Efter att DRM-skyddet plockades bort från iTunes Store så kan jag inte komma på något scenario där min köpta musik helt plötsligt skulle sluta fungera pga att Apple ändrar villkor eller liknande. Den enda risken är väl att man inte har ordentlig backup och förlorar allt pga en hårddiskkrasch?

  • Medlem
  • 2009-08-16 11:46

+ 1, Martin & Baron! (håller med - är inte heller lockad av streamat och/eller prenumerationer)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 12:40

Allt bygger naturligtvis på att det ska fungera, man ska ju inte behöva känna en risk i att Spotify försvinner, men så är det ju alltid. Inte ens ett äktenskap är skrivet i sten, eller hur ska man säga.

Något jag börjar känna ett riktigt behov är dock en webbtjänst som tillåter mig ha mitt "desktop" som en webbsida med en inloggning. Väl inne där så har jag alla mina bookmarks, alla mina applikationer (Spotify borde kunna gå som en slags Java-applet eller något), länkar till en massa sköna Google-apps, kort och gott, kanske t om även någon mapp liknande "mina dokument" där alla filer hämtades från t ex Gmail - ett ställe som gjorde att man kände sig hemma på vilken dator som helst som hade internetanslutning. Det är ju bara en tidsfråga... och i det läget är ju något som Spotify helt underbart; inga filer behöver lagras lokalt på datorn, ändå har man det man anser sig behöva, åtminstone från internetsidan, som ju växer mer och mer i användbarhet / funktionalitet.

  • Medlem
  • 2009-08-16 14:14
Ursprungligen av PF:

Allt bygger naturligtvis på att det ska fungera, man ska ju inte behöva känna en risk i att Spotify försvinner, men så är det ju alltid. Inte ens ett äktenskap är skrivet i sten, eller hur ska man säga.

Något jag börjar känna ett riktigt behov är dock en webbtjänst som tillåter mig ha mitt "desktop" som en webbsida med en inloggning. Väl inne där så har jag alla mina bookmarks, alla mina applikationer (Spotify borde kunna gå som en slags Java-applet eller något), länkar till en massa sköna Google-apps, kort och gott, kanske t om även någon mapp liknande "mina dokument" där alla filer hämtades från t ex Gmail - ett ställe som gjorde att man kände sig hemma på vilken dator som helst som hade internetanslutning. Det är ju bara en tidsfråga... och i det läget är ju något som Spotify helt underbart; inga filer behöver lagras lokalt på datorn, ändå har man det man anser sig behöva, åtminstone från internetsidan, som ju växer mer och mer i användbarhet / funktionalitet.

Och helt plötsligt gräver nån tjomme av en kabel...

Ursprungligen av PF:

Något jag börjar känna ett riktigt behov är dock en webbtjänst som tillåter mig ha mitt "desktop" som en webbsida med en inloggning. Väl inne där så har jag alla mina bookmarks, alla mina applikationer (Spotify borde kunna gå som en slags Java-applet eller något), länkar till en massa sköna Google-apps, kort och gott, kanske t om även någon mapp liknande "mina dokument" där alla filer hämtades från t ex Gmail - ett ställe som gjorde att man kände sig hemma på vilken dator som helst som hade internetanslutning. Det är ju bara en tidsfråga...

Cloud Computing!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-08-16 20:36
Ursprungligen av JävelPersson:

Cloud Computing!

icloud - Your friends, files and digital life on any computer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 12:45

Ja - och i det hänseendet kan man ju diskutera vad som är mest "framtidssäkrat" av iTunes vs Spotify. Jag tror verkligen det här med lokal lagring är på väg bort, eller; jag vill tro på det. Man kan bara hoppas. Men vad är meningen med att alla miljarder användare ska ha lika många miljarder egna backuper? Där det kunde räcka med ett par hundra backupmaskiner för att tillfredställa några miljarder användare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-16 13:20

Lokal lagring är på väg att bli en marginell företeelse. När man påstår ngt annat här blir det en diskussion som jag tror blir väldigt komisk att läsa om säg 30 år.

Ersättningssystemet för Spotify verkar ju vara rätt så uppfuckat dock och på ngt vis känns det symptomatiskt för hur hela den här branschen ser ut. "Bolagen måste dö innan det kan resa sig ngt bra ur askan" sa en artist till mig i förra veckan och ibland är jag böjd att hålla med.

Pirate Bay kan ju dock aldrig vara ett rimligare alternativ, om man ska ha någon moralisk grund att stå på.

Ursprungligen av Skilling:

Pirate Bay kan ju dock aldrig vara ett rimligare alternativ, om man ska ha någon moralisk grund att stå på.

Varför inte? Jag har just nu god lust att rekommendera alla som inte har råd att köpa mina låtar att fildela, istället för att stoppa pengar i Spotifys fickor.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-16 18:10
Ursprungligen av Dumb Dan:

Varför inte? Jag har just nu god lust att rekommendera alla som inte har råd att köpa mina låtar att fildela, istället för att stoppa pengar i Spotifys fickor.

För att Private Bay har generösare avtal med artisterna?

Jag förstår vad du menar, men PB är ju knappast välgörenhet heller, eller hur?

Jag tycker att Spotify är en grym tjänst, men jag håller med om att det luktar skunk kring ersättningarna. I den bästa av världar kommer snart konkurrenter som löser det snyggare. Idén är fantastisk och jag hoppas att inte barnsjukdomarna är obotliga.

Jag är inte naivy optimistisk, men jag tycker att PB är ganska långt ifrån att vara the good guys i sammanhanget.

  • Medlem
  • 2009-08-16 14:11
Ursprungligen av Skilling:

Lokal lagring är på väg att bli en marginell företeelse. När man påstår ngt annat här blir det en diskussion som jag tror blir väldigt komisk att läsa om säg 30 år.

Kanske är det komiskt att om 30 år förespråka lokal lagring, men i dag är vi 30 år före om 30 år. Alltså, lokal lagring i dag ska jämföras med streaming i dag, inte streaming om 30 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 15:31
Ursprungligen av Skilling:

Ersättningssystemet för Spotify verkar ju vara rätt så uppfuckat dock och på ngt vis känns det symptomatiskt för hur hela den här branschen ser ut. "Bolagen måste dö innan det kan resa sig ngt bra ur askan" sa en artist till mig i förra veckan och ibland är jag böjd att hålla med.

Pirate Bay kan ju dock aldrig vara ett rimligare alternativ, om man ska ha någon moralisk grund att stå på.

Jag skrev en kommentar här Uggla v/s Spotify – reality check | Magnus Hugemark angående ersättningsnivåerna. Om man spelar spotify på jobbet, 8 timmar varje vardag och alla låtar är tre minuter långa så blir det 3360 låtar på en månad (last.fm har scrobblat 28000 låtar för mig på knappt 1,5 år så det är lite i överkant för min del) Med de uppskattade ersättningsnivåer som har läckt ut så blir den totala ersättningen 1,14 kronor för alla 3360 spelningarna. Och då verkar det som att det är vad skivbolaget får. De betalar i sin tur artisten, dvs ersättningen är i stort sett försumbar. Samtidigt tar Spotify 99 kronor för ett premiumabonnemang i en månad.:mad:

Jag är lite inne på samma linje som Dumb Dan faktiskt, Spotify är inte bättre än resten av musikindustrin, det handlar som vanligt bara om att göra pengar på andras musik och ge artisterna smulorna, frågan är varför vi accepterar det?

Frågan om vad som är mest moraliskt av Spotify och fildelningsnätverken är inte alls så självklar och i valet mellan att berika gänget bakom Spotify mot en högst symbolisk ersättning och att folk delar ens musik gratis för noll ersättning så lutar jag nog mot det sistnämnda.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 14:27

JAPP .. KOMMER SNAArt!

FRA & co gillar nog idén med att ingenting i framtiden lagras lokalt. Det blir mycket enklare att enbart rikta in sin spaning på de företag som erbjuder dessa lagringstjänster. Dessutom har man tillgång till alla människors innehåll på datorerna, och inte bara det som i dagsläget skickas ut på nätet.
Upphovsrättsindustrin skulle också gilla konceptet då de på ett enklare sätt kan "scanna av" alla användares innehåll. För att inte tala om Nordkorea och alla andra stater/institutioner som gillar att ha lite mer koll på befolkningen än vad majoriteten tycker är nödvändigt.

Visst finns det bra idéer och enorma fördelar med "molnet". Men jag tror nog att vi lagrar lokalt ett bra tag framöver, alternativt skapar privata moln som står hemma i garderoben/på företaget.

Jag tror ändå att ryktet stämmer. Möjligt att Spotify försöker att föra en dialog med Apple, och därav att man inte vill bekräfta ryktet förrän det sista ordet verkligen är sagt.

  • Medlem
  • 2009-08-18 11:28

Lite mer om intäkter och pengafördelning hos Spotify: Lite mer Spotify-siffror – hur 99 kronor blir en femma ? jardenberg unedited

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 13:16
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-18 13:40

Synd. Hysteriska personalkostnader. Hoppas det vänder. Gillar ju Spotify...

  • Medlem
  • 2009-08-18 13:44

En förlust nu, är inte det som planerat efter affärsplanen? Dvs det tar ett tag innan man får tillräckligt med inkomster på "vanligt" sätt, fram tills dess så står investerare för kulorna.

Så funkade det i alla fall på stället där jag jobbar nu.

Ursprungligen av jgb:

En förlust nu, är inte det som planerat efter affärsplanen? Dvs det tar ett tag innan man får tillräckligt med inkomster på "vanligt" sätt, fram tills dess så står investerare för kulorna.

Så funkade det i alla fall på stället där jag jobbar nu.

Jepp, jag antar också att det är tanken. Det är ju riskkapital i botten, och då är det så det brukar vara upplagt. Skulle de gå back även 2010 skulle jag bli orolig, men eftersom de än så länge kör via invites så är det ju inte en riktig release än.

Omsättning 2003?? Måste vara 2008. Spotify startade striima 7 oktober 2008. Så den där pizzeriajämförelsen är väl minst sagt skev.

22 miljoner i personalkostnader? Det täcker inte mer än 20-40 pers (om det är svenska löner), så det är inte särskilt hysteriskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 18:38

Personalkostaderna är riktigt låga ju! De är 35 pers såvitt jag vet och en personal med halvvettig lön får ut ungefär en tredjedel av lönekostnaden. Det innebär att lönen på papperet inte ens är 30kkr/mån i snitt. Jag tror att de får diverse optioner och bonusar plus andra förmåner som kompensation för det.

"Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music" - Uggla

Haha! Första gången jag gillar Uggla.
Det känns verkligen inte moraliskt försvarbart att betala 99kr/mån när nån procent eller promille går ner i fickan på artisterna. Återigen skjuter skivbolagen sig i foten.

Bevaka tråden