Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iOsny:

Har jag missat att Snow Leopard har släppts?
När hände detta i så fall, var till å köpa osv?

Skämtar du? Läs lite i tråden, innan du ställer en sådan fråga!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-26 15:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skämtar du? Läs lite i tråden, innan du ställer en sådan fråga!

Herre jessus, är det så svårt att hjälpa en nykomling?
Här känner man ju sig inte välkommen precis..

Även en nykomling bör läsa - åtminstone skumma igenom - tråden han vill delta i. Alla behandlas lika. Demokrati. :-D.

Ursprungligen av iOsny:

Herre jessus, är det så svårt att hjälpa en nykomling?
Här känner man ju sig inte välkommen precis..

Ursprungligen av iOsny:

Herre jessus, är det så svårt att hjälpa en nykomling?
Här känner man ju sig inte välkommen precis..

Det är ju så uppenbart att du inte hade läst en rad i den här tråden innan du ställde frågan.

Och då är man bara lat. Huruvida man är nykomling eller veteran spelar ingen roll.

Som Zimmerman redan påpekat, så kan man ju iallafall skumma igenom tråden lite först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 15:58
Ursprungligen av iOsny:

Herre jessus, är det så svårt att hjälpa en nykomling?
Här känner man ju sig inte välkommen precis..

Ursäkta med den där nykomlingsursäkten håller inte. Ingen begär att du ska komma med en lösning till ett avancerat problem, du ska bara läsa tråden som alla andra. Alla medlemmar här skulle få svar med samma ton som du just fick om de ställde den frågan.

Ursprungligen av planB:

Handen på hjärtat, hur gör ni själva? De flesta av er har väl fler än en mac?

Har bara en dator så jag köper en upgrade till min köpta Mac OS X 10.5-skiva. Har även köpt all annan programvara jag har på datorn.

Jag har också beställt på Apple Store. Det står "Prepared to ship". Jag vet inte om det betyder att de väntar tills på fredag för att skicka den. Men eftersom jag beställde leverans med Posten så får jag den i vilket fall nästa vecka med största sannolikhet.

Vi får se, inget bråttom här.

Det står att det är "the only big advantage", men finns det någon fördel att inte boota i 64-bit när man ändå har möjlighet till det?

Ursprungligen av Tobias Bergius:

Det står att det är "the only big advantage", men finns det någon fördel att inte boota i 64-bit när man ändå har möjlighet till det?

Jag är mer intresserad att veta om det finns någon märkbar nackdel med att inte göra det eftersom det kräver att jag kommer ihåg att trycka knapparna varje gång jag bootar.

mao: "möjlighet" till vad? Vad är det man kan tjäna på det, rent konkret?

Jag köper ju allt genom jobbet, men var jag arbetslös och black så skulle jag pirata. Det är ju givetvis fel, men inte skulle jag lägga av att skapa bara för att jag var arbetslös och black - det är väl straff nog att vara arbetslös och black :-D. Eftersom jag har gett Jobs 100 000 kronor privat (genom jobbet 200 000 kr till) under 20 år för hans burkar så skulle jag inte heller ligga sömnlös. Det finns brott och brott.

Hoppas skivan kommer fram på fredag. Taskigt att skicka den på fredag så att den kommer på måndag.
Man bestraffas för att man lagt en beställning tidigt. Borde egentligen vara tvärtom.
Borde belönas för att vi redan betalat. Fina räntepengar för Apple

Ursprungligen av elsevero:

Jag är mer intresserad att veta om det finns någon märkbar nackdel med att inte göra det eftersom det kräver att jag kommer ihåg att trycka knapparna varje gång jag bootar.

64-bitars kernel kräver 64-bitars kextar.
jag antar att de flesta tredjepartsutvecklare inte släppt några sådana än...?

Senast redigerat 2009-08-26 16:56

Denna är ju spännande med:

Beställningsdatum: Jun 17, 2009 kl. 02:30 PM GMT
Beräknad avsändning: 25 Sep, 2009
Beräknad leverans: 02 Okt, 2009

Sweet!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-26 19:05

En fråga som just nu verkar vara "Off-Topic" men ändå inte

Alltså jag beställde Snow Leopard den för 319 kr. "Uppgradera till Snow leopard om du redan har leopard för bara 319 kr"

Men är det någon skillnad på denna skiva?
Går det att installera Snow Leopard från denna skiva på en formaterad dator. Eller måste jag först lägga in leopard för att sen uppgradera?

Har ju leopard idag så vilket som helst är OK just nu iallafall. Kan ju komma en dag då det blir rätt drygt om det sist nämnda alternativet är rätt.

Det är just detta vi inte vet. Jag tror att det är en vanlig OSX-skiva med "hela" SL och att det inte krävs någonting alls för att installera den - Leopard etc. Jag tror också att man kan installera på helt rena diskar/datorer from scratch och att man kan göra det på en miljon burkar om man vill. Allt är som förr alltså - tror jag.

Ursprungligen av Kajan:

Men är det någon skillnad på denna skiva?
Går det att installera Snow Leopard från denna skiva på en formaterad dator. Eller måste jag först lägga in leopard för att sen uppgradera?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-26 19:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är just detta vi inte vet. Jag tror att det är en vanlig OSX-skiva med "hela" SL och att det inte krävs någonting alls för att installera den - Leopard etc. Jag tror också att man kan installera på helt rena diskar/datorer from scratch och att man kan göra det på en miljon burkar om man vill. Allt är som förr alltså - tror jag.

För att göra en uppgradering måste man ha vanliga bonn-Leoparden på hårddisken. Och då behöver man inte ens boota på snökatteskivan.
Men man kan installera från scratch också, boota på snökatteskivan, formattera och installera som vanligt.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-26 19:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är just detta vi inte vet. Jag tror att det är en vanlig OSX-skiva med "hela" SL och att det inte krävs någonting alls för att installera den - Leopard etc. Jag tror också att man kan installera på helt rena diskar/datorer from scratch och att man kan göra det på en miljon burkar om man vill. Allt är som förr alltså - tror jag.

Enligt Apples egna butik så ska det gå att lägga in på en ren burk. Frågade eftersom det är en retail och då sa dom att man inte behövde ha Leopard installerat innan. Någon som vet mer?

Om detta nu stämmer så blir det nog att blåsa burken och börja om med Snow Leopard direkt.

Ursprungligen av jonny74:

Enligt Apples egna butik så ska det gå att lägga in på en ren burk. Frågade eftersom det är en retail och då sa dom att man inte behövde ha Leopard installerat innan. Någon som vet mer?

Om detta nu stämmer så blir det nog att blåsa burken och börja om med Snow Leopard direkt.

Apples egna butik? Inte i Sverige då antar jag...?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-26 20:16
Ursprungligen av Capeman:

Apples egna butik? Inte i Sverige då antar jag...?

Sorry...lite otydlig. Var inne hos en Apple Premium Reseller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-26 23:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är just detta vi inte vet. Jag tror att det är en vanlig OSX-skiva med "hela" SL och att det inte krävs någonting alls för att installera den - Leopard etc. Jag tror också att man kan installera på helt rena diskar/datorer from scratch och att man kan göra det på en miljon burkar om man vill. Allt är som förr alltså - tror jag.

Ok. Ja då får man väll reda på det den hårda vägen någon gång i tiden.

Men jag tycker ju dock 2 saker är lite konstigt. Att om det INTE går att installera den från scratch så att säga så borde det stå väldigt tydligt.

Men samtidigt OM det skulle gå så förstår jag inte den här texten
"Snow Leopard är en uppgradering för Leopard-användare och kräver en Mac med Intel-processor."

Jaja vi får se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 10:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är just detta vi inte vet. Jag tror att det är en vanlig OSX-skiva med "hela" SL och att det inte krävs någonting alls för att installera den - Leopard etc. Jag tror också att man kan installera på helt rena diskar/datorer from scratch och att man kan göra det på en miljon burkar om man vill. Allt är som förr alltså - tror jag.

Ser ut som du har rätt
Från
Review: Snow Leopard Review | Mac OS X - Page 1 | Macworld

"However, in contrast to Microsoft—which offers a confusing array of full and upgrade versions of Windows, all of them requiring that users enter a unique serial number in order to prove they’re not pirates—Apple continues to rely on the honor system for Mac OS X. Not only does Snow Leopard not require the entry of any serial numbers, but the standard version of Snow Leopard is a bootable “full install” disc that doesn’t actually check for the presence of Leopard in order to install. This also means that if, at a later time, you want to wipe your hard drive and reinstall Snow Leopard, you won’t have to first install Leopard and then run a separate Snow Leopard upgrade on top of it. (That sound you hear is a thousand IT managers sighing with relief.)"

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-08-27 19:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är just detta vi inte vet. Jag tror att det är en vanlig OSX-skiva med "hela" SL och att det inte krävs någonting alls för att installera den - Leopard etc. Jag tror också att man kan installera på helt rena diskar/datorer from scratch och att man kan göra det på en miljon burkar om man vill. Allt är som förr alltså - tror jag.

Enligt Apple Sverige måste man ha Leopard inst. INNAN man använder den skivan.
Vad de sa till mig i allafall.

Dom ljög.

Ursprungligen av basic:

Enligt Apple Sverige måste man ha Leopard inst. INNAN man använder den skivan.
Vad de sa till mig i allafall.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-08-27 21:13

Det vore nice om de gjorde det

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 19:55

Här är en tråd med lite intressant info - bl.a. det som diskuterats innan om hur det varit med tidigare releaser:

$29.00 Snow Leopard. Can I do a clean install? - dslreports.com

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 20:41

Om någon missat länken jag postade tidigare,beträffande huruvida det går att köra en ren installation på tom disk eller inte, så postar jag den igen:

Citat:

The same guy also said he had no trouble installing the "upgrade" version on a clean hard drive.

OS X Snow Leopard Retail Disc Contains Build 10A432 - Mac Forums

  • Medlem
  • 2009-08-26 21:33
Ursprungligen av Iphone77:

Om någon missat länken jag postade tidigare,beträffande huruvida det går att köra en ren installation på tom disk eller inte, så postar jag den igen:

OS X Snow Leopard Retail Disc Contains Build 10A432 - Mac Forums

Ok, då kommer en följdfråga på det... Kan man använda sin TM-backup från Leopard om man gör en "clean" installation?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 21:38
Ursprungligen av Dalle:

Ok, då kommer en följdfråga på det... Kan man använda sin TM-backup från Leopard om man gör en "clean" installation?

Hur menar du?

  • Medlem
  • 2009-08-26 21:42
Ursprungligen av planB:

Hur menar du?

Jo, om man väljer att "blåsa" sin burk och ominstallera hela systemet från början. Alltså inte uppgradera från 10,5. Kan man då använda sin Time Machine-backup från sin 10.5 installation?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 21:48

Vad skulle du använda TM-backup'en till?

För övrigt verkar det - enligt tidigare inlägg - inte finnas möjligheten att blåsa burken i samband med installation av SL.

Ursprungligen av planB:

För övrigt verkar det - enligt tidigare inlägg - inte finnas möjligheten att blåsa burken i samband med installation av SL.

Ja, det verkar som de har tagit bort installationsalternativet "Radera och installera". Men man kan ju alltid blåsa disken med Skivverktyg först.

Bevaka tråden