Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sant...men du skrev om Apple och PPC.

Ursprungligen av Drakfot:

Därav inom citationstecken
Att ProAppsen är klara är givetvis en sak, däremot finnes det väl uppsjöar av 3:epartsutvecklade applikationer som ännu inte är Intel only, eller kanske ens Universal Binary.

• Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-07 12:39

Ah, helt korrekt. jag läste mitt inlägg igen och insåg att jag var lite otydlig.
Jag syftade givetvis på att de försöker fasa ut PPC generellt, inte bara bland sina egna appar.
Tackar för att du påpekade det

Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men du skrev om Apple och PPC.

Ärligt talat

Det känns som man plötsligt sitter med en Microsoftdator efter uppdateringen, det är ju hur många program som helst som inte vill funka

Nexus Personal
Remote desktop
AppCleaner
mfl.....

Ursprungligen av kjellebelle:

...det är ju hur många program som helst som inte vill funka
Nexus Personal
Remote desktop
AppCleaner
mfl.....

Vilka problem har du med AppCleaner? Funkar alldeles utmärkt här.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka problem har du med AppCleaner? Funkar alldeles utmärkt här.

Går inte att släppa några program i fönstret längre, det gröna krysset lyser vackert som sommargräs tills man passerar in i AppCleaner då allt istället blir grått.

Ursprungligen av kjellebelle:

Går inte att släppa några program i fönstret längre, det gröna krysset lyser vackert som sommargräs tills man passerar in i AppCleaner då allt istället blir grått.

Vilket grönt kryss? Men du den gröna "bollen" med ett plus-tecken, som Finder visar när man drar och ska kopiera något?

Och angående AppCleaner, så kan jag bara upprepa att det inte är något generellt problem med programmet i Snow Leopard, för det fungerar här. Har du den senaste versionen (vilket just nu är 1.2.2)?

Nån av er som löst problemet med att Airport-kortet försvinner ur menyraden?
Efter installation av 10.6 så visar min dator "Inget Airport-kort installerat" i menyraden, men jag kan surfa med datorn utan problem. Däremot blir det jobbigt att ansluta till nya nätverk.

Att trasha plist-filer löser problemet temporärt men det kommer tillbaka nästan direkt.

Nej, det går fort nu. OSX och proapps (Logic, Final Cut, etc) har redan lämnat PPC.

Logic fungerar med PPC men Apple lämnar inga garantier för detta.
Kolla i din programmapp så ser du att Logic fortfarande är UB.

Jo, jag vet - men det förändrar ju nget. Apple lämnar nu PPC med en rasande fart. Inte ens deras OSX funkar på PPC. Think about that :-).
Nästa iLife är garanterat bara Intel. Det är över nu - PPC. It's gone. Jag sitter på en fenomenal PPC Quad på jobbet, men det blir till att köpa en Intel PowerMac snart (kör alla Apples proapps).

Ursprungligen av EricBradley:

Logic fungerar med PPC men Apple lämnar inga garantier för detta.
Kolla i din programmapp så ser du att Logic fortfarande är UB.

Jo, jag vet - men det förändrar ju nget. Apple lämnar nu PPC med en rasande fart. Inte ens deras OSX funkar på PPC. Think about that :-).
Nästa iLife är garanterat bara Intel. Det är över nu - PPC. It's gone. Jag sitter på en fenomenal PPC Quad på jobbet, men det blir till att köpa en Intel PowerMac snart (kör alla Apples proapps).

Jag håller helt och fullt med.
PPC är historia.
Lycka till med att hitta en Intel Power Mac.;)

Är det bara jag som har drömt eller fanns det en uppgradering till SL för 99 kronor? Hittar inte några sådana.. Trodde i min enfaldighet att man kunde köpa en digital skivavbild, men det hittar jag inte heller någonstans? Vore najs att slippa vänta på hemleverans o sånt eller på att de ska få in nya i butik..

Nån får gärna väcka mig nu..

Ursprungligen av klarabara:

Är det bara jag som har drömt eller fanns det en uppgradering till SL för 99 kronor? Hittar inte några sådana.. Trodde i min enfaldighet att man kunde köpa en digital skivavbild, men det hittar jag inte heller någonstans? Vore najs att slippa vänta på hemleverans o sånt eller på att de ska få in nya i butik..

Nån får gärna väcka mig nu..

99 kr för de som nyligen köpt en Mac, s k Up-To-Dateskiva. Digital skivavbild har aldrig varit på tal, så det har du nog drömt.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 16:32
Ursprungligen av Capeman:

99 kr för de som nyligen köpt en Mac, s k Up-To-Dateskiva. Digital skivavbild har aldrig varit på tal, så det har du nog drömt.

För leopard användare. Datorn behöver inte vara värst ny.

Ursprungligen av juanito:

För leopard användare. Datorn behöver inte vara värst ny.

"Behöver inte vara värst ny" för att göra vadå? Jag undrar vad det är du svarar på egentligen?

Ajdå.. jaja.. då blir det nog att köpa den i butik ändå, det blir en anings billigare då.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 17:43

Funkar med Rosetta.

Yes!!

Exposé i docken?

I det medföljande Snow Leopard -häftet står att expose skall vara integrerat i Dock. Måste man ställa in det manuellt? Har ingen exposé- ikon i min Dock...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 23:12
Ursprungligen av Fille_jr:

I det medföljande Snow Leopard -häftet står att expose skall vara integrerat i Dock. Måste man ställa in det manuellt? Har ingen exposé- ikon i min Dock...

Inte så de menar. Klicka och håll ned knappen på ett öppet program i Dock så ska du se.
Läs mer här: Apple - Mac OS X - What is Mac OS X - Exposé

Schysst!

• Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-08 00:44

Haha, satt bara och latchade lite, har en MBP som inte är unibody och 4 finger chesterna fungerar ju nu

Ursprungligen av x-per:

Haha, satt bara och latchade lite, har en MBP som inte är unibody och 4 finger chesterna fungerar ju nu

weee! vilken MBP är det? Jag tror att det var en precis innan unibody som kunde göra de gesterna..

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-09-08 11:06
Ursprungligen av klarabara:

weee! vilken MBP är det? Jag tror att det var en precis innan unibody som kunde göra de gesterna..

Japp, MacBookPro 4.1 var den sista innan unibody. Den hade multitouch pad. Vi med 3.1 och äldre får hålla oss till ett finger.....:(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 01:56

OK, ny burk med SL installerat. Rappt och trevligt på många sätt och vis, de flesta program verkar lira bra, även om det varje gång blir någon tusenlapp för att uppgradera diverse sharewareprogram.

Men - en allvarlig bugg har jag upptäckt - det går inte att läsa vissa ical-filer från tidigare system. Detta är katastrofalt för min del då jag har tusentals event inskrivna i mina gamla kalendrar och inte har någon som helst lust att skriva in dem manuellt igen. Först trodde jag det berodde på en skadad fil eller liknande, men har nu testat både att synka från iphone samt flytta över såväl enstaka kalenderfiler som säkerhetskopior från gamla burken, men det vill sig inte alls. Får bara felmeddelande: "iCal kan inte läsa kalenderfilen. Inga nya aktiviteter har lades till i dina iCal-kalendrar." Inte heller import av säkerhetskopior funkar, inget felmeddelande, men kalender-eventen syns helt enkelt inte… Samma fenomen som vid överföringen med flyttassistenten.
Någon som känner igen detta problem - och ännu hellre vet om det går att göra något åt…

Förresten, vad har Apple gjort av de klassiska kringla-< och kringla-> för att byta fönster i alla program? Hur i helsike byter man fönster nu via tangentbordet? Otroligt frustrerande när kortkommandon som används hela tiden ändras.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 11:27

Hmm, något skräp är det med kalendrarna, löste till sist problemet delvis genom att ladda upp kalendrarna på MobileMe från den gamla MBP:n och sedan ladda ned dem i den nya.

Men allvarligt - finns det verkligen ingen som vet hur man byter fönster mellan program med snabbkommandon i Snow Leopard? Står inget i hjälpen och jag kan inte för mitt liv hitta kommandot… Jädra Apple, vad var det för fel på kringla < och kringla > egentligen?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-08 11:30
Ursprungligen av rasta:

Men allvarligt - finns det verkligen ingen som vet hur man byter fönster mellan program med snabbkommandon i Snow Leopard? Står inget i hjälpen och jag kan inte för mitt liv hitta kommandot… Jädra Apple, vad var det för fel på kringla < och kringla > egentligen?

Det fungerar utmärkt för mig.

Ursprungligen av rasta:

Engelskt system.
System Preferences > Keyboard >Keyboard shortcuts > Keyboard & Text input > Move focus to next window in appl...

Ursprungligen av rasta:

...hur man byter fönster mellan program med snabbkommandon i Snow Leopard? Står inget i hjälpen och jag kan inte för mitt liv hitta kommandot… Jädra Apple, vad var det för fel på kringla < och kringla > egentligen?

Installera Witch, så kan du växla med Alt-Tab.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 12:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Installera Witch, så kan du växla med Alt-Tab.

Är ju en möjlighet. Å andra sidan är jag så inkörd på de vanliga varianterna:
kringla+< för att byta fönster, skift+kringla + pil för att växla mellan tabbar, kringla+tab för att byta mellan programmen så det funkar bra tycker jag. Sitter i ryggmärgen sedanotaliga år tillbaka…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 12:01

Stort Tack EricBradley! Det märkliga är att det är ett svenskt system på en sprillans ny burk, men jag ser att det är något skumt med denna inställning. Engelsk inställning med kringla` av någon outgrundlig anledning. När jag klickade på Återställ förval så löste sig det hela. Mycket märkligt, men nu funkar det som det skall igen:-)

Ursprungligen av rasta:

Stort Tack EricBradley! Det märkliga är att det är ett svenskt system på en sprillans ny burk, men jag ser att det är något skumt med denna inställning. Engelsk inställning med kringla` av någon outgrundlig anledning. När jag klickade på Återställ förval så löste sig det hela. Mycket märkligt, men nu funkar det som det skall igen:-)

Jag menar att jag kör engelskt system.:p
Skönt att det fixade sig.

Bevaka tråden