Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

64 eller 32 bitars mode?

Hej,

Jag har en iMac modell 7,1 (intel, alu, mitten 2007) och kan inte se om jag kör i 64 eller 32 bitars mode? Jag är inte ens säkert om min iMac kan köra 64 bitars mode? Finns ngn med samma modell som har testad?
Jag hittar följande info:

- 64-bitars kärna och tillägg: Nej
- "firmware-abi" = <"EFI64"> enl. fråga i terminal med hjälp av Macintosh Performance Guide: Mac OS X 10.6 Snow Leopard: Booting the 64-bit Kernel
- Aktivitetskontroll visar: Intel (64 bitar)

Har provat omstart med 6 +4 och inget speciellt händer... kör min iMac i 64 eller 32 bitars mode?

Tack för hjälpen!

/Samuel

du kör 32-bitars kernel på din imac - och det kan du vara nöjd med!

det är extremt få som har praktisk nytta av 64-bitarskerneln.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-03 23:06

Fråga. Ifall man köper 300 spänns SL för uppgradering från leopard. Behöver man då alltid först insallera Leopard och sen uppgradera ?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-03 23:10

Detta har redan besvarats flertalet gånger på forumet (sök ).
Dock är svaret nej; köper man en uppgradering över disk för 319:- så behöver inte Leopard vara installerat innan man installerar Snow Leopard (som kuriosa installerade jag själv SL på 2 rensade diskar idag utan problem )

Hur det är med Up to Date-skivan som man kan köpa av Apple för 99:- är det fortfarande ovisst däremot (iaf vad jag känner till just nu).

Ursprungligen av bonis:

Fråga. Ifall man köper 300 spänns SL för uppgradering från leopard. Behöver man då alltid först insallera Leopard och sen uppgradera ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-03 23:24

Jag körde en ren installation från min up-to-date skiva igår, blåste ren hårddisken och installerade från scratch. Fungerar klockrent!

Ursprungligen av Drakfot:

Detta har redan besvarats flertalet gånger på forumet (sök ).
Dock är svaret nej; köper man en uppgradering över disk för 319:- så behöver inte Leopard vara installerat innan man installerar Snow Leopard (som kuriosa installerade jag själv SL på 2 rensade diskar idag utan problem )

Hur det är med Up to Date-skivan som man kan köpa av Apple för 99:- är det fortfarande ovisst däremot (iaf vad jag känner till just nu).

CEk: Den för 99 kr?

Jag har inte testat min, för jag orkade inte vänta på den, men det står ju "Upgrade DVD" på den så jag misstänker att det bara är en uppgradering och inte innehåller hela systemet. Men jag har gärna fel.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 07:09
Ursprungligen av Drakfot:

Finns redan en tråd för detta. Så den diskussionen tar vi där.

http://www.99.se/aktuella-rykten/269924-apple-testar-mac-os-x-10-6-1-a.html

/Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-04 22:01

Svar ja. Det är den jag har så jag testade att blåsa ur hårddisken och installera och det var inga problem, behövde inte lägga in nåt Leopard först!

Ursprungligen av tobiias:

CEk: Den för 99 kr?

Jag har inte testat min, för jag orkade inte vänta på den, men det står ju "Upgrade DVD" på den så jag misstänker att det bara är en uppgradering och inte innehåller hela systemet. Men jag har gärna fel.

Systeminställningar: Om man klickar på en tredjepartare så kommer en skylt upp om att Systeminställningar måste starta om för att man ska kunna använda inställningen man vill. Detta är nytt - hände inte i Leopard.
Inga problem...konstanterar bara :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Systeminställningar: Om man klickar på en tredjepartare så kommer en skylt upp om att Systeminställningar måste starta om för att man ska kunna använda inställningen man vill. Detta är nytt - hände inte i Leopard.
Inga problem...konstanterar bara :-).

Det är väl om pluginen i fråga måste köras i 32-bitarsläge som detta händer.

Aha - där har vi det :-). Tack för info.

(fast....pluggarna rullar ju "hela tiden" utan att jag behöver göra något...bara när man ska göra en inställning så krävs alltså en förändring? Snow Leopard kör ju 32 och 64 bitars-program automatiskt utan att jag behöver tänka på det...UTOM just när jag ska göra en inställning? Jag fattar inte detta...men det är inte viktigt)

Ursprungligen av Capeman:

Det är väl om pluginen i fråga måste köras i 32-bitarsläge som detta händer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha - där har vi det :-). Tack för info.

(fast....pluggarna rullar ju "hela tiden" utan att jag behöver göra något...bara när man ska göra en inställning så krävs alltså en förändring? Snow Leopard kör ju 32 och 64 bitars-program automatiskt utan att jag behöver tänka på det...UTOM just när jag ska göra en inställning? Jag fattar inte detta...men det är inte viktigt)

Fast systeminställningspluggarna är inte egna program utan just pluggar som laddas in av programmet Systeminställningar. Program som rullar i 64-bitsläge kan inte ladda in pluggar som bara finns i 32-bitsversion (och vice versa), så Systeminställningar startar om i 32-bitsläge för att ladda in dessa.

Så - OSX kan köra 32-bitar utan att "starta om", men Systeminställningar - som är en del av OSX - kan inte köra 32-bitar utan att starta om?

Ursprungligen av Hagelin:

Fast systeminställningspluggarna är inte egna program utan just pluggar som laddas in av programmet Systeminställningar. Program som rullar i 64-bitsläge kan inte ladda in pluggar som bara finns i 32-bitsversion (och vice versa), så Systeminställningar startar om i 32-bitsläge för att ladda in dessa.

Jag har en iMac Core 2 Duo (inköpt i början av sommaren), körs den i 64-bitarsläge? Jag är ganska kass på när det gäller just detta.

Koppla Mail mot Exchange.

Ni som har lyckats med den övningen kan väl berätta vilka uppgifter ni har angett i vilket fält. Jag får det inte att fungera ö h t.

Jag tycker att det har hänt något med grafiken. Färgerna är klarare på min gamla LG-skärm men vissa typsnitt i vårt FileMakersystem har blivit onödigt feta (se bif)

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag tycker att det har hänt något med grafiken. Färgerna är klarare på min gamla LG-skärm ...

Förvalt gammavärde är nu 2,2 till skillad från förr då 1,8 var macstandarden. Apple gav upp till sist.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-04 15:47
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Förvalt gammavärde är nu 2,2 till skillad från förr då 1,8 var macstandarden. Apple gav upp till sist.

Fast går den överdrivna fetningen i exemplet tillbaka på gammat?

Ursprungligen av planB:

Fast går den överdrivna fetningen i exemplet tillbaka på gammat?

Nej knappast.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 10:04
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Förvalt gammavärde är nu 2,2 till skillad från förr då 1,8 var macstandarden. Apple gav upp till sist.

Det är med både glädje och sorg man tar emot denna förändring. Eftersom jag har jobbat med tryck har 2.2 Windows användare varit gissel.

Men nuförtiden varken trycker jag eller läser något på papper. Och allt annat är anpassat till 2.2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 15:08

10.6.2

hej,
uppgraderade till 10.6.2 i går och då skriver inte min skrivare ut i färg längre...
Det är en Xerox Phaser 6180MFP som ligger i ett nätverk.

Någon som har en förklaring?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-04 16:35

Förhoppningsvis kommer en ordentligt stabilitetsfix för Safari. Här kraschar den lite titt som tätt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 16:37

Jag har också märkt av att vissa sidor laddar segare och att man sett lite fler badbollar efter uppgraderingen.

Ursprungligen av Northwiz:

Förhoppningsvis kommer en ordentligt stabilitetsfix för Safari. Här kraschar den lite titt som tätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-04 20:03
Ursprungligen av Drakfot:

Jag har också märkt av att vissa sidor laddar segare och att man sett lite fler badbollar efter uppgraderingen.

Minin känns rappare med SL, men förekomsten av badbollar bekräftas här med..
Kommer väl uppdateringar snart, förhoppningsvis.

Så de som absolut inte kan leva med lite buggar, bör vänta någon vecka tills nya versioner av program, drivrutiner mm börjar dyka upp.

Men ändå tumme upp för SL!

Ursprungligen av Drakfot:

Jag har också märkt av att vissa sidor laddar segare och att man sett lite fler badbollar efter uppgraderingen.

Jag körde "Reset Safari" och allting blev OK efter detta.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 22:34

Har precis gjort detta, tackar för tipset
Hoppas det löser en del problem (har iof inte märkt av så mycket sedan jag installerade om datorn igår när jag tänker efter, däremot har jag inte hunnit vara så aktiv på nätet sedan dess).

Ursprungligen av EricBradley:

Jag körde "Reset Safari" och allting blev OK efter detta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-05 12:10
Ursprungligen av EricBradley:

Jag körde "Reset Safari" och allting blev OK efter detta.

Hjälper inte här frekventa krascher oavsett vilket. Byte tillFirefox däremot - hjälpte.

Märkt att systeminställningar vill starta för att fungera när jag vill titta till Growl & Logitech inställningarna bla Lite störande, någon som veta varför så är?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 17:20

Systeminställningarna startar om i 32bitars läge när plugin mm är 32bitars
Logitech has släppt LCC v3.0, kan vara värt att prova att installera om du inte redan har.
Vad gäller Growl så jobbar de på att få det helt 64bitarskomatibelt, för min del så krashar Systeminställningar när jag vill öppna Growl, efter att den startat om i 32bitars läge. Detta hände efter att jag gjort en clean install av SL, tidigare hade jag en uppgradering och då fungerade det bra.

Ursprungligen av wildcard:

Märkt att systeminställningar vill starta för att fungera när jag vill titta till Growl & Logitech inställningarna bla Lite störande, någon som veta varför så är?

Bevaka tråden