Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 16:01

2 saker som gör att jag älskar SnowLeopard:

1: Man kan stänga av "dra isär och nyp ihop" i styrplatteinställningarna

2: Finder talar om vilket program som använder något på den disk man försöker mata ut som inte går att mata ut. Det är riktigt bra!

Jag får inte Glims att fungera med Snow Leopard och Safari 4.0.3 Någon?

Ursprungligen av wildcard:

Jag får inte Glims att fungera med Snow Leopard och Safari 4.0.3 Någon?

För lite information...

- På vilket sätt fungerar den inte. Berätta mer om symptomen.
- Vilken version av Glims har du?

Det släpptes en ny version av Glims 17 augusti ("build 20"). Har du den?

Glims

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det släpptes en ny version av Glims 17 augusti ("build 20"). Har du den?

Glims

Ja precis, installerat och klart ska det vara. Men det borde i minsta fall betyda att logotypen i sökfältet i Safari ändras till det den var igår. Efter installation borde det räcka att strata om Safari? Glims is no where to be seen

sista gången jag förbeställer något, iaf när det handlar om att spara dryga 200:-.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 19:18

Jag är för övrigt rätt säker på att jag inte fick några 6 GB ledigt på disken. Möjligtvis en 3-4 men det är max.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-09-01 19:30

Fick det idag, men brännaren är kass men den kunde fortfarande läsa skivor, trodde jag. Installationen bara stod och tuggade så jag fick avsluta och vänta tills jag kommer hem till den externa brännaren...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 19:37

Har en varningstriangel bredvid batterisymbolen efter installationen. Kontrollera batteriet står det. Har inte upplevt några problem med mitt batteri.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-01 19:45

Någon skrev tdigare i denna tråden (eller en annan) att han upplevt halverad batteritid sedan uppdateringen till Snow Leopard. Dock löste en återställning av SMC det för honom, kanske värt att prova ?

Ursprungligen av landen:

Har en varningstriangel bredvid batterisymbolen efter installationen. Kontrollera batteriet står det. Har inte upplevt några problem med mitt batteri.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-01 19:43

Jag antar att det inte går att göra en ren installation från up-to-date-skivan? Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 20:07
Ursprungligen av CEk:

Jag antar att det inte går att göra en ren installation från up-to-date-skivan? Eller?

Vad menas med up-to-date-skivan? Jag gjorde en ren installation från den skiva som apple skickade för 99kr då jag köpt min dator nyligen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-01 20:17

Ja, det var den jag menade. Det är alltså en fullversion som man kan köra en ren installation ifrån? Trodde bara det var en uppgradering och att det därför inte gick.

Ursprungligen av landen:

Vad menas med up-to-date-skivan? Jag gjorde en ren installation från den skiva som apple skickade för 99kr då jag köpt min dator nyligen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-01 20:29

Jag gillar inte nya "förbättrade" Expose som även visar minimerade fönster. Finns det något trix för att få som det var tidigare?

Fönster minimerar jag ju för att slippa se dom.

Ursprungligen av Mija:

Jag gillar inte nya "förbättrade" Expose som även visar minimerade fönster. Finns det något trix för att få som det var tidigare?

Fönster minimerar jag ju för att slippa se dom.

Fungerar det om du kör hide istället för att minimera?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-01 21:35
Ursprungligen av klarabara:

Fungerar det om du kör hide istället för att minimera?

Nej. Hide gömmer alla fönster för den aktuella applikationen, i det här fallet Safari.

Under dagen jag har många Safarifönster öppna och ett flertal minimerade som uppdaterar sig själv för att hålla igång vissa sessioner, dom minimerade vill jag bara titta på när jag vet att det händer något i dom (det plingar till).

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 23:09
Ursprungligen av Mija:

Nej. Hide gömmer alla fönster för den aktuella applikationen, i det här fallet Safari.

Under dagen jag har många Safarifönster öppna och ett flertal minimerade som uppdaterar sig själv för att hålla igång vissa sessioner, dom minimerade vill jag bara titta på när jag vet att det händer något i dom (det plingar till).

OT: Hur får du det att "plinga till" för minimerade Safari fönster och ser du vilket av dom minimerade som uppdaterats?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-02 06:31
Ursprungligen av Cekari:

OT: Hur får du det att "plinga till" för minimerade Safari fönster och ser du vilket av dom minimerade som uppdaterats?

Plinget och autouppdateringen sitter i koden på sidorna, olika pling gör att jag vet vilket fönster det är som vill bli tittat på. Det är inget jag gjort själv.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 09:35
Ursprungligen av Mija:

Plinget och autouppdateringen sitter i koden på sidorna, olika pling gör att jag vet vilket fönster det är som vill bli tittat på. Det är inget jag gjort själv.

Ah, det är därför jag inte får det att funka, funktionen är en tjänst på siten du besöker om jag fattat rätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-01 20:42

När man kör en ren installation, sk man bara ta bort partitionen eller väljer man radera på själv hårddisken? (Den som heter "Toshiba 80 Gb" eller bara partitionen "Christian" som ligger under?) Och vilket format är föredraget att formattera disken med?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-01 23:45

Saker som jag märkt fungerar i Snow leopard som inte gjorde det i Leopard:
-Spaces + Lightroom fungerar med att klicka på ikonerna för att byta "space".
-Det går att starta Mail.app minimerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 23:52

Nu vet jag inte om det här tagits upp förut, men har en fundering kring docken.

* Förut "hoppade" ju programsymbolen något när man klickade på den och man såg tydligt vilket eller vilka program man hade startat. Stendött på den fronten för mig. Nu ser raden likadan ut oavsett om öppet program eller inte.

* Kommande-shift mellan olika program funkar inte heller.

Har jag missat nåt?

Ursprungligen av henric:

Nu vet jag inte om det här tagits upp förut, men har en fundering kring docken.

* Förut "hoppade" ju programsymbolen något när man klickade på den och man såg tydligt vilket eller vilka program man hade startat. Stendött på den fronten för mig. Nu ser raden likadan ut oavsett om öppet program eller inte.

* Kommande-shift mellan olika program funkar inte heller.

Har jag missat nåt?

Provat logga ut och logga in igen ?

Det låter ju som om ngt inte är helt friskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 01:17

Ha! Spännande att den beter sig fullt normalt nu, efter en klassisk omstart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 01:19

...bortsett från att Firefox just kraschade efter ovan inlägg...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-09-02 11:48

Har gjort en ren installation på min macbook och får ibland problem med "vita" ytor, tex jag klickar på en bokmärkesflik, den öppnas men jag ser inga bokmärken bara en vit yta som mostvarar den där bokmärkena ska vara, öppnar jag den igen så ser jag bokmärkena. Samma hände precis med iChat, öppnade programmet och jag hör hur det ansluter men hela programfönstret är vitt! Någon som råkat ut för detta och råkar ha tips på hur man löser det?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-09-02 11:49

Jag beställde den 3:a Augusti och har fortfarande inte fått den. Känner mig väääldigt utanför.
Vågar nog ändå inte installera pga Nexus Personal men ändå...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-02 16:02
Ursprungligen av carpark:

Jag beställde den 3:a Augusti och har fortfarande inte fått den. Känner mig väääldigt utanför.
Vågar nog ändå inte installera pga Nexus Personal men ändå...

Tillfällig lösning på BankID-problemet - MacWorld

Kanske är till någon hjälp i alla fall

Ursprungligen av dayweed:

Tillfällig lösning på BankID-problemet - MacWorld

Kanske är till någon hjälp i alla fall

Direktlänk till Handelsbankens sida med information.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-09-02 18:32
Ursprungligen av dayweed:

Tillfällig lösning på BankID-problemet - MacWorld

Kanske är till någon hjälp i alla fall

oh tack! ...vet inte om jag vågar ändå... nu blev allt ännu mer jobbigt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-02 12:25

Tack, Hagelin!

Bevaka tråden