Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då kom den med posten.. I ett brunt kuvert..
Upgrade DVD står det på den, så frågan är vad skillnaden är mot 319.- "Install DVD'n"..

Ursprungligen av jonas.larsson:

Upgrade DVD står det på den, så frågan är vad skillnaden är mot 319.- "Install DVD'n"..

Jaha, där ser man... Jag var helt säker på att det skulle vara samma "Install DVD".

Då återstår att se om det även med denna "Upgrade DVD" går att installera på en tom hårddisk, eller om den kräver en installerad Leopard.

Jag väntar ju fortfarande på min skiva... Posten brukar komma vid 14 hos oss, så den kanske kommer idag...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jaha, där ser man... Jag var helt säker på att det skulle vara samma "Install DVD".

Då såg du uppenbarligen inte min uppackningsbild från igår

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 13:42

Någon skillnad är det på de båda skivorna. Se bifogad bild. Uppgrade DVDn har ett senare ändringsdatum och det skiljer lite på storlekarna. Hmmm...

Storleken skiljer sig inte.

Ursprungligen av Mattias L:

Någon skillnad är det på de båda skivorna. Se bifogad bild. Uppgrade DVDn har ett senare ändringsdatum och det skiljer lite på storlekarna. Hmmm...

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 15:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Storleken skiljer sig inte.

Nu är jag inte med. På den ena står det ju 6 652 071 936 byte och den andra 6 652 977 152. Det skiljer ju hela 905 216 byte mellan dom?

Det är en variabel som blir när masn har binär info på en disk - oavsett typ av disk. En naturlag. Det kan aldrig bli exakt likadant när man bränner ner imagen på två olika skivor (som dom gjort eftersom datum skiljer). Men att innehållet som sådant skulle skilja tror jag inte.

Eller har jag fel? Är det på byten exakt mellan två diskar med samma innehåll fast brända/mastrade vid olika tillfällen? Gör inte filstruktur det omöjligt?

Nu är jag inte med. På den ena står det ju 6 652 071 936 byte och den andra 6 652 977 152. Det skiljer ju hela 905 216 byte mellan dom?

för tydlighetens skull - den ena är en "up-to-date"-skiva @ 99kr och den andra en "överdisk-uppgraderingsskiva" @ 319 kr...?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 15:17
Ursprungligen av gabriela:

för tydlighetens skull - den ena är en "up-to-date"-skiva @ 99kr och den andra en "överdisk-uppgraderingsskiva" @ 319 kr...?

Det stämmer, den som är till vänster kostar 99:- den till höger 319:-

Hoppas min skiva ligger och väntar på mig hemma!

Ursprungligen av demierre:

Hoppas min skiva ligger och väntar på mig hemma!

Min kom idag, för att spä på ditt hopp lite

Ursprungligen av PeeMaN:

Min kom idag, för att spä på ditt hopp lite

Yes mitt kom idag, installerade det precis!

Min kom för 45 minuter sen, och uppgraderingen är gjord på min MBP 13". Dom små visuella skillnader som finns är välkomna för min del och systemet känns riktigt rappt! Nu väntar jag bara på att Growl och Menu Meters ska släppa uppdateringar så är jag nöjd sen.

Men... varför blev färgtemperaturen kallare? Jag inser att det finns en skillnad i gamma. Men jag provade göra en kalibrering och växla, enda skillnaden sitter i kontrasten. Färgtemat Decay 2.0 till Adium tex ser mera blågrått ut nu än svart och det verkar inte avhjälpas speciellt genom att byta färgprofil eller vitpunkt heller. Mina ögon som lurar mig?

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 14:40
Ursprungligen av danbrynefall:

Nu väntar jag bara på att Growl och Menu Meters ska släppa uppdateringar så är jag nöjd sen.

Menumeters finns ute.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Menumeters finns ute.

Yes!!

tack för tipset!

Nu väntar jag bara på att Growl och Menu Meters ska släppa uppdateringar så är jag nöjd sen.

Growl behöver ingen uppdatering för att fungera i os x 10.6, senaste versionen 1.1.6 som släpptes i juli fungerar fint i 10.6, har du senaste versionen av growl installerad?

Ursprungligen av Mikael E:

Growl behöver ingen uppdatering för att fungera i os x 10.6, senaste versionen 1.1.6 som släpptes i juli fungerar fint i 10.6, har du senaste versionen av growl installerad?

hade 1.1.5 såg jag nu, men läcker det inte minne? har iaf läst det bla på Snow Leopard Compatibility: Mac OS X 10.6 Snow Leopard Compatibility List

hade 1.1.5 såg jag nu, men läcker det inte minne? har iaf läst det bla på Snow Leopard Compatibility: Mac OS X 10.6 Snow Leopard Compatibility List

Har inte märkt av några problem personligen i os x 10.6 och growl. Känns som överkurs att gräva i console, eftersom det är till 99,9% är överkurs för mig vad det står där.

Ursprungligen av Mikael E:

Har inte märkt av några problem personligen i os x 10.6 och growl. Känns som överkurs att gräva i console, eftersom det är till 99,9% är överkurs för mig vad det står där.

okej, jag installerade iaf just 1.2b1 så jag får väl se hur det lirar först

Trådlöst

Installerade just Snow Leopard på min MB pro. Det trådlösa fungerar inte. Har en D-link. Någon som har något litet tips?

Ursprungligen av beromden:

Installerade just Snow Leopard på min MB pro. Det trådlösa fungerar inte. Har en D-link. Någon som har något litet tips?

LITE mer info hade väl inte skadat...? Och du har väl läst de andra inläggen om problem med trådlöst i 10.6? Hjälpte inte de tipsen?

Tack Capeman för snabbtt svar! Du har rätt att jag var lite kortfattad. Det mobila bredbandet fungerar bra. Mitt trådlösa kan jag se i listan över tillgängliga i Airport menyn, men jag kan inte ansluta ut det timar ut hela tiden. Jag har försökt med de råd som getts här i tråden, bland annat skapat en ny plats, men inget har hjälpt

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-02 16:53

Har problem med en Samsung nätverksskrivare efter installation av SL. Jag har testat att installera om den ett par gånger, men får bara meddelandet att skrivarprogramvaran är felaktigt installerad.

Adobe CS4-paketet gick utmärkt att installera och fungerar bra. Final Cut fungerar tyvärr sämre, får ett meddelande att "Final Cut Studio Installer requires that your system have a Quartz Extreme Capable Video Card" sedan stänger det ned. Jag sitter på en Macbook Pro med GF 8600M GT 128MB.

Sen upplever jag att Expose är segt och hackar när man ska visa "alla fönster"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-02 17:21

Expose och Final Cut problemen löste sig efter en omstart, kom på att jag inte gjort det sedan jag installerade. Har mailat samsung angående drivers, ni andra som har problem med skrivare så finns en lista på vilka som stöds här Mac OS X v10.6: Printer and scanner software

Så då har även jag bökat in SL i min MBP 15" av nyaste modell. Det verkar ha gått bra så här långt, men jag har två frågor.

När jag köpte min MBP så pillade jag lite med färginställningarna på skärmen, alltså Systeminställningar>bildskärmar>färg. Det stod på det översta "Färg-LCD" om jag minns rätt. Men jag ändrade då till Adobe RGB har jag för mig, därför att man ju ska ha Adobe RGB i en systemkamera för att få största färgomfånget om jag fattat det rätt.

Men hur är det nu egentligen på denna MBP? För kryssar man i "visa endast lägen för skärmen" så försvinner ju alla andra val och endast "Färg-LCD" blir kvar. Så vilken inställning ger bäst (rätt) färg och mest färgområde för denna skärm på min MBP? Förklara gärna lite runt saken med så kanske man blir lite mer förkovrad.

Sen nästa sak. Det enda som verkar ha ändrats (som jag sett hittills) vid uppdateringen till SL, är att Safari nu var knökfullt med reklam igen på alla internetsidor jag brukar besöka. Jag hade tidigare nån Adblocker och det inbyggda i själva Safari aktiverat. Men, vilka blockare ska man egentligen, alltså vilka som är stabila och plockar bort det mesta reklamflimret på internetsidorna.

Precis när jag skriver detta så ringer en polare varvid skrivandet avtar och efter ett tag så ska skärmen börja visa ett bildspel som jag har som viloskärm. Jag har skapat det i iPhoto och det handlar alltså bara om att jag valt en av mina fotomappar som den ska slumpa bilderna från med Ken Burns effekt. Nu blev skärmen bara svart med texten att programmet BMW Museum (mappens namn alltså) inte kunde köras med detta OS X och att jag skulle kontakta programleveratören för en kompatibel version. Men hallå, iPhoto är ju Apples eget liksom....

Dr Tinnitus

office 2004

Hej, jag har en licens med word 2004 installerat på min mac.. tänkte uppgradera till snow leopard. Skulle dock veta om det funkar, är i ganska stort behov av det iom att jag sitter på min C-uppsats. Är det ngn som vet eller har prövat... För ngt år sedan uppgraderade jag till leopard och det gick fin fint ... behövde bara flytta program mappen till en extern hårdisk, sedan efter installationen flyttade jag tillbaka det till leopard och det gick att starta utan behöva skriva dit en key eller installera ny drivare... Är dock tveksam om det funkar lika dant på den nya snow leoparden, har sett på nätet att vissa säger att det inte ska funka medan andra säger att det inte är ngt problem....

Så jag uppskattar all hjälp jag kan få ...

• Medlem
  • City
  • 2009-09-02 19:58

En liten fråga som jag inte lyckats få svar på.

Dockan blir ju lite annorlunda om man positionerar den på höger eller vänstersidan av skärmen, dvs mörkgrå bakgrund och en vit ramlinje runt. Men när man kör dockan längst ned så går den tillbaka till 3D-läget. Skall det vara så eller varför kan man inte välja den mörkgråa även där nere?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-02 22:18
Ursprungligen av kraspor:

Dockan blir ju lite annorlunda om man positionerar den på höger eller vänstersidan av skärmen, dvs mörkgrå bakgrund och en vit ramlinje runt. Men när man kör dockan längst ned så går den tillbaka till 3D-läget. Skall det vara så eller varför kan man inte välja den mörkgråa även där nere?

Så var det ju i 10.5 också. Hyllan fanns på sidorna också i utvecklingsversionerna av 10.5. Såg riktigt skumt ut, grejerna hängde liksom på sidan. I slutversionen av 10.5 dök den mörkgråa varianten upp på sidorna.

Du kan ändra utseendet genom att knappa i Terminalen, är ingen terminalmänniska men läs tidigt i tråden, där framgår det hur. Du kan också ladda hem småprogram som gör det åt dig, kolla t ex 2DOrNot2D 1.0 software download - Mac OS X - VersionTracker
Finns säkert fler program som gör samma sak.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 16:22
Ursprungligen av kraspor:

Så ska de vara engligt Apple. Till leopard finns det fungerande 3 parts program som fixar 2D vyn nere till om det är det du vill ha. Om dessa fungerar för snow leopars låter jag vara osagt.

Kolla med t.ex. Onyx, låt bli onyx om det inte stöder 10.6 än. Låt det helst bli oberoende.
Men kan du inte leva med osx som apple vill ha det går det ju alltid att ändra lite.

• Medlem
  • City
  • 2009-09-02 22:33

2DOrNot2D friggin awesume, supertips tack. Såg nämligen detta på någons dator och började då fippla och fick då upp det på sidorna av en slump, det går snabbare att hitta appsen nu känns det som iaf.
(Sökte i tråden efter dock, docka, mörkgrå docka osv men nada dök upp)

Bevaka tråden