Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-29 19:41

Själv är jag mycket besviken på Snow Leopard.
Finder blev iofs snabbare, men badbollen dominerar i flera av mina program efter uppdateringen. (Tex Mail, iMovie och iPhoto) Inget speciellt lull lull medförde uppgraderingen heller. Det mesta är same same.

Ursprungligen av MinMac:

Själv är jag mycket besviken på Snow Leopard.
Finder blev iofs snabbare, men badbollen dominerar i flera av mina program efter uppdateringen. (Tex Mail, iMovie och iPhoto) Inget speciellt lull lull medförde uppgraderingen heller. Det mesta är same same.

Om du läst på lite om snow leopard, och kanske dessutom sett de keynotes där snow leopard presenterades borde du känna till att det mesta som skett är saker som inte syns ute i användargränssnittet. Mycket av det som skett är optimering av kod. Apple har tydlig sagt att det kommer inte en massa lull lull denna gång.

Mycket nöjd med uppdateringen och har inte stött på några problem.

Det enda som jag kan komma på är att siffrorna i kalkylatorn är "kantiga" i grafiken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-29 20:14

Jag har en gammal MacMini med 1,6 MHz och 2 GB minne.
Formatterat och installerat ny rent system 10.6. Det tog ca 30 min, bra !

Efter genomkörning av några av Apple program, imponerat !

Fan ! Finder är verkligen snabb ! Allting är rapp ! Det känns som man har en Mac Pro !
Kom ihåg att det är ju en bara vanlig Intel Core Duo ! Numera är idag Core 2 Duo.

Så jag ger högsta betyget till Apple för OSX och Finder ombyggd från grunden !

Finder är verkligen snabb !

Finder är ombyggd för att vara 64 bit, bra.

Safari verkar vara också 64 bit ! För start av Safari är det bara en hopp på Dock för att komma igång ! Jag vet att det blir snabb andra gången man startar Safari.
Men jag gjorde omstart av datorn och startar Safari första gången, det ger ändå direkt ! Första hoppet på Dockan ! På en gammal Core Duo 1,6 GHZ !

Suvveränen Snow Leopard ! ! !

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 14:05
Ursprungligen av MinMac:

Själv är jag mycket besviken på Snow Leopard.
Finder blev iofs snabbare, men badbollen dominerar i flera av mina program efter uppdateringen. (Tex Mail, iMovie och iPhoto) Inget speciellt lull lull medförde uppgraderingen heller. Det mesta är same same.

Pröva att migrera dina filer manuellt, Min MacPro segade ner med 10.6 med konton som var migrerader från 10.5.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-29 19:41

Någon mer än jag som fått problem med volymen, den återställs efter omstart till 4 "bluppar" även om jag ställer in max ljud. Har provat att återställa pram 2 gånger men det hjälper inte. Behöver nya ideer.

edit: Löste problemet genom att ta bort com.apple.audio.DeviceSettings.plist och com.apple.audio.SystemSettings.plist från /Library/Preferences/Audio

Jag har kört den vanliga uppdateringsfunktionen på 3 datorer nu och det enda "problem" jag har stött på är just denna lilla volym bugg.

Ursprungligen av wrls:

Någon mer än jag som fått problem med volymen, den återställs efter omstart till 4 "bluppar" även om jag ställer in max ljud. Har provat att återställa pram 2 gånger men det hjälper inte. Behöver nya ideer.

Och detta löste problemet:

Citat:

edit: Löste problemet genom att ta bort com.apple.audio.DeviceSettings.plist och com.apple.audio.SystemSettings.plist från /Library/Preferences/Audio

Annars har allting varit otroligt smidigt och smärtfritt.
En finder bugg som förr infann sig på en Mac Mini är nu helt borta.

http://www.99.se/mac-os-x/264210-problem-med-kolumnvy.html

Snabbare uppstart av dator blev det inte - det är bara nys. Men det spelar ingen roll då jag sällan stänger/startar en Mac.
Allt känns rappare - framför allt att surfa med Safari - det måste nu vara världens snabbaste browser.
No problems so far.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-29 21:16

Första som jag la märke till var att min dator mer eller mindre blev ljudlös. Va lite små läskigt... Fick samma ljud datorn ger ifrån sig när den är på väg att stängas av under vanligt användande. Ett "mekaniskt klick" o sen lägger datorn ner (efter att man valt att stänga av) men här kom bara klicket och datorn fortsatta som vanligt fast ljudlöst. Den har inte brunnit upp än så verkar inte vara några fel på fläktarna!

Hur som! Installerat och testat dessa program utan några som helst problem: Adobe Photoshop CS4 (standard), Screenium (Screencap program), Wacom drivrutiner till en Intuos3 (beta, fungerar dock utmärkt) Adium och Maxon Cinema 4D R11 Studio Bundle. Alla fungerar precis som de ska! Ska installera Final Cut Studio 2 imorgon men är väldigt orolig över Quicktime X.

**alla programmen är testade med senaste uppdateringarna.
***Installera precis Divx Pro 7 och den verkar fungera smärtfritt me! Fick dock upp installation av rosetta när installationen var klar... vet inte varför eftersom Divx 7 enbart funkar på intel maskiner...hmm...

Senast redigerat 2009-08-29 21:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 21:36

För mig krashar Flash i Safari emellanåt, lite irriterande. Har lite andra småbuggar här och där, menyraden försvinner och kommer tillbaka med några sekunders intervall då och då. Känns som om jag verkligen borde blåsa disken och göra en ren installation...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 22:01
Ursprungligen av Solid:

För mig krashar Flash i Safari emellanåt, lite irriterande.

Flash-versionen i SL är inte den senaste. Uppgradera här: Adobe - Adobe Flash Player (och se vilken version du kör just nu här: Version test for Adobe Flash Player)

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 21:43

Har dom "fixat" sorteringen än i finder så att mappar kommer först sedan övriga filer alá windows?
(en av dom mycket få sakerna jag fortfarande retar mig på i maccen)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 13:46
Ursprungligen av Cekari:

Har dom "fixat" sorteringen än i finder så att mappar kommer först sedan övriga filer alá windows?
(en av dom mycket få sakerna jag fortfarande retar mig på i maccen)

Hoppas de aldrig söndrar detta som i Windows. Tacka vet jag alphabetisk sortering. Du kan ju sortera på "typ" kind ifall det är det du vill ha.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 17:56
Ursprungligen av juanito:

Hoppas de aldrig söndrar detta som i Windows. Tacka vet jag alphabetisk sortering. Du kan ju sortera på "typ" kind ifall det är det du vill ha.

Det är ju just det som inte fungerar, sortera på typ, och du får filer, mappar filer, mappar,.... osv i en osalig blandning. DVS en typ av filer i bokstavsordning, sen mappar av vis typ i bokstavsordning, sedan nästa typ av filer igen i bokstavsordning börjande på a... till z... osv ... följer inte nån jävla ordning alls eftersom du inte ser vilken typ det är och alltså måste veta fan varje jävla namn du ser är för typ... osv

Skrivaren ballade ur efter SL

Jag har en IP-skrivare Xerox WorkCentre 7328 och fick meddelandet efter att ha installerat SL att jag måste uppdatera drivrutinerna. På Xerox hemsida fanns dock inte något nyare än från 2008 till mac. Panikartat samtal till Xerox support följde, och lösningen visade sig väldigt enkel - ta bort skrivaren. Installera om programvaran - sen fungerade det.
Skulle inte SL fixa sånt här på egen hand?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 10:51
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en IP-skrivare Xerox WorkCentre 7328 och fick meddelandet efter att ha installerat SL att jag måste uppdatera drivrutinerna. På Xerox hemsida fanns dock inte något nyare än från 2008 till mac. Panikartat samtal till Xerox support följde, och lösningen visade sig väldigt enkel - ta bort skrivaren. Installera om programvaran - sen fungerade det.
Skulle inte SL fixa sånt här på egen hand?

Jo, och för mig gjorde den det också! Uppdateringen fanns i programuppdateraren, hur smidigt som helst. Det handlade dock om en annan Xerox-modell.

Ursprungligen av maca:

Jo, och för mig gjorde den det också! Uppdateringen fanns i programuppdateraren, hur smidigt som helst. Det handlade dock om en annan Xerox-modell.

Jag hittade inget i programuppdateraren. Tittade där först.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 16:09
Ursprungligen av Cekari:

Det är ju just det som inte fungerar, sortera på typ, och du får filer, mappar filer, mappar,.... osv i en osalig blandning. DVS en typ av filer i bokstavsordning, sen mappar av vis typ i bokstavsordning, sedan nästa typ av filer igen i bokstavsordning börjande på a... till z... osv ... följer inte nån jävla ordning alls eftersom du inte ser vilken typ det är och alltså måste veta fan varje jävla namn du ser är för typ... osv

Det fungera presis som det ska. sortera efter typ så får du efter typ.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-29 23:38

Kör en MBP med större extra skärm....och Exposé skickar hela tiden alla fönster till den lilla skärmen som inte är angiven som huvudskärm...trist!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 01:23

Orkar inte läsa igenom alla så om detta redan finns ber jag om ursäkt.

[Phoronix] Mac OS X 10.6 Brings Serious Performance Gains

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 01:54
Ursprungligen av Cekari:

Orkar inte läsa igenom alla så om detta redan finns ber jag om ursäkt.

[Phoronix] Mac OS X 10.6 Brings Serious Performance Gains

Hm, intressant. Någon som vet hur OpenCL verkligen fungerar? Instruktioner kan alltså distribueras på grafikkortets processorkärnor? Hur fritt? Det kan väl knappast innebära lika effektiv multi-threading som på den vanliga processorn (även om vi bara talar om flyttalsberäkningar)? Berör GCD även grafikkortets kärnor?

Edit: det innebär ju också att man inte kan ha det stora grafikkortet avslaget med lika gott samvete när man kör krävande beräkningar!

Senast redigerat 2009-08-30 02:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 05:56
Ursprungligen av sodemus:

Hm, intressant. Någon som vet hur OpenCL verkligen fungerar? Instruktioner kan alltså distribueras på grafikkortets processorkärnor? Hur fritt? Det kan väl knappast innebära lika effektiv multi-threading som på den vanliga processorn (även om vi bara talar om flyttalsberäkningar)? Berör GCD även grafikkortets kärnor?

Japp, GCD inbegriper GPU också!

http://www.roughlydrafted.com/2008/06/12/wwdc-2008-new-in-mac-os-x-snow-leopard/

Zimmermann: Vi missade det uppenbara. Safari JavaScript körs 50% snabbare i 64 bit än i 32 bit.
Apple - Mac OS X - New technologies in Snow Leopard

Enkelt uttryckt utförs mer i en 64 bitars instruktion än i en 32 bitars. Det är alltså inte bara möjlig minnesadressering utan även hur "stor" instruktion som hanteras i en klockcykel. Det är väl ALU:n (arithmetical logical unit) som är 64 bit? Den jämför tal med varandra, lägger ihop, multiplicerar osv. Har du tal som inte kan beskrivas med 64 bitar (eller om det var 32 bit. Jag minns inte om en 64 bit processor faktiskt har en total minnesstorlek av 128 bit eller 64 bit. Dvs, om den kan utföra logiska/aritmetiska operationer med 2 st 64 bit tal samtidigt eller 2 st 32 bitars tal samtidigt. Jag tror det förstnämnda.) så delas operationen upp över flera klockcykler vilket så klart tar längre tid. Vet inte om jag kan beskriva det bättre så, så här dags på dagen.

Då en fråga: på chip med dedikerad FPU (floating point unit), är FPU:n ändå i sin tur uppbyggd av en ALU eller hur funkar det där?

Nu vet jag inte hur ofta Java körs i Safari. Har dom flesta sajter det?
Nå - mitt Safari går som blixten - det är nog nätet som är flaskhalsen nu. Jag prioriterar AdBlock väldigt högt - utan den så sonkar allt ner 300% mera än jag vinner med 64-bitars Java :-D. Kanske kommer snart AdBlock som 64. I dont know. Tack för info.

Ursprungligen av sodemus:

Zimmermann: Vi missade det uppenbara. Safari JavaScript körs 50% snabbare i 64 bit än i 32 bit.
Apple - Mac OS X - New technologies in Snow Leopard

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu vet jag inte hur ofta Java körs i Safari. Har dom flesta sajter det?
Nå - mitt Safari går som blixten - det är nog nätet som är flaskhalsen nu. Jag prioriterar AdBlock väldigt högt - utan den så sonkar allt ner 300% mera än jag vinner med 64-bitars Java :-D. Kanske kommer snart AdBlock som 64. I dont know. Tack för info.

JavaScript, inte Java. Det ena är utvecklat av Netscape, det andra av Sun. Båda helt olika saker med alltför lika namn. Och jo, det används ganska flitigt. I princip så fort något ska ske dynamiskt är det JavaScript inblandat. Bara framsidan av 99.se består av ungefär en tredjedel med skript.

Ursprungligen av sodemus:

Hm, intressant. Någon som vet hur OpenCL verkligen fungerar? Instruktioner kan alltså distribueras på grafikkortets processorkärnor? Hur fritt? Det kan väl knappast innebära lika effektiv multi-threading som på den vanliga processorn (även om vi bara talar om flyttalsberäkningar)? Berör GCD även grafikkortets kärnor?

OpenCL låter dig dra nytta av både vanliga CPU:er samt GPU:er vid parallella beräkningar. Programmen kan själva avgöra om de vill utföra beräkningar på CPU:n eller GPU:n, eller vara mer generella och t. ex. be om enheten med flest beräkningsenheter eller med högst klockfrekvens som de sedan kör beräkningarna på.

Tekniken är inte så pass generell att du bara kan säga att du vill köra Safari på din GPU och så blir allt snabbare. Det är framförallt tänkt till parallella beräkningar där man utför samma operation på en stor mängd med data, åtminstone så länge de individuella beräkningarna är någorlunda fristående. Man bör undvika fall där beräkningarna beror på varandra även om det finns ett visst stöd för det genom att bygga up workgroups. I övrigt kan du inte dela något minne eller synkronisera mellan de individuella operationerna.

Ett typiskt exempel där OpenCL passar är att applicera ett filter på en stor bild där varje pixel får ett nytt värde baserat på t. ex. medelvärdet av pixlarna bredvid. Det är en operation som du med lätthet kan applicera på varje pixel oberoende av de andra pixlarna.

Ursprungligen av sodemus:

Jag har hittills inte hittat någon referens i Apples dokumentation som de släppte i fredags om att GCD skulle använda GPU:n. GCD påminner lite om NSOperation och NSOperationQueue från 10.5. Man skapar block som man lägger på en global kö medan GCD skapar trådar som utför blocken. Det handlar inte om att utföra beräkningar snabbare eller på en särskild enhet, utan om att förenkla och till viss del effektivisera trådhanteringen som man annars får använda för att uppnå samma sak.

Har nu installerat Snow Leopard, OS X 10.6, och måste säga att den känns mycket snabbare. Word som brukar ta väldigt långtid att öppna upp, i Leopard 10.5, går nu i Snow Leopard mycket snabbare.

Dock så gjorde jag, bara, en uppgradering. Skulle göra en clean install men hittade inte vart man skulle göra det. Men iaf så verkar allt funka bra

Vet någon om man kan synca Mail och iCal till Google, via exchange?

SHIT!!!! Det fräser när man lirar ljud med Apogee Duet! Ett slags knastrande fräs. Jag hämtade den pinfärska driver-updaten från Apogee - speciell för SL - men knastret kvarstår! Detta var INTE bra. Mycket illa. Men...jag får skylla mig själv....huvudsaken att inspelningarna blir rena - ska testa det imorgon.

  • Medlem
  • 2009-08-30 12:36

Har fått upp detta meddelande de senaste 2 gångerna när jag har startat upp min Macbook:

Vad betyder det, och vad kan jag göra åt det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 12:43

Den här stör jag mig på.
Den dyker upp på skrivbordet en gång i timmen. Störande som attan.
Hur får jag bort den? Jag har tittat i Systeminställningar men inte hittat något.

Yes!!

Ursprungligen av Dalle:

Har fått upp detta meddelande de senaste 2 gångerna när jag har startat upp min Macbook:

Vad betyder det, och vad kan jag göra åt det?

Skulle tro att tap är en del av någon VPN-mjukvara du har installerat. Prova att installera om den mjukvaran.

Bevaka tråden