Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 22:36
Ursprungligen av Jejje:

jag har 2st 1tb diskar vilket visar typ 999gb.. så hela texten under ikonen blir för lång och "klipps" i mitten.. någon som vet lösning på det..
.

Ändrar man textstorlek till 13 så fungerar det för mig, men det blir ju för stort!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-28 22:41

Någon som fått igång webbradion på sr.se?

Ursprungligen av rk:

Någon som fått igång webbradion på sr.se?

Får det att funka i Firefox, men inte i Safari.

Ursprungligen av rk:

Någon som fått igång webbradion på sr.se?

Fungerar i både safari och firefox. Försöker du lyssna på real eller windows media?

Ursprungligen av Mikael E:

Fungerar i både safari och firefox. Försöker du lyssna på real eller windows media?

Hmm. har installerat på två maskiner. På ingen av dem funkar det med Safari, däremot med Firefox. Windows media som standardinställning. Undrar om jag har någon konflikterande codec? Har Perian och Flip for Mac, kan detta ställa till det?

Plocka bort pluggarna - Perian och Flip4Mac - starta om Safari och se.

Ursprungligen av mikado:

Hmm. har installerat på två maskiner. På ingen av dem funkar det med Safari, däremot med Firefox. Windows media som standardinställning. Undrar om jag har någon konflikterande codec? Har Perian och Flip for Mac, kan detta ställa till det?

bibliotek

Jag undrar om det saknas något program i verktygsprogram - om man inte är inloggad som admin utan vanlig användare. Jag börjar tro att jag är blind kommer inte ihåg men det var i detta programmet man kunde avaktivera och aktivera root. någonting med directory...om det är så att man nu inte kan komma åt det programmet ens genom authentisering så tycker jag det är ett steg i rätt riktning.

någon som vet vad jag menar?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag undrar om det saknas något program i verktygsprogram - om man inte är inloggad som admin utan vanlig användare. Jag börjar tro att jag är blind kommer inte ihåg men det var i detta programmet man kunde avaktivera och aktivera root. någonting med directory...om det är så att man nu inte kan komma åt det programmet ens genom authentisering så tycker jag det är ett steg i rätt riktning.

någon som vet vad jag menar?

Du kommer numera åt Directory Utility via System Preferences - Accounts - Login Options - Join... - Open Directory Utility...

Den ligger under System - Library - Core Services.

Ursprungligen av Capeman:

Du kommer numera åt Directory Utility via System Preferences - Accounts - Login Options - Join... - Open Directory Utility...

Den ligger under System - Library - Core Services.

Tack för svar! , jag skrev till och med ut vad som fanns på skärmen och bockade av på pappret i tron att jag var "blind"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 09:16

Katalogtjänster

Och på svenska blir det:

Systeminställningar > Konton > Inloggning > Nätverkskontoserver: Redigera (> Öppna katalogverktyg (vid behov)).

Det nya platsen känns logisk, men inte helt lätt att hitta första gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 22:05

Har efter lite problem med min DVD-läsare i min MBP 17" äntligen installerat Snow Leopard. En trevlig sak var att efter att jag misslyckats vid första försöket (läsaren har problem med att läsa skivor emellanåt) så fortsatte installeraren där den hade avbrutit tidiagare, mkt skönt!

Sjukt rappt är det!

Jag fick ett intressant problem med mitt BT tangentbord. Det fungerar inte ihop med min MBP. Eller rättare sagt... vissa tangenter såsom alfabetet, space, return och sifforna fungerar inte medan tab, cmd, option och funktionstangenterna fungerar...

Någon som vet något?

Edit: Efter en omstart av MBP så fungerar det som det ska. Jag är övertygad om att jag hade rätt tangentbordslayout men vet inte... Nåväl, det får väl tillskrivas kontot "ghost in the machine":)

Senast redigerat 2009-08-28 23:13

Har du rätt tangentbordslayout?

Tydligen problem med min dvdläsare som tar cdskivor galant. efter 10-15 inmatningar så kicka installationen igång. Starta om, spotta ut skivan, 10.5.8 stod det när jag kika på vilken version. Satte i skivan igen, kicka igång, installerades komplett och nu känns det som att jag sitter på en ny dator.

Helt underbart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 22:43

Illustrator och Photoshop, CS3 och CS4, fungerar inte här. Det krashar så fort jag sparar en bild/fil. Det påstås fungera, men det gör det inte alls. Både CS3, CS4 och Snow Leopard är lagliga versioner.

Suck...

Ursprungligen av Airbase:

Illustrator och Photoshop, CS3 och CS4, fungerar inte här. Det krashar så fort jag sparar en bild/fil. Det påstås fungera, men det gör det inte alls. Både CS3, CS4 och Snow Leopard är lagliga versioner.

Suck...

Illustrator CS3 kraschade först men efter en omstart av maskinen så fungerar det.

Photoshop CS4 fungerade på en gång

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-28 22:54

Ugh... Det gick nog inte så bra för mig... Datorn står bara å snurrar med upp starts äpplet. Har gjort det nu i över en timme. Installationen gick igenom sen startade den om å nu så är jag fast. Några kreativa förslag på vad som är nästa åtgärd?

Tryck av strömmen för omstart.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-28 23:17

Provade det för en stund sen men den startar om man hör skivan snurra en liten stund å nu står den bar i samma läge igen. Kan man tvinga den att läsa från skivan? Eller är det något drastiskt som måste göras? Noll koll förra uppdateringen till Leopard gick hur smidigt som helst.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-29 01:20
Ursprungligen av 3mil:

Provade det för en stund sen men den startar om man hör skivan snurra en liten stund å nu står den bar i samma läge igen. Kan man tvinga den att läsa från skivan? Eller är det något drastiskt som måste göras? Noll koll förra uppdateringen till Leopard gick hur smidigt som helst.

Tillslut hittade jag alt knappen fick göra om hela installationen - Så nu funkar allt fint.

var inne på macrumors och där verkar några andra springa in i samma problem:

MacBook won't boot after installing Snow Leopard... - Mac Forums

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-29 01:33

GAH, mail buggar för mig, jag trycker på inkorgen men den visar mina anteckningar i mail istället, får trycka en massa gånger för att komma in i inkorgen!

Någon mer med samma problem?

Ursprungligen av x-per:

GAH, mail buggar för mig, jag trycker på inkorgen men den visar mina anteckningar i mail istället, får trycka en massa gånger för att komma in i inkorgen!

Någon mer med samma problem?

Tydligen kan man ändra detta i mail preferences där det är en ruta för varje konto att spara anteckningar i inboxen, om man tar bort markeringen fås det gamla beteendet tillbaka med anteckningar i anteckningsdelen.

ref: Notes in Mail in Snow Leopard (retail)? - Mac Forums

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 09:48

Jag hann precis uppdatera mina Macbook och min MacBook Pro innan jag lämnade lägenheten för att besöka mor och far (där jag nu sitter). Men jag upptäckte att efter uppgraderingen så ville inte iTunes hitta min iPhone 3GS, oavsett om jag kopplade den direkt till datorn, eller via tangentbordet så dök den inte upp så jag kunde synka, däremot laddade den fint (provade även en andra kabel för att kolla så det inte var där felet satt).

Nu är jag tyvärr inte hemma förrän i afton, alternativt imorgon förmiddag, så jag kan inte testa så mycket just nu. Men jag undrar om det är någon annan som haft problem att synka sin iPhone 3GS efter uppgraderingen till Snow Leopard?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-30 08:49

Ser ut som att mitt problem med att iTunes inte hittar min iPhone kommer lösa sig: Apple - Support - Discussions - Snow Leopard: iTunes does not recognize ...
Har kört uppdateringen på denna maskinen, skall göra det på den hemma med när jag kommer dit idag (det är den maskinen jag synkar iPhonen med).

Ursprungligen av Drakfot:

Jag hann precis uppdatera mina Macbook och min MacBook Pro innan jag lämnade lägenheten för att besöka mor och far (där jag nu sitter). Men jag upptäckte att efter uppgraderingen så ville inte iTunes hitta min iPhone 3GS, oavsett om jag kopplade den direkt till datorn, eller via tangentbordet så dök den inte upp så jag kunde synka, däremot laddade den fint (provade även en andra kabel för att kolla så det inte var där felet satt).

Nu är jag tyvärr inte hemma förrän i afton, alternativt imorgon förmiddag, så jag kan inte testa så mycket just nu. Men jag undrar om det är någon annan som haft problem att synka sin iPhone 3GS efter uppgraderingen till Snow Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 01:42

Snap, snap! Vilket underbart OS! Jag är helt övertygad om att det inte bara är placebo den här gången. Det är verkligen snabbt.

Det enda (peppar, peppar) jag saknar så här långt är Adblocker som tydligen inte är kompatibelt med 10.6 än, trots att jag tyckte det kom upp en dialogruta om uppdatering för kompatibilitet med 10.6 innan jag installerade det.

Safari AdBlock har släppt en update för SL.

Ursprungligen av sodemus:

Snap, snap! Vilket underbart OS! Jag är helt övertygad om att det inte bara är placebo den här gången. Det är verkligen snabbt.

Det enda (peppar, peppar) jag saknar så här långt är Adblocker som tydligen inte är kompatibelt med 10.6 än, trots att jag tyckte det kom upp en dialogruta om uppdatering för kompatibilitet med 10.6 innan jag installerade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 21:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Safari AdBlock har släppt en update för SL.

Fast det verkar som att det bara har stöd i 32-bit läge (enligt deras hemsida Safari AdBlock: block ads in Safari). Tack för påminnelsen förresten: hade glömt bort Adblock tills du nyligen nämnde det i en annan tråd.

Jo, men so what :-). Safari i 32 eller 64 - skitsamma. Eller? Vad jag förstår så är 64-bitar intressant om man vill ha 64746 terrabyte RAM-minne. I övrigt fattar jag zero. Vad är det goa med att köra Safari i 64?

Ursprungligen av sodemus:

Fast det verkar som att det bara har stöd i 32-bit läge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 22:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men so what :-). Safari i 32 eller 64 - skitsamma. Eller? Vad jag förstår så är 64-bitar intressant om man vill ha 64746 terrabyte RAM-minne. I övrigt fattar jag zero. Vad är det goa med att köra Safari i 64?

Generellt är det ju inte sant men när det kommer till Safari så har du antagligen helt rätt. Vinsten är nog dessutom med råge uppäten av den förlängda laddtiden som all reklam innebär. Det känns bara inte rätt att köra det i 32 bitars läge nu när vi kommit så långt i utvecklingen mot 64 bitar.

För några år sedan kunde polarna inte tänka sig att välja den billigare modellen med 32bitars processor. Sedan när applikationer väl blev 64 bit var dessa datorer redan uttjänta. Nu när vi alltså är där, i framtiden, känns det helt enkelt fel.

Bevaka tråden