Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sodemus:

Fast det verkar som att det bara har stöd i 32-bit läge (enligt deras hemsida Safari AdBlock: block ads in Safari). Tack för påminnelsen förresten: hade glömt bort Adblock tills du nyligen nämnde det i en annan tråd.

Safari AdBlock funkar inte för mig, ens i 32-bitsläge. Det händer helt enkelt ingenting, och inställningspanelen syns inte. Hjälp. Det går ju inte att surfa utan AdBlock, räcker med att besöka Dagens Nyheter för att få migrän...

Har du hämtat senaste betan för Snow Leopard?

Ursprungligen av Mutant:

Safari AdBlock funkar inte för mig, ens i 32-bitsläge. Det händer helt enkelt ingenting, och inställningspanelen syns inte. Hjälp. Det går ju inte att surfa utan AdBlock, räcker med att besöka Dagens Nyheter för att få migrän...

Ursprungligen av Zimmerman:

Har du hämtat senaste betan för Snow Leopard?

Safari AdBlock 0.4.0 RC3, Safari 4.0.3, 32-bit mode, Mac OS X 10.6 (retail).

Det funkar inte ändå.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-08-29 10:04

Jag råkade ut för att airportstatusen i menyraden rapporterar att jag inte har ngt kort installerat på MBPn... trotts det fungerar allt korrekt. Någon fler som råkat ut för detta?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-30 17:37
Ursprungligen av joste:

Jag råkade ut för att airportstatusen i menyraden rapporterar att jag inte har ngt kort installerat på MBPn... trotts det fungerar allt korrekt. Någon fler som råkat ut för detta?

På alla 4 burkar i familjen... ! Rättighetsreparation hjälpte inte på alla.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-08-31 09:21
Ursprungligen av Wiberg:

På alla 4 burkar i familjen... ! Rättighetsreparation hjälpte inte på alla.

@Wiberg Hur gjorde du med "rättighetsreparation"?

Ursprungligen av henkebarn:

Och är ni nöjda nu då, ni som installerat? På vilka sätt har ni märkt positiva skillnader?

Snabbare, rappare, bättre funktioner i docken.
Främst det för min del.

Just kastat musen till fördel för en Wacomplatta, så jag har fullt upp med den.

Alla drivisar verkar funka från Wacom kan jag tillägga.

Jag får inte Safari att öppna alla externa länkar i en ny flik. Har provat följande kommando utan resultat: "defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true"

EDIT: Hm det var ju enklare än jag trodde. Safari -> settings -> general

Senast redigerat 2009-08-29 13:58

Quicksilver fungerar inte som det ska i Snow Leopard, fullständig katastrof. Eller är det någon annan som har löst problemet? Problemet är att man inte kan öppna inställningspanelen, eller man kan det men den är helt tom. Har provat ladda hem senaste betan men det är samma problem där.

MarcoPolo är ett program jag använder mycket, det funkar inte heller som det ska. Den kan inte längre känna av zoner baserat på WiFi, kan det vara så att apple har gjort stora förändringar i airport?

Som kronan på verket fungerar inte skrivaren på mitt jobb, en Canon IR1022iF.

Allt annat än nöjd med den här uppdateringen dessvärre

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

Quicksilver fungerar inte som det ska i Snow Leopard, fullständig katastrof. Eller är det någon annan som har löst problemet? Problemet är att man inte kan öppna inställningspanelen, eller man kan det men den är helt tom. Har provat ladda hem senaste betan men det är samma problem där.

Jag använder β56a7 som ligger på Google Code och med den har jag inte märkt av något problem. Senaste bygget som ligger där är från i juni medan versionerna som finns på MacUpdate och VersionTracker är nästan två år gamla.

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

Quicksilver fungerar inte som det ska i Snow Leopard, fullständig katastrof. Eller är det någon annan som har löst problemet? Problemet är att man inte kan öppna inställningspanelen, eller man kan det men den är helt tom. Har provat ladda hem senaste betan men det är samma problem där.

MarcoPolo är ett program jag använder mycket, det funkar inte heller som det ska. Den kan inte längre känna av zoner baserat på WiFi, kan det vara så att apple har gjort stora förändringar i airport?

Som kronan på verket fungerar inte skrivaren på mitt jobb, en Canon IR1022iF.

Allt annat än nöjd med den här uppdateringen dessvärre

Vad hade du förväntat dig? Att allt skulle fungera smärtfritt, vad jag vet har det inte vid någon uppdatering av operativsystem hänt att alla program fungerade klockrent direkt, och det gäller osx men också windows. Vissa program fungerar utan problem, andra kan kräva en ny uppdaterad version. Jag har använt os x sedan 10.0 och just denna uppdatering av os x har inneburit minst problem med program som strular eller inte fungerar under alla dessa uppdateringar.

De program som fungerar har ofta framsynta programerare som sett till att sina program fungerar med kommande uppdateringar. Andra väntar in och uppdaterar senare. Vill man att allt ska fungera direkt i en ny version av operativsystemet, väntar man några versioner in och följer hur det går för oss som är tidigt ute.

Om du uppdaterar till senaste utvecklarversionen av quicksilver (β56a7) fungerar det (iaf fungerar det fint för mig). Marcopolo kommer med stor säkerhet att komma i en version som fungerar med os x 10.6, tydligen har apple gjort en del förändringar i api:erna till airport. Skrivartillverkarna brukar inte (enligt min erfarenhet) vara de sanbbaste att få sina skrivare och fungera med nya versioner ov os x.

Vill man vara först ut med ett nytt operativsystem, för man nog räkna med att en del program och funktioner i de program man använder sig av kan behöva uppdateras och kanske inte fungerar direkt.

...någon som hunnit meka med BootCamp ännu? Får man den nya "läsa HFS+" funktionen automagiskt, via systemuppdatering, eller fordras en nyinstallation?

Jag är också nyfiken på hur det går med MacFUSE/NTFS-3G, och de virtuella alternativen
(Parallels etc)

Ursprungligen av hasse_fx:

Jag är också nyfiken på hur det går med MacFUSE/NTFS-3G, och de virtuella alternativen (Parallels etc)

Parallels 4.0 fungerar precis som tidigare efter uppgradering, åtminstone hos mig.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 13:18

Jag installerade de nya Boot Camp drivrutinerna igår, har dock inte testat så mycket då jag även har MacDrive installerat (kommer eventuellt avinstallera senare för att testa).

VmWare Fusion (2.0.5) startade iaf OK när jag provade förut.

Ursprungligen av hasse_fx:

...någon som hunnit meka med BootCamp ännu? Får man den nya "läsa HFS+" funktionen automagiskt, via systemuppdatering, eller fordras en nyinstallation?

Jag är också nyfiken på hur det går med MacFUSE/NTFS-3G, och de virtuella alternativen
(Parallels etc)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 14:11

Installationen rullar här nu (skriver detta på min PowerBook där den dessvärre inte rullar).
En sak som är väldigt speciell och som jag inte har sett någon nämna hittills är att installationen faktiskt körs utan att behöva starta på installations-skivan! Den bara körs medan systemet är igång, precis som vilken 10.x.x-uppdatering som helst.
Min valda skärmsläckare tänds till och med som vanligt och skrivbordsbilden är kvar bakom installationsprocessen.

Jag vill minnas att Mac OS 9-installationerna kunde köras på det sättet, men sedan den tiden har det aldrig varit möjligt. Mycket tid sparas tack vare detta och kunskapskravet för att genomföra ingreppet är plötsligt nästan i botten.

Redigering: Aha. Efter en liten stunds installerande startas datorn plötsligt om på installationsskivan i alla fall och fortsätter i det läget. Men fortfarande - man har inte aktivt behövt vara medveten om detta alls.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 14:24

Det är troligen självainstallationsimagen som kopierats till hårddisken innan installationen / uppgraderingen genomförs. Detta för att snabba upp installationsförfarandet

Ursprungligen av Rajje:

Redigering: Aha. Efter en liten stunds installerande startas datorn plötsligt om på installationsskivan i alla fall och fortsätter i det läget. Men fortfarande - man har inte aktivt behövt vara medveten om detta alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 14:31
Ursprungligen av Drakfot:

Det är troligen självainstallationsimagen som kopierats till hårddisken innan installationen / uppgraderingen genomförs. Detta för att snabba upp installationsförfarandet

Nja, tror du det? DVD:n verkar i allra högsta grad vara i bruk fortfarande.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 15:48

Vad jag har för mig så var ett led av att snabba upp installationen att filerna kopieras till hårddisken innan installationen utförs.
Försöker leta upp en länk med info

EDIT: Hittade följande länk: http://arstechnica.com/apple/news/2009/08/snow-leopard-cometh-soon-brings-installation-tricks-galore.ars

Ursprungligen av Ars Technica:

To improve the install speed, the installer copies most of the necessary files to the hard drive in one huge chunk, and then performs the install from the hard drive. If you have ever installed Mac OS X from a disk image instead of a DVD, you know this method is way faster. When installation is complete, the extraneous installer files are automatically deleted.

Det var detta jag syftade på

Ursprungligen av Rajje:

Nja, tror du det? DVD:n verkar i allra högsta grad vara i bruk fortfarande.

Senast redigerat 2009-08-29 16:05
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 14:18

Är det inte någon som hade 10.5 och Bootcamp som uppdaterat till 10.6 och kan tala om hur/om windows funkar efteråt?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 14:23

För min del fungerade uppdateringen bra, bara satte i skivan (efter att jag uppdaterat till Snow Leopard) i Windows och körde installationsprogrammet. Det tog bort gamla drivrutiner (iaf för grafiken avinstallerades de innan) och installerade Boot Camp Drivers 3.0 utan några problem. Jag har inte provat så mycket mer än kollat att det var 185.75 (om jag inte minns helt fel) som var versionen av grafikdrivrutinerna efteråt.

Ursprungligen av Cekari:

Är det inte någon som hade 10.5 och Bootcamp som uppdaterat till 10.6 och kan tala om hur/om windows funkar efteråt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 14:27

Windows borde inte rimligtvis kunna påverkas av hur Mac OS X på den andra partitionen ser ut. Använder man Boot Camp, är Windows helt separerat och oberoende av Mac OS X. Man kör det inte, som många antar, "i Boot Camp". Boot Camp är bara verktyget som låter dig installera Windows på ett enkelt sätt, förpackat med alla korrekta drivrutiner, och som sedan agerar startväljare. Det är inga problem att t.ex. ta bort Mac OS X helt och hållet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 14:28
Ursprungligen av Drakfot:

För min del fungerade uppdateringen bra, bara satte i skivan (efter att jag uppdaterat till Snow Leopard) i Windows och körde installationsprogrammet. Det tog bort gamla drivrutiner (iaf för grafiken avinstallerades de innan) och installerade Boot Camp Drivers 3.0 utan några problem. Jag har inte provat så mycket mer än kollat att det var 185.75 (om jag inte minns helt fel) som var versionen av grafikdrivrutinerna efteråt.

Om jag förstått rätt.
Du hade 10.5 och bootcamp.
uppdaterade till 10.6
testa-lekte en stund...
boota om till windows
satte i 10.6 skivan och körde installation av nya drivisar etc?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 15:43

Helt korrekt uppfattat

Ursprungligen av Cekari:

Om jag förstått rätt.
Du hade 10.5 och bootcamp.
uppdaterade till 10.6
testa-lekte en stund...
boota om till windows
satte i 10.6 skivan och körde installation av nya drivisar etc?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 21:37
Ursprungligen av Drakfot:

Helt korrekt uppfattat

Tack tack.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-29 16:43

Har prova Adobe CS paketet (Indesign 3, Photoshop 8 mm) och det fungerar om man installerar Rosetta.
I övrigt ett kanon OS. Nu går det att skanna från förhandsvisning. Inga problem med HP Photosmart 2610.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 16:56

Någon annan som har problem med nya tjänster-funktionen? I högerklicksmenyn på filer ser jag bara en "contextual action" och det är dessutom samma oavsett vilken fil jag klickar på. Tidigare var det "Send to LaunchBar", men efter avinstallation av det programmet i tron att det på något sätt inte tillät andra applikationer att registrera sig så har bara tjänsten bytts ut mot en annan, lika statisk, tjänst.

Har testat att trasha plists, rensa caches och starta om Finder (och datorn) men inget verkar hjälpa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 17:29

Nu är det installerat. Här följer en lista på massor av småsaker som jag har märkt, förutom de vanliga nämnda:

Mjukare kanter på fönster och knappar.

Finders verktygsfält är nu vertikalt centrerat - förut var det av någon anledning placerat lite för långt ner i förhållande till kanterna.

Avstånden mellan symbolerna i Dock är mindre igen.

Rutnätsavståndet på skrivbordet är minskat som standard. Mindre text får plats under symbolerna.

Program avslutas blixtsnabbt.

Animeringar i t.ex. Systeminställningar, när man väljer en panel, är snabbare.

Ej aktiva fönster ser annorlunda ut - andra aspekter än tidigare är nedtonade.

Man kan inte längre välja mellan olika av kantutjämning i en popupmeny - istället finns nu bara kryssrutan "Använd LCD-typsnittsuppmjukning".

Röd-gul-grön-knapparna är mjukare och färgstarkare.

När man ger en skiva kommandot att matas ut, blir den nedtonad medans den arbetar på att matas ut.

Textredigerare rättar automatiskt saker man skriver, precis som Word (eller iPhone). Fy fan vad irriterande. Det är den största anledningen till att jag hatar Word. Kanske vänjer man sig, men jag vill ha bort det genast och dessvärre är det lite krångligt att få bort det. Man måste starta om programmet för att det ska gälla etc.

Man kan nu få "Tangentbords- och teckenvisaren i menyraden" utan att även behöva få den fula flagg-symbolen med alla tangentbordslayoutsalternativen under.

Inställningspanelen "Internationellt" heter numera "Språk och text".

Kryssrutor, slider-reglage och annat är mindre aqua och mer åt det matta hållet.

Systeminställningar tycks ha någon slags cache som gör det betydligt snabbare att bläddra mellan paneler.

Ett par knappar i Bluetooth-inställningarna har av någon anledning hårda skugggor.

Man kan vid installationen välja bort Rosetta. Det är urkryssat som standard.

Samma fel som a.berglund@mac.com hade:
Mail envisas med att krascha en sekund efter att det startats. I rapporten står "*** Terminating app due to uncaught exception 'adding a feed', reason: 'adding a feed'".
Problemet löstes genom att flytta ut ~/Mail-mappen, starta programmet tomt och sedan köra Arkiv > Importera på den gamla mappen.

"Oväntat avslutats"-fönstret är betydligt snabbare än tidigare.

En hel del små symboler (i listvy/kolumnvy) är annorlunda.

Fortfarande inget sätt att välja bort Stacks om man nu kanske bara vill ha en mapp snabbt tillgänglig i Dock som man kunde förut, utan att få upp den i ett flashigt fönster.

En del visningsinställningar för mappar (.DS_Store) verkar ha tappats.

Fler och snyggare animationer för allt möjligt - t.ex. när man visar/gömmer verktygsfält med den avlånga knappen.

Irriterande tjocka kanter kring bilders förhandsvisade symboler.

Konstig översättning av Trim i QuickTime Player X - "Putsa". Tråkigt också att trim är det enda man kan göra i redigeringsväg. QuickTIme Pro finns så att säga inte i QTP X, utan allt är på leknivå - ingen "Exportera"-ruta med alla sedvanliga inställningar. Men antagligen kommer det mer, då de inte rimligtvis kan behålla QTP 7 för alltid.
QTP X är dock mycket bra ur enkelhetssynpunkt för att t.ex. konvertera saker till iPhone eller ladda upp filmer på Tuben.

Förhandsvisning har slutat upp med de tidigare dumheterna att visa en suddig bild innan den fulla bilden hade lästs in.

Skivavbilder matas ut omedelbart, ofta trots att något program körs från dem.

Exposé renderar mindre fönster där man inte lika lätt kan se innehållet. I gengäld finns en slags intelligent gruppering, till skillnad från den tidigare slumpmässigheten. Dock är det svårare att beräkna var fönster kommer att hamna, då de inte längre hamnar så nära där de var som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 17:46

Som jag nämnde i min förra post (vilket är förståeligt om det drunknade), löser sig Mail-problemet genom att flytta bort mappen ~/Bibliotek/Mail. Sedan när man startar Mail igen är det tomt, men man kan välja Arkiv > Importera och då välja den utflyttade Mail-mappen, så importeras allt igen.

Ursprungligen av Rajje:

Som jag nämnde i min förra post (vilket är förståeligt om det drunknade), löser sig Mail-problemet genom att flytta bort mappen ~/Bibliotek/Mail. Sedan när man startar Mail igen är det tomt, men man kan välja Arkiv > Importera och då välja den utflyttade Mail-mappen, så importeras allt igen.

Ni missade väl inte att även kopiera Mails inställningsfil com.apple.mail.plist förutom Mail-mappen? Jag kopierade hela hemkataogen och det gick bra.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-29 17:54

Jag valde att rensa och installera. Det blev inte så bra, i hänsende till Lightroom. 2.0 vägrade att installeras. Fick ladda hem trial 2.4 och regga med serienummret. Först då fungerade det. Annars har jag inte haft något strul med snökatten.

Bevaka tråden