Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP seg som sirap... Felsökning!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MBP Unibody 15" 2,4GHz 2GB Ram och 250GB 5200RPM.

Problemet är som följer:
Om jag laddar ner större filer från internet t ex programuppdateringar till datorn så blir hela min dator helt seg. Framförallt märks det genom att muspekaren hackar sig fram och det mesta går väldigt långsamt. Samma sak gäller när jag importerar kort från min kamera till Aperture...

Just det sistnämnda känns verkligen inte särskilt kul eftersom jag köpte den här datorn just för att kunna jobba med mina bilder på ett effektivare sätt...

Har testat datorn i ett sånt där benchmarktest och det visade inget konstigt faktum är att den då låg lite över snittet av de hittills testade datorerna.

Frågan är ju om det kan vara hårddisken som är problemet i det här fallet eftersom datorn enbart är seg när hårddisken får jobba...? Testas den i benchmarkprogram? Finns det något sätt att fastställa att det är min HD som krånglar? Eller är det så illa att jag har för höga krav? (Känns verkligen inte som att jag har det... Den heter väl PRO av en anledning hoppas jag...)

Det finns i princip tre saker (vad jag vet) som kan leda till en sån seghet i OS X:

1) Du har många program som kör tunga grejer, så att processorkraften helt enkelt inte räcker till
2) Du har program som kräver mycket minne, vilket gör att virtuellt minne måste användas
3) Du har något program som är extremt diskintensivt.

Det bästa sättet är att öppna verktygsprogrammet "Aktivitetskontroll" och titta på hur de olika programmen beter sig.

Att t.ex. Programuppdatering tar lite kräm kan man ju strunta i, du kan ju själv välja när det ska köras. Däremot kanske du använder något annat program som beter sig på liknande sätt? T.ex. är vissa fildelningsprogram uselt skrivna och kan i princip sänka vilken välfungerande dator som helst.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns i princip tre saker (vad jag vet) som kan leda till en sån seghet i OS X:

1) Du har många program som kör tunga grejer, så att processorkraften helt enkelt inte räcker till
2) Du har program som kräver mycket minne, vilket gör att virtuellt minne måste användas
3) Du har något program som är extremt diskintensivt.

Det bästa sättet är att öppna verktygsprogrammet "Aktivitetskontroll" och titta på hur de olika programmen beter sig.

Att t.ex. Programuppdatering tar lite kräm kan man ju strunta i, du kan ju själv välja när det ska köras. Däremot kanske du använder något annat program som beter sig på liknande sätt? T.ex. är vissa fildelningsprogram uselt skrivna och kan i princip sänka vilken välfungerande dator som helst.

Okej glömde skriva det, när datorn beter sig segt så används knappt processorn i många fall. Det har inget att göra med fildelningsprogram för det använder jag inte. Som jag skrev så är det när jag laddar in bilder från mitt minneskort eller laddar ner något. Spelar ingen roll vad det är. Så fort jag laddar ner något så blir den seg...

När filen väl finns på hårddisken börjar datorn bete sig normalt igen så programuppdateringen i sig är inget problem utan det är just själva nedladdningsfasen.

Det spelar heller ingen roll om jag har många program öppna eller inte. Det blir samma resultat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 09:08

Läste nyligen om några som fått problem med rörelsedetektorn så att datorn trodde att datorn rörde sig och parkerade då hårddisken för att undvika skador. Det gjorde att badbollen dök upp lite då och då, framförallt i mer diskintensiva operationer.

Ursprungligen av Stickan:

Läste nyligen om några som fått problem med rörelsedetektorn så att datorn trodde att datorn rörde sig och parkerade då hårddisken för att undvika skador. Det gjorde att badbollen dök upp lite då och då, framförallt i mer diskintensiva operationer.

Det här låter ju som att det skulle kunna vara något faktiskt För badbollen ser jag alldeles för ofta när jag laddar in mina bilder...

Hur går jag vidare med det här för att ringa in problemet? Kan man se om rörelsedetektorn fungerar som den ska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 20:49

Här är Apples tips på hur man stänger av funktionen. Kan vara värt att prova.
Apple Portables: Advanced tips for Sudden Motion Sensor

Ursprungligen av acke:

Här är Apples tips på hur man stänger av funktionen. Kan vara värt att prova.
Apple Portables: Advanced tips for Sudden Motion Sensor

Okej tack, ska testa detta vid nästa import av filer så får vi se om det hjälper...

Felet visade sig vara en trasig SATA-kabel mellan hårddisken och logikkortet så nu känns det som att jag har en helt ny dator

1
Bevaka tråden