Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem äger min Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 15:15

Mycket märkligt rubrik, jag vet... Vet inte riktigt vart jag ska placera tråden så det får bli "här" så länge tills en mod flyttar på den!

Hur som! Jag fick min mac November 2006 av företaget jag jobbade på då som kompensation för mitt slit. Dom hade inte råd att betala min övertid så jag fick den här maskinen istället. Har haft den hemma ända sen dess. Jag slutade på företaget för ett par månader sedan och nu sitter jag i tankarna på att sälja den. Problemet är (som kanske är ett ickeproblem) är att jag tror att maskinen är leasad.... I mina avtalspapper för avslutad tjänst står det att jag har fått en mac pro av företaget och att JAG äger den. Men det står inte nått om serienumret.... Jag skulle kunna ringa min gamla arbetsgivare och be honom skriva om "avtalet" men skulle det göra någon skillnad?

Hittade en gammal tråd här på forumet till en holländsk site där man kunde knappa in serienumret för att få info om maskinen o dess ägare men det stod bara info om hårdvaran. Fel info dessutom...

Vågar jag sälja "min" mac pro?

Serienumret behövs inte på papperet. Du kan göra vad du vill med datorn; skrota den, sälja den, etc. Den är din. Bara om någon annan gör anspråk på datorn eller något annat ifrågasättande av ägandet uppstår - så kan serienumret behövas. Då vinner du i vilken rättsinstans som helst. Många saker har föresten inget serienummer alls :-D.

Ursprungligen av Kenneth M:

...Hittade en gammal tråd här på forumet till en holländsk site där man kunde knappa in serienumret för att få info om maskinen o dess ägare...

Jag förmodar att du menar den här:
Klantenservice: Serienummers

Den sajten har aldrig visat något om datorns ägare. Hur skulle den kunna göra det?

På sajten kan man, genom att knappa in serienumret, få reda på exakt vilken modell det är, och när datorn tillverkades.

Zimmerman uttalar sig väl tvärsäkert om rättsläget, och jag är dessutom hyfsat säker på att han har fel.

Att du har en fodran på din arbetsgivare gör inte att du kan förvärva tredje parts egendom. Säljer du den så uppkommer frågan om du gjort en s.k. godtrosförvärv, men lagstiftningen skärptes betydligt 1986 och sedan ytterligare 2003. Normalt sett kan godtrosförvärv bara göras om man inte haft någon anledning alls att tro att den du fick egendomen av inte var ägaren, men problemet här är ju att du starkt anar/tror att det är en leasad dator, och alltså kan du inte hävda god tro.

Ännu sämre sits får du om arbetsgivaren vetat om att det var en leasingdator, då har de i princip stulit den och efter lagstiftningen 2003 kan stöldgods aldrig förvärvas genom god tro, med andra ord kan den egentliga ägaren då kräva tillbaka den från dig, utan kompensation.

Vill du vara på den säkra sidan så måste du alltså försäkra dig om att din f.d. arbetsgivare verkligen äger/ägde datorn. Förhoppningsvis så är allt grönt och allt är frid och fröjd och du kan sova gott om natten.

Kan du inte det så ska du nog istället kräva reda pengar.

Han har redan fått datorn och har papper på det. Om datorn i fråga inte ägdes av företaget när dom gav bort den är ju en helt annan fråga.
Han frågar om datorns serienummer måste stå i papperet som beskriver att han fått datorn. Det är detta tråden handlar om. Jag vidhåller att detta inte behövs. Företag och folk i allmänhet ger bort miljarder saker varje år utan att skriva ner serienummer - om det nu över huvud taget finns ett sådant - på gåvopapper.

Är man paranoid och misstänker att företaget ger bort en dator dom inte äger - eller en stulen dator - eller på annat sätt försöker lura på en en dator som någon annan kommer att kräva som sin - då kan man ju jiddra med att kräva att serienumret skrivs i kontrakt och dubbelkolla att detta nummer också verkligen är datorns nummer. Men det hjälper ju ingenting alls - det förändrar ingenting när den rättmätige ägaren kommer och vill ha sin dator.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Zimmerman uttalar sig väl tvärsäkert om rättsläget, och jag är dessutom hyfsat säker på att han har fel.

Att du har en fodran på din arbetsgivare gör inte att du kan förvärva tredje parts egendom. Säljer du den så uppkommer frågan om du gjort en s.k. godtrosförvärv, men lagstiftningen skärptes betydligt 1986 och sedan ytterligare 2003. Normalt sett kan godtrosförvärv bara göras om man inte haft någon anledning alls att tro att den du fick egendomen av inte var ägaren, men problemet här är ju att du starkt anar/tror att det är en leasad dator, och alltså kan du inte hävda god tro.

Ännu sämre sits får du om arbetsgivaren vetat om att det var en leasingdator, då har de i princip stulit den och efter lagstiftningen 2003 kan stöldgods aldrig förvärvas genom god tro, med andra ord kan den egentliga ägaren då kräva tillbaka den från dig, utan kompensation.

Vill du vara på den säkra sidan så måste du alltså försäkra dig om att din f.d. arbetsgivare verkligen äger/ägde datorn. Förhoppningsvis så är allt grönt och allt är frid och fröjd och du kan sova gott om natten.

Kan du inte det så ska du nog istället kräva reda pengar.

Det är ju precis det jag säger, att han måste få klart för sig att företaget verkligen ägde datorn, annars så kan ha, i värsta fall, få problem. För övrigt, hur kul vore det att veta att man har fått betalt med en dator som företaget leasat?

Alltså, klargör saken med f.d. arbetsgivaren.

Ursprungligen av Zimmerman:

Han har redan fått datorn och har papper på det. Om datorn i fråga inte ägdes av företaget när dom gav bort den är ju en helt annan fråga.
Han frågar om datorns serienummer måste stå i papperet som beskriver att han fått datorn. Det är detta tråden handlar om. Jag vidhåller att detta inte behövs. Företag och folk i allmänhet ger bort miljarder saker varje år utan att skriva ner serienummer - om det nu över huvud taget finns ett sådant - på gåvopapper.

Är man paranoid och misstänker att företaget ger bort en dator dom inte äger - eller en stulen dator - eller på annat sätt försöker lura på en en dator som någon annan kommer att kräva som sin - då kan man ju jiddra med att kräva att serienumret skrivs i kontrakt och dubbelkolla att detta nummer också verkligen är datorns nummer. Men det hjälper ju ingenting alls - det förändrar ingenting när den rättmätige ägaren kommer och vill ha sin dator.

Sorry...såg nu att trådskaparen också har tveksamheter om leacing etc - jag trodde det bara handlade om serienummer på papper. Glöm mina inlägg. Läste slarvigt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju precis det jag säger, att han måste få klart för sig att företaget verkligen ägde datorn, annars så kan ha, i värsta fall, få problem. För övrigt, hur kul vore det att veta att man har fått betalt med en dator som företaget leasat?

Alltså, klargör saken med f.d. arbetsgivaren.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 18:30

Känns som om jag måste kontakta min f.d arbetgivare om det här.... Vill inte sätta mig eller företaget i skiten i onödan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 10:05

Datorn är din, och du kan sälja den.
Om bolaget du arbetade för hade ett leasingavtal så kan din gamla arbetsgivare bli åtalad för bedrägeri, men du kan inte drabbas - det värsta som kan hända och det är illa nog: Att leasingbolaget kräver tillbaka datorn, företaget kräver tillbaka den av dig och du inte har den kvar...

Men ansvaret för leasingavtalet ligger i bolaget - inte hos dig, om du dessutom har ett avtal med bolaget om att du ska få datorn - så är det inte mycket dom kan göra.

Det råder avtalsfrihet i Sverige, och eftersom leasingavtalet gäller mellan leasingbolaget och din gamla arbetsgivare - så KAN du inte lastas för det - du har gjort det i god tro.

Problemet är om du misstänker att det kan vara så, så ring i så fall till leasingbolaget

Ursprungligen av Tangen:

Datorn är din, och du kan sälja den.
Om bolaget du arbetade för hade ett leasingavtal så kan din gamla arbetsgivare bli åtalad för bedrägeri, men du kan inte drabbas - det värsta som kan hända och det är illa nog: Att leasingbolaget kräver tillbaka datorn, företaget kräver tillbaka den av dig och du inte har den kvar...

Men ansvaret för leasingavtalet ligger i bolaget - inte hos dig, om du dessutom har ett avtal med bolaget om att du ska få datorn - så är det inte mycket dom kan göra.

Det råder avtalsfrihet i Sverige, och eftersom leasingavtalet gäller mellan leasingbolaget och din gamla arbetsgivare - så KAN du inte lastas för det - du har gjort det i god tro.

Problemet är om du misstänker att det kan vara så, så ring i så fall till leasingbolaget

Om jag förstod Richard rätt (som jag för övrigt vill berömma och tacka för alla hans goda råd i denna och liknande frågor) så är det svårt att hävda just god tro i det här fallet. Jag antar att den frågan är betydligt mer klargjord nu när han har fått svar från företaget och därmed skulle kunna hävda att han handlat i god tro eller åtminstone stå ansvarslös om det ändå visar sig att datorn han fått egentligen inte är hans.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-28 11:41

Nu har jag pratat med min f.d. arbetsgivare och han säger att allt är grönt. Jag får göra precis vad jag vill med maskinen!

1
Bevaka tråden