Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om nya Macar idag (2009-10-20)

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-10-20 19:06

Ja frågan är ju vilken av 27''-arna jag egentligen har nytta av som icke high-end användare?
Här blir det nog att avvakta tester om kloka människors tips och råd.
"Carried away"?! Inte jag inte...............

Blir att inhandla den nya fjärren ganska så omgående. Min börjar bli lite sliten och hunden har tuggat på den.

För min del blir det en ny mus samt remote. Och en nano. Och kanske trådlöst tangentbord.

Suck..

Apple Education Store priser...

MacBook: 9395:-
iMac 21,5 tum 3,06GHz Nvida: 10805:-
iMac 21,5 tum 3,06GHz ATI: 13625:-
iMac 27 tum 3,06GHz: 15505:-
iMac 21,5 tum i5 2,66GHz: 18325:-
iMac 21,5 tum i7 2,8GHz: 20355:-
Mac mini 2,26GHz: 5635:-
Mac mini 2,53GHz: 7515:-
Mac mini 2,53GHz server: 9395:-

.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-20 19:05

Blir en magic mighty och nya remote, någon som vill köpa gamla trådlösa mighty mouse?

Visste att jag skulle sålt min trådläsa Mighty Mouse för någon vecka sen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 19:07

Som jag förstod det så var det bara 27" som kunde användas som skärm, så det är ett givet val när man har jobburken hemma.

Jaha, här kommer man hem efter en lång och jobbig dag, bussen gick sönder på vägen hem, det var kallt och allmänt jäkligt ute... så har Apple varit i farten och uppdaterat. Man blir genast lite varmare inombords, må jag säga!

Nya Mac Mini verkar synnerligen lovande, speciellt ur den ekonomiska synvinkeln med det nya priset och den rimligt goda prestandan. Nu gäller bara att övertyga frugan om att jag borde investera i en.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-20 19:35

Är det inte mer så att du bör övertyga henne om att hon behöver en själv också

On-topic: Det har varit en del trevliga uppdateringar idag. Jag ser fram emot Magic Mouse

Ursprungligen av Bluestreak:

Jaha, här kommer man hem efter en lång och jobbig dag, bussen gick sönder på vägen hem, det var kallt och allmänt jäkligt ute... så har Apple varit i farten och uppdaterat. Man blir genast lite varmare inombords, må jag säga!

Nya Mac Mini verkar synnerligen lovande, speciellt ur den ekonomiska synvinkeln med det nya priset och den rimligt goda prestandan. Nu gäller bara att övertyga frugan om att jag borde investera i en.

Även Airport Extreme och Time Capsule har uppdaterats idag.

"Apple also updated its AirPort Extreme and Time Capsule models today. The new models reportedly offer up to 50% better wireless performance and 25% better range than the previous models due to a revised antenna design. The new Time Capsule also offer up to 60% faster Time Machine backups than on earlier models when using Mac OS X Snow Leopard."

http://www.macrumors.com/2009/10/20/apple-introduces-new-aluminum-remote-improves-performance-on-airport-extreme-and-time-capsule/

Bra priser!!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-20 20:08
Ursprungligen av Amazon:

Den ser ut som den MagSafe som används med MacBook Air.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-20 20:58

Samt på Apple LED Cinema Display.

Ursprungligen av Capeman:

Den ser ut som den MagSafe som används med MacBook Air.

Macbook
500GB
4GB 1066MHz DDR3

Beställd Känns bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-20 21:31

tror de ändrat magsafe på air, för att den gamla gick sönder lätt.. limmet på de 2 små metallbitarna lossnade enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 21:40

vad tror ni om att installera mer minne eller ny hårddisk i den nya plastbooken själv?

Ursprungligen av pgjores:

vad tror ni om att installera mer minne eller ny hårddisk i den nya plastbooken själv?

Jag tror inte det är speciellt svårt, om man tittar på foton från undersidan av datorn. Däremot kan jag inte svara på om Apple anser det vara "user replaceable".

Det trådlösa tangentbordet är också lite uppdaterat. Det kör nu på två batterier istället för tre.

Riktigt bra nyheter i kväll!

Tycker gott att Apple kunde anordnat ett event för dessa grejer...

en balanserad imac uppfriskning om det inte vore för att man som mest i grund utförande kan få 256MB grafik minne. Kortet 4670 kom ut för ca ett år sen och då fanns inte ens 256MB att få tag i...inte bra balans, inte bra alls.

ja men då finns ju mega modellen i en helt annan prisklass med 512MB...nej, denna gång har man i marginal jakten missat målet vad gäller "up to date" graphics..inte ens möjligt att lägga till mer grafik minne som tillval...

Suverän skärm verkar det som!

Det skulle varit 512MB i grunden och 1024 MB i mega - för samma pris...men det är inte apple?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 08:10

Jag vet inte om det har uppmärksammats men det verkar som man har gjort en liten prisjustering på Macbook Pro med... minns inte exakt det förra priset men den dator jag har plockat ihop några gånger nu (jag övar lite inför inköpet ), en MBP 13" 2,26 med 4gb och 250gb HD har blivit ungefär 500 spänn billigare.

Edit: och 2,53ghz'arn har visst blivit en hel tusing billigare!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 08:19

macbook air 1000 kronor billigare
macbook pro 17 1500 kronor billigare
macbook pro 15 1000 kronor billigare

Värt att notera är att MacBook inte längre har IR. Inte för att jag någonsin använt det på min MacBook, men men...

Ursprungligen av Capeman:

Värt att notera är att MacBook inte längre har IR. Inte för att jag någonsin använt det på min MacBook, men men...

funkar inte apple remoten då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 09:53
Ursprungligen av gubbslyna:

funkar inte apple remoten då?

Den går inte att välja som tillval till vanliga Macbook längre

Ursprungligen av gubbslyna:

funkar inte apple remoten då?

Nej, det krävs ju IR för det.

Hur räknar du nu Magric?

Med en dollarkurs på 7,50 kr blir 599 dollar med 25% moms 5615 kr... Den kostar 5995 kr i Sverige, 300 kr dyrare i Sverige alltså.

Sen finns det ju oftast salestax i USA också, den står aldrig med på prislapparna.

Eller vad tänker du på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 11:35
Ursprungligen av Helmetrock:

Hur räknar du nu Magric?

Med en dollarkurs på 7,50 kr blir 599 dollar med 25% moms 5615 kr... Den kostar 5995 kr i Sverige, 300 kr dyrare i Sverige alltså.

Sen finns det ju oftast salestax i USA också, den står aldrig med på prislapparna.

Eller vad tänker du på?

Dollarn ligger på 6,92

http://www.valuta.se/

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-10-24 23:13
Ursprungligen av Helmetrock:

Hur räknar du nu Magric?

Med en dollarkurs på 7,50 kr blir 599 dollar med 25% moms 5615 kr... Den kostar 5995 kr i Sverige, 300 kr dyrare i Sverige alltså.

Sen finns det ju oftast salestax i USA också, den står aldrig med på prislapparna.

Eller vad tänker du på?

Jag räknade med dollar på 7 kr ...ger ca 4200 för en mac mini. Dollar ligger lägre än så.

Salestax är ingen moms och den tas inte ut då man handlar på nätet. Den ligger normalt mellan 2-6%. Ni kan prova att lägga en dator i varukorgen i den amerikanska Applestore. 599dollars blir det att betala då man checkar ut.

Svenska Apple gör en valutavinst på 1800 på varje mac mini. Trist tycker jag. Mac hade blivit större, mer utbrett, jag hade köpt en mer kompetent dator om inte svenska apple varit så giriga eller rädda för att dollar skall få hicka igen.

Vem som helst kan förstå att apple justerar priserna om valutan rör sig. men bara om det görs i båda riktningarna.

Jag är sur och kanske köper jag min mac i usa och skaffar en trafo som omvandlar till 110 v. Eller så kan jag inte vänta och sponsrar de stackarna på apple med 1200...-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 23:41
Ursprungligen av magric:

Jag räknade med dollar på 7 kr ...ger ca 4200 för en mac mini. Dollar ligger lägre än så.

Salestax är ingen moms och den tas inte ut då man handlar på nätet. Den ligger normalt mellan 2-6%. Ni kan prova att lägga en dator i varukorgen i den amerikanska Applestore. 599dollars blir det att betala då man checkar ut.

Svenska Apple gör en valutavinst på 1800 på varje mac mini. Trist tycker jag. Mac hade blivit större, mer utbrett, jag hade köpt en mer kompetent dator om inte svenska apple varit så giriga eller rädda för att dollar skall få hicka igen.

Vem som helst kan förstå att apple justerar priserna om valutan rör sig. men bara om det görs i båda riktningarna.

Jag är sur och kanske köper jag min mac i usa och skaffar en trafo som omvandlar till 110 v. Eller så kan jag inte vänta och sponsrar de stackarna på apple med 1200...-)

Det är ju inte Svenska Apple Store som ser till att man får betala 25 % moms i sverige!

Bevaka tråden