Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZFS i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 158 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt gamla hederliga Wikipedia finns det i en OpenSolaris-variant kallad Nexenta OS.

http://www.nexenta.org/os/FAQ#head-a3e1143293132ac6b7e49fac360c552b529d1f34

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 19:40
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-05 20:59

Jag tycker att Apple borde köpa licens till NTFS och använda det istället för HFS+. Så slipper vi ju alla kompabilitetsproblem ju.........

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-06 07:58
Ursprungligen av ahmedmo:

Jag tycker att Apple borde köpa licens till NTFS och använda det istället för HFS+. Så slipper vi ju alla kompabilitetsproblem ju.........

Microsoft har fösökt att bli av med NTFS under en ganska lång tid nu, men de har haft som alla vet, väldigt stora problem med Vista/Longhorn-utvecklingen.
Både NTFS och HFS+ är gamla filsystem som saknar de där moderna teknologierna ett system skulle kunna använda.
Sedan, det är bara de som sitter med gamla diskar som de använt med pc's som får kompatibilitetsproblem, knappast att apple skulle tänka på det lilla talet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-06 07:43

Det kommer bli jobbigt att formatera om hårddiskarna... fan ta er apple! haha, nej det detta blir fint, men som sagt, jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 17:51
Ursprungligen av ahmedmo:

Jag tycker att Apple borde köpa licens till NTFS och använda det istället för HFS+. Så slipper vi ju alla kompabilitetsproblem ju.........

Antar att du skämtar.

Här är en artikel om varför ZFS saknas i Mac OS X 10.6. Handlar om license-frågor.
Why did Apple drop ZFS?

Och nu stänger Apple butiken för open-source-utveckling av ZFS för Mac OS X.

AppleInsider | Apple shuts down ZFS open source project

Betyder det att det är helt kört eller betyder det att Apple har något stort på gång vad gäller filsystem och vill vara om möjligt ännu hemligare?

:(:(:(:(:(

Ja, en lysande open sourced produkt som de lägger ner.

Apple borde köpa upp företaget som innehar patentet som tydligen är stötestenen, Då kan de marknadsföra ZFS som en verkligt open sourced filsystem utan att få stämningar på halsen. Nappar Linux det, är drömmen om ett gemensamt filsystem inte långt borta.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, en lysande open sourced produkt som de lägger ner.

De lägger bara ner sin halvhjärtade ZFS-implementation för Mac OS X.

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple borde köpa upp företaget som innehar patentet som tydligen är stötestenen, Då kan de marknadsföra ZFS som en verkligt open sourced filsystem utan att få stämningar på halsen. Nappar Linux det, är drömmen om ett gemensamt filsystem inte långt borta.

Jag vet inte riktigt exakt vad du menar. ZFS är redan hårt marknadsfört av Sun Microsystems (de som ligger bakom ZFS) och använder det redan i sitt operativsystem Solaris. Det finns egentligen inget som skulle hindra Apple från att implementera och använda ZFS i Mac OS X precis som FreeBSD redan håller på med. Varför Apple inte gör det beror på något internt beslut.

Anledningen till varför Linux antagligen inte kommer att använda ZFS annat än via FUSE beror på att de inte brukar vara så pigga på att använda något som inte är GPL-kompatibelt i kärnan. CDDL som ZFS är licensierat under är förvissa fri programvara, men inte fullt kompatibelt med GPL.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet inte riktigt exakt vad du menar. ZFS är redan hårt marknadsfört av Sun Microsystems (de som ligger bakom ZFS) och använder det redan i sitt operativsystem Solaris. Det finns egentligen inget som skulle hindra Apple från att implementera och använda ZFS i Mac OS X precis som FreeBSD redan håller på med. Varför Apple inte gör det beror på något internt beslut.

Anledningen till varför Linux antagligen inte kommer att använda ZFS annat än via FUSE beror på att de inte brukar vara så pigga på att använda något som inte är GPL-kompatibelt i kärnan. CDDL som ZFS är licensierat under är förvissa fri programvara, men inte fullt kompatibelt med GPL.

Det är den här patentstriden jag pratar om...
NetApp - Dave's Blog: NetApp Sues Sun for ZFS Patent Infringement

Vissa påstår att CDDL är friare än GPL, vet ej om det är sant.

Det är väl en linuxklon på gång redan. Kommer inte ihåg namnet just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-24 12:07

Det verkar som om ZFS stödet kommer att dö på Macen. Kanske p g a patentstriden eller oracles köp utav SUN i all fall så kommer Apple nog att sluta stödja ZFS och koncentrera sig på ett annat filsystem.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det verkar som om ZFS stödet kommer att dö på Macen. Kanske p g a patentstriden eller oracles köp utav SUN i all fall så kommer Apple nog att sluta stödja ZFS och koncentrera sig på ett annat filsystem.

//Rob

Jag personligen tycker att Apple är skyldiga alla Mac ägare en förklaring till varför de dödförklarar deras interna ZFS projekt, så alla vilda spekulationer tar slut. De borde också nämna ytligt hur de tänker gå till väga för att ersätta HFS+, i stil med:
1) Vi utvecklar ett nytt filsystem
2) Vi har hittat ett annat alternativ som är lika bra eller bättre än ZFS.

Då behöver företaget inte avslöja företagshemligheter och ändå ge oss användare konkret information om Mac OS X framtid.

Mac OS X framtid hänger på filsystemet. HFS+ är gammalt och måste ersättas med ett flexiblare och driftsäkrare filsystem.

Nu tror jag drömmen om ett gemensamt filsystem för många datorplattformen är krossad.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-24 13:47
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag personligen tycker att Apple är skyldiga alla Mac ägare en förklaring till varför de dödförklarar deras interna ZFS projekt, så alla vilda spekulationer tar slut. De borde också nämna ytligt hur de tänker gå till väga för att ersätta HFS+, i stil med:
1) Vi utvecklar ett nytt filsystem
2) Vi har hittat ett annat alternativ som är lika bra eller bättre än ZFS.

Apple har aldrig avslöjat någonting i förväg. Högst en roadmap hur Apple vill att deras system ska utvecklas men det var för över 10 år sen när Apple köpte NeXT och presenterade Rhapsody för första gången. Rhapsody blev till slut MacOS X. Men jag tror inte att Apple har någonsin avslöjat vilka teknologi som de kommer att satsa på förräns de har en färdig produkt.

//Rob

Jag väljer att tolka det som ett positivt tecken på att Apple är på god väg att själva utveckla nästa filsystem. Gruber skriver till exempel:

The flip side is that I’ve heard that Apple’s file systems team is full steam ahead on their own next-generation file system. And, perhaps not coincidentally, they’re hiring.

Det behöver inte vara så illa som det ser ut med andra ord.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag personligen tycker att Apple är skyldiga alla Mac ägare en förklaring till varför de dödförklarar deras interna ZFS projekt, så alla vilda spekulationer tar slut. De borde också nämna ytligt hur de tänker gå till väga för att ersätta HFS+, i stil med:
1) Vi utvecklar ett nytt filsystem
2) Vi har hittat ett annat alternativ som är lika bra eller bättre än ZFS.

Ja, för det vore ju likt Apple. Jag menar inte att jag skulle tacka nej till förklaringar och mer info, bara att det inte händer när det gäller Apple.

Speciellt inte när det kommer till så obskyra saker som filsystem. Det är förstås viktigt att ha ett bra filsystem, men andelen Mac-ägare som bryr sig är nog en bråkdel av en promille, om ens det. Det tillhör kategorin saker som bara "ska fungera" i de flestas värld.

Och jag kan inte ens känna att de är skyldiga en förklaring till alla Mac-ägare i detta fall, de har ju aldrig utlovat ZFS som framtidens system, de har bara under en period haft delvis stöd för det.

Ursprungligen av The Real Viking:

Nu tror jag drömmen om ett gemensamt filsystem för många datorplattformen är krossad.

För det första, vems fel är det? Det kan ju lika gärna vara Sun som håller på med sina licensfrågor eller patenttvisterna kring ZFS.

För det andra, även om Apple hade använt det så kör ju Windows med NTFS.

Och för det tredje så finns det ju inget som hindrar att Apple inte gör sitt eget filsystem till en öppen standard. Det finns ju många exempel där Apple faktiskt gör så.

Ursprungligen av Adrian B:

Speciellt inte när det kommer till så obskyra saker som filsystem. Det är förstås viktigt att ha ett bra filsystem, men andelen Mac-ägare som bryr sig är nog en bråkdel av en promille, om ens det. Det tillhör kategorin saker som bara "ska fungera" i de flestas värld.
...

För det första, vems fel är det? Det kan ju lika gärna vara Sun som håller på med sina licensfrågor eller patenttvisterna kring ZFS.

För det andra, även om Apple hade använt det så kör ju Windows med NTFS.

Och för det tredje så finns det ju inget som hindrar att Apple inte gör sitt eget filsystem till en öppen standard. Det finns ju många exempel där Apple faktiskt gör så.

Jo, Apple verkar anstränga sig allt mindre och mindre för att tillmötesgå sina professionella kundgrupper. Men jag håller med om det inte är någon brådska för Apple. De avvaktar nog tills dess att de kan begrava carbon för gott (ytterligare ett slag mot användare av proffsprogram?) innan de byter filsystem. Ska vi gissa på Mac OS 10.8?

Angående det första, så fick Steve Jobs kanske ett litet förhandstips om ZFS av Larry Ellison (som sagt att SJ är hans bästa vän, å andra sidan pratar han ju så mycket...): Don't invest in ZFS because we won't!

Angående det andra. Ytterligare en anledning till att det inte brådskar. Men när väl Windows byter filsystem bör OS X helst redan ha gjort det för att inte tappa ansiktet.

Angående det tredje, visst vore det sympatiskt med en öppen standard men det är väldigt svårt att veta när en sådan kommer att "slå". Dessutom, för att en öppen standard ska bli en de facto-standard krävs fortfarande att Microsoft är med på tåget. Tag till exempel OpenCL som stöds av många namnkunniga i datorbranchen. Men eftersom som Microsoft dissar standarden kanske det inte blir mer än ett slag i luften. Och att Microsoft skulle använda en öppen standard initierad av Apple till Windows filsystem känns rätt osannolikt. Den dröm om ett gemensamt filsystem The Real Wiking nämner är nog krossad trots allt, om nu en sådan har funnits.

Microsoft skulle redan ha bytt ut NTFS till WinFS, i samband med Vista. Nu blev det inte så. Så MS kunde ha hoppat på ZFS tåget om de hade velat.

Mitt hopp var att myndigheter, företag och organisationer skulle kräva ett öppet standardiserat filsystem vid nästa stora systemupphandling. ZFS var länge den bästa kandidaten. SUN hade marknadsfört ZFS hårt och kommit långt.

Tänk, den dagen att flytta stora minnepinnen (USB minnen), hårddiskar, framtida optiska skivor mellan olika datorplattformar (Mac, Unix, Linux, Windows) utan att bekymra sig om datorn kan läsa eller inte lagringsmediat eller inte.

Bäst av allt var att ZFS var säkrare än dagens filsystem med inbyggd data korrigerare, vilket företag och myndigheter borde ha tyckt om!

ZFS är ett 128 bitars filsystem (ZFS - Wikipedia, the free encyclopedia) och hade med råge slagit begränsningarna i FAT32 som filformat i minnepinne!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-25 10:13

Sndholm, ar helt overtygad om att du har fel. Framfor allt kring OpenCl, som ar en killer.
For oss som kor stora Linux / Unix cluster, kommer OpenCL ha stor betydelse, antagligen ocksa i vara klient datorer. Att kunna anvanda vara gpu:er till mer an vad som ar fallet idag ska inte underskattas.

Ang. ZFS och oracle sa haller oracle pa med utvecklingen av ett liknande filsystem fast med oppnare licens nar man paborjade affaren med SUN.

Kanhanda nagot spannande kommer ut av detta.

Ursprungligen av Lm:

Sndholm, ar helt overtygad om att du har fel. Framfor allt kring OpenCl, som ar en killer.
For oss som kor stora Linux / Unix cluster, kommer OpenCL ha stor betydelse, antagligen ocksa i vara klient datorer. Att kunna anvanda vara gpu:er till mer an vad som ar fallet idag ska inte underskattas.

Ang. ZFS och oracle sa haller oracle pa med utvecklingen av ett liknande filsystem fast med oppnare licens nar man paborjade affaren med SUN.

Kanhanda nagot spannande kommer ut av detta.

Jag (Sundbom) har gärna fel i detta sammanhang. Och jag menar inte att OpenCL kommer försvinna. Men mitt inlägg var snarare ett försök att se saken utifrån perspektivet hos en som utvecklar smalare, t.ex. vetenskaplig, programvara för flera plattformar. När flera standarder konkurrerar kan det leda till att versioner för de mindre inkomstbringande plattformarna blir lidande eller läggs ned helt, och det är sällan Windowsversionen som drabbas av detta. Än så länge.

Spännande var ordet. Något pågår både hos Apple och Oracle. Och MS. När tror ni att Mac OS X byter filsystem? Inom två, fem eller tio år?

Senast redigerat 2009-10-25 21:01

Man bör byta filsystem så fort som möjligt, men först när det nya är så väl testad att man vet att det inte blir dataförluster. Det kan ta två-tre år inkl. testning.

Jag vet inte hur långt Oracle har kommit med deras filsystem och bara den är jämfört med ZFS. Det enda jag vet är ZFS är ett riktigt bra filsystem. Oracles måste vara bättre än ZFS.

Om Apple vill utveckla ett eget måste vara minst lika bra som ZFS. För det kostar multum att utveckla ett nytt filsystem.

Så fort filsystemet är klart bör man lämna in den till standard organisationer IEEE och ISO, så att filsystemet blir öppet och standardiserat.

Man bör bara ha ETT standardiserat filsystem i taget och det skall bytas ut när det finns ett nyare filsystem som uppfyller framtidens kriterier. Sen blir det upp till OS tillverkare att avgöra om de vill implementera filsystemet i deras OS eller inte. Myndigheter och företag kan lättare ställa krav på att standardisera hela datorsystemen.

Senast redigerat 2009-10-26 09:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 21:13

Det var licensfrågor om ställde till det.
[zfs-discuss] Apple cans ZFS project

Ursprungligen av acke:

Det var licensfrågor om ställde till det.
[zfs-discuss] Apple cans ZFS project

Om diskussionsinlägget i Ackes länk är korrekt, påminner läget om när Apple behövde ett modernare OS men tvingades tacka nej till BeOS därför att de inte kom överens om priset. Det blev NeXT istället, vilket väl var tur i oturen, minst sagt. Men finns något motsvarande gyllene alternativ "till salu" vad gäller filsystem?

Dagens Apple är ju betydligt rikare, fast det är kanske inte i första hand pengar som utgör stötestenen mellan Apple och Sun.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om diskussionsinlägget i Ackes länk är korrekt, påminner läget om när Apple behövde ett modernare OS men tvingades tacka nej till BeOS därför att de inte kom överens om priset. Det blev NeXT istället, vilket väl var tur i oturen, minst sagt. Men finns något motsvarande gyllene alternativ "till salu" vad gäller filsystem?

Dagens Apple är ju betydligt rikare, fast det är kanske inte i första hand pengar som utgör stötestenen mellan Apple och Sun.

Jag tror att det i första hand handlar politik än om pengar. Apple kan egentligen ta ZFS från OpenSolaris och implementera rakt av med nödvändiga förändringar i OS X, precis som FreeBSD redan har gjort.

Ursprungligen av mista:

brtfs är ju GPL, sätter inte det eventuellt käppar i hjulet? Är osäker på hur det fungerar, använder inte Darwin en annan licens än GPL?

Inte direkt, det beror på hur man gör. Tittar du i en standardinstallation av OS X hittar du massor med GPL-licensierad programvara. Det finns inget som hindrar att dessa skeppas tillsammans med annnan programvara som inte är GPL-kompatibla. Det är först när man börjar länka ihop flera program till ett program som GPL brukar kunna ha invändningar. Det är exempelvis därför som ZFS under Linux kör i userspace istället för direkt av kärnan.

The loss of ZFS

(Via DF som kallar det "Best piece on the Apple/ZFS/next-gen-FS situation I’ve seen anywhere, spanning everything from the potential licensing problems to the technical ways that ZFS is not ideal for Apple’s needs.")

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-26 10:09

Troligen kommer man att byta med næsta OS (hoppas hoppas) och då kanske till brfs.

Kanske detta då om zfs inte fungerar pga licenserna;

Btrfs - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-26 11:25

brtfs är ju GPL, sätter inte det eventuellt käppar i hjulet? Är osäker på hur det fungerar, använder inte Darwin en annan licens än GPL?

Jag rekommenderar verkligen en läsning av The loss of ZFS som jag länkade tidigare. Där tas t.ex. BtrFS upp och varför det är bättre än ZFS. Och även vilka nackdelar som ZFS medför för Apples ändamål.

Angående diskussionen om ZFS som plattformsoberoende filsystemet och varför det ändå inte skulle bli det eftersom ZFS inte är lämpligt som ett generellt gränssnitt för att flytta data:

There are complicated features you want for your boot drives and system disks. Ideally you could have them on your interchange disks, but there are other features that are more important, particularly interoperability, and simplicity. ZFS didn't bring either of those. There might have been a few people who were psyched to be able to use ZFS to share disks between a Mac and a Solaris or FreeBSD box, but honestly those people are few and far between. Whether Apple used ZFS or something else it is just as interoperable with Linux and Windows (which is to say, not at all). So that fact that Apple looks to be doing a new FS does not impact interoperability in any real sense.

The other feature you really want for an interchange FS is simplicity. There are a lot of devices out there that use an FS to communicate with a computer. The simplest example is a digital camera via its media cards, but there are many others. Something like ZFS is way too complex for those devices, and honestly most of the features of ZFS like multiple drive support and snapshots are useless since the devices don't have the physical interconnects or user interfaces to expose those features. There is certainly an argument to be made that we could use something a bit better than FAT32 or exFAT as that format, but ZFS was not the right solution for that.

In other words, for that disk you want to use as an external drive to drag between computers you don't want something like ZFS, you want something that is simple enough that a firmware engineer can write a read-only implementation from the specs in less than a week. For the disk embedded in your computer (operationally or literally) you want something like ZFS, but it doesn't matter if it is interoperable with anything else because you won't be moving it between systems.

This is basically how Windows works. Microsoft generally uses NTFS for internal drives, but FAT for external drives. Ultimately somebody should design a filesystem explicitly for use as an interchange format and license it for free, then everyone can deal with their internal FSes and do what makes the most sense for their OSes and markets.

Resten av mitt inlägg är mera OT:

Det står även en intressant grej om hur Apple jobbar som jag sett andra ta upp förut: Med väldigt små team. Inom utveckling och programmering gäller i högsta grad att fler kockar inte automatiskt betyder bättre soppa. Jag har läst skräckhistorier från utvecklare som jobbat på Microsoft och vilken mardröm det kan vara att få igenom en liten finess eller buggfix genom lagret av management och arbetsgrupper.

Såhär skriver Louis Gerbarg om Apples team:

This is a particularly acute problem at Apple, which traditionally has done things with very few engineers. I don't want to get into exact numbers, but I recall having a discussion with the head of a university FS team who was discussing the FS he was working on. He was pitching it to a group of Apple engineers. It was some interesting work, but there were some unsolved problems. When he was asked about them he commented that they didn't have enough people to deal with them, but he had some ideas and it shouldn't be an issue for a company with a real FS team. It turned out his research team had about the same number of people working on their FS as Apple had working on HFS, HFS+, UFS, NFS, WebDAV, FAT, and NTFS combined. I think people don't appreciate how productive Apple is on a per-engineer basis.

Det har förstås sina nackdelar också, men på det hela verkar det fungera bra för Apple.

Bevaka tråden