Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-15 22:16

Goddag. Vet inte riktigt om det är här jag hör hemma, än iaf. Funderar nämligen på att köpa en Mac och funderade lite på hur wow skulle funka på en sådan. Så jag frågade bland annat i spelaaffären i stan och han påstår att han klara det utan problem. Så tittade jag lite i mac store. Och så kom ett annat problem upp. de två billigaste modellerna hade två olika grafikkort. och det dyrare alternativet är bättre för spel. Det är endast wow jag planerat att spela på datorn när det gäller spel.. så jag undrar nu bara om det är dumsnålt att köpa den billigare datorn eller kommer jag klara mitt wowspelande på den. ett par år framöver utan att behöva gnälla på att grafiken blir lidande.. Nu sitter jag på en äldre modell pc och har fått bortsäga mig allt vad grafik heter, samt att jag inte längre vistas i större städer när jag spelar wow. Så. det kan ju inte bli sämre.. är förövrigt Druid healer på executus mvh / henrik

Har insett att det inte håller att hålla på att klicka på spell ikoner längre. Jag blir för långsam helt enkelt. Har funderat på ett G15 Gaming Keyboard

Ngn som har erfarenhet av detta tangentbord tillsammans med en Mac Book Pro? Eller finns det andra genvägar.

@ Willhaven - hur har du gjort med Key bindings? Använder du det eller klickar du som jag?

Edit: Kollade lite närmare och den G15 verkar inte stöttas av OSX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 10:42

Vad gäller WoW på de enklare nya macarna vet jag inte om jag det är något jag skulle rekommendera. Det hela beror väl på, men dessa GPU:er är c:a 1/3 så snabba som "riktiga" GPU:er. Nedan länk visar detta ganska bra:

'mid 2009' 13" MacBook Pro

Ett GeForce 9400M GPU är en okej integrerad GPU men är inget fartmonster i spel. Tittar du på en stationär eller portabel maskin?

Personligen skulle jag inte gå lägre än en iMac med ett Radeon 4670-kort. Hade jag fått välja skulle jag gå upp till 4850 kortet men då måste man också upp i skärm-storlek (dåligt Apple!). Å andra sidan är 27 tum / 2,66GHz Core i5 snabb all-round och en QuadCore mot mellan-modellens DualCore. Men du får hosta upp 5 000 kr mer.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-16 15:53
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller WoW på de enklare nya macarna vet jag inte om jag det är något jag skulle rekommendera. Det hela beror väl på, men dessa GPU:er är c:a 1/3 så snabba som "riktiga" GPU:er. Nedan länk visar detta ganska bra:

'mid 2009' 13" MacBook Pro

Ett GeForce 9400M GPU är en okej integrerad GPU men är inget fartmonster i spel. Tittar du på en stationär eller portabel maskin?

Personligen skulle jag inte gå lägre än en iMac med ett Radeon 4670-kort. Hade jag fått välja skulle jag gå upp till 4850 kortet men då måste man också upp i skärm-storlek (dåligt Apple!). Å andra sidan är 27 tum / 2,66GHz Core i5 snabb all-round och en QuadCore mot mellan-modellens DualCore. Men du får hosta upp 5 000 kr mer.

Det var ju den stationära modellen jag tänkte på.. Som det ser ut nu lutar det åt den för 14.500 mest med tanke på grafikkortet.. även om jag inte gör så mycket mer än att spelar wow som kräver grafik. men känns som man klarar sig längre på den.

@ru4real? jag klickar enbart på Curse of Doom/Elements/CoA annars har jag mina keybindings (om jag minns rätt) så här:

1. Immolate
2. Conflag
3. Chaos Bolt
4. Incinirate
5. Lolcoil
G. Lifetap
Shift + G: Trinket
Shift + 1: Drain life
Shift + 2: Drain Soul
Shift + 3: Rain of Fire
Shift + 4 Har jag troligen Seed of Corruption

Ursprungligen av willhaven1980:

@ru4real? jag klickar enbart på Curse of Doom/Elements/CoA annars har jag mina keybindings (om jag minns rätt) så här:

1. Immolate
2. Conflag
3. Chaos Bolt
4. Incinirate
5. Lolcoil
G. Lifetap
Shift + G: Trinket
Shift + 1: Drain life
Shift + 2: Drain Soul
Shift + 3: Rain of Fire
Shift + 4 Har jag troligen Seed of Corruption

Hur rör du dig? Att klicka på spells och röra sig med w, s, q, e etc är en väg. Att casta spells med 1, 2, 3, 4 etc och samtidigt röra sig med w, s, q .. .blir det inte trångt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 12:04

Keybindings är ett stort problem… Jag har mer och mer gått över helt på att ha så mycket som möjligt key-bindat där jag försöker så lite som möjligt klicka med musen. En sammanfattning från min sida inkluderar:

Movement
W - Walk Forward
S - Walk Backwards
A - Strafe Left
D - Strafe Right

Attacks and spells
§ - Interrupt (Shield Bash / Pummel depending on stance)
1 - Devastate
2 - Shield Slam
3 - Revenge
4- Heroic Strike
Q - Shockwave
E - Thunder Clap
R - Concussion Blow
F - Taunt
Z - Bloodfury
X - Berserker Rage
C - Blood Rage
V - Health Stone

Tab - Next Target

Mouse Scroll = Heroic Strike
Mouse Button 3 = Heroic Throw
Mouse Button 4 = Shield Block

Shift + Mouse Scroll - Cleave
Shift + F - Intervene
Shift + E - Spell Reflection
Shift + C - Trinket 1
Shift + V - Trinket 2
Shift + W - Charge / Intercept
Shift + Tab - Previous Target

CTRL + F - Mocking Blow

F1 - Shield Wall
F2 - Last Stand
F3 - Enraged Regeneration
F4 - Challenging Shout

För att inte glömma lite "övriga" kortkommandon:

T - Character Into Pane
N - Name Plates Toggle
O - Social Pane
K - Keyring
Y - Achievements
I - Looking for Group
L - Quest Log

Shift + T - Talents
Shift + B - Bags

Key-binds är svårt att få riktigt bra!

Ursprungligen av Erik.dv:

Keybindings är ett stort problem… Jag har mer och mer gått över helt på att ha så mycket som möjligt key-bindat där jag försöker så lite som möjligt klicka med musen. En sammanfattning från min sida inkluderar:

Movement
W - Walk Forward
S - Walk Backwards
A - Strafe Left
D - Strafe Right

Attacks and spells
§ - Interrupt (Shield Bash / Pummel depending on stance)
1 - Devastate
2 - Shield Slam
3 - Revenge
4- Heroic Strike
Q - Shockwave
E - Thunder Clap
R - Concussion Blow
F - Taunt
Z - Bloodfury
X - Berserker Rage
C - Blood Rage
V - Health Stone

Tab - Next Target

Mouse Scroll = Heroic Strike
Mouse Button 3 = Heroic Throw
Mouse Button 4 = Shield Block

Shift + Mouse Scroll - Cleave
Shift + F - Intervene
Shift + E - Spell Reflection
Shift + C - Trinket 1
Shift + V - Trinket 2
Shift + W - Charge / Intercept
Shift + Tab - Previous Target

CTRL + F - Mocking Blow

F1 - Shield Wall
F2 - Last Stand
F3 - Enraged Regeneration
F4 - Challenging Shout

För att inte glömma lite "övriga" kortkommandon:

T - Character Into Pane
N - Name Plates Toggle
O - Social Pane
K - Keyring
Y - Achievements
I - Looking for Group
L - Quest Log

Shift + T - Talents
Shift + B - Bags

Key-binds är svårt att få riktigt bra!

Kan hålla med om att de är svåra att få till. Hade inte tänkt räkna upp hur jag har på min warrior fn men kan säga att jag gärna använder en kombination av shift och musens scrollhjul för att växla mellan bars. Det schysta tycker jag med warriors är att man i princip har några extra bars/platser för kommandon eftersom man har tre "stands".

Därför ligger i princip alla mina kommandon på 1->0 samt några på alt+1->alt+0

Shiftar stands gör jag med ctrl+1->ctrl+3

...tror nog jag får göra en komplett lista. Återkommer

En bild säger mer...

Tog ett screenshot av min toolbar - mestadels standard - för att visa hur jag menar i ovanstående post. Här syns även en extra toolbar längst ut till höger med mina mounts. Den kommer från ett add-on som heter Extra bars - rekomenderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 13:55

Bartender hanterar ju tror jag 9x10 knappar eller så… Hur som haver kan du där ha fler knappar än du någonsin kan vilja placera på din skärm. Jag har tror jag:

- 3x10 synliga knappar
- 6+10 dolda knappar

Blizzard standard UI är något jag mer och mer lär mig ogilla.

http://www.uptownmedia.se/darkstorm/Roarc_25M_UI_091113.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 15:58

Hör gärna av dig om hur spelet fungerar på den maskinen, det borde funka hyfsat bra skulle jag tro!

Det enda problemet är skärmupplösningen. Jag vet inte riktigt hur 4670-kortet står sig i höga upplösningar som 1920x1080.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-16 20:37

Nu har jag iallafall lagt beställning på en Mac med ATI Radeon HD 4670 graphics hoppas på att de extra tusenlapparna betalar sig iaf. Så beräknad leverans är antagligen onsdag alt fredag nästa vecka.. hoppas nu bara att det är rellativt bra hållbarhet på den för jag har inte råd att köpa ny på de närmaste åren..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 23:58

Jag tror 21" iMacen med ett Radeon 4670 borde köra WoW fint! Du får nog experimentera lite med inställningarna men det lär runt bra på den burken. Skuggorna tar ex. upp enormt mkt prestanda, ha dem alltid på "low". i övrigt för min del är det antingen view distance eller particle density som äter mest kraft. Nu när jag kör med två skärmar har jag även gått ner till 2X AA instället för 4X.

  • Medlem
  • 2009-11-17 10:34

Hmm Erik, och ni andra. Vad använder ni för mus? Jag gissar Erik, att du använder nåt mer än mighty mouse, då det är fler knappar inblandade i dina keybindings... Jag kör med Mighty mouse fortfarande, men letar efter något lite mer "effektivt" om det går...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 10:45

Jag använder en gammal Logictech mus….Inget fancy. Två vanliga knappar, scroll-hjul med knapp samt en extra knapp bakom scroll-hjulet mellan de vanliga knapparna.

Mighty mouse har tidigare varit ganska dålig i spel….Den hanterar inte att man klickar två knappar samtidigt bl.a.

Jag kör med en Logitech MX1000. Gott om knappar men jag har märkt att den börjat reagera dåligt på vänster-klick vilket kanske kan förklara det "sticky-klick" jag skrivit om i en separat tråd. Den har börjat tracka sporadiskt också men det kan bero på underlaget...

Erik.dv: klick med två knappar samtidigt? Menar du för att springa? Jag kör det kommandot på numlock istället - så himla mycket smidigare.

Har börjat fundera på att skaffa en dedikerad spelmus, kanske en Razer av något slag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:25

Njae, auto-spring i WoW gör jag med typ ctrl + W, num lock vet jag inte om det är en smart knapp….Det måste vara något jag kommer åt med vänster hand hur som helst. Men generellt har Mighty Mouse varit värdelös i spel.

FPS-spel kan innebära sikta med höger knapp, och skjuta med vänster. Det går inte med Mighty Mouse. Detta gjorde att jag la den musen på hyllan faktiskt. Specifikt i WoW skulle jag nog klara mig även om jag blivit sjukt van vid att ha fyra knappar på ovansidan där Mighty Mouse i bästa fall har tre ("squish" eller "squeeze" är helt värdelöst och ger mig kramp eller leder till konstanta miss-klick).

Ursprungligen av Erik.dv:

Njae, auto-spring i WoW gör jag med typ ctrl + W, num lock vet jag inte om det är en smart knapp….Det måste vara något jag kommer åt med vänster hand hur som helst. Men generellt har Mighty Mouse varit värdelös i spel.

FPS-spel kan innebära sikta med höger knapp, och skjuta med vänster. Det går inte med Mighty Mouse. Detta gjorde att jag la den musen på hyllan faktiskt. Specifikt i WoW skulle jag nog klara mig även om jag blivit sjukt van vid att ha fyra knappar på ovansidan där Mighty Mouse i bästa fall har tre ("squish" eller "squeeze" är helt värdelöst och ger mig kramp eller leder till konstanta miss-klick).

Caps-lock kan du komma åt av misstag med vänster hand, gör det ständigt så jag har inget på den knappen, men NUM-lock sitter högt upp åt den högra delen av tangentbordet långt bortom vart jag normalt har händerna då jag spelar. Jag kör med Apples stora lågprofil-alu-tgb med separat "sifferdel":

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:57

Caps-Lock är inte så bra när man ska skriva saker i en raid dock ^^

Har en rutten MS-mus vars scroll inte funkar och är jävligt bökig att styra med. Hade en logitech men den var för stor tyckte jag.

Letar efter ny men inte riktigt hittat det jag söker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 12:52

Jag kan varm rekommendera Steelseries musmattor förresten. Har en hemma och på jobbet, sjukt stor skillnad i musen precision.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-17 16:08

Den bästa mus är helt klart microsoft 3.0 helt perfekt om man har lite större händer.

Erik.dv. Menar du de musmattan i glas eller den tunne plastmattan?.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 16:15

SteelSeries 4D heter den. Hårdplast med sep. gummimatta som håller den på plats.

WEBHALLEN.com [SteelSeries Steelpad 4D (Plast)]

Microsoft 3.0 säger du? Värt att titta på kanske…

I min förra jakt på ny mus, vilket ledde till den jag har nu, passerade jag en ms-mus som enligt mig var en ergonomisk mardröm eftersom den var så lätt att jag måste hålla kvar den med fingrarna för att den inte skulle glida iväg. En mus ska ha lite tyngd så att den inte flyttar sig bara för att man lägger handen på den. Vet dock inte vilken ms-mus det var.

Ser att steelseries-mattan är bra för optiska möss. Vet du om det även innefattar laser-möss? Brukar ju vara lite special med laser har jag för mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 16:37

De MS-möss jag testat har känts stora, plastiga och på tok för lätta. Detta var dock också ett par år sedan.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-17 19:20

Helt klart att den är ganska så lätt, Men den glider inte iväg nån stans som alla andra möss gör, 3.0 tycker iaf jag ligger bättre i handen. Alla andra känns så små. . Om jag inte minns fel så ska väl Blizz ha gjort en mus för just WoW. Min polare har den men den har ju hur många knappar som helt till key bindings så man kan göra nästan allt med musen.. Vill man ha en mus med lite vikt ska man väl gå på logitech. De har väl vikter till sina spel-möss så man själv kan välja tyngden. Lite överdrivet kan tyckas..

@ru4real? Jag rör mig med wasdqe men för det mesta förflyttar jag mig med båda musknapparna nedtryckt. Står jag och njukar en boss så har jag inga problem med att casta spells sen flytta mig om det skulle behövas.

Är en vanesak om hur man spelar. Haft nästan samma knappuppsättning på alla min chars genom tiderna så det sitter i benmärgen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-18 17:50

true.. smidigast att gå med bägge musknapparna intryckta... Sitter och deppläser. min mac blev restad...

Någon annan som råkat ut för detta...?

Detta är mycket irriterande. Jag har kört ett fordon, eller som i detta fall en häst i Argent Tournaments, jag förlorar mitt mount/fordon varpå jag får en toolbar som är helt knäpp. Notera att det är wows orginal-toolbar som påverkas av detta. Alla add-ons uppför sig som de ska. Enda sättet att komma ur det är att logga ut och in igen.

Jo o btw, jag nådde upp till 80 igår och såg då en trevlig förändring i vad man får betalt per daily (13g20s istället för 7g40s) yowza!

http://armory.wow-europe.com/character-sheet.xml?r=Aerie+Peak&n=Nacheirz

Senast redigerat 2009-11-19 10:45

Shit...jag har äntligen tagit mig i kragen. Jag har avslutat mitt konto sedan spelet släpptes.

Haft en grym tid men redan vid denna expa kände jag avsmak och när DKn som jag fixa och jobba järnet fick smaka på foten så blev det ännu mer pest och kolera.

Den främsta anledningen till att jag stängde kontot var att jag kände en "fix" när jag logga in. Det gilla jag inte.

Har tomt bett min guild att spärra mig från vår hemsida. Jag vill inte vara där inne och lorta.

Over and out.

Bevaka tråden