Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre hörlurar till iPhone?

Tråden skapades och har fått 574 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-18 14:07
Ursprungligen av Drakfot:

Har dock beställt ett par Klipsch Image S4i för att testa

Jag tolkar "testa" som att du beställer från deras sidor och använder 30dagars satistfaction-guarantee? Jag lyckas inte med detta, bor du i icke-sverige, menar du att du köper och hoppas på det bästa eller är jag blind?

Jag antar att om man köper på Applestore så är det inte ok att använda dem i 10 dagar och sedan säga att man inte gillade ljudet och skicka tillbaks dem (använda)?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-18 18:05

Näe, jag beställer ett par och hoppas att det är ett bra köp med tanke på att de recensioner jag har läst säger att det är riktigt bra lurar helt enkelt

Det är lite samma om man är i affären och handlar hörlurar, det är väldigt sällan (aldrig) som man får provlyssna in-ear lurar och det är ju förståeligt av hygienskäl. Så det är alltid lite gissningslek när man köper dem. Dock baserade jag detta köpet på de recensioner jag läst online från folk som har testat dem.

Ursprungligen av d99gnu:

Jag tolkar "testa" som att du beställer från deras sidor och använder 30dagars satistfaction-guarantee? Jag lyckas inte med detta, bor du i icke-sverige, menar du att du köper och hoppas på det bästa eller är jag blind?

Jag antar att om man köper på Applestore så är det inte ok att använda dem i 10 dagar och sedan säga att man inte gillade ljudet och skicka tillbaks dem (använda)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-23 09:28

Ok, nu tänkte jag att jaja - jag ger väl upp och köper ett par då. Men såg att det var slut i lager överallt, men som tur är skulle Webhallen få in nästa leverans 22:e Sept. Idag när man synar hemsidan så är det numera "okänt" när nästa batch kommer.

Vet någon hur man får tag på ett par Klipsch s4i och/eller varför tillgången är strypt? Är det för de är så oerhört populära låter det ju strålande, men om det är för Klipsch insett problem med första batchen känns det ju mer tveksamt att hänga på låset.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-09-23 14:52

Efterfrågan på s4i har gjort att leveranstiderna är längre än väntat. Leverans till sverige förväntas ske den 10e oktober.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-23 20:31

Japp, verkar sannerligen så.

Ursprungligen av FnuX:

Efterfrågan på s4i har gjort att leveranstiderna är längre än väntat. Leverans till sverige förväntas ske den 10e oktober.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 19:43

Nu verkar Applestore Sverige iaf fått in Klipsch s4i, skickas om 24h. Håller nu tummarna för att lurarna är bra

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-28 20:07

Yaay!

Synd att Webhallen (där de tidigare kostade 995:-, nu såg jag att de kostar 1070:-) säger att det är lång leveranstid: WEBHALLEN.com [Klipsch Image S4 Headset]

Fördelen för min del är att jag kan få förbi butiken i Gbg och hämta upp dem. Nackdelen är att 1. jag är för närvarande sjuk, så är inte i Gbg samt 2. de har de inte i lager och lär inte få in dem på ett tag vad det verkar.
Så det kanske lutar åt att betala några kronor extra (frakten) och beställa från Apple Store istället. Om man inte beställer något mer för några kronor extra och därmed får gratis frakt (behöver nytt skydd för framsidan på iPhonen ändå) ;).

EDIT: Beställde på Apple Store (samt en ny antireflexfilm för iPhonen). Så nu är det väntans tider som gäller

Ursprungligen av d99gnu:

Nu verkar Applestore Sverige iaf fått in Klipsch s4i, skickas om 24h. Håller nu tummarna för att lurarna är bra

Senast redigerat 2009-09-28 20:42

Klipsch Image S4 Headset

Mmmm... stör inte. Sitter och njuter av mina nya Klipsch-lurar...

Ärligt talat, funkar jättebra, underbart ljud och mycket praktiskt med volymkontroll på sladden. Synd att dom inte kan leverera i volym så att alla ni andra också får prova.

Köpte mina på webhallen i Stockholm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-29 13:52

Alltså nu kan ju Apple leverera i volym? Mina är redan skickade tydligen så borde väl ha dem i slutet av veckan eller nästa. Inte samma sak som att plocka upp dem ur butik men känns ju helt ok. Låter lovande att de flesta är mkt nöjda med dem

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-29 17:49

Ni som skaffat Klipsch Image S4, hur är det med vibrationskänslighet på sladden?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-03 11:16

Fick mina S4i igår och har precis börjat testa dem i datorn och än så länge får jag säga att jag är riktigt nöjd. Fromt och fint ljud, basen finns med som ett trevligt supplement till övriga frekvenser. Provade de dual flange som följde med lurarna, men de var för små så de passade inte riktigt i mina hörselgångar (dvs de slöt inte tätt) så jag monterade på de stora ovala och har sedan dess njutit mycket av tystnaden omkring som de ger samtidigt som de låter musiken strömma fram

Jag har dessvärre inte hunnit testa lurarna i någon rörelse (det blir på måndag när man skall åka buss) så jag vet inte hur det är med vibrationskänsligheten i sladden. Men kablarna är mjuka och följsamma (än så länge iaf) och när jag gnider dem mellan fingrarna så märker jag inte av att några direkta vibrationer i öronen, givetvis beror det även på hur högt man lyssnar. Och jag brukar sällan ha låg nivå i mina lurar

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-04 08:44

Låter lovande Drakfot, avvaktar vibrationskänslighetstesten!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-07 18:56

Har nu provat lurarna lite mer, dock inte längre sträcka i buss. Det kommer imorgon.
De fungerar mycket bra, jag märker inte av några direkta vibrationer som störs i öronen när jag använder dem. Det kan troligen tillskrivas materialet i kuddarna, samt deras utformning.

Något som jag inte är direkt förtjust i är att kontrollen sitter "mellan" sladdarna och en liten bit ner, detta blir för mig lite problematiskt eftersom jag alltid har dem innanför jackan / tröjan och det resulterar i att jag sätter dem högt upp för att lättare kunna nå kontrollen vilket i sin tur leder till att en del "lössladd" samlas uppe runt halsen. Detta är inget stort problem i sig, men det drar av lite på användarvänligheten (mina Nocs NS200B har kontrollen / micen på högra sladden och den sitter en bit ifrån örat men är i sin tur lättare att komma åt utan att behöva ha en massa sladd runtomkring.

Men ljudet är ack så trevligt och fylligt i S4i:na och det jämnar upp en hel del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 22:22

Kan varmt rekommendera Etymotic hf2! De har fått hyggligt med utmärkelser också...
Etymotic Research, Inc. - hf2? Headset + Earphones

Jag har haft ett flertal in-ear lurar (bl.a. Shure, Bose och Sony) men det är först när jag fick dessa som jag känner mig riktigt nöjd. Ljudet är riktigt bra, passformen perfekt för mina öron och micen/fjärren funkar utmärkt. Det enda negativa så här långt är väl att det inte går att justera volymen på fjärren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-20 23:38

Kan också rekomendera s4i. Väldigt bekväma och med bra ljud. Gillar dom bättre än mina shure hörlurar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-21 23:31

Skullcandy iPhone FMJ eller Maximo iP-HS2 iMetal Isolation Headset for iPhone

Är det någon som provat och/eller har erfarenhet av Skullcandy iPhone FMJ eller Maximo iP-HS2 iMetal Isolation Headset for iPhone??

För mig och min budget är det lite mellan dessa två modellerna som det står på för min iPhone 3Gs. Jag lyssnar på en hel del musik, men jag är också noga med att de skall fungera bra med mobilsamtal - så saker som bra mikrofon, enkelt att klicka på knappen osv. är viktigt.

Bästa hade varit om någon prövat bägge rent praktiskt och använt de för samtal - har jag sådan tur??

Tack till alla som bidrar i dessa forum - det är riktigt bra och intressant läsning!

Ha det så bra!

Etymotic är väldigt bra, men jag lägger min röst på Shure 530. Har kört mina i två år nu, låter fantastiskt (när man hittat rätt "kuddar2 för just SINA öron, det följer ju med ett GÄNG varianter).

Kablarna är lite stiffa i kyla, men jag tycker inte att det blir vibrationsproblem eller att luren vill åka ur pga sladdarna.

Dyra, men sjukt bra. Finns i två varianter, men eller utan en medföljande "Push To Hear"-kontroll.

Shure - SE530 Sound Isolating Earphones

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 18:52
Ursprungligen av breding:

Etymotic är väldigt bra, men jag lägger min röst på Shure 530. Har kört mina i två år nu, låter fantastiskt (när man hittat rätt "kuddar2 för just SINA öron, det följer ju med ett GÄNG varianter).

Kablarna är lite stiffa i kyla, men jag tycker inte att det blir vibrationsproblem eller att luren vill åka ur pga sladdarna.

Dyra, men sjukt bra. Finns i två varianter, men eller utan en medföljande "Push To Hear"-kontroll.

Shure - SE530 Sound Isolating Earphones

Jag håller med om att Shure är bra men för mig som har haft svårt att hitta in-ear lurar som sitter bra var Etymotic hf2 räddningen. Jag tror det är första gången som jag har hittat ett par in-ear lurar där de medföljande kuddarna passar perfekt.

Efterföljaren till Etymotic hf2 (som kommer heta hf3 ) kommer i januari. Är egentligen samma lur men med tre knappar på fjärren istället för en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 14:09
Ursprungligen av Archangel:

Efterföljaren till Etymotic hf2 (som kommer heta hf3 ) kommer i januari. Är egentligen samma lur men med tre knappar på fjärren istället för en.

Härligt, volymknappar är allt jag saknar på mina hf2.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-23 14:57
Ursprungligen av Archangel:

Efterföljaren till Etymotic hf2 (som kommer heta hf3 ) kommer i januari. Är egentligen samma lur men med tre knappar på fjärren istället för en.

Me like

Finns stor chans att det blir hf3 för mig i början på nästa år. Är egentligen sjukt nöjd med mina q-Jays, men saknar verkligen knappar och mic... :-/

Sorry C-man

Då tråden behandlade Klipsch S4i tidigare så nämnde jag inte modell beteckningen... Vidare försökte jag beskriva min upplevelse av ljudet i lurarna ( som jag lyssnar på med glädje just nu), vill du ha min meritlista över musiklyssnande så tar vi den i annat forum.

Med vänlig avslappnad hälsning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 21:41

Q-jay har en kort kabel va?
jag såg i dag att dom på telenor butiken hade en skarvsladd med mic och 3,5mm kontakt,den ska jag köpa när min Iphone kommer tillbaks från servis om 2veckor!(kör själv med Shure 530)
och dina Q-jay lär rocka 8or runt hf2/hf3 med singel amatur(du har ju dubbel amatur i dina Q-jay)

Ursprungligen av C-man:

Q-jay har en kort kabel va?
jag såg i dag att dom på telenor butiken hade en skarvsladd med mic och 3,5mm kontakt,den ska jag köpa när min Iphone kommer tillbaks från servis om 2veckor!(kör själv med Shure 530)
och dina Q-jay lär rocka 8or runt hf2/hf3 med singel amatur(du har ju dubbel amatur i dina Q-jay)

Jag vet, är det som gör mig ledsen. Att jag måste gå ned i ljudkvalité för att få funktion alltså.
Mina q-jays är utan tvekan det bästa jag haft i ljudväg, men det suger att inte kunna svara i telefon på ett bra sätt.
Har faktiskt en skarv med mic och svarsknapp från Jays, men det är en rätt stor klump och även om min sladd är kort så är den "för lång" när man vill ha micen nära mun...
Drömmen vore ju att Jays släppte en q-jays-iPhone, typ. Men det lär aldrig hända...

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-24 11:42
Ursprungligen av Archangel:

Jag vet, är det som gör mig ledsen. Att jag måste gå ned i ljudkvalité för att få funktion alltså.
Mina q-jays är utan tvekan det bästa jag haft i ljudväg, men det suger att inte kunna svara i telefon på ett bra sätt.
Har faktiskt en skarv med mic och svarsknapp från Jays, men det är en rätt stor klump och även om min sladd är kort så är den "för lång" när man vill ha micen nära mun...
Drömmen vore ju att Jays släppte en q-jays-iPhone, typ. Men det lär aldrig hända...

och Image S4i dansar 800or runt både Q-jays och Etymotic ;)..

Ursprungligen av FnuX:

och Image S4i dansar 800or runt både Q-jays och Etymotic ;)..

Du skriver image men antar att det är samma som Klipsch S4i?...
I så fall undrar jag vad du baserar det på?
Menar verkligen inte att låta dryg eller så, men har svårt att tänka mig att S4(i) springer i cirklar runt q-jays.
q-Jays har fått sjukt mycket bra kritik i alla recensioner jag läst och är ett par ruskigt prisvärda lurar med dubbel armatur. Hade S4 (vilket ju är samma lur ljudmässigt som S4i) som är enkel armatur till nästan halva priset kommit i närheten av det borde man ju hört om det...

Inte för att de på något sätt är den objektiva sanningen men iLounge brukar ha rätt bra recensioner av lurar och verkar gå igenom dem rätt rejält. De ger S4 ett B (Recommended) medan de ger q-Jays A (Highly recommended).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 19:39
Ursprungligen av FnuX:

och Image S4i dansar 800or runt både Q-jays och Etymotic ;)..

HAHAHA skojjigt där!
MenMen ljud är som skönhetstävlingar,det handlar om bedömning!
Men att en en singel amatur skulle rocka 800or runt en dubbel amatur,ja det tar jag mer som ett rent skämt!
Men det må vara din uppfattning,sedan kan det hända att du provlyssnat på någon annans lurar,men det säger inte ett dugg,när det gäller inears så finns det flera facktorer att ta hensyn till! 1 inspelning(då menar jag gångtid på amaturen,själv spelar jag in mina lurar med minst 50timmar innan jag änns sätter dom i mina öron) 2tillvänjning,det tar några timmar att fullt ut kunna bedömma ett par inears,dina gamla lurar sätter ett visst inprint i din hjärna som måste raderas/överlagras för att bedömningen skall bli relevant!
3.täthetsgraden,körde du med samma buds??
Det finns seriösa handlare av inears i statern som låter dig provköra ett par lurar i 30dagar,vilket är ungefär den tid det tar att tillvänja sig med den nya ljudbilden en annan lur har mot dina andra,tyvär har jag inte sett något liknande i sverige!

Men för oss som inte nöjjer oss med "billiga" singel amaturer så har Shure en kabel till Iphone med mic och svarsknapp!
Den enda nackdelen med denna kabel är att den blir något stel vid kallare klimat!
Men att köpa en lur som är anpassad för mobiltelefon finns inte på kartan om man är audiofil!*(själv sitter jag på 10-15par topp lurar och 2portabla slutsteg,så ett visst litet humm om bedömning har jag allt i denna fråga)
Och en liten rekomendation är att skaffa ett par Comply buds till dina favorit lurar,komforten så som ljudkvaliten ökar ordentligt!!(och ett portabelt slutsteg gör att saken kommer i helt ny dager med)

Fast jag höjjer ett varnande finger,detta kan bli en rätt dyr hobby!

Det var lite snack ett par sidor bak om V-Moda Vibe Duo så jag tänkte komma med ett köptips.

Jag var på jakt efter ett par lite billigare lurar med play/stop/...-knapp men som ändå hade hyggligt ljud och snubblade på en affär i LA via eBay.
Grabben som har den har en Twitter-sida där han bl a pushar för särskilda erbjudande. T ex har de just ett par V-Moda Vibe Duo Chrome för det facila priset av $ 28.95 inkl frakt till Sverige. Med dagens valuta blir det nästan exakt 200 kr. Det tog 7 dagar innan paketet trillade ner i brevlådan.
Låter det ok kan ni kolla upp hans twitter-sida. Jeff Lynch (128headphones) on Twitter
Här kommer länken till lurarna jag köpte: For my twitter peeps!!!! - eBay (item 390112062166 end time Nov-28-09 11:03:12 PST)

Jag har använt det headset Apple levererar med Iphone GS men skaffade även deras in-ear variant eftersom ljudet var för uselt.

Mitt stora problem är den dåliga känsligheten på mikrofonen och jag får klagomål när jag använder dem. Uselt att skcka med eller sälja headset som inte går att använda som headset!!!

Min fråga är nu vilka headset som har den bästa (läs känsligase mikrofonen) samtidigt låter bra?
(Min referens är mina Bose in-ear-lurar när det gäller ljudet).

Jag funderar lite på Etymotic hf2 eller Klipsch Image S4i. Någon som har jämfört mikrofonerna och ljudet på dessa?

Bevaka tråden