Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Aha, framgick inte (eller så har jag missat) att du kör ett externt Wifi-kort. Då framstår det en smula betydligt underligare. Dum jävla fråga kanske, men har du försäkrat dig om att du kör på det extern kortet så att det interna inte kör over-ride på det?

Ang volymen har jag för mig att du kan pilla lite i ljudinställningarna och höja den interna volymen, men det är inget jag kan svära på och jag ligger i soffa nu och orkar inte sätta på tvn och öppna plex för att kolla:cool:

Kan vara så att det är PCn som spökar för när jag sätter kabel mellan den och routern kommer jag upp i en 6mb i sekunden. Kör jag helt trådlöst kommer jag bara upp i 1-2mb. Ja, jag kör inte med det interna. Det är helt avaktiverat.

Inne bland mina ljudinställningar i Plex hittar jag bara normalize volume och om det är en dts förstärkare eller vad det är eller autodetecet. Någon som vet var det kan vara? Jag hittar inte.:tveksam:

Ursprungligen av korthoga:

Fungerar alldeles utmärkt. Något du ska tänka på att det kanske inte är helt optimalt att se på filmer i HD-kvalitet då de kan bli lite svårare att strömma. Men visst fungerar det. Du går bara in i Plex och väljer var den ska ta sitt material ifrån. Du väljer den utdelade mappen i nätverket och bomshickabom det är färdigt!
Sen behöver du inte ett tangentbord eller en mus för att styra Plex. Apple Remote fungerar till allt förutom C knappen som du använder för att modifiera filmerna, typ byta omslag och bakgrunder om de du får inte faller dig i smaken.
Men när du ställt in ditt bibliotek fungerar resten på Aplle Remote.

Att du inte kan komma åt C-knappens inställningar med en Remote är väl också snick snack..? Har för mig att man håller in menu-knappen på Remote så dyker den menyn upp. Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av FiftyOne50:

Att du inte kan komma åt C-knappens inställningar med en Remote är väl också snick snack..? Har för mig att man håller in menu-knappen på Remote så dyker den menyn upp. Rätta mig om jag har fel.

Du har så rätt så. Åh vad skönt. Nu slipper jag ha tangentbordet liggande sidan om. Tack!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-30 09:49

Jahapp då var man där då.. Köpte mig en MacMini i helgen (förra modellen -1.83 Intel core 2 duo). Som jag tänkt koppla till min Grundig 32 LCD TV. So far so good.

Nu hade jag tänkt använda Minin mest med Front row för att kolla på mina filmer, lyssna på musik etc.
Jag får det inte att funka med att få filmerna synliga i Filmer listan. Jag har just nu det kopplat som följande hemma hos mig:

MacBook (som det funkar kanon med att kolla på filmer i Front row) ansluten till router via kabel.

Routern (Netgear) har en WD hårdisk kopplad via nätverkskabel. (där alla filmer ligger i en mapp som heter fimer).

Minin ansluten till samma router genom kabel.

När jag drar in filmerna till iTunes på Minin så syns de där och kan spelas upp osv.
Testat göra ett alias för filmmappen på HD:n och lagt i minins Filmer mapp. Då syns filmerna i frontrow men under mappen filmer.. inte i själva listan.
Har testat Macworlds guide om delade bibliotek men gick bet där.. Är det något med iTunes som spökar? Gillar det inte att jag har filmer kopplat till biblioteket på MacBooken samtidigt som Minin? Låter iofs inte rimligt då iTunes spelar upp filmerna.. förstår ni mitt problem och hur skulle ni göra?

Ursprungligen av odis:

Jahapp då var man där då.. Köpte mig en MacMini i helgen (förra modellen -1.83 Intel core 2 duo). Som jag tänkt koppla till min Grundig 32 LCD TV. So far so good.

Nu hade jag tänkt använda Minin mest med Front row för att kolla på mina filmer, lyssna på musik etc.
Jag får det inte att funka med att få filmerna synliga i Filmer listan. Jag har just nu det kopplat som följande hemma hos mig:

MacBook (som det funkar kanon med att kolla på filmer i Front row) ansluten till router via kabel.

Routern (Netgear) har en WD hårdisk kopplad via nätverkskabel. (där alla filmer ligger i en mapp som heter fimer).

Minin ansluten till samma router genom kabel.

När jag drar in filmerna till iTunes på Minin så syns de där och kan spelas upp osv.
Testat göra ett alias för filmmappen på HD:n och lagt i minins Filmer mapp. Då syns filmerna i frontrow men under mappen filmer.. inte i själva listan.
Har testat Macworlds guide om delade bibliotek men gick bet där.. Är det något med iTunes som spökar? Gillar det inte att jag har filmer kopplat till biblioteket på MacBooken samtidigt som Minin? Låter iofs inte rimligt då iTunes spelar upp filmerna.. förstår ni mitt problem och hur skulle ni göra?

Jag minns att jag hade samma problem med Frontrow och kom fram till att den av outgrundlig anledning bara vill lista filmer som ligger lokalt. Trixade som bara den med det, men insåg att SÅ bra är inte Frontrow, så jag kör Plex nu istället.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-30 19:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag minns att jag hade samma problem med Frontrow och kom fram till att den av outgrundlig anledning bara vill lista filmer som ligger lokalt. Trixade som bara den med det, men insåg att SÅ bra är inte Frontrow, så jag kör Plex nu istället.

Jo jag har funderat i Plex-banorna men, jag gillar enkelheten (inget lull-lull) i Front row, Jag har suttit och rippat mina DVD och gett dom korrekt info osv osv.. och det märkliga är att de funkar ju i min MacBook (filmerna ligger ju inte lokalt där heller)

Jag börjar misstänka att det har nåt med mitt iTunesstorekonto att göra, jag testade att dra ner några Podcasts från SR på Minin och de visades inte heller i Front row. Eller är jag helt ute och cyklar?

Finns det nåt sätt att i efterhand "synca" ihop FR och iTunes?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-31 11:11
Ursprungligen av odis:

Jo jag har funderat i Plex-banorna men, jag gillar enkelheten (inget lull-lull) i Front row, Jag har suttit och rippat mina DVD och gett dom korrekt info osv osv.. och det märkliga är att de funkar ju i min MacBook (filmerna ligger ju inte lokalt där heller)

Jag börjar misstänka att det har nåt med mitt iTunesstorekonto att göra, jag testade att dra ner några Podcasts från SR på Minin och de visades inte heller i Front row. Eller är jag helt ute och cyklar?

Finns det nåt sätt att i efterhand "synca" ihop FR och iTunes?

snubblade över denna tråd. http://www.99.se/mac-mini/258383-frontrow-hittar-itunes.html ska testa uppdatera när jag kommer hem ikväll..

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-31 21:05
Ursprungligen av odis:

snubblade över denna tråd. http://www.99.se/mac-mini/258383-frontrow-hittar-itunes.html ska testa uppdatera när jag kommer hem ikväll..

Hur j*kla korkad kan man vara som låter bli att ladda ner alla uppdateringar när man köpt ny dator?

Jo Lika korkad som jag!

Min MediaMini funkar nu kanon med Front Row!

Case closed!

Ursprungligen av odis:

Hur j*kla korkad kan man vara som låter bli att ladda ner alla uppdateringar när man köpt ny dator?

Jo Lika korkad som jag!

Min MediaMini funkar nu kanon med Front Row!

Case closed!

där ser man! ha!:$

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-17 17:01

Mini med 1GB minne - mediacenter?

Hej!

Jag har precis beställt en Mac Mini som förhoppningsvis dyker upp i morgon. Placeringen blir under TV istället för en Apple TV som jag precis returnerat till Apple.

Mac Minin är grundmodellen som kommer med 1 Gb minne - så nu är frågan:

Räcker en 1 Gb för att använda den som mediacenter med tex Plex? Kommer framförallt spela DVD-img/iso filer, men även en del 720p MKV:er samt säkerligen en del högupplöst DV från videokameran.

Frågan är om jag redan i morgon ska plocka fram stekspaden och montera isär den för att stoppa i 2-4 Gb?

/Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 17:47

Jag vet inte om 1 GB räcker för HD material, men ram-minne är ju så pass billigt att det är väl lika bra att stoppa i det? Datorn blir ju överlag snabbare dessutom - finns inget värre än att vänta på ett långsamt mediacenter

Jag har en Mini som jag kör som media-dator. En gig räcker, men det går rackarns långsamt att köra Mac OS på det. Men när du väl gått in i programmet och dragit igång filmen går det oftast bra om det inte är någon jävla monster-release på typ 20-30 gig du dragit hem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-17 19:41

Ok - toppen-feedback!

500 spänn för minne är ju inte det stora problemet utan snarare att tillbringa 45 minuter med att göra hjärtkirurgi på sin nyköpta maskin! Men, det blir nog att peta i 4Gb direkt!

Vill ju trots allt ha en rapp maskin som står reda så fort barnen vill titta på film!

Tack för input!

Jag har en Mac mini av senaste modell som mediespelare. Jag köpte den billigaste som fanns med 1 GB RAM. Fungerar hur bra som helst. Jag kör i första hand Plex, Spotify och Itunes på den.

Inlägg #306-313 kommer från en annan tråd. Starta inte nya trådar, om det redan finns en tråd i exakt samma ämne! Ibland kan det finnas anledningar till ny tråd, men oftast funkar det alldeles utmärkt att fortsätta i den gamla tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-04 22:04

Jag överväger att ställa minin på högkant.. Finns det några nackdelar med det? Kommer datorn att fungera som den ska? Funkar cd-läsaren i "liggande" läge?

Tacksam för svar

Ursprungligen av Bultzor:

Jag överväger att ställa minin på högkant.. Finns det några nackdelar med det? Kommer datorn att fungera som den ska? Funkar cd-läsaren i "liggande" läge?

Tacksam för svar

Ja, den fungerar stående. Det KAN fungera med CD/DVD, bara att testa. Det värsta som kan hända är ju att du får öppna minin och plocka ur skivan.

Får ingen bild när jag kopplar min mac mini till min tv?

Hejsan!

Har testat diverse forumtrådar och ingen värkar ha hittat någon lösning? Jag är tydligen inte ensam om detta problem heller. Macen funkar utmärkt med en annan skärm, bara inte till tvn.

Någon som vet hur man grejer det?

(Ja, vi har kontrollerat alla kablar o dylikt)

/Richard o peter

Hur ansluter ni den?
DVI ut till HDMI eller på något annat sätt?

Ursprungligen av petterf:

Hur ansluter ni den?
DVI ut till HDMI eller på något annat sätt?

Mini dvi till dvi sen till hdmi via en länk. Provade alla sladdar förra veckan, inget fel på dvi-hdmi konverteringen heller.

Jag har en Mac Mini som TV-mottagare med inspelning.

Mac Mini med Eye TV kopplad till min TV med DVI->HDMI samt en optisk kabel för ljudet till en Denon 3808 receiver.

Det fungerar hur bra som helst.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Jag har en Mac Mini som TV-mottagare med inspelning.

Mac Mini med Eye TV kopplad till min TV med DVI->HDMI samt en optisk kabel för ljudet till en Denon 3808 receiver.

Det fungerar hur bra som helst.

inte här köpte den idag och har inte fått det att funka!

Ursprungligen av richarddd:

inte här köpte den idag och har inte fått det att funka!

Vad har du för upplösning på TV:n? TV:n måste ha 1920 x 1080 pixlars upplösning för att det skall fungera enkelt. Det går även att få igång lågupplösta TV-apparater men det kräver lite mer arbete och separat programvara.

DVI->HDMI förmedlar inget ljud varför ljudet måste ledas från den optiska utgången från MacMini:n.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Vad har du för upplösning på TV:n? TV:n måste ha 1920 x 1080 pixlars upplösning för att det skall fungera enkelt. Det går även att få igång lågupplösta TV-apparater men det kräver lite mer arbete och separat programvara.

DVI->HDMI förmedlar inget ljud varför ljudet måste ledas från den optiska utgången från MacMini:n.

Har en 3 år gammal sony bravia, kör via hdmi, den har 720p som maxupplösning. Hur gör man då när man inte har full HD?

Ursprungligen av richarddd:

Har en 3 år gammal sony bravia, kör via hdmi, den har 720p som maxupplösning. Hur gör man då när man inte har full HD?

Mac Mini stödjer bl.a. 1280x720 och 1280x800 men Sony Bravia brukar ha upplösningen 1366x768. Du måste skapa en profil med den upplösning din TV-skärm har. Det finns flera olika programvaror som gör det, t.ex. SwitchResX. Du måste även stänga av overscan på TV:n för att se hela skärmen inklusive menyraden och dockan.

Ursprungligen av richarddd:

Har en 3 år gammal sony bravia, kör via hdmi, den har 720p som maxupplösning. Hur gör man då när man inte har full HD?

Kör du direkt till TVn med HDMI eller via en förstärkare ?

Ursprungligen av richarddd:

inte här köpte den idag och har inte fått det att funka!

Exakt vad är det som inte fungerar? Ingen bild? Overscan? Dålig bild? Judder?

Även om upplösningen på din tv är typ 1366*768 så kan dom flesta HD-ready tv's ta emot 1080p signal. Om din tv skickar korrekt EDID så ska du (i alla fall i Snow Leopard) få upp alternativen 720p, 1080p etc i bildskärmsinställningarna.

Jag har en Sony Bravia D3000 som har upplösningen 1366*768 men klarar att ta emot en 1080p24 signal. Kopplar min mac mini till tvn med miniDVI -> DVI -> HDMI och väljer 1080p i bildskärmsinställningarna och sedan refresh rate beroende på source framerate (24, 50, 60) utan att blanda in något 3e parts program. Min tv kan dock inte pixelmappa 1080p men jag använder bara mac minin för film tittande och kan därmed kompensera Overscan i Plex

Ursprungligen av the_karate_kid:

... använder bara mac minin för film tittande och kan därmed kompensera Overscan i Plex

Ooooops!

Var hittar man denna inställning i Plex?

Mini som mediacenter med Topfields box - funkar det?

Hej

tänkte ordna ett mediacenter till familjen i julklapp. Har tänkt köpa en MacMini och koppla den till vår nya Philips TV. Till den har vi en rätt ny Topfield digitalbox för att ta emot Boxers sändningar och för att spela in program.

Nu är frågan. Finns det någon "där ute" som har koppat ihop den kombinationen? Jag har förstått att man måste köpa en separat DVI>HDMI kabel. Är det något mer som måste köpas? Vilka kablar behövs till ljudet? Funkar det med Topfield utan problem, eller måste man ta hem några extra program?

Jag hade tänkt köra via Plex, som jag förstått många rekommenderar, men är det något man skall tänka på när det gäller det programmet och koppling till digitalbox?

En sak till. Jag hade tänkt att köra bootcamp på den nya Minin. Vilken sorts av Windows rekomenderar ni. Gamla Windows XP eller nya Windows 7?

Crister

Ursprungligen av Crister:

En sak till. Jag hade tänkt att köra bootcamp på den nya Minin. Vilken sorts av Windows rekomenderar ni. Gamla Windows XP eller nya Windows 7?

XP alla dagar i veckan! Se till att få tag i SP3 bara, du måste ha minst SP2 för att kunna installera det alls.

Bevaka tråden