Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-07 17:52

Switcher, näe, jag har bara skaffat ett till OS att leka med.

Så nu har jag GNU/Linux (RedHat > Suse> Debian > Kubuntu ), windows 7 och OS X 10.5 på MacMini G4 1.5GHz och senaste leksaken, en MacBook Pro 2.2GHz 15'' skärm med 10.6.

Eftersom jag är närmare 50 så har jag pysslat med alla möjliga OS under åren, de första maskinerna hade inte ens bildskärm, bara teletype och hålremsor...

Senare VAX/VMS, DOS, Windows sedan v1.03, min älskade Amiga 1000 och det jag kört med sedan -95 eller så, GNU/Linux.

Har även en Texas TI99/4A och en Sinclair ZX81 med 16kB minne, rena museet.

Men den senast, macbooken, är läcker.

Wow! Jag bugar ödmjukt inför eder, ni är en framstående Maskinare.
Ser att vi har liknande bakgrund, men du har kommit in i det hela några år innan en annan.
VAX har jag aldrig tutat.
Men, välkommen ombord.

Ursprungligen av mattiL:

Switcher, näe, jag har bara skaffat ett till OS att leka med.

Så nu har jag GNU/Linux (RedHat > Suse> Debian > Kubuntu ), windows 7 och OS X 10.5 på MacMini G4 1.5GHz och senaste leksaken, en MacBook Pro 2.2GHz 15'' skärm med 10.6.

Eftersom jag är närmare 50 så har jag pysslat med alla möjliga OS under åren, de första maskinerna hade inte ens bildskärm, bara teletype och hålremsor...

Senare VAX/VMS, DOS, Windows sedan v1.03, min älskade Amiga 1000 och det jag kört med sedan -95 eller så, GNU/Linux.

Har även en Texas TI99/4A och en Sinclair ZX81 med 16kB minne, rena museet.

Men den senast, macbooken, är läcker.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-07 19:47

Tackar för de vänliga orden, Goflorp.

VMS var ett härligt system, alla kommandon, i kommandofönster naturligtvis, kunde förkortas, så print blev pr eller pri osv.

Dessutom batchhantering, köer, prioritering av jobb mm. Underbart.

Tar lite tid att vänja sig, nu funkar iallafall Spaces som jag vill ha det, men saknar att kunna skicka fönster till andra spaces via ett menyalternativ.

Köpt BigMac

Hej,

jag är också en switcher och en mycket nöjd sådan. Bytte strax innan jul min gamla Dell mot en som min fru kallat den "BigMac" d.v.s 27 tums Imac. Övergången har gått hur smidigt som helst. Det enda jag inte kunde lämna bakom mig var ett bokföringsprogram vi använder i mitt företag, SPCS. Finns bara för pc och jag skaffade därför Paralells för att köra det där och det går ju utmärkt det med.
Så det funkar perfekt för en småföretagare också om nu någon skulle tro något annat ...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-09 18:18
Ursprungligen av Ipublisher:

Hej,

jag är också en switcher och en mycket nöjd sådan. Bytte strax innan jul min gamla Dell mot en som min fru kallat den "BigMac" d.v.s 27 tums Imac. Övergången har gått hur smidigt som helst. Det enda jag inte kunde lämna bakom mig var ett bokföringsprogram vi använder i mitt företag, SPCS. Finns bara för pc och jag skaffade därför Paralells för att köra det där och det går ju utmärkt det med.
Så det funkar perfekt för en småföretagare också om nu någon skulle tro något annat ...

Välkommen och det mesta går faktiskt att lösa på macsidan i dessa dagar.

En felaktig föreställning att dom mjukvarorna som jag använder, kräver en pc håller inte längre.

Nej dags att sadla om och grunden till resultat är en trevlig närdata miljö, harmonisk, praktisk, smidig och kan sammanfattas med ordet (användarevänlighet) om så önskas, och där fyller Apples produkter sin plats med råge

Smidigt löst med parallells.
Välkommen hit.
Det är bara hoppa in i hetluften. Var schysst och hjälp andra om du kan så kommer du märka att du snart har en hel drös nya vänner. Vi är en rätt go gäng här.

Vill du så varför inte en presentation under "Presentationer" ?

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-09 19:52

Hejsan allihop.
Jag heter Adam och har precis bytt till mac, detta pga mitt datorintresse ökade och att min pappa blev mac-frälst via jobbet i somras. Jag fick till min stora förtjusning en macbook pro 13,3" i jul. Jag är 18 och detta är den andra datorn som jag äger, den förra var en winows pc, den gick dock bra segt emellanåt, även fast datorn inte var fy skam (funkade dock godkänt med w7). Jag använder nu fusion för att kunna spela diverse pc-baserad spel på min macbook. Jag upplever dock att prestandan inte riktigt räcker till och tänker nu byta ram-minnet (från 1x2 till 2x2). Någon om har några tips? var finns det billgt? Jag bor i stockholm.
Annars vill ja bara säga att jag är hur nöjd som helst, OSX är verkligen jätte bra och jag har verkligen sjukt svårt att slita mig från den här på kvällarna och det har hänt mer än en gång nu under lovet att jag suttit till 3-4 på natten. Och då har jag ändå inte nämnt designen på datorn, sexig !:)

• Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-11 09:18

Att spela

på Fusion kanske inte är det snabbaste, du kanske skulle prova att installera BootCamp som följde med datorn, Windows har du ju redan eftersom du kör Fusion.
Min dotter kör sina spel i BootCamp och det går snabbare än Fusion, bägge är samtidigt installerade på hennes MB med ram 2x1.
Apple - Mac OS X Snow Leopard - Windowskompatibilitet - Så fungerar Mac med PC
kolla videon, lycka till.

Ursprungligen av billis:

Hejsan allihop.
JJag använder nu fusion för att kunna spela diverse pc-baserad spel på min macbook. Jag upplever dock att prestandan inte riktigt räcker till och tänker nu byta ram-minnet (från 1x2 till 2x2).

• Medlem
  • Danderyd
  • 2010-01-13 11:28

Jag har byttet. Min PC crashede (supprise supprise) och dog i mina händer. Nu har jag köpt Mac och är nöjd. Det var under våren, att jag byttade, men nu har jag ett frågande.
Nu har jag ju skaffad extern hårddisk och har gjort säkerhetskopi av min Mac. Dette är gjort gennom Time Mashine, men hur är det. Är det bara mina programmer eller är det också en kopi av alla mina filer? T.x. mina bilder.

En säkerhetskopia på programvara är rätt meningslös, så ja, det är dina personliga filer som är backuppade.

Ursprungligen av Capeman:

En säkerhetskopia på programvara är rätt meningslös, så ja, det är dina personliga filer som är backuppade.

det där är väll inte helt sant . det beror på väll hur man har ställt in sin Time Machine ... om man vill så kan Time Machine ta en total grund backup (är default tror jag) med program, operativ . ja allt så att om hårddisken dör på din MacBook eller någon annan olycka är frame så skall det bara vara att kunna återställa maskinen från sin Time Machine backup och vara tillbaka där man slutade innan haveriet ..

Desutom så kan Time Machine göra speciella backuper i mjukvaran om mjukvaran stödjer Time Machine ... stödjer inte mjukvaran Time Machine så gör Time Machine bara en rak kopia / backup på allt ...

Ursprungligen av gotfredsen:

det där är väll inte helt sant . det beror på väll hur man har ställt in sin Time Machine ... om man vill så kan Time Machine ta en total grund backup (är default tror jag) med program, operativ . ja allt så att om hårddisken dör på din MacBook eller någon annan olycka är frame så skall det bara vara att kunna återställa maskinen från sin Time Machine backup och vara tillbaka där man slutade innan haveriet ..

Desutom så kan Time Machine göra speciella backuper i mjukvaran om mjukvaran stödjer Time Machine ... stödjer inte mjukvaran Time Machine så gör Time Machine bara en rak kopia / backup på allt ...

Javisst, jag generaliserade lite, men jag tror inte Lotte P ändrat de inställningarna, då hade hon vetat vad Time Machine tagit backup på.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2010-01-13 14:02

tack

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 22:59

Hej, jag heter Stefan och har nu haft en MacBook Pro 13" i 8 dagar.

Mitt intresse för Mac började när jag införskaffade mig en iPhone efter ungefär 109 andra mobiler (har koll på antalet) vilket är ett av mina bästa köp någonsin, helt underbar telefon.

Köpte den större modellen av 13 tummaren och är hittills mycket, mycket nöjd.
Trivs väldigt bra i detta forum och har läst från och till här ett tag men sedan mitt inköp så blir det desto mer, kanon kunniga människor här och en väldigt trevlig stämning. Känns bra.

Detta är bara mitt andra inlägg men det kommer bli desto fler med tiden. Är själv moderator på ett stort svenskt mobilforum.

Kört PC i alla år och har äntligen insett vad en Mac är samt vilka fördelar det finns.
Jobbar som säljare om dagarna så "sälja" in mac till min pappa gick utmärkt så nu är även han konverterad. Han kör en 15" MBP och är likaså mycket nöjd. Ringer dock mig ideligen för support och då kör jag det via skärmdelning i iChat, helt underbart.

Iallafall detta var väl allt för mig denna gången men kommer definitivt besöka detta forum dagligen.

Tack för all hjälp jag fått redan, inget ni märkt men finns ju redan skrivet. Tack.

Välkommen! Visst är det underbart jag hjälper min mor också - när hon "kör fast" genom iChat - då kan jag visa henne vad hon skall göra...som om jag vore där.

Ursprungligen av Cokey:

Hej, jag heter Stefan och har nu haft en MacBook Pro 13" i 8 dagar.
.

Ja, jag har också switchat.

1 skäl till detta = Virus och anti-virus program

Nu var man här

Allt började för mig i början av 90-talet på min brors Amiga 500 med Amiga Benchmark som fanns på Diskett, efter det har jag kört PC Windows av olika varienter 95, 98, 2000, XP sen tog det stop för windows i mitt liv Jag körde in Linux på servrar och sedan blev det lätt att också köra Ubuntu på datorn jag använde.

Det var 4 år sedan jag började med Ubuntu och det var också då jag började fundera över Apple det var just då PowerPC fasades ut och Intelmacarna tågade in. Det dröjdet hela 4 år innan jag väl hade en Apple Macbook Pro i min hand.

Har nu varit switcher 4 dagars tid och jag trivs, finns några småsaker jag inte riktigt listat ut.

Har väll mer eller mindre bytt! Kört windows sedan jag var 5 år och vid jul sålde jag datorn. Nu på måndag kommer min MacBook Pro 15"!

Ursprungligen av Ollebro:

Har väll mer eller mindre bytt! Kört windows sedan jag var 5 år och vid jul sålde jag datorn. Nu på måndag kommer min MacBook Pro 15"!

Välkommen till den ljusa sidan då mannen!

tror stenhårt på att du kommer trivas.

En kompis har just switchat. en iMac 21,5", nur har de börjat slänga ut hela högen med PC:ar i huset. Frun har fått en bärbar, pojken vill ha en 21,5" som "studentburk" eller en 13" bärbar... hela familjen har levt upp och ringer ofta för att "prata mac".

Skillnaden är att de ringer och har idéer, kreativa idéer och "kan mna göra så?".
När de körde PC ringde de oftamen då var det bara trassel jämt....

Kör själv Macbook Pro 15" och är toknöjd.

fått datorn nu och är så himla lycklig! helt klart värt pengarna varesig den har i5 eller inte. det får vara en rejäl uppdatering som kommer ifall jag skall känna att det är någon ide att uppdatera. nu skall jag bara njuta...

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-02-01 21:37

Jag började försiktigt i Mars förra året med att installera "hackintosh" på min dåvarande HP-laptop. Jag diggade verkligen OS X, så jag tog steget och köpte en begagnad iMac 20". Jag är musiker och producent och har kört allt från cubase till pro tools, så Logic var ju som att komma hem. Att det inte behövs några CPU-lastande antivirusprogram är ju ingen nackdel heller.

Nu, nästan ett år senare, och med en ny iMac 21,5" så vill jag aldrig tillbaka till Windows. Jag kör XP på jobbet 8 timmar om dagen, och det är nästan tråkigt att komma hem, för det är aldrig nåt som behöver fixas. Det bara funkar och funkar och funkar!

Min sambo gick över till en macbook nyligen och hon är lika nöjd som jag!
Vi har till och med anammat Apple så pass mycket att jag sitter på en iPhone 3GS, husets internet delas på en Airport Express och filmerna visas på en Apple TV.

Kan man köpa ett Apple iHouse?

Beroende ?!?

Hej, jag heter Patrik och är beroende

Jag har efter 25 lååånga år med pc maskiner och liknande apparater gått och blivit mac beroende.

Det började för några år sedan då min Svåger Jonas (Jetwash) skaffade mac och sa hur bra allt var livet lekte och allt flöt på.

Pc ägd som man var så klankade man ju ner på mac och allt runt omkring denna apparat.

Men fröet har grott inombords och jag som jobbar som servicetekniker i pc baserade it miljöer så har det funnits ett litet motstånd att byta till mac.

Jag har trillskats med windows i evighet och frun hemma blir ibland tokig på att jag aldrig slutar skruva och jämt håller på att uppdatera eller installera saker på den. Inte för att det har vart tråkigt och så att få lära sig saker hela tiden. Men som hemmadator så vill jag ha nåt mer beständigt.

Slutat spela har jag också gjort (finns bra konsoler) utan håller nästan bara på med bilder då min fru är fotograf.

Jag har de senaste året sneglat på 24" imacen men inte slagit till.

Häromveckan så skulle jag äntligen bli av med oskulden och bli "noob" igen. Jag satte ut min Spel pc på blocket och fick den såld efter ett par dagar, bra betalt tycker jag. Precis så att det räckte till en bra begad 24" och lite pengar över för annat.

Började kolla på blocket och andra ställen efter mac, såg då att det kommit nya modeller 21,5 och 27" Hmmm, skippade 24" ganska snabbt för jag skulle få en ny 21,5" för det jag sålde pcn för.

Började laborera med tanken och vips så drog jag till med en förklaring till chefen att jag sålt pcn hemma och att jag behöver förkovra mig på mac då det inte finns de kunskaperna i företaget. Han gick med på att pröjsa mellanskillnaden på 21,5 till 27" Så jag beställde en 27" av vår leverantör.

Kan inte i mitt liv förstå att jag gjord detta tidigare.

Nu håller jag på att lära om mig förfullt hur allt fungerar och bara älskar tangentbordet och musen med multitouch (trots att den är lite i tunnaste laget)

Så det är min historia.
Ha det gott.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-03 16:12

Låter som en riktig dröm-chef du har!

Vet man bara vilka tömmar man ska dra i så brukar mycket fungera. Vi är ett litet företag och känner varandra väl. Ställer jag upp för företaget så ställer dom upp för mig. Så det är en Win Win situation.

Ursprungligen av unrealpat:

Vet man bara vilka tömmar man ska dra i så brukar mycket fungera. Vi är ett litet företag och känner varandra väl. Ställer jag upp för företaget så ställer dom upp för mig. Så det är en Win Win situation.

En Win Win situation UTAN Windows

Låter ju überbra.

Välkommen till den ljusa sidan!

Jag och min fru är glada foto-amatörer och skulle gärna se att du bjussade på en länk under kanske "vi som har flickr-konto"-tråden eller liknande....

Switcher

Jag är helt klart en Switcher, jag har använt PC sedan 80 talet men tröttnade på att jag ganska ofta behövde formatera om burken för få upp farten igen. Jag vet förstås inte om min Macbook Pro kommer att göra någon skillnad då jag bara haft den i 6 månader. Det kjag gillar med mac är känslan av kvallitet både i hård och mjukvara. Det är dock vissa saker jag saknar främst utforskaren, finder är inte lika tydlig tycker jag.
Jag kan inta synka min mobil vilket är irriterande förstås men ingen stor sak.
Sammantaget så tycker jag Macbook pro är väl värad sina pengar och jag är mycket nöjd med att switcha.
Torbjörn

Ursprungligen av dondrup:

Jag är helt klart en Switcher, jag har använt PC sedan 80 talet men tröttnade på att jag ganska ofta behövde formatera om burken för få upp farten igen. Jag vet förstås inte om min Macbook Pro kommer att göra någon skillnad då jag bara haft den i 6 månader. Det kjag gillar med mac är känslan av kvallitet både i hård och mjukvara. Det är dock vissa saker jag saknar främst utforskaren, finder är inte lika tydlig tycker jag.
Jag kan inta synka min mobil vilket är irriterande förstås men ingen stor sak.
Sammantaget så tycker jag Macbook pro är väl värad sina pengar och jag är mycket nöjd med att switcha.
Torbjörn

De flesta mobiler kan Fixas. Starta en tråd så ser vi om vi kan komma ngn vart.
Välkommen ombord!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 20:50

Torrentklientel till Mac?

Hej har kommit upp i full användning av min mac... men under vilken torrent-klient ni använder?
på pc kör/körde jag µtorrent.

Ursprungligen av lelkes:

Hej har kommit upp i full användning av min mac... men under vilken torrent-klient ni använder?
på pc kör/körde jag µtorrent.

Jag kör µTorrent till Mac:en också, de har släppt en mac-version Den är visserligen i en tidig version, men väldigt lättanvänd och gör sitt jobb. Funkar kalas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 21:26

tack Kermit... vågade inte köra en beta... räddslan hänger kvar från pc/windows.
Stämmer det att jag måste ha en upppackningsprogram?

Bevaka tråden