Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ingen här som är utvecklare och kan tanka hem iPhone SDK 3.2 beta och berätta vad som är nytt?

Skulle kunna ha denna med endast wifi, 3G har jag på iphonen.

Ursprungligen av Ollebro:

Skulle kunna ha denna med endast wifi, 3G har jag på iphonen.

Men kan man köra internetdelning från iPhonen eller annan telefon för att få internet på den då man inte har tillgång till WiFi tro?

Ursprungligen av Chaosstar:

Men kan man köra internetdelning från iPhonen eller annan telefon för att få internet på den då man inte har tillgång till WiFi tro?

Om plattan har bluetooth går det nog? För USB portar hade den inte eller?

Ursprungligen av Ollebro:

Om plattan har bluetooth går det nog? För USB portar hade den inte eller?

Nej, den har inte USB. Specifikationerna finns på Apples sida. Frågan är om delning fungerar. "Tethering" är ju inte användbart på iPhone i USA än, så...

Ursprungligen av Capeman:

Nej, den har inte USB. Specifikationerna finns på Apples sida. Frågan är om delning fungerar. "Tethering" är ju inte användbart på iPhone i USA än, så...

Specialkabel med dockkontakt mot dockkontakt kanske.

Lär väll komma, lär väll dröja.

  • Medlem
  • 2010-01-27 22:00
Ursprungligen av Capeman:

Nej, den har inte USB. Specifikationerna finns på Apples sida.

Enligt specifikationen;

In the Box
- Dock connector to USB cable

Ursprungligen av SirN:

Enligt specifikationen;

In the Box
- Dock connector to USB cable

Ja precis. Samma som iPod och iPhone. Den har alltså inte USB.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-27 22:26
Ursprungligen av Capeman:

Ja precis. Samma som iPod och iPhone. Den har alltså inte USB.

Well, om man kikar längst ner på tech specs sidan så hittar man en dockkontakt till usb-hona adapter.

Dock är den ju uppenbarligen tänkt för att koppla in en kamera snarare än koppla in en iPhone, men vem vet - det kanske funkar det också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 22:50

Möjliga användningsområden där iPad funkar bättre än iPhone/MacBook:

• Bilen: både för GPS-navigering och för filmvisning för passagerare. Kan tänka mig att det kommer anpassade monteringstillbehör.

• Skola/Universitet: kanske en ideal lättburen anteckningsplatta (iWorks), kombinerat med webb-resurser.

• Undervisning/företag: lättburen källa för Keynote-presentationer (med stor skärm för Keynote-appen som redan finns för iPhone).

• Lättburen visningsplatta för fotografer som behöver kolla sina nytagna foton direkt (kamerors inbyggda LCD är ofta för liten).

• Läkare...

Kort sagt, så tror jag att iPad kan bli mycket värdefull i en hel rad sammanhang, inte minst kreativa, yrkesmässiga.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 22:56
Ursprungligen av maca:

• Bilen: både för GPS-navigering och för filmvisning för passagerare. Kan tänka mig att det kommer anpassade monteringstillbehör.

Glöm inte båten också. Kan tänka mig ett vattenskyddat hölje med en ny version av iNavX sjökort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 23:03

Lite förvånande att den nya iBookstore fick så lite utrymme, men det beror väl på att man inte hunnit sluta avtal med så många leverantörer än. Som väntat är iBookstore dessutom US only, än så länge.

Ursprungligen av maca:

Lite förvånande att den nya iBookstore fick så lite utrymme, men det beror väl på att man inte hunnit sluta avtal med så många leverantörer än. Som väntat är iBookstore dessutom US only, än så länge.

Var har du sett att det är US only?

Fast Kindle och Stanza borde fungera direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 07:20
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Var har du sett att det är US only?

På Apples sajt, i en fotnot till avsnittet om iBooks på Feature-sidan står det "iBooks available in the U.S. only."

Apple - iPad - Features - The best device for web, email & photos.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 22:04
Ursprungligen av SirN:

Enligt specifikationen;

In the Box
- Dock connector to USB cable

Fast frågan var om man kunde koppla in en iPhone till iPad via USB för att surfa via 3G.

Däremot borde det funka med en iPod connector till iPod connector till iPhone för att utnyttja Tethering.

Ursprungligen av Jetwash:

Fast frågan var om man kunde koppla in en iPhone till iPad via USB för att surfa via 3G.

Däremot borde det funka med en iPod connector till iPod connector till iPhone för att utnyttja Tethering.

Man skulle också kunna tänka sig tethering via Wi-Fi mellan iPhonen och iPaden, dvs genom ett tillfälligt ''dator-till-dator''-nätverk.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 22:16
Ursprungligen av GustavKjellin:

Man skulle också kunna tänka sig tethering via Wi-Fi mellan iPhonen och iPaden, dvs genom ett tillfälligt ''dator-till-dator''-nätverk.

Ja, eller via Bluetooth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 22:06
Ursprungligen av SirN:

Enligt specifikationen;

In the Box
- Dock connector to USB cable

Den adaptern är den vanliga adaptern för att få en USB-A-hane. Precis som till alla iPodar och iPhone. Med den kan man bara ansluta iPad till datorn och iPad hämtar allt sitt innehåll från iTunes datorn och förutsätter egentligen en dator för att kunna användas som tänkt.

Hade iPad haft en USB-port hade saker och ting varit annorlunda. Då hade man kunnat koppla in saker i iPaden och den hade självständigt kunnat ersätta en dator. USB-minnen, hårddiskar, minneskortsläsare, iPodar, iPhone ... iPaden hade kunnat vara hubben i det digitala livet i stället för Macen. Lite besviken är jag över att detta inte är fallet. Men det är kanske en tidsfråga innan utvecklingen går åt det hållet.

Ursprungligen av Ollebro:

Skulle kunna ha denna med endast wifi, 3G har jag på iphonen.

Samma här. Och behövs 3g så kan man köra det via iphonen förhoppningsvis...

Ingen multitasking. Alltså kan jag inte streama musik från min dator samtidigt som jag surfar eller skriver i Pages.

Jag ska vara ärlig. Jag har väntat länge på en produkt likt denna. Liggandes framför tv´n. Jag kan verkligen se att exempelvis min fru skulle gilla denna. På alla punkter.

Det jag däremot hade velat se är fortfarande, en e-ink display men tekniken för färg är troligtvis inte där än.

Jag betvivlar att man kommer välja bort boken, eller det tryckta pappret men men.

Detta klår lätt netbooks på fingrarna. Windows 7 - njae det går absolut INTE att jämföra, och det handlar inte om att Win 7 är dåligt på något sätt men detta är något HELT annat.

Det kommer troligtvis bli ett köp.

Jag ska vara ärlig. Jag har väntat länge på en produkt likt denna. Liggandes framför tv´n. Jag kan verkligen se att exempelvis min fru skulle gilla denna. På alla punkter.

Det jag däremot hade velat se är fortfarande, en e-ink display men tekniken för färg är troligtvis inte där än.

Jag betvivlar att man kommer välja bort boken, eller det tryckta pappret men men.

Detta klår lätt netbooks på fingrarna. Windows 7 - njae det går absolut INTE att jämföra, och det handlar inte om att Win 7 är dåligt på något sätt men detta är något HELT annat.

Det kommer troligtvis bli ett köp.

Gråter blod över att de inte också uppdaterade macbook prona med.

Ursprungligen av Ollebro:

Gråter blod över att de inte också uppdaterade macbook prona med.

Fast det visste vi ju att det inte skulle hända.

Ursprungligen av Capeman:

Fast det visste vi ju att det inte skulle hända.

Jag hoppades ändå att de kanske kanske skulle ske, nästa tisdag måste det ske!

Både Engadget och Gizmodo verkar gilla eboksfunktionen. Gizmodo gillar den bättre än Kindle, Engadget säger att det är det närmsta man kommer en fysisk bok.

Man borde ju kunna koppla upp sig via något VNC program till sin Mac, vet dock inte hur snabbt det kommer gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 21:29

Men iPhone då.... blir det ingen ny i sommar nu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 21:31
Ursprungligen av baller:

Men iPhone då.... blir det ingen ny i sommar nu?

Jodå .. kommer ny iPhone i sommar igen precis som varje år. Dessutom kommer nya iPhone os också i version 4 (3.2?).

Ursprungligen av jopo:

Jodå .. kommer ny iPhone i sommar igen precis som varje år. Dessutom kommer nya iPhone os också i version 4 (3.2?).

Nya SDK:n är 3.2, så det är väl den version som kommer först i alla fall.

Bevaka tråden