Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mekkabo:

Jag hört att det finns ngt som kallas 'moln'.

Jag har hört att jag har en iDisk och att det går mindre snabbt att accessa saker från den.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-28 07:22

Ja, den blir ett bra komplement mellan iPhone och MacBook.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 07:52

Nej, ser inget behov med den idag

köper den när nästa generation datorer tar sin början har hemma.
då blir det nog:
imac som filserver och jobb
ipad på tåget
touch på springbanan (har)
mb till TV:N (har)

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-28 10:57

Nej.

av flera anledningar, de flesta redan uppskrivna här, men främst:

  • Avsaknaden av multitask.

  • Att det är iPhone OS och inte Mac OS X.

  • Läsplatta med bakgrundsbelysning låter i mina ögon inte jätte bra, kan ha fel men att läsa på macbook-skärmen är klart mer ansträngande än att läsa från papper.

om utvecklingen fortsätter så hoppas jag att en dag är Mac OS X == iPhone OS, då jävlar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-28 15:56

Kanske...
Vill se och känna på den. Men med både en 13 tum MBP och en iPhone så känns det lite som överkurs. Men kanske när min MBP börjar tröttna och version 2 eller 3 av iPad kommer då kanske...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-28 17:10

Nej
Vem vill ha en överväxt iPod touch? "Jätte stora iPoden, i framtiden!".
Ingen webcam = ingen videokonferens, vilket hade varit en självklar användning av en sådan pryl.
Självklart att den skall ha 3G-modem, men då är den så himla dyr.

Den jämförs alltid med iPhone: kan man ringa med den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-29 12:43

Nej, jag känner inget behov på ett bra tag. Jag sitter med en iPhone och en MacBook Air. Här har inte i iPad någon naturlig plats att fylla för mig.

Ursprungligen av pichia:

Den jämförs alltid med iPhone: kan man ringa med den?

Och för att både svara och lite fråga samma som pichia - det går väl inte att ringa med den? Trots att den har mikrofon, högtalare och hörlursutgång så saknar jag telefon-appen på skärmen. Det tolkar jag som ingen mobil.

Ursprungligen av frazze:

Och för att både svara och lite fråga samma som pichia - det går väl inte att ringa med den? Trots att den har mikrofon, högtalare och hörlursutgång så saknar jag telefon-appen på skärmen. Det tolkar jag som ingen mobil.

Skype

Tråkigt. Verkar vara mycket negativt kring nya maxi padden till Apple överallt i forumen. En förstorad iPhone... som man hoppas skall döda det vanliga bokläsandet? Tveksam till denna leksaken. Men dom lär väl sälja några sådana iallafall, fast för mig blev det snabba hissen ner i källarn.

Ingen USB eller SD kortläsare? Massor med negativt om denna, men jag är för nertryckt nu att orka skriva mera.

Ursäkta att jag spyr galla, men kände mig tyvärr tvungen att lätta på trycket. Ni behöver inte svara i tråden...gillar egentligen Apple och dets produkter, men nu är jag på botten!!

Ursprungligen av here4areason:

Ingen USB eller SD kortläsare? Massor med negativt om denna, men jag är för nertryckt nu att orka skriva mera.

Om du menar att det var tvunget att vara inbyggt? Annars har den precis detta med hjälp av. ipad camera connection kit.

Själv blir det köp. Användningen är framför allt som en kompetent E-boks läsare. Som interaktions designer är jag också fånigt nyfiken på vad denna tingest kommer att kunna användas till i framtiden :).

Köper den direkt. Sen skiter jag i att jag kan surfa med min iphone. Även om det är grymmaste surfmobilen så är skärmen för liten. Eftersom jag ändå tänkt köpa en mbp för hemmabruk (soffa, säng, toa etc) så känns 5000 som ett kap. Fantastiskt!

Ursprungligen av Code Red:

Köper den direkt. Sen skiter jag i att jag kan surfa med min iphone. Även om det är grymmaste surfmobilen så är skärmen för liten. Eftersom jag ändå tänkt köpa en mbp för hemmabruk (soffa, säng, toa etc) så känns 5000 som ett kap. Fantastiskt!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 19:19

Här ska köpas!

Nu blir det pengar över till en mac mini till hemmabion!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-28 19:54

Nix, inget för mig. Vad ska jag ha den till som jag inte fixar med en MacBook och en iPhone idag? MacBooken kan så mycket mer och iPhonen kan jag ringa med. iPaden kan man ju inte ringa med, eller hur?
Dessutom hårt uppknuten till iTunes Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 19:57

1. grym produkt, ska köpas direkt
2. Om man inte fattar vad den ska användas till, så kommer man snart att göra det.

Blir nog ett köp, för att det inte är en netbook utan något mycket bättre. Det finns dock fortfarande några frågor kring den men dessa tror jag kommer fixas med 4.0 som jag nästan kan slå vad om kommer presenteras i vår.

Min mamma som precis köpte sig en pc laptop skulle älska denna, min fru likaså.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 21:20

Jag tycker att de flesta som klagar ska nog vänta och se. Många var precis lika besvikna till iPhonen när den presenterades. Ingen UMTS, MMS eller Copy/Paste. Eller det är ju bara en mobil telefon ingen revolution. Men jag tycker att iPhone är en revolution och det märker man på hur mobil marknaden har ändrats. Det känns nästan som det finns en tid innan iPhone och efter iPhone. Eller ska man nänna den jPhone (jesus Phone). Vi får se hur iPad slår sig. Jag tror med nästa generation kommer många vilja att ha den. I alla fall alla som funderar på att köpa en Kindle eller Netbook är en iPad ett bra alternativ. Pris skillnaden är inte så stor.

//Rob

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-28 21:44

Jag kommer nog inte att köpa den, inte just nu iaf.
Till nästa generation kommer ut kanske man har lite mer pengar över och då vet man aldrig vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 22:06

Jag tvekar.

Dels därför att jag jobbar med InDesign och Adobes övriga program.
Skulle vara kul att kunna ta upp en pdf-fil från tryckeriet eller kunna korrigera ett korrektur i Indesign (det gör inget om det tar lite längre tid än jag är van vid).

Och dels undrar vad ska ha den den till (rent allmänt) förutom att en del appar (spel) just nu håller på att utvecklas/anpassas för Ipaden om jag dessutom inte kan ringa med den Ipaden.

Med min Iphone och MacBook Pro klarar jag av mitt arbete idag.

Jag väntar väntar som en del andra andra...

Absolut!
Gjorde en förbeställning idag och valde en 64GB med Wifi och 3G.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-29 12:46
Ursprungligen av heiko:

Absolut!
Gjorde en förbeställning idag och valde en 64GB med Wifi och 3G.

Förbeställning på amerikanska siten då?

Ursprungligen av frazze:

Förbeställning på amerikanska siten då?

Nej, jag gjorde detta via Kullanders i Malmö

Jag ångrade mig. Klart jag ska köpa en!
5000-6000 för en matbricka med bildskärm är ju inga pengar!!

Jag köper den. Med 3G. Lägg till typ Comviq surf eller motsvarande för de få situationer då man inte hittar något wi-fi.

iWork skippar jag nog, men jag vill ha Aperture som app...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 12:51

Påminner om att detta är en omröstningstråd och inte en diskussionstråd.

Man behöver alltså inte motivera varför man kommer eller inte kommer att köpa en iPad.

Rösta längst upp!

Ursprungligen av Jetwash:

Påminner om att detta är en omröstningstråd och inte en diskussionstråd.

Man behöver alltså inte motivera varför man kommer eller inte kommer att köpa en iPad.

Rösta längst upp!

"behöver alltså inte" , nä, men det är rätt kul prata om 'et!

Skall läsa på lite mera på apple.com och övrigt på nätet....

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 17:03
Ursprungligen av Goflorp:

"behöver alltså inte" , nä, men det är rätt kul prata om 'et!

Skall läsa på lite mera på apple.com och övrigt på nätet....

Huvudsaken man röstar, det är det viktigaste, så man inte bara poppar in och skriver:
"Nej för jag fattar inte vad jag ska ha den till." och sen inte röstar

Ursprungligen av Jetwash:

Huvudsaken man röstar, det är det viktigaste, så man inte bara poppar in och skriver:
"Nej för jag fattar inte vad jag ska ha den till." och sen inte röstar

Där ligger det största problemet med att Apple ibland gör en produkt som liksom svänger av 90 grader snett åt höger...

Vafan? Ingen fattar till en början...

Skall med den till; jag har pratat rätt mycket om vad man kan ha den till;
Skolan, till precis allt från ordbehandling, läxläsning, söka på nätet + 1000grejer till
Läsningen, böckerna, tidningarna, PDF-erna ...
Presentera saker, använda skärmen som en skärm till många saker - väderappar, radarbilder, surfa på 99.se i skogen, karta och kompass i vettig storlek...
Se på film, YouTuve/SVT/TV4-Play etc, kalender, Facebook, Twitter (och alla andra sociala nätverk)
Som en iPod, musik på bussen/spårvagnen
Office paket för 30 dollares, man kan välja vad man vil ha (numbers/Pages/Keynote)
Presentera bilder som man kan SE om man är över 50....
Ladda podcaster, Audio/Video ...

Det finns ett program till iPhone som ger en en ekvationslösare där ekvationerna ser ut som i verkligheten, med rot-tecken över tre rader etc.
Vad tror ni det kommer se ut på den stora skärmen?
Rita upp dina mattetal, tryck på solve....

Skolan idag bjuder på svartvita Times New Roman Powerpointpresentationer...
Skulle vara kul rocka röven av dem med en presentation från Plattan...

bara att kunna åka till skolan och ta med sig EN sak, inte 10 !

Så istället för att jämföra den med ngn sketen Netbook för 2000 spänn är det dags att ta fram tänkarmössan och liksom "odla" det lilla hålet man har INNE i huvet där fantasin bor. Om man inte använder det försvinner det. Att hålla fantasin igång när man är vuxen är viktigt.

Bevaka tråden