Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Killen är ju bara en messerschmidt. De flesta som är lite insatta vet att det människor menar med att Iphonen inte har multitasking är att den inte kan köra flera program samtidigt. Det enda han gör är att dra de vanliga "ohhh, det är så hemskt med program som körs i bakgrunden för användaren vet inte vad de applikationerna gör, och batteriet tar slut!"

Seriöst, har man gjort ett jailbreak på sin telefon och bytt lösenord på rooten så finns det ingen anledning att vara rädd. Man ska helt enkelt använda sitt sunda förnuft när man installerar saker på sin Iphone, och om man tror att det är någon process igång i bakgrunden så är det enkelt att kolla. I mina ögon är den här killen lite av en pajas.

Ursprungligen av PeeMaN:

Seriöst, har man gjort ett jailbreak på sin telefon och bytt lösenord på rooten så finns det ingen anledning att vara rädd. Man ska helt enkelt använda sitt sunda förnuft när man installerar saker på sin Iphone, och om man tror att det är någon process igång i bakgrunden så är det enkelt att kolla.

Är väl just det här med sunt förnuft och kolla processer i bakgrunden som många människor saknar. Ta windows t.ex. det kan vara ett stabilt och bra OS om man är försiktig med att installera saker, men ändå så installerar vanligt folk saker till höger och vänster och så kraschar datorn. Undra varför?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 17:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Killen är ju bara en messerschmidt. De flesta som är lite insatta vet att det människor menar med att Iphonen inte har multitasking är att den inte kan köra flera program samtidigt. Det enda han gör är att dra de vanliga "ohhh, det är så hemskt med program som körs i bakgrunden för användaren vet inte vad de applikationerna gör, och batteriet tar slut!"

Seriöst, har man gjort ett jailbreak på sin telefon och bytt lösenord på rooten så finns det ingen anledning att vara rädd. Man ska helt enkelt använda sitt sunda förnuft när man installerar saker på sin Iphone, och om man tror att det är någon process igång i bakgrunden så är det enkelt att kolla. I mina ögon är den här killen lite av en pajas.

Och du vet att man måste inte ens byta lösenordet på root användaren om man inte installerar SSH?

Jailbreak är inte för alla. Många vill inte hacka den eller ens ska försöka sig på det eftersom när något går fel så antangingen fungerar inte telefonen riktigt eller kan hackas.

Vad gäller iPaden så är det likadant. Den är inte för alla. Många vill ha ett filsystem och köra 100 program samtidigt men 90% av alla användare bryr sig inte om det eftersom de flesta förstår inte ens vad det är eller vill veta vad det är. Just för de är iPaden perfekt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad gäller iPaden så är det likadant. Den är inte för alla. Många vill ha ett filsystem och köra 100 program samtidigt men 90% av alla användare bryr sig inte om det eftersom de flesta förstår inte ens vad det är eller vill veta vad det är. Just för de är iPaden perfekt.

Absolut! Och det är dessa 90% som Apple siktar mot. Jag tippar att de skiter fullständigt i dej och de som vill jailbreak:a sin iPad.

PeeMaN, Vill du ha en tablett som kan köra multitasking och en massa annat, köp en sån då. Sedan om du måste offra OSet och köra Windows eller LINUX då är det ditt val, men att klaga på att den inte är vad du vill att den ska vara ändrar ingenting.

Hm, kanske skulle klaga hos Canon att mitt 70-200mm F2.8 USM objektiv inte passar på deras IXUS 100...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 15:15

Här är ett filmklipp som visar en grupp Powerusers som får se en iPad för första gången. (Ni kan skippa första två minutrarna i filmen):

YouTube - 2001 a space odyssey

(Idé: The Macalope)

PeeMaan, Jag tror inte du riktigt förstått Apples filosofi och kanske därför inte är rätt målgrupp.

Ska bli kul att se om de lyckas installera Mac OS X på iPaden.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ska bli kul att se om de lyckas installera Mac OS X på iPaden.

Du menar om någon utvecklar en helt egen OSX för ARM då? Eller snor OSX från ett hemligt labb som ligger djupt inne i Apples högkvarter där dom kör OSX på alla arkitekturer?

Ursprungligen av poseidon84:

Du menar om någon utvecklar en helt egen OSX för ARM då? Eller snor OSX från ett hemligt labb som ligger djupt inne i Apples högkvarter där dom kör OSX på alla arkitekturer?

jaja, vi får väll se

Ursprungligen av Chaosstar:

jaja, vi får väll se

?!... Det är ju inte riktigt samma sak som att hacka OS X på en vanlig PC...

LCR

Öh hallå.

För att kunna fixa över OSX till en iPad så räcker det ju inte med att ta en OSX och liksom flytta över. Först behöver man ju få det att funka på den CPU'n, eftersom alla OSX idag är ihopaplockade för intel så blir ju alternativ B att EMULERA ihop en ankdamm för OSX inne i iPads OS...
Skall vi väldigt intresant att "jaja, vi får väll se", det låter som rätt mycket nattmössa.

Att ngn lyckas med att pytsa över en OSX in i en HP Platta, DET tror jag nog. Det borde väl inte stöta på mer patrull än vad det redan finns i Hackintoshvärlden.

Ursprungligen av Goflorp:

Öh hallå.

För att kunna fixa över OSX till en iPad så räcker det ju inte med att ta en OSX och liksom flytta över. Först behöver man ju få det att funka på den CPU'n, eftersom alla OSX idag är ihopaplockade för intel så blir ju alternativ B att EMULERA ihop en ankdamm för OSX inne i iPads OS...
Skall vi väldigt intresant att "jaja, vi får väll se", det låter som rätt mycket nattmössa.

Att ngn lyckas med att pytsa över en OSX in i en HP Platta, DET tror jag nog. Det borde väl inte stöta på mer patrull än vad det redan finns i Hackintoshvärlden.

Det låter lättare att bara köra OS X via något VNC program. Eller tänker jag fel?

Ursprungligen av Patrik D:

Det låter lättare att bara köra OS X via något VNC program. Eller tänker jag fel?

Precis, det skulle gå. Eller att köra iPaden som en tunn klient (såsom man redan kommit på att göra med windows 7)

Ursprungligen av poseidon84:

Precis, det skulle gå. Eller att köra iPaden som en tunn klient (såsom man redan kommit på att göra med windows 7)

Oh yes, och då får man plötsligt multitasking.

Mer godbitar om ändringar i GUI:et New iPad Tidbits | 9 to 5 Mac

Jag blir än mer sugen. Hur som helst så tycker jag att det blir mindre och mindre av "det där är ju bara en stor iPhone" över det hela.

Men klarar jag att vänta på 3G modellen eller blir det en icke-3G direkt istället? Jo, nu vet jag, eftersom jag vill ha en iPad så är jag en ... och då kan jag väl ändå köpa två?

Ursprungligen av BlackSmp:

Mer godbitar om ändringar i GUI:et New iPad Tidbits | 9 to 5 Mac

Jag blir än mer sugen. Hur som helst så tycker jag att det blir mindre och mindre av "det där är ju bara en stor iPhone" över det hela.

Men klarar jag att vänta på 3G modellen eller blir det en icke-3G direkt istället? Jo, nu vet jag, eftersom jag vill ha en iPad så är jag en ... och då kan jag väl ändå köpa två?

En hemma och en att ta med - perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-21 00:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Mer godbitar om ändringar i GUI:et New iPad Tidbits | 9 to 5 Mac

Jag blir än mer sugen. Hur som helst så tycker jag att det blir mindre och mindre av "det där är ju bara en stor iPhone" över det hela.

Men klarar jag att vänta på 3G modellen eller blir det en icke-3G direkt istället? Jo, nu vet jag, eftersom jag vill ha en iPad så är jag en ... och då kan jag väl ändå köpa två?

Inbyggt filesharing. Precis vad många ville ha. Förmodligen kommer det också till iPhonen men det får vi se med nästa större iPhone OS uppdatering.

//Rob

Jag har en känsla av att mina sittande toalettbesök kommer att ta betydligt längre när jag har min iPad...

LCR

En rätt intressant artikel, jag tror att de som jobbar med iT-stöd får en del nya arbetsuppgifter framöver.

How the iPad fits into IT | Tablets | MacUser | Macworld

"messerschmidten" Dilger (som någon kallade honom nyss) har en ganska intressant iaktagelse om iPad, iPhone och flash som jag faktiskt inte hade tänkt på så mycket tidigare

(An Adobe Flash developer on why the iPad can’t use Flash — RoughlyDrafted Magazine)

Poängen är att många flashsiter går helt enkelt inte att köra med ett touchinterface överhuvudtaget eftersom de baserar sig på "hover" eller "mouse over". De agerar på "mouse over" vilket inte är möjligt med ett touchinterface.

Many (if not most) current Flash games, menus, and even video players require a visible mouse pointer. They are coded to rely on the difference between hovering over something (mouseover) vs. actually clicking. This distinction is not rare. It’s pervasive, fundamental to interactive design, and vital to the basic use of Flash content. New Flash content designed just for touchscreens can be done, but people want existing Flash sites to work. All of them—not just some here and there—and in a usable manner. That’s impossible no matter what.

Jag hade inte tänkt på denna aspekt tidigare men den verkar inte helt irrelevant.

Till och med "p-siterna" får problem eftersom kontrollerna för spelaren först kommer fram när muser hovrar över flashfilmen.

Det går iofs att lösa men kräver inte bara flash på iPad/iPhone utan omdesign av flashsiterna.

Kan inte någon begrava flash tills att jag får hem min iPad.

Var hos svärfar häromdagen, där används två bärbara datorer framför tv´n. Dom skulle aldrig klaga över avsaknaden av multitasking. Jag tror att det minst blir ett köp till det hemmet.

men det jag undrar är hur man ska lösa fleranvändare - eller är det meningen att man ska köpa fler.

Ursprungligen av draags:

men det jag undrar är hur man ska lösa fleranvändare

Huh?!? Ingen kommer att få använda min så sånt behövs inte!

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-21 17:04

Ingen kommer att få använda min heller!
Dom skulle bara våga

Jag får ansluta mig till lcr och Eva.

jag tror inte att det kommer att bli ett fleranvändarsystem. Det passar inte ihop med scenariot för iPad. Men jag skulle ju ändå köpa två...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag får ansluta mig till lcr och Eva.

jag tror inte att det kommer att bli ett fleranvändarsystem. Det passar inte ihop med scenariot för iPad. Men jag skulle ju ändå köpa två...

Antagligen sant men jag ser ändå potential med att fler i familjen kan använda den.

Ursprungligen av draags:

Antagligen sant men jag ser ändå potential med att fler i familjen kan använda den.

Hur många familjer delar på en iPod Touch eller iPhone ?

Personligen ser jag iPaden som samma sak bara lite annan utformning. Känner fortfarande starkt att de som ser iPad som en datorersättare har missuppfattat produkten.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Hur många familjer delar på en iPod Touch eller iPhone ?

Personligen ser jag iPaden som samma sak bara lite annan utformning. Känner fortfarande starkt att de som ser iPad som en datorersättare har missuppfattat produkten.

LCR

Nej den ska inte ersätta datorn men man kan inte heller jämföra den med en iPhone eller iPod touch.

Det är ett flertal som pratar om hur förträfflig den skulle kunna vara som alternativ surfdator i vardagsrummet, då är tanken med att kunna vara fler inte helt oviktigt. Jag menar produkten ska äen konkurrera med netbooks.

Tycker det är tröttsamt med alla som ska påpeka hur man ska uppfatta produkten, som om ni visste hur den ska uppfattas, jag menar var och när exakt säger Apple något om att den ska uppfattas på Ert sätt.

Ursprungligen av draags:

Tycker det är tröttsamt med alla som ska påpeka hur man ska uppfatta produkten, som om ni visste hur den ska uppfattas, jag menar var och när exakt säger Apple något om att den ska uppfattas på Ert sätt.

Nä, det är bedrövligt! Jag håller med, stäng tråden!

LCR

P.S. Tyck till, desto mer OLIKA desto bättre!!!

Bevaka tråden