Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och undertiden man läser ett kapitel ur Camilla Läckbergs senaste bok så kanske man vill ha lite bekväm bakgrundsmusik från den nya MODERNA streamingtekniken. Det kommer du inte kunna göra på en iPad för att Apple (och du) tycker att folk inte har ett sådant behov.

Apple försöker hela tiden ta bort så mycket dator de kan mellan användaren och datorn.
Därför enknappars mus, så lite dialogrutor som möjligt, så lite "stör" som möjligt.
Det bästa är när Datorn inte märks, när du får ägna dig åt det du skall göra.
Det är en del av Apples hela designfilosofi att ta bort så mycket "skit" som möjligt.

Jag har använt Apples grejer sedan tidigt 80-tal och tycker att de hela tiden faktiskt är på rätt väg, de gör grejer som tilltalas skapande, kreativa människor - undrar varför?

Vad de gör nu är att göra en dator som man inte behöver vara intresserad av datorer för att använda, den passar inte alla. Vi vet ju hur det blir när det skall passa alla - det passar ju ingen. Då blir det ju det där dåliga universalverktyget...

I mitt fall kommer den kunna ersätta kanske 90% av det jag gör med en dator, kanon, tänk att i nio fall av tio kunna använda den här lilla manicken. I skolan, på bussen, i bilen etc. Slippa flera kilo dator med stora tangentbord osv.

I det sista fallet så får det väl vara en MacBook Pro då, jag har ju en idag, som får dra lasset.

Självklart har den vissa begränsningar, ingen av dem är så att jag inte kan leva med dem. jag tror den här plattan kommer för all framtid förändra hur vi ser på datorer och "datande" (hur vi använder dem).

Vi nördar sitter framför dem hela dagen om vi får. För folk som inte är datanördar så tar de upp plattan, kollar ngt - t ex vädret i Los Angeles, kollar mailen och LÄGGER IFRÅN SIG PLATTAN IGEN. De har använt den när de behövde den för att få ett svar på någon sekund. Plattan i sig, hur många pixlar den har, hur många färger skärmen har eller hur många Ghz processorn går på är inte intressant.

Hela PC-industrin försöker ju detta, att teknikalisera det hela, den här är bättre för den har fler Furlongs per Fortnight i den här kontakten....
De har ju försökt lansera 20 plattor med Windows i, ingen säljer ju alls.

Apple går andra vägen, de försöker DEteknikalisera så mkt det går.

Gissar på att de flesta kommer antingen spela på inbyggda ipodens musik ELLER stiga upp, sätta på en bra skiva på stereon, sätta sig i soffan och fortsätta läsa....

Det är många brösttoner och många gissningar här. Lägg även till alla antaganden. Tillslut har herr Goflorp försökt att applicera sina individuella behov på alla konsumenter.

En-knapps-musen har bara varit problematisk för många som jag har talat med. Varför ska man behöva hålla nere en annan knapp för att komma åt högerklick? Även Apple övergav denna princip - förmodligen på grund av att man insåg att det var förlegat. Så bra.

Är det verkligen så fel att låta människor bestämma själva? Behöver vi verkligen ett företag som talar om för oss hur vi ska använda våra datorer och annan teknisk utrustning i framtiden? Jag tror att människor har olika behov och olika krav på sin användarupplevelse. För Apple skulle det inte skada om användare av en iPhone, iPad osv. får rätten att själva bestämma om de vill kunna använda fler program i bakgrunden. Det skulle enbart gå ut över batteritiden, vilket man kan upplysa om. Vad är problemet? Det här ju ren prestige som går i diskussionen.

Men du är hör uppenbarligen till den grupp av användare som inte klarar av att läsa kritik mot Apple och deras agerande inom vissa delar av företagets utveckling. Reaktionen blir oftast aggressiv och att försöka trycka ner motståndare med sina egna helt personliga upplevelser. Det är beklagligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Apple försöker hela tiden ta bort så mycket dator de kan mellan användaren och datorn.
Därför enknappars mus, så lite dialogrutor som möjligt, så lite "stör" som möjligt.
Det bästa är när Datorn inte märks, när du får ägna dig åt det du skall göra.
Det är en del av Apples hela designfilosofi att ta bort så mycket "skit" som möjligt.
Jag har använt Apples grejer sedan tidigt 80-tal och tycker att de hela tiden faktiskt är på rätt väg, de gör grejer som tilltalas skapande, kreativa människor - undrar varför?
Vad de gör nu är att göra en dator som man inte behöver vara intresserad av datorer för att använda, den passar inte alla. Vi vet ju hur det blir när det skall passa alla - det passar ju ingen. Då blir det ju det där dåliga universalverktyget...
I mitt fall kommer den kunna ersätta kanske 90% av det jag gör med en dator, kanon, tänk att i nio fall av tio kunna använda den här lilla manicken. I skolan, på bussen, i bilen etc. Slippa flera kilo dator med stora tangentbord osv.
I det sista fallet så får det väl vara en MacBook Pro då, jag har ju en idag, som får dra lasset.
Självklart har den vissa begränsningar, ingen av dem är så att jag inte kan leva med dem. jag tror den här plattan kommer för all framtid förändra hur vi ser på datorer och "datande" (hur vi använder dem).
Vi nördar sitter framför dem hela dagen om vi får. För folk som inte är datanördar så tar de upp plattan, kollar ngt - t ex vädret i Los Angeles, kollar mailen och LÄGGER IFRÅN SIG PLATTAN IGEN. De har använt den när de behövde den för att få ett svar på någon sekund. Plattan i sig, hur många pixlar den har, hur många färger skärmen har eller hur många Ghz processorn går på är inte intressant.
Hela PC-industrin försöker ju detta, att teknikalisera det hela, den här är bättre för den har fler Furlongs per Fortnight i den här kontakten....
De har ju försökt lansera 20 plattor med Windows i, ingen säljer ju alls.
Apple går andra vägen, de försöker DEteknikalisera så mkt det går.
Gissar på att de flesta kommer antingen spela på inbyggda ipodens musik ELLER stiga upp, sätta på en bra skiva på stereon, sätta sig i soffan och fortsätta läsa....

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är många brösttoner och många gissningar här. Lägg även till alla antaganden. Tillslut har herr Goflorp försökt att applicera sina individuella behov på alla konsumenter.

En-knapps-musen har bara varit problematisk för många som jag har talat med. Varför ska man behöva hålla nere en annan knapp för att komma åt högerklick? Även Apple övergav denna princip - förmodligen på grund av att man insåg att det var förlegat. Så bra.

Är det verkligen så fel att låta människor bestämma själva? Behöver vi verkligen ett företag som talar om för oss hur vi ska använda våra datorer och annan teknisk utrustning i framtiden? Jag tror att människor har olika behov och olika krav på sin användarupplevelse. För Apple skulle det inte skada om användare av en iPhone, iPad osv. får rätten att själva bestämma om de vill kunna använda fler program i bakgrunden. Det skulle enbart gå ut över batteritiden, vilket man kan upplysa om. Vad är problemet? Det här ju ren prestige som går i diskussionen.

Men du är hör uppenbarligen till den grupp av användare som inte klarar av att läsa kritik mot Apple och deras agerande inom vissa delar av företagets utveckling. Reaktionen blir oftast aggressiv och att försöka trycka ner motståndare med sina egna helt personliga upplevelser. Det är beklagligt.

Sluta hacka på mig. Börja ät Samarin istället.

Apple bestämmer, passar inte galoscherna kan man ju köpa annat. DE har en genomtänkt filosofi hur saker skall fungera. De säljer sina prylar by the millions.
Vill du hålla på att bestämma allt själv får du väl skaffa någon HP-platta och gå med i skäggens orden och installera någon Linux på den. Då kan man ju styra allt.

Köper man Apples prylar accepterar man att man inte KAN styra varenda bit, man får frågan tillbaks "varför då?".

om man låter varenda kotte "bestämma själv" i varje givet ögonblick blir det ju Linux, inget jag skulle vilja ställa vare sig på mitt skrivbord eller ha i en platta.

iPad är till för folk som inte kan och utöver det inte är det minsta intresserade av teknik. de är hundrafallt fler än alla nördar i världen.

I övrigt tycker jag det är trevligt att du inte låter det minsta bitter, det kunde ju blivit jobbigt. Kram på sig herr Schelin.

Din kritik över min person är ju bara fjantig, eller känner vi varann?

Det här är ett forum, alla har vi åsikter, vi kritiserar varandras åsikter - inte person.

Ursprungligen av Goflorp:

I övrigt tycker jag det är trevligt att du inte låter det minsta bitter, det kunde ju blivit jobbigt. Kram på sig herr Schelin.
Det här är ett forum, alla har vi åsikter, vi kritiserar varandras åsikter - inte person.

Jag har inga åsikter om din person. Däremot gjorde jag konstateranden utifrån dina uttalanden där du verkar vara av åsikten att majoriteten har vissa behov - som egentligen bara baserar sig på din subjektiva uppfattning.

RED: Ja, det ska då vara mitt påstående om aggresivitet och nedtryckande. Det kanske blev lite väl missformulerat, så det ska du ha en ursäkt för.

Ursprungligen av Goflorp:

iPad är till för folk som inte kan och utöver det inte är det minsta intresserade av teknik. de är hundrafallt fler än alla nördar i världen.

Håller inte med!

iPad är till för dem som har behov av en större grej än en iPod Touch men inte vill gå till en MacBook Air, sedan hur tekniskt lagd personen är har inget med saken att göra. Jag har en B-Eng Hons i elektronik/system men jag ska köpa en, för det är ett bra verktyg som passar mina behov som min iPod Touch inte klarar.

Om den inte är bra nog för andras behov så kan de köpa en sådan där tegelsten, Slate eller vad den hette. Polaren på universitetet hade en HP med touch screen (penna visserligen) där man kunde ta av tangentbordet. Den hade Windows 3.1 och funkade ganska ok för att vara 1993/94. Antar att denna Slate är något lika användbart...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Om den inte är bra nog för andras behov så kan de köpa en sådan där tegelsten, Slate eller vad den hette. Polaren på universitetet hade en HP med touch screen (penna visserligen) där man kunde ta av tangentbordet. Den hade Windows 3.1 och funkade ganska ok för att vara 1993/94. Antar att denna Slate är något lika användbart...

Nu generaliserar du nog lite väl kraftigt. Jag tycker Slate ser fin ut, ser verkligen inte ut som en tegelsten. Däremot kör den Windows 7, alltså kommer den att vara oanvändbar ändå. Det kommer nog att krävas en iPad för att folk ska förstå att man inte bara kan slänga in ett mus- och tangentbordsbaserat OS i en pekdator.

The HP Slate -- Engadget

Ursprungligen av Tobias Schelin:

En-knapps-musen har bara varit problematisk för många som jag har talat med. Varför ska man behöva hålla nere en annan knapp för att komma åt högerklick? Även Apple övergav denna princip - förmodligen på grund av att man insåg att det var förlegat. Så bra.

Du är lite dåligt påläst här.

Apple levererade datorn med en enknappsmus, man behövde aldrig använda fler knappar. Däremot stödde OS:et flera knappar utan problem.
Hade man en tvåknappars var det bara att högerklicka, vart man fattig eller inte brydde sig så KUNDE man få högerklick genom att hålla nere CTRL.
Men Apple ansåg att om man ville "Bestämma själv" (Det är ju inget fel i det) så fick man köpa den från någon tredjepartstillverkare.

Kunden fick alltså VALFRIHETEN;

Kör enknappars, det funkar
Kör enknappars mus, använd CTRL om du vill ha funktionen högerklick
Köp en tvåknapparsmus och plugga den rakt in - det fungerar.

punkt.

Ingen fara, som jag sa tidigare, vi är nog båda sådana att vi "drar på" ibland.
Jag är rätt känd för det

Jobbar dagligen med att försöka lyssna mer, tjöta mindre.

WIREDs video om deras app till iPad var riktigt häftig. blev lite sugen på en iPad så det blir kanske från mig.

Denna walktrough över iPad-safari får mig att bli ännu mer sugen på en... nu...
YouTube - iPad Safari Walkthrough on Simulator - 9to5mac.com

Ursprungligen av BlackSmp:

Denna walktrough över iPad-safari får mig att bli ännu mer sugen på en... nu...
YouTube - iPad Safari Walkthrough on Simulator - 9to5mac.com

Den hade motsatt effekt på mig. Plötsligt blir jag ännu mer säker på att jag INTE kommer köpa en. Avsaknaden av flash-stöd gör att många av de nyhets-siter jag surfar på inte kommer att vara i närheten av så "bra" som de är med flash. Glöm alla siter som kör Flash-video liksom, vilket är en hel del! Tanken slog mig när han var inne på just NY-times.

Ursprungligen av BlackSmp:

Denna walktrough över iPad-safari får mig att bli ännu mer sugen på en... nu...
YouTube - iPad Safari Walkthrough on Simulator - 9to5mac.com

Kan tyvärr inte hålla med... Dels önskar jag att tab-hanteringen hade varit mer lik vanliga Safari, verkar som om det tar ganska lång tid att hoppa mellan olika tabs, vilket jag gör väldigt ofta, dels så är tyvärr avsaknaden av Flash fortfarande en rejäl akilleshäl. Till exempel skulle jag aldrig kunna använda 123video - Grootste online video site van Nederland i en iPad, en webbsida jag går till väldigt ofta.

Senast redigerat 2010-02-17 20:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Denna walktrough över iPad-safari får mig att bli ännu mer sugen på en... nu...
YouTube - iPad Safari Walkthrough on Simulator - 9to5mac.com

Varför göra Safari så begränsad när skärmen är så stor, varför inte ha tabbar som i vanliga Safari tex, Top Sites också.

Inte är skärmen så stor att det stör. Personligen så föredrar jag en lösning som sparar på skärmutrymme.

Och avsaknaden av flash är inte direkt någon nyhet...

Men snart kommer den så att det är möjligt att prova själv och avgöra.

Senast redigerat 2010-02-17 20:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Och avsaknaden av flash är inte direkt någon nyhet...

Nej, inte är det någon nyhet... Men den gör sig pinsamt påmind i denna simulering.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-17 20:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte är skärmen så stor att det stör. Personligen så föredrar jag en lösning som spara på skärmutrymme.

Och avsaknaden av flash är inte direkt någon nyhet...

Men snart kommer den så att det är möjligt att prova själv och avgöra.

Jag föredrar också en lösning som sparar skärmutrymme till surfning istället.

Flash saknar jag inte.

Ursprungligen av kainen:

Jag föredrar också en lösning som sparar skärmutrymme till surfning istället.

Flash saknar jag inte.

Jag håller med kaninen, er jag menar Kainen. Att maximera det man ser av själva webbsidan är det viktigast för mej. Vissa sidor innehåller en massa information som är viktig. Jag ser inte aftonbladet, bloggar och facebook som speciellt viktiga, eller rättare sagt de existerar inte ens i min värld.

Att kunna få en bra överblick utan en massa zooma in/ut är för mej viktigare än att titta i brevlådeformat bara för att man har en massa bars.

Jag tycker att iPad känns minst like intressant nu som när jag föst såg den på presentationen. Har precis sålt en Mac så budgeten finns redan!!

LCR

Ja, var och en får ju väga in hur mkt det betyder. För mig - inte ett smack.
För andra är det det viktigaste på hela dagordningen.

Många tjänster utvecklar ju en App för sin site, gissar att det kommer explodera när iPad kommer ut.
Säkert kommer det en "GP.app" som är din GöteborgsPosten, med allt det innebär.

Är det för att skärmen är större än iPhone som man beklagar sig extra mycket att den ännu inte har multitasking eller flash?

Vissa här har hyllat en annan tillverkares nyförvärv inom familjen, den kommer inte heller stödja multitask eller flash, fast den har såklart mindre skärm.

Senast redigerat 2010-02-17 22:56
Ursprungligen av draags:

Är det för att skärmen är större än iPhone som man beklagar sig extra mycket att den ännu inte har multitasking eller flash?

Vissa här har hyllat en annan tillverkares nyförvärv inom familjen, den kommer inte heller stödja multitouch eller flash, fast, den har såklart mindre skärm.

Du menade väl multitasking och inte multitouch? Dessutom så har den inte heller copy&paste enligt vad jag förstår.

Iofs så klarar iPhone och iPad multitasking men de har inte multitasking i GUI:et men de klarar definitivt att hantera flera processer samtidigt även om du inte kan ha flera "GUI program" igång samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 22:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Dessutom så har den inte heller copy&paste enligt vad jag förstår.

Men iPhone OS har ju copy/paste nu, varför skulle inte iPaden ha det då? Eller vad menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-17 22:29
Ursprungligen av sodemus:

Men iPhone OS har ju copy/paste nu, varför skulle inte iPaden ha det då? Eller vad menar du?

Jag tror han menar Windows 7 Mobile.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 22:31
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror han menar Windows 7 Mobile.

//Rob

Ah just det, det är ju rätt troligt. Sorry, my bad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du menade väl multitasking och inte multitouch? Dessutom så har den inte heller copy&paste enligt vad jag förstår.
.

menar såklart multitasking.

Ursprungligen av draags:

Är det för att skärmen är större än iPhone som man beklagar sig extra mycket att den ännu inte har multitasking eller flash?

Vissa här har hyllat en annan tillverkares nyförvärv inom familjen, den kommer inte heller stödja multitask eller flash, fast den har såklart mindre skärm.

Ja, visst handlar det om skärmytan. Att iPhone inte har Flash gör ju inget, med den lilla skärmen kan man ju ändå bara nödsurfa. Men ska man ersätta datorn med en iPad för att just surfa så bör man kunna få samma upplevelse som på datorn.

En sak som hade kunnat vara smidig hade varit en gesture som helt tar bort "menyraden" så man får riktigt fullskärmsläge. Då hade man dessutom kunnat ha tabs i menyraden utan att det störde för mycket.

Multitasking har jag inte direkt något behov av, men jag förstår de som hade velat kunna lyssna på Spotify eller FStream medan de surfar.

Ursprungligen av draags:

Vissa här har hyllat en annan tillverkares nyförvärv inom familjen, den kommer inte heller stödja multitouch eller flash, fast, den har såklart mindre skärm.

Exakt, eftersom det var en kommentar till följande inlägg från draags, som jag antog var en referens till Microsofts presentation.

Men det blir lätt fel när jag försöker vara "rolig"

Apples val att inte använda multitasking är som jag sagt tidigare mest för att spara processorkraft samt batteritid.

Detta gäller även för iPad, även fast den skulle kunna så har de än så länge valt att inte möjliggöra detta. Man vill helt enkelt spara både batteritid samt hastighet.

Om iPaden hade kunnat haft samma processortyp som exempelvis en macbook - Ja då hade säkerligen de resonerat annorlunda, men så är inte fallet.

Många pratar även om möjligheten att kunna köra exempelvis SVT Play och Aftonbladet/ Facebook samtidigt. Jag antar då att man vill kunna växla fokus med ögat. För om så är fallet kräver även detta förfarandet ett antal funktioner för att genomföra plus att man då helt plötsligt vill göra fler saker på samma skärmyta, lika med mindre skärm för varje arbetsuppgift. Hmmm. Jag tror Apple vill förenkla och förfina sättet man använder en produkt likt denna.

Att kunna köra Spotify eller liknande ljudprogram samtidigt kan jag förstå, och jag tror detta kommer.

Men vad är det mer man måste göra samtidigt. Köpa och ladda ner musik från iTunes fungerar utmärkt. Skicka mail fungerar utmärkt.

Jag är ingen programmerare men borde man inte kunna låta exempelvis alla få dela på en "process" som exempelvis är ljud/musik - alltså för alla program likt Spotify.

Fast då kanske någon klagar på att man inte kan lyssna på Itunes samtidigt som Spotify.

Att Safari inte har exakt allt det ni söker är väl ändå inget problem om Apple låter andra tillverkare skapa egna webläsare för iPad. "Jag köper ingen iPad för iPad kan inte köra tabbar som jag vill."

Flash och åter flash. Det lär vi få nöta i evighet. Alltså OM flash är så buggigt som Apple påstår - VARFÖR SKA DÅ APPLE LÄGGA IN DETTA? Låter onekligen KORKAT.

Är det så att man saknar Flash OCH måste se flash material - ja då är kanske inte iPad något för er. Sedan tycker jag det fortfarande är märkligt att man hyllar en produkt men som faktiskt saknar det alla klagar på att iPad också saknar, men då plötsligt nämns inte problemet.

Ursprungligen av draags:

Sedan tycker jag det fortfarande är märkligt att man hyllar en produkt men som faktiskt saknar det alla klagar på att iPad också saknar, men då plötsligt nämns inte problemet.

Vilken produkt är det?

Ursprungligen av Capeman:

Vilken produkt är det?

Vill jag också veta!

Dom produkterna jag hört om är antingen samma gamla windlooze tablets (som funnits i 10 år så förstår inte varför folk inte köpt dom om de nu är så bra) eller så är det taböet-koncept som företag skulle vilja tillverka.

Bevaka tråden