- Sixten
- Medlem ●
- 2010-02-16 10:14
Och undertiden man läser ett kapitel ur Camilla Läckbergs senaste bok så kanske man vill ha lite bekväm bakgrundsmusik från den nya MODERNA streamingtekniken. Det kommer du inte kunna göra på en iPad för att Apple (och du) tycker att folk inte har ett sådant behov.
Apple försöker hela tiden ta bort så mycket dator de kan mellan användaren och datorn.
Därför enknappars mus, så lite dialogrutor som möjligt, så lite "stör" som möjligt.
Det bästa är när Datorn inte märks, när du får ägna dig åt det du skall göra.
Det är en del av Apples hela designfilosofi att ta bort så mycket "skit" som möjligt.
Jag har använt Apples grejer sedan tidigt 80-tal och tycker att de hela tiden faktiskt är på rätt väg, de gör grejer som tilltalas skapande, kreativa människor - undrar varför?
Vad de gör nu är att göra en dator som man inte behöver vara intresserad av datorer för att använda, den passar inte alla. Vi vet ju hur det blir när det skall passa alla - det passar ju ingen. Då blir det ju det där dåliga universalverktyget...
I mitt fall kommer den kunna ersätta kanske 90% av det jag gör med en dator, kanon, tänk att i nio fall av tio kunna använda den här lilla manicken. I skolan, på bussen, i bilen etc. Slippa flera kilo dator med stora tangentbord osv.
I det sista fallet så får det väl vara en MacBook Pro då, jag har ju en idag, som får dra lasset.
Självklart har den vissa begränsningar, ingen av dem är så att jag inte kan leva med dem. jag tror den här plattan kommer för all framtid förändra hur vi ser på datorer och "datande" (hur vi använder dem).
Vi nördar sitter framför dem hela dagen om vi får. För folk som inte är datanördar så tar de upp plattan, kollar ngt - t ex vädret i Los Angeles, kollar mailen och LÄGGER IFRÅN SIG PLATTAN IGEN. De har använt den när de behövde den för att få ett svar på någon sekund. Plattan i sig, hur många pixlar den har, hur många färger skärmen har eller hur många Ghz processorn går på är inte intressant.
Hela PC-industrin försöker ju detta, att teknikalisera det hela, den här är bättre för den har fler Furlongs per Fortnight i den här kontakten....
De har ju försökt lansera 20 plattor med Windows i, ingen säljer ju alls.
Apple går andra vägen, de försöker DEteknikalisera så mkt det går.
Gissar på att de flesta kommer antingen spela på inbyggda ipodens musik ELLER stiga upp, sätta på en bra skiva på stereon, sätta sig i soffan och fortsätta läsa....