Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på att köpa en till min fru. Hon släpar allt som oftast runt med en handväska med filofax, utskrivna kartor, anteckningslappar och en iPod. Allt det där skulle kunna ersättas fint av en iPad. Visst, en bärbar dator kan göra ännu mer men väger också betydligt mer. En iPhone är lite för liten och pillig för att ersätta hennes nuvarande system.

Själv har jag en iPhone och en MBP, så för min del skulle det vara överflödigt. Tyvärr.

Jag är visserligen en fanboy, måste väl ändå erkännas. men jag köper verkligen inte allt från Apple. Jag har exempelvis inget ha begär av en Apple TV, mac mini eller av iPhone 3Gs - även fast jag vet att den är snabbare än min 3G, men denna sak har jag faktiskt längtat efter. Jag har skrikit efter denna sedan - jag vet inte när. Har även önskat innan iPhone att Apple skulle sloppa pennan.

Däremot har jag varit av, för att det inte var e-ink färg, en aningen besviken över att Apple inte kom med mer. Under kvällen vid presentationen var jag tveksam och besviken.

Nu är jag nykter och kan bara säga att jag kommer köpa en snarast möjligt.

  • Medlem
  • 2010-01-30 00:47

Intresserad? Ja.
Köpa? Nej.
Väntar tills G2 släpps. Fram tills dess funkar min MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 22:12

Ja, men en MK II

Som någon skrev tidigare, detta är inget annat än en shoppingprodukt, allt går ut på att använda Apples tjänster för att köpa musik, filmer, spel, program och böcker.

Jag tycker inte att dom har satt ett aggresivt pris på den, vad alla andra må säga. Dom
tjänar nog en hel del pengar på dessa. Jag vill se fakta, och det får vi veta när den släpps.

Apple TV är billig, den har ett aggresivt pris i USA, men det har inte iPad, vad än Steve Jobs säger

Ursprungligen av Patrik D:

Som någon skrev tidigare, detta är inget annat än en shoppingprodukt, allt går ut på att använda Apples tjänster för att köpa musik, filmer, spel, program och böcker.

Jag tycker inte att dom har satt ett aggresivt pris på den, vad alla andra må säga. Dom
tjänar nog en hel del pengar på dessa. Jag vill se fakta, och det får vi veta när den släpps.

Apple TV är billig, den har ett aggresivt pris i USA, men det har inte iPad, vad än Steve Jobs säger

Nja, precis som med iPhone så är det väl som så att får man bara knött in det i iTunes så är det väl inga problem få in det i iPad'en...
Men de har ju gjort one click shopping (det finns ju redan nu), och det är en BRA grej tycker jag.

Man skall just nu bara hitta en bra converter från PDF till epub

Helt klart.

Skall utveckla för den, men vill också se hur den klarar sig som e-boksläsare. Vill både läsa och publicera på iBookstoren. Den kostar ju inte så.mycket om man jämför med en iPod Touch, och en iPhone har jag redan. Jag tror det blir skitbra.

svar ja klart man ska ha den, kan man använda den med iphonen som mobiltbredband tror ni? eller är det o köpa 3g modellen som gäller då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-01-31 20:03

De blir antingen en ipad eller mbp för att komplettera min iMac och iPhone. Men ett krav är att den klarar att spela divx filmer vilket inte iPhone gör, hoppar på ändring i och med nya mappen man kan slänga över filer i, men Apple kanske hindrar apps som kan spela upp divx?

Jag var säker på att jag ville ha en tablet innan Apples presentation, nu blir det tyvärr ingen, om inte Apple gör en del förändringar innan den släpps, eller om framtida firmwareuppdateringar ordnar till missarna kring Flash och multitasking.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-31 21:33
Ursprungligen av Capeman:

Jag var säker på att jag ville ha en tablet innan Apples presentation, nu blir det tyvärr ingen, om inte Apple gör en del förändringar innan den släpps, eller om framtida firmwareuppdateringar ordnar till missarna kring Flash och multitasking.

Glöm flash. Multitasking kommer nog någon gång. Kanske t o m med nästa firmware (4?). Men flash är det en ca 0.01% chans att den kommer på iPhone OS.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Glöm flash. Multitasking kommer nog någon gång. Kanske t o m med nästa firmware (4?). Men flash är det en ca 0.01% chans att den kommer på iPhone OS.

//Rob

Jag är mycket väl medveten om detta. Därför går det inte att ha en iPad som främsta surfredskap och en av anledningarna till att jag inte köper en.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-01 21:19

Innan iPad släpptes var jag ute efter att ersätta vår bärbara PC-laptop som vi just nu använder som komplement till vår iMac och våra iPhones. Jag kikade då på en 13" MBP och väntade på att de skulle släppa de nya versionerna.

Nu funderar jag på att slopa den idén och skaffa iPaden i och med att den ändå ska användas till framför allt surf och dylikt. Om vi ska göra avancerade saker kan vi ju alltid masa oss till iMacen.

Och visst blir nog nästa version av iPaden bättre, konstigt vore ju annat. Men då kan vi ju alltid lägga ut den på blocket och uppgradera. Det blir ju inget problem med bindningstider etc, som med iPhonen.

Köpa? kanske.. väntar in iPhone 4G

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-03 15:05

Kanske.

Hade svarat "Förmodligen" om sådant alternativ funnits

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 11:04

Jag ska ha, 2 st. Lilla modellen hemma, och 3G när jag reser.
Och helst inget Flash. Multitasking klarar jag mej utan så länge Push funkar. Jag kan ju ändå bara göra en sak i taget

Jag klipper en med det samma, troligtvis 16gb. Hade gärna sett en kamera på den, får väl sälja och köpa en ny om det dyker upp senare. Flash spelar ingen roll för mig, och om det nu är så som många säger att Flash funkar dåligt under OS X så är jag bara glad att jag slipper det i min iPhone och i min kommande iPad. (Har iofs inte märkt av några större problem på min iMac men jag kanske inte är tillräckligt observant.)

Jag behöver en dator till här hemma men samtidigt inte, det är därför jag tror att en iPad blir kanon. Jag vill ha en "dator" som alltid finns nära till hands för mail, surf, facebook och lite allmän förströelse. En Macbook Pro fyller alla de behoven men det är overkill sett till vad jag ska använda den till, och det är det här som jag tror är pudelns kärna.

En iPad är perfekt för de som egentligen inte behöver en dator i traditionell bemärkelse och även för de som redan har en dator till "allt det där andra"....Min fru är helt såld på iPad -konceptet och jag är helt säker på att min mor som är 60 kommer köpa en så fort hon testat en. Inget krångel och ett par tryck med pekfingret så kommer bilderna på barnbarnet fram ur mailboxen....Det är ju hur kanon som helst, och då har vi ju inte ens nämnt iBooks ännu?

Lasse

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-07 22:24
Ursprungligen av kongomannen:

Jag klipper en med det samma, troligtvis 16gb. Hade gärna sett en kamera på den, får väl sälja och köpa en ny om det dyker upp senare. Flash spelar ingen roll för mig, och om det nu är så som många säger att Flash funkar dåligt under OS X så är jag bara glad att jag slipper det i min iPhone och i min kommande iPad. (Har iofs inte märkt av några större problem på min iMac men jag kanske inte är tillräckligt observant.)

Jag behöver en dator till här hemma men samtidigt inte, det är därför jag tror att en iPad blir kanon. Jag vill ha en "dator" som alltid finns nära till hands för mail, surf, facebook och lite allmän förströelse. En Macbook Pro fyller alla de behoven men det är overkill sett till vad jag ska använda den till, och det är det här som jag tror är pudelns kärna.

En iPad är perfekt för de som egentligen inte behöver en dator i traditionell bemärkelse och även för de som redan har en dator till "allt det där andra"....Min fru är helt såld på iPad -konceptet och jag är helt säker på att min mor som är 60 kommer köpa en så fort hon testat en. Inget krångel och ett par tryck med pekfingret så kommer bilderna på barnbarnet fram ur mailboxen....Det är ju hur kanon som helst, och då har vi ju inte ens nämnt iBooks ännu?

Lasse

Amen broder...

Jag tror jag röstade "kanske" men om jag kunde ändra den rösten till "JA!" så skulle jag göra det. Jag köper konceptet och på sätt och vis ser jag inte detta som en Mk 1 produkt i och med all erfarenhet med iPhone och iPod Touch de har. Jag har sällan köpt saker då de precis lanserats, men i detta fallet tror jag att jag med största sannolikhet kommer att köpa en, t.o.m. BARA FÖR ATT !!! Om inte annat så retar det alltid någon, men från egen synvinkel så tycker jag att min iPod Touch är för liten, att surfa på den tycker jag känns fånigt, jag vill se hela websidan.

Svar JA!

LCR

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-02-08 00:18

Klart man skall ha en iPad till sin samling av i som iMac iPhone iPod iMacbook (jag vet att det heter Macbook) Jag tror iPad blir en hit.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-08 10:52

Kanske

Apple's iPad fails to convert everybody...yet.... | 9 to 5 Mac

Dom säkra köparna gick från 3% till 9%, men desto fler verkar välja att avstå helt.

Korkad undersökning.

jag kan Bevisa med statistsik att om det brinner så är det sista du skall göra att ringa brandkåren.

Ju fler brandmän som är inblandade i släckningsarbetet, desto dyrare röja upp efteråt.
Noll brandmän, borde då ge noll kostnad....

50% svarar "skit ner dig" ändå när de tillfrågas. ...

Ursprungligen av Goflorp:

Korkad undersökning.

jag kan Bevisa med statistsik att om det brinner så är det sista du skall göra att ringa brandkåren.

Ju fler brandmän som är inblandade i släckningsarbetet, desto dyrare röja upp efteråt.
Noll brandmän, borde då ge noll kostnad....

50% svarar "skit ner dig" ändå när de tillfrågas. ...

Sant, det där stämmer nog inte helt, men jag tror nog att det kan ge någon sorts fingervisning.

Håller med dej Goflorp!

17 quadrillion flies can't be wrong, eat shit!

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-08 15:47

Vi kanske skulle ha en fråga: Hur många iPads ska du köpa?
1, 2, 3, >3

Ursprungligen av Eva:

Vi kanske skulle ha en fråga: Hur många iPads ska du köpa?
1, 2, 3, >3

Hm, en...

...fast familjens befintliga Macar (undanräknat mina excentriska) är tre MBP, fyra MB och en PB 12" (två vuxna, två barn, Alice och kattkräken har inga).

LCR

Detta är såklart ryken (också), men Apple verkar vara beredda på att sänka priserna om förväntningarna inte uppnås.

Apple Open to iPad Price Cuts if Demand Lags? - Mac Rumors

1 iPad för utveckling/test av mjukvara

Apple's 32GB 3G iPad costs just $287.15 to make, iSuppli estimates | 9 to 5 Mac

Det verkar finnas gott om utrymme att sänka priserna om så behövs.

Det är inte helt fastställt, men iSuppli tror att det kostar $287.15 att tillverka en 32GB iPad. Den kommer att säljas för $599.

Jag läste någon annanstans (minns inte källan) att man trodde att Apple sålde denna för underpris, att dom nästan skulle göra en förlust, det har jag dock aldrig trott på.

OM jag nu skulle köpa en iPad så skulle jag vänta några månader och se vad som händer, med tanke på att Apple sänkte priset på iPhone 1G kort efter att den släpptes.

Bevaka tråden