Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPads möjligheter - tänk stort

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 09:50
Citat:

Vad tror du att en iPad skulle kunna användas till, kanske direkt.

Den borde vara en dröm för alla föreläsare vid universiteten, och föreläsare övht.

Man gör sina presentationer i Keynote på datorn, och tar sedan iPad till undervisningen.

Senast redigerat 2010-02-02 10:12
Ursprungligen av planB:

Kan iPad ta upp 3G via iPhone och bluetooth, tror ni?

Att ha ett separat abb på iPad känns öken, och utan 3G blir iPad jobbig att använda utanför arbetsplatsen / hemmet.

Jag har funderat på det där och misstänker att svaret kommer att bli "nej". Egentligen ingenting konkret mer än att jag tror att du bara kommer att kunna koppla upp dig via WLAN eftersom det är "enklare" och mer i linje på hur de lägger upp användarscenariot för paddan.

Om du har Telia så kan du skaffa extra/tvillingkort
Extrakort - Ringa och svara - Tjänster - Mobil telefoni - Privat - Telia.se
för 40:- per månad.

Samma abbonemang, två SIM-kort

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 10:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har funderat på det där och misstänker att svaret kommer att bli "nej". Egentligen ingenting konkret mer än att jag tror att du bara kommer att kunna koppla upp dig via WLAN eftersom det är "enklare" och mer i linje på hur de lägger upp användarscenariot för paddan.

Om du har Telia så kan du skaffa extra/tvillingkort
Extrakort - Ringa och svara - Tjänster - Mobil telefoni - Privat - Telia.se
för 40:- per månad.

Samma abbonemang, två SIM-kort

Låter perfekt, men tyvärr kanske alltför perfekt... Telia vill nog göra en bättre deal för iPad användande på 3G nätet.

Ursprungligen av planB:

Låter perfekt, men tyvärr kanske alltför perfekt... Telia vill nog göra en bättre deal för iPad användande på 3G nätet.

Men... valet finns redan på Telia. Och om det är så enkelt att själv anpassa ett SIM kort som folk påstår så är det bara att skaffa ett extra kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 09:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Men... valet finns redan på Telia. Och om det är så enkelt att själv anpassa ett SIM kort som folk påstår så är det bara att skaffa ett extra kort.

Micro gsm kort har precis samma kontakter som ett vanligt sim kort den enda skillnaden är att formatet på kortet är mindre. Du kan själv klippa till kortet så att den ser ut som micro sim kortet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Micro gsm kort har precis samma kontakter som ett vanligt sim kort den enda skillnaden är att formatet på kortet är mindre. Du kan själv klippa till kortet så att den ser ut som micro sim kortet.

//Rob

Exakt, men jag väntar gärna tillsdess att någon har provat före mig:)

  • Medlem
  • 2010-02-02 11:06

Lite spånande:

iPaden kommer att bli kontrollpanelen för hemmet. Ligger på vardagsrumsbordet och bara väntar på att slå på tv-skärmen, ladda senaste bilderna, visar automatiskt twitter/facebook/web-sidan för det program som för tillfället visas på den stora skärmen (dvs fd. tv:n). Kommer att göra allt som som digitaltv skulle göra av interaktivitet, men utan att man röstar via telefonnätet med fjärrkontrollen.

iPad kan användas som kontroller till ditt ljudinspelningsprogram - ratta med båda händerna, skruva och dra i reglar. Funkar också i filmredigering - något som kommer att växa om det blir tillräckligt enkelt.

iPad kan vara det virtuella brädspelsbordet. Kopplar automatiskt ihop de som finns i närheten och gör ett gemensamt spelbord.

iPad blir det nya sättet att ta del av kombinerat media från tidningsindustrin. Jag trodde på ett nytt format som skulle bli defacto-standard utan att man behövde göra en egen app (a la NY Times) där man på ett enkelt och oerhört snyggt sätt kan kombinera text, ljud, bild, film och interaktivitet. iMag (eller nåt, iPaper, kanske) men det blev inget. Det hade gett tidskrifter en ny distributionskanal och nya intäktsströmmar via prenumerationsmöjlighet. Samma data som på webben och kanske i den tryckta tidningen - men på ett nytt sätt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 11:40

Mycket hänger på hur bra skärmtangentbordet är. Funkar det skapligt att köra anteckningar på under sammanträdet är det ett stort hot mot MB Air. Air duger ju ändå inte till att köra tunga grejer på. Men det hänger som sagt på tangentbordet. Att konka runt med ett löst tangenbord känns väldigt roddigt, märkligt att Apple ens släpper det tillbehöret.

Ursprungligen av planB:

Mycket hänger på hur bra skärmtangentbordet är. Funkar det skapligt att köra anteckningar på under sammanträdet är det ett stort hot mot MB Air. Air duger ju ändå inte till att köra tunga grejer på. Men det hänger som sagt på tangentbordet. Att konka runt med ett löst tangenbord känns väldigt roddigt, märkligt att Apple ens släpper det tillbehöret.

Hur funkar de där lasertangentborden?
det borde ju gå att bygga en docka med inbyggt lasertangentbord.
Alternativ B kunde vara ett gummitangentbord.
båda prylarna finns redan, de skall liksom bara giftas ihop med en dockkontakt....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 12:12

När jag tänker på hur jag använder min MacBook Pro, är det inte omöjligt att jag säljer den - så länge den fortfarande har något värde - och skaffar en iPad. 95% av det jag gör, klarar iPad. Den enda problemet är när frun och jag skall jobba framför en riktig dator samtidigt, vilket händer då och då.

Ursprungligen av planB:

När jag tänker på hur jag använder min MacBook Pro, är det inte omöjligt att jag säljer den - så länge den fortfarande har något värde - och skaffar en iPad. 95% av det jag gör, klarar iPad. Den enda problemet är när frun och jag skall jobba framför en riktig dator samtidigt, vilket händer då och då.

Kommit till samma insikt.

Enda jag kommer göra på "stora datorn" blir RAW-filer i Lightroom...:tveksam:

Enda "risken" jag ser med den är att om jag köper en så åker jag/vi på en till... mi fru vill ofta ha likadant som en annan

Ni som vet?
Kan man anväda denna som en musikspelare trådlöst, som tex SqueezeboxDuet eller Sonos.
iPaden vore ju den perfekta kontrollen och sen en mottagare man kan koppla till förstärkare med digital out eller line out. Multiroom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 13:06
Ursprungligen av ThePreTor1aN:

Ni som vet?
Kan man anväda denna som en musikspelare trådlöst, som tex SqueezeboxDuet eller Sonos.
iPaden vore ju den perfekta kontrollen och sen en mottagare man kan koppla till förstärkare med digital out eller line out. Multiroom?

Med Apple Remote, kan du styra datorns iTunes, som i sin tur kan styra alla rummen genom AirPort Express

Det jag saknar mest i iPhone OS är en filhanterare, möjligheten att kunna ha en samlad "mapp" för diverse filer, och sen kunna använda dom i olika program. Det är inte en avgörande faktor, men ett önskemål.

Ursprungligen av Patrik D:

Det jag saknar mest i iPhone OS är en filhanterare, möjligheten att kunna ha en samlad "mapp" för diverse filer, och sen kunna använda dom i olika program. Det är inte en avgörande faktor, men ett önskemål.

Apple gör ju av med filsystemet för att det är ett bökigt sätt jobba...

men, jag vet vad du menar, man vill ha det som man haft det.
När behovet finns (scheman till skolan i PDF etc) då kör jag dropbox.
borde ju funka ännu bättre på en iPad.

Ursprungligen av Goflorp:

Apple gör ju av med filsystemet för att det är ett bökigt sätt jobba...

men, jag vet vad du menar, man vill ha det som man haft det.
När behovet finns (scheman till skolan i PDF etc) då kör jag dropbox.
borde ju funka ännu bättre på en iPad.

Precis, såna dokument. Jag pratar inte om "torrent" mapp med massor av filmer och bilder, utan dokument som man gärna vill ha med sig. Men jag har iofs MobileMe till det idag.

Men jag gillar inte att varje program måste ha en egen lösning för filer. Vore det inte smidigare om det fanns EN "mapp" där alla filer samlades.

Varför envisas vissa med att vilja kunna spela upp andra format än h.264? De är ju sämre!

Jag utgår liksom från att man sen ett år tillbaka inte tillför något till sin digitala samling som inte är h.264.

Undantaget är de HD-filer man laddar ner som .mkv (som är kodade i det öppna x.264). Om man vill så rippar man ut de med HandBrake till AppleTV eller iPod-format.

Men, alltså... detta började vi ju med för år sen...

Ursäkta min grinighet, men jag blir så förvånad att jag inte omedelbart kan hejda just det här inlägget...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 14:31
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Varför envisas vissa med att vilja kunna spela upp andra format än h.264? De är ju sämre!

... för att kunna spela upp det som skvalpar runt på fildelningsnäten?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-02 13:13

iPad skulle kunna bli ett helt nytt sätt att göra försäljning. En dosa som kopplas in i "30-pin connectorn" som ger EAN skanner och kort lästare / chip läsare. En säljare kan skanna en vara direkt ute på golvet, visa varor som man inte har framme och när kunden vill köpa kan man genomföra köpet direkt på plats. Lite samma koncept som de kör på Apple Store's (även om de använde windows terminaler sist jag var där...)

Eller använda den utan dosa. Tänk er någon som exempelvis säljer mot resturanger, man sitter med kunden och har en iPad på bordet. Man visar produkter, kampanj material m.m. och kunden kan själv titta och "känna" på grejerna. När mötet är klart har ordern redan gått iväg och håller på att packas på lagret...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 13:15

den ser ute som en karta med en massa clipArt bilder på ..

Sen om allt är sämre än H.264 kan man kanske bråka om.

Ursprungligen av Chaosstar:

Sen om allt är sämre än H.264 kan man kanske bråka om.

Det tror jag faktiskt inte att man måste.

Jag drar h.264 och x.264 över en kam. Det är samma.

Jag tror inte du hittar nån codec som är brett tillgänglig som ger samma kvalitet/bitrate.

Om du känner till nån är jag intresserad av att veta vilken.

Man kan säga att senaste DivX eller Xvid är nära, eller att man inte kan se skillnad, men de är inte bättre. Deras existens är omotiverad.

h.264 har blivit standard och är kompatibelt med allt från web, via PS3, alla Podar, upp till Bluray. Ingen bör koda videor till något annat än h.264.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-02 18:52

Här är en som verkligen sett möjligheterna med nya iPad
The iPad @ Existenz.se

Fick just ner en update på Telefonen på Starwalk, ett grymt roligt astronomiprogram.

Lyfter man iPhonen över horisonten så blir det "Augmented reality" när den visar exakt vad som finns på stjärnhimlen bakom. Himla kul lyfta den och dra den ett varv.
jasså, är det Mars, jaha och Saturnus där då ja....

Vad tror ni man kan göra med en iPad? med den stora skärmen? Få med tusentals sidor stjärkataloger etc... stora bilder, allt amnövrerat med fingrarna... underbart.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-02 22:26

Skulle vara grymt om den funkar med Navigon eller något annat navigeringsprogram. Fräckt att fästa på solskyddet i bilen.

Jag skulle tycka det vore coolt om man i butiker skulle kunna ha en iPad som via Bluetooth kommunicerar med en EAN-läsare som man scannar in produkter med, sen via wifi enkelt skriver ut kvitton. Det skulle vara riktigt smidigt. Dessutom smidigt att kunna ta med sig den ut på lagret för att inventera.
Jag personligen skulle offra min vänstra lilltå för att slippa stå och jobba vid min XP-dator som kör med 1 GB ram och någon jävla seg Celeron-CPU. Behöver jag säga att jag överväger att slå sönder datorn/mig varje dag då jag behöver starta upp den/logga in på de program vi behöver använda oss av. Sen är det ju alltid lika trevligt när de kraschar och man måste starta om skiten...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 05:44

Orderregistrering. Filemaker?

Yes!!

Verkar som engadget fått nog.

de har stängt av artikelkommentarerna för en tid framöver vad gäller iPad.
Kommentarerna har blivit så polariserade för och emot, med hor och allmänt olustiga saker att de inte tar mer skit.

Scott Kelby (just det, han som antagligen skrivit en del av dina böcker om program...)
har ett intressant inlägg kring detta i sin blogg.

Scott Kelby's Photoshop Insider Blog » Photoshop & Digital Photography Techniques, Tutorials, Books, Reviews & More Blog Archive Engadget Turns Off Comments. On Some Level, I Understand.

Det räcker ju gå in på Svenska Macworld och kolla, nämns iPad så vimlar det av "Dinosurier"
som skall döma ut såväl iPad som dess användare.

Men, jag är inte rädd. Tänker köpa en iaf.

Ursprungligen av Goflorp:

Men, jag är inte rädd. Tänker köpa en iaf.

Jag med!!

På sätt och vis vore det nästan roligt om iPad fick den status Mac hade
under 90-talet då man stod bland fåtalet som hade sett ljuset. Idag är
det svårt att vara unik som Mac-användare, men å andra sidan sparar
jag idag en massa tid då jag inte längre behöver predika...

Brorsan åker till USA om ett par veckor, så förhoppningsvis blir timingen
rätt och han kan komma hem med en, för det lär ju bli lite billigare än
att köpa här.

LCR

Bevaka tråden