Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sålde mitt Wii idag för att ha en bra grundplåt till en iPad.... hehe...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-03 21:41
Ursprungligen av Goflorp:

Sålde mitt Wii idag för att ha en bra grundplåt till en iPad.... hehe...

Då är du nära din iPad nu

Jag håller med att webbupplevelsen inte är optimal men jag tror att man kommer kunna klara sig hyfsat dock. Kör click2flash på Macbooken och det är inte ofta som jag sätter igång flash. Mest bildspel skulle jag tro. En del sidor funkar dock inte alls får man dock acceptera.

Adrian, jag menar inte att det bara är en "skärm", men för den oinsatte, som diskussionen handlade om, skulle det lätt kunna uppfattas så när det inte går så bra att surfa in på till exempel Ikea.

Jag kan inte annat säga än grattis om ni klarar er helt utan Flash på era primära surfmaskiner. Jag gör det tyvärr inte, för jag vill ha en iPad, i övrigt verkar den underbar. För egen del kan jag, om jag skulle köpa en iPad, inte rättfärdiga att jag behåller MacBooken bara för att kunna gå in på Flashtunga hemsidor. Då blir iPaden bara en "dyr" leksak. Men jag hoppas den Flashfria dagen snart kommer!

Ursprungligen av Capeman:

Adrian, jag menar inte att det bara är en "skärm", men för den oinsatte, som diskussionen handlade om, skulle det lätt kunna uppfattas så när det inte går så bra att surfa in på till exempel Ikea.

Ah, ok, jag trodde du menade att det var så du såg på den.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kan inte annat säga än grattis om ni klarar er helt utan Flash på era primära surfmaskiner.

I mitt exempel ovan pratar vi om en person som varken har dator eller bredband idag. Att gå från att inte surfa alls till att enkelt kunna surfa på rätt många sidor, ta emot epost med bilder och video osv - det är ett lyft hursomhelst.

Pratar vi om någon som har en dator med bredband och är van att surfa på Flash-baserade sidor, då är iPad snarare ett komplement till att börja med. Men då finns det ju å andra sidan redan en dator i hemmet för de tillfällen då Flash är ett måste.

Man ska ju komma ihåg att alla som idag bygger webbsidor och faktiskt bryr sig om tillgänglighet (vilket alla borde i någon omfattning) borde redan ha HTML-alternativ. Det kanske inte ser lika flashigt ut, men det ska få fram informationen ändå.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-03 22:59

Om man skulle kunna köra bankid på en iPad så skulle den vara den ultimata surfmaskinen. Flash bryr jag mig inte om.
Skulle vara perfekta mac:en till mor som är i köp tankar... hon behöver inte mer. men utan bank-id så faller det tyvärr. Måste bli en macbook istället.

Ursprungligen av kainen:

Om man skulle kunna köra bankid på en iPad så skulle den vara den ultimata surfmaskinen. Flash bryr jag mig inte om.
Skulle vara perfekta mac:en till mor som är i köp tankar... hon behöver inte mer. men utan bank-id så faller det tyvärr. Måste bli en macbook istället.

När företagen fattar att det ligger pengar i att de som har iPad's kan komma åt deras saker över nätet kommer det nog gå fort.
Många banker har idag redan grejer för iPhone, det gör att det kommer gå ännu fortare få ut pinalerna för iPad.

Flash kommer försvinna rejält fort när det börjar synas att x antal procent av de som surfar in på siten har en iPad. Adobe kommer troligen vakna då och inse att skall de fortsätta tjäna pengar får de sälja HTML-5-verktyg istället... de kan ju slå sig för bröstet då och säga att de stödjer BÅDA plattformarna för interaktivitet på nätet.... så bra vi ä ...

Den här prylen kommer ju sälja som smör, alla jag känner vet att en iPhone är en lur man inte BEHÖVER en tegelstensmanual till för att använda... Senast hörde jag det från min 50-årige CYKELHANDLARE...
Får de "vuxna" höra att den är lika lätt att använda som en iPhone kommer köpmotståndet minska rejält.
Den dan deras 75kg's Dellmonster hemma med 6 fläktar och 95m kabel strular för 1000:e gången... då blir det nog en iPad.

Bank-ID används mest av myndigheter etc - och dessa lär nog inte jobba övertid för att ta fram en lösning för iPad :-D. Jag tror faktiskt att det aldrig någonsin kommer en Bank-ID-lösning till iPad. Never. Man får vara glad att det finns till MacOSX i alla fall - som är 10-15% av användarna. iPad kanske - i bästa fall - blir 0,4% av användarna. :-D. Lyckliga men få.

Ursprungligen av Goflorp:

När företagen fattar att det ligger pengar i att de som har iPad's kan komma åt deras saker över nätet kommer det nog gå fort.

Ursprungligen av Zimmerman:

Bank-ID används mest av myndigheter etc - och dessa lär nog inte jobba övertid för att ta fram en lösning för iPad :-D.

Men myndigheter har å andra sidan mycket högre krav än andra på tillgänglighet i sina tjänster. Om iPad blir ett vanligt inslag i svenskt familjeliv så tror jag trycket ökar på till exempel Försäkringskassan och andra ofta använda sajter att de ser till att fungera även på iPad.

Kom ihåg att vi pratar om samma plattform som iPhone nu.

iPhone har redan etablerat sig som en stor aktör på mobildatamarkanden, eller hur? Och användningen av mobil surfning kommer knappast att minska, eller hur?

Jag har inte alls så svårt att se att myndigheter och banker vill fungera i iPhone, och därmed även i iPad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror faktiskt att det aldrig någonsin kommer en Bank-ID-lösning till iPad. Never.

Det ska jag komma ihåg att du utlovat och återkomma till när Bank-ID släpper sin egen app eller webblösning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man får vara glad att det finns till MacOSX i alla fall - som är 10-15% av användarna. iPad kanske - i bästa fall - blir 0,4% av användarna. :-D. Lyckliga men få.

Tror du det bara blir en nischprodukt för så få personer?

iPad blir aldrig vanlig i svenskt familjeliv. Det blir inga produkter från Apple :-D. Så vacker är inte världen.

Däremot så har jag fel när det gäller Bank-ID. Eftersom det tas fram för iPhone så kommer det ju till iPad också. Tänkte inte på denna spioff-effekt. Shit! Tusen spänn i sjön :-D. Så - jag drar härmed tillbaka vadet eftersom ingen synat det. :-D.

Det verkar som en del har betydligt större förväntningar på försäljning av iPad än vad Apple har. Man får inte glömma att man är en Apple-nörd som sitter i Apple-forum - man måste se på den verkliga världen där ute om man ska kunna göra vettiga analyser. Tror ni verkligen på fullaste allvar att iPad ska bli var mans produkt? En allmogengrej? Hur många tror ni egentligen kommer att säljas? Hur många procent av befolkningen över 15 år kommer att ha en iPad år 2015?

Min verklighet gissar på några procent. Den blir ju givetvis inte lika stor som iPhone och hur många procent har iPhone? Vakna upp medborgare. Titta där ute utanför vår egen applebubbla.

Ursprungligen av Adrian B:

Om iPad blir ett vanligt inslag i svenskt familjeliv så tror jag trycket ökar på till exempel Försäkringskassan och andra ofta använda sajter att de ser till att fungera även på iPad.

Ursprungligen av Zimmerman:

iPad blir aldrig vanlig i svenskt familjeliv. Det blir inga produkter från Apple :-D. Så vacker är inte världen.

Inga produkter från Apple? Hört talas om iPod?

Sorry. iPod är undantaget som bekräftar regeln.
Adrian: Har du inte blivit lite snurrig av hypen? Tror du verkligen att iPad blir en storsäljare befolkningsmässigt sett? Större än Mac och iPhone? Hur många procent av hushållen har minst en iPad hemma år 2015?

Ursprungligen av Adrian B:

Inga produkter från Apple? Hört talas om iPod?

Ursprungligen av Zimmerman:

Sorry. iPod är undantaget som bekräftar regeln.

Jag tror för det första att iPhone också börjar bli en svensson-pryl, så där har du två produkter redan nu. Kolla runt på stan, är inte iPhone en rätt vanlig telefon numera?

Men även gamla hederliga Mac-plattformen säljer bra till hem och stugor så vitt jag vet.

Man kan förstås diskutera vad "vanlig" betyder, men jag tror Macen håller på att bli vanlig i hemmen redan nu. Apple skördar stora framgångar inom skolvärlden till exempel, de står för nästan hälften av alla datorleveranser till svenska skolor (källa).

Jo, här i Sthlms innerstad är den vanlig - och på Söder ser man knappt en PC alls. Men - och här skiljer vi oss - jag drar inga nationella slutsatser av detta. Jag VET att jag bor i en icke nationellt representerande miljö. Här i Sthlms innerstad är nästan ingenting som i Sverige i stort. Allt är annorlunda: Största radiostationen är P1, rasismen är nästan obetydlig, etc - Sverige ser absolut INTE ut så här och Sthlm Stad (600 000 inv.) är inte ens 10% av Sverige.
Om det finns statistik på hur många som verkligen har en iPhone och jämför den med hur många som har Ericsson och Nolia så kommer du att bli deppad Och ändå är iPhone mycket, mycket framgångsrik med Apple-termer (förutom undantaget iPod som är en billignisch). iPad kommer aldrig att komma i närheten av iPhone säljsiffror. Never.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror för det första att iPhone också börjar bli en svensson-pryl, så där har du två produkter redan nu. Kolla runt på stan, är inte iPhone en rätt vanlig telefon numera?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, här i Sthlms innerstad är den vanlig - och på Söder ser man knappt en PC alls. Men - och här skiljer vi oss - jag drar inga nationella slutsatser av detta.

Jag syftade inte just på Stockholm även om Stockholmare gärna vill tro att man alltid gör det. Jag skrev "Kolla runt på stan" och syftade på vilken stad som helst i landet var än man bor.

Jag bor själv i Umeå, i Västerbotten, i Norrland. Så jag kanske har väl en lite bättre överblick över hur det ser ut ute i landet utanför Söders broar. Men jag drar inte alla mina slutsatser över hur det ser ut nere på torget i Umeå heller. Det var bara ett exempel.

Vill man ha lite mera kött på benen kan man ju ta det faktum att iPhone varit Telias storsäljare ända sedan säljstarten för 1,5 år sedan och det går inte direkt sämre hos till exempel Tre.

En telefon som mer eller mindre prenumererar på topplaceringen hos svenska operatörers försäljning, hur kan man inte kalla det för en vanlig telefon?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag syftade inte just på Stockholm även om Stockholmare gärna vill tro att man alltid gör det. Jag skrev "Kolla runt på stan" och syftade på vilken stad som helst i landet var än man bor.

Jag bor själv i Umeå, i Västerbotten, i Norrland. Så jag kanske har väl en lite bättre överblick över hur det ser ut ute i landet utanför Söders broar. Men jag drar inte alla mina slutsatser över hur det ser ut nere på torget i Umeå heller. Det var bara ett exempel.

Vill man ha lite mera kött på benen kan man ju ta det faktum att iPhone varit Telias storsäljare ända sedan säljstarten för 1,5 år sedan och det går inte direkt sämre hos till exempel Tre.

En telefon som mer eller mindre prenumererar på topplaceringen hos svenska operatörers försäljning, hur kan man inte kalla det för en vanlig telefon?

Framförallt så kolla på VILKA som har en iPhone. Det händer lite nu och då att folk som har noll teknikintresse, och noll koll, plockar upp en iphone framför ögonen på mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Adrian: Har du inte blivit lite snurrig av hypen? Tror du verkligen att iPad blir en storsäljare befolkningsmässigt sett? Större än Mac och iPhone?

Näe, jag tror definitivt inte att iPad blir större än iPhone, varken i Sverige eller i världen i övrigt. Och jag tror det dröjer länge innan den blir större än Mac heller för den delen.

Men så vitt jag vet har jag inte heller argumenterat för det. Det närmaste jag skrev var "Om iPad blir ett vanligt inslag i svenskt familjeliv...". Observera "om".

Vad jag menade var främst att iPhone OS som plattform kan hjälpa till att få lösningar som Bank-ID till iPad.

Redan nu trillar det in nya program i App Store titt som tätt från stora svenska företag. Dessa program går att köra rakt av på iPad också och med enkla åtgärder kan utvecklarna anpassa sina program för iPad. (Undantaget är förstås de program som explicit kräver ett GSM-abbonnemang - men jag tror de flesta inte väljer denna begränsning.)

Samma sak gäller webbsidor. Om en sajt anpassar sina lösningar och funktioner för WebKit i iPhone (och därmed också för till exempel Android också) så är det också en anpassning för iPad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur många procent av hushållen har minst en iPad hemma år 2015?

Ingen aning... fem år är en väldigt lång tid, se bara vad som hänt med iPhone under 2,5 år. Hur ser ens iPad ut om fem år? Har Apple gått vidare redan?

Jag tror 10 procent vore en enorm framgång, fem procent kanske är mera realistiskt, även det vore en jättestor spridning.

Ursprungligen av Zimmerman:

iPad blir aldrig vanlig i svenskt familjeliv. Det blir inga produkter från Apple :-D. Så vacker är inte världen.

Däremot så har jag fel när det gäller Bank-ID. Eftersom det tas fram för iPhone så kommer det ju till iPad också. Tänkte inte på denna spioff-effekt. Shit! Tusen spänn i sjön :-D. Så - jag drar härmed tillbaka vadet eftersom ingen synat det. :-D.

Det verkar som en del har betydligt större förväntningar på försäljning av iPad än vad Apple har. Man får inte glömma att man är en Apple-nörd som sitter i Apple-forum - man måste se på den verkliga världen där ute om man ska kunna göra vettiga analyser. Tror ni verkligen på fullaste allvar att iPad ska bli var mans produkt? En allmogengrej? Hur många tror ni egentligen kommer att säljas? Hur många procent av befolkningen över 15 år kommer att ha en iPad år 2015?

Min verklighet gissar på några procent. Den blir ju givetvis inte lika stor som iPhone och hur många procent har iPhone? Vakna upp medborgare. Titta där ute utanför vår egen applebubbla.

Om vi enbart levde efter vad som fanns där ute och vad som finns i verkligheten så hade vi ju allihop kört fula PC-byggen med Windows i...
... Och det gör vi ju inte....

Flopp eller brilliant design.

Jag själv tror att iPads utveckling kommer att påminna lite mer om iPods utveckling än iPhones. Lite långsammare i början, men när tjänsterna för iPad utvecklas mer och mer samt programmen anpassas för iPad, så ökar försäljningen allt mer.

T.ex. saknar jag front kamera. Förhoppningsvis kanske de tar den med i slutproduktionen, men jag tvivlar. Jobs prototyp visade tydlig en frontkamera (bara kort ögonblick bild), kring 9 min i hans iPad presentation.

Ursprungligen av The Real Viking:

T.ex. saknar jag front kamera. Förhoppningsvis kanske de tar den med i slutproduktionen, men jag tvivlar. Jobs prototyp visade tydlig en frontkamera (bara kort ögonblick bild), kring 9 min i hans iPad presentation.

Själv klassar jag sagda kamera som en Urban Myth
Kollar man på hela keynoten så ser man sagda iPad i flera olika vinklar men ingen kamera. Medan det lilla man kan se 9 min in kan istället vara en sensor. Vinkla t.ex. en iphone fram och tillbaka så ser du sensorer där uppe.

Så länge vi inte har tillgång till iPad kan vi inte avgöra om det är sensor eller kamera. Jag vet att det finns sensorer i iPhone. På min iPhone ser jag två stycken bredvid varandra i vertikal led.

IPad visar bara en sådan och den är helt centrerat, vilket är en idealisk plats för kamera.

Steve Jobs har flera gånger tidigare kört prototyper på scenen.

Vi vet att det finns utfräsningar i iPods ram där kamera är tänkt att vara.

Det som inte framgår i artikeln är var utfräsningen i ramen är någonstans. Men den skulle mycket väl vara på samma ställe som vi såg på Jobs presentation.

Alla iPadar vi såg är förserier. Apple skulle ju aldrig massproducera något innan amerikanska motsvarigheten till PTS har godkänt 3G delen. Förserierna kan mycket väl ha en kamera, som Apple i sista stund beslöt att vänta med.

Den enda sensorn jag kan tänka mig är ljussensorn. Den andra som iPhone också har (den som registrerar om man har telefonen nära örat) behövs ju inte på iPad. Ljussensorn kan i princip placeras varsomhelst, men knappast i mitten där man förväntar sig lägga handen på när man har iPad liggande…

Så länge vi iPad inte finns tillgänglig är det bra spekulationer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det verkar som en del har betydligt större förväntningar på försäljning av iPad än vad Apple har. Man får inte glömma att man är en Apple-nörd som sitter i Apple-forum - man måste se på den verkliga världen där ute om man ska kunna göra vettiga analyser. Tror ni verkligen på fullaste allvar att iPad ska bli var mans produkt? En allmogengrej? Hur många tror ni egentligen kommer att säljas?

Well, nu vet vi: 14,8 miljoner under första året (och mer än de flesta - även de positiva - trodde).

Vilket gör det ett bra tillfälle att återkomma till min lista från i början av februari förra året:

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att:
1) iPad kommer att bli en succé.
2) Avsaknad av kamera, Flash mm är inte en faktor.
3) En del funktioner som idag klagas över kommer att fixas i en inte alltför avlägsen framtid med mjukvaruppdateringar (t.ex. bristen på bakgrundsprocesser). Ungefär som MMS för iPhone men inte dröja lika länge.
4) Många här på forumet som idag tvärsäkert sågat iPad som en förvuxen iPhone som inte fyller något behov kommer att ändra sig när den använt en iPad ett tag.
5) iPad kommer inte att vara en produkt för alla på samma sätt som iPhone.
6) iPad kommer inte att konkurrera ut vanliga datorer över en natt.
7) App Store för iPad kommer att vara "the shit" där spel, program och annat blir samma jättesuccé som för iPhone, om inte ännu större succé.
8) Ingen konkurrent kommer att vara i närheten av samma totalprodukt (vilket faktiskt är synd!)

1) Check (14,8 miljoner).
2) Check (14,8 miljoner!).
3) Check (iOS 4.2).
4) En del sådana rapporter, fast kanske inte "många".
5) Check (vissa har testat och inte fastnat för iPad).
6) Check (MacBook Air visar på starkt sug efter Macar fortfarande).
7) Check (Inga siffror på det, men ganska givet.)
8) Check (än så länge - det kommer intressanta tablets med Android 3 i år).

iPad kommer inte att falla på att den inte kan Flash.

Kommer ni ihåg alla sajter som bara gick att surfa på ordentligt med IE5/6? Nu är de nästan alla sådana sajter borta/uppgraderade och webben är mycket bättre. (Nu finns det ju interna sajter på företag som fortfaranade behöver IE6, men det har ingen betydelse för iPad kunden.)

Finns inte en chans att Mr. Jobs ger sig på Flash fronten. Och företag som har Flash i framtiden kommer så småningom att ge sig och implementera HTML5 mm. Annars så förlorar de kunder, och inte vilka kunder som helst, utan kunder som gillar saker som ser bra ut _och_ har pengar.

Jag hör vad du säger, håller inte helt med, men det är okej. Denna del av diskussionen har nog gått så långt den kan.

Angående trådens rubrik: Ja, den är överhypad, som med de flesta av Apples produkter. Dock inte av Apple själva, men av oss andra. Tror jag den blir en flopp? Nej. Är designen briljant? Tveklöst!

Ursprungligen av Capeman:

Angående trådens rubrik: Ja, den är överhypad, som med de flesta av Apples produkter. Dock inte av Apple själva, men av oss andra. Tror jag den blir en flopp? Nej. Är designen briljant? Tveklöst!

Word!

Ang. flash och Ikea skulle jag hellre se ett smart program från Ikea som både fungerar för iPhone och iPad. När det kommer lär man skratta åt de som fortfarande måste harva runt i det gamla mossiga webfönstret.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-04 10:36

Jag kör bank-id till både Skandiabanken och SBAB.

Aha...det visste jag inte. Ingen jag känner kör Bank-ID - bara dosor och certnummer.
Nå - det ökar nog chansen till Bank-ID för iPad...från nästan obefintlig till en promille :-D. Den som lever får se. Är det någon som vill sätta en peng? Jag sätter 1000 kr. på att Bank-ID fortfarande inte finns till iPad om fem år.

Själv köper jag nästa modell med kamera och kommer att dgga den stenhårt...men saker som t.ex. Bank-ID förväntar jag mig inte. Vissa saker är lätt för mig att gissa - av låååång erfarenhet - och detta är ett säker kort för mig.
Förresten - iPhone är ju en jätte och kommer att förbli en jätte jämfört med iPad; finns Bank-ID för iPhone? Kommer det? No.

Ursprungligen av kainen:

Jag kör bank-id till både Skandiabanken och SBAB.

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...det visste jag inte. Ingen jag känner kör Bank-ID - bara dosor och certnummer.
Nå - det ökar nog chansen till Bank-ID för iPad...från nästan obefintlig till en promille :-D. Den som lever får se. Är det någon som vill sätta en peng? Jag sätter 1000 kr. på att Bank-ID fortfarande inte finns till iPad om fem år.

Själv köper jag nästa modell med kamera och kommer att dgga den stenhårt...men saker som t.ex. Bank-ID förväntar jag mig inte. Vissa saker är lätt för mig att gissa - av låååång erfarenhet - och detta är ett säker kort för mig.
Förresten - iPhone är ju en jätte och kommer att förbli en jätte jämfört med iPad; finns Bank-ID för iPhone? Kommer det? No.

Har läst att bank-id är på gång för iphone. Källa

Men samtidigt så kan ju myndigheter som kräver bankid göra andra lösningar för att logga in på sina sidor

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon som vill sätta en peng? Jag sätter 1000 kr. på att Bank-ID fortfarande inte finns till iPad om fem år.

Åh, missade att du till och med satt pengar på detta. Spännande. Jag sätter emot!

Jag spelar dock aldrig om stora pengar, men jag sätter en symbolisk summa på 50 kr eftersom jag tror du har fel. (Plus att jag inte vill ruinera dig.)

Ser fram emot att återkomma till detta och jag tror inte det tar fem år ens.

Bevaka tråden