Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Men som ngn sa på nån blogg "Det är den första dator jag känner mig bekväm med att kunna rekommendera till mina föräldrar"

Precis. Men allt det skulle ju falla om man var tvungen att synka iPaden med en dator som med iPhonen.
Måste man det går den som sagt bort för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-08 21:13
Ursprungligen av Chaosstar:

Precis. Men allt det skulle ju falla om man var tvungen att synka iPaden med en dator som med iPhonen.
Måste man det går den som sagt bort för mig.

Du måste inte synka den med datorn precis som med iPod Touch. Du kan ladda ner allt direkt på iPaden men för att få över musiken blir det till att synka med datorn. Samt du har inget backup om något skulle hända med iPad.

Läste det här precis som sades av Jobs. "As a contract-free purchase, users can buy a 3G-enabled version of the iPad starting at $629. The AT&T network access can be purchased -- or canceled -- at any time directly from the iPad." Alltså det låter som om man kan använda den även om man inte har en dator och köra direkt. Hur det blir med backup och firmware uppgraderingar är svårt att säga.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du måste inte synka den med datorn precis som med iPod Touch. Du kan ladda ner allt direkt på iPaden men för att få över musiken blir det till att synka med datorn. Samt du har inget backup om något skulle hända med iPad.
//Rob

Iofs inte helt sant, du skulle kunna välja en Spotifylösning eller kanske något annat strömmande alternativ och då behöver du inte en dator för att få över musik heller

Nu säger jag inte att det är ett vettigt alternativ...

Hur som helst så ser jag inte paddan som en musikmaskin för mig. Jag är tveksam till att jag kommer att synka den mot mitt musikbibliotek.

Ursprungligen av Robo-X:

Du måste inte synka den med datorn precis som med iPod Touch.
//Rob

Okej, så det behövs ingen dator för att aktivera iPaden som med iPhone då?

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan ladda ner allt direkt på iPaden men för att få över musiken blir det till att synka med datorn.
//Rob

Jag tror/hoppas inte det kommer att bli så.

Ursprungligen av Robo-X:

Samt du har inget backup om något skulle hända med iPad.
//Rob

Fast det gäller väll alla datorer.

Ursprungligen av Chaosstar:

Okej, så det behövs ingen dator för att aktivera iPaden som med iPhone då?
.

En WLAN-only modell borde inte behöva aktiveras men osvuret är bäst;)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-09 08:46
Ursprungligen av Chaosstar:

Okej, så det behövs ingen dator för att aktivera iPaden som med iPhone då?

Nej. Jag tror faktiskt att eftersom den är olåst behövs det ingen aktivering. Enligt infot från ipad presentationen så ska man kunna aktivera och dealktivera 3G direkt på iPaden.

Men det får vi först reda på när den släppas om några månader.

//Rob

Ursprungligen av Goflorp:

Men som ngn sa på nån blogg "Det är den första dator jag känner mig bekväm med att kunna rekommendera till mina föräldrar"

Hm, min farsa har 2st iMac 20" (en G5, en Intel), MacBook, iPod Classic, ThinkPad och ett par PC...

Han köper nog en iPad också men inte för att jag tycker han ska göra det utan för att den i så fall *kompliterar* hans andra datorer. (Hans arbetsdator är inte ens inräknad).

LCR

Roligt för dig att du tillhör den otroligt marginaliserade minoritet som har föräldrar som begriper sig på datorer.

En förkrossande majoritet gör det inte. "Föräldrar" definieras här som en grupp bestående av folk ovan pensionsåldern.

Ursprungligen av Goflorp:

Roligt för dig att du tillhör den otroligt marginaliserade minoritet som har föräldrar som begriper sig på datorer.

En förkrossande majoritet gör det inte. "Föräldrar" definieras här som en grupp bestående av folk ovan pensionsåldern.

Födda 44 och 45 och farsan handlar allt möjligt från Kjell & Co (bl.a.) och fixar alla sina Mac och Windows problem själv. Nej, han är ingen gammal IT konsult, han är en teknisk redaktör för ett verkstadföretag och gammal verktygsmakare.

Jag avskyr stereotypen, som den där seriestrippen i DN, vad den nu heter, näst längst ner. Ulf Lundqvists är den enda som går att läsa, fast snart börjar min SvD prenumeration igen.

För att hålla detta på ämnet så ska det bli intressant att se vad han säger när han får en iPad (min) i sina händer...

LCR

Man kan ju faktist köpa musik och apps direkt från iPaden. Och som jag förstod det från keynoten så kan man även göra spellistor för sin musik.

Men man vill ju gärna kunna göra backup på all sin musik.

Jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera någon en iPad, om man inte har tillgång till en PC eller Mac någon gång ibland.

Hur ska man säkerhetskopiera? Apple kanske kommer med en lösning för det, men inte som det ser ut just nu.

Det räcker om man har en dator på jobbet, som man kan säkerhetskopiera med då och då.'

Dessutom så vill man ha tillgång till uppdateringar.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera någon en iPad, om man inte har tillgång till en PC eller Mac någon gång ibland.

Hur ska man säkerhetskopiera? Apple kanske kommer med en lösning för det, men inte som det ser ut just nu.

Det räcker om man har en dator på jobbet, som man kan säkerhetskopiera med då och då.'

Dessutom så vill man ha tillgång till uppdateringar.

men vaddå, om jag köper en till farsan så får jag väl koppla den till min dator då en gång i halvåret kanske. Jim Reeves släpper ju inte så mkt musik nuförtiden

Dokument och liknande kommer det finnas ngt á la dropbox för.

tror inte man behöver vara det minsta orolig.

Kan det hända att Apple lägger uppdateringar till den här på samma sätt som till OSX?
Laddas ner, installeras och startar om?

Sedan finns det ju en nedladdningsgräns när man är på 3G, men den finns ju inte när man är på Wifi.

Själv fattar jag inte riktigt diskussionen om iPad UTAN Mac (eller PC om man nu är lagd åt det hållet...) för iPad:en är knappast avsedd som ersättare för alla datorer i huset, men om det är det man vill så ska man nog köpa en eeePC eller vad de heter.

iPad är ett kompliment, ett verktyg att göra vissa saker på ett annat sätt.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Själv fattar jag inte riktigt diskussionen om iPad UTAN Mac (eller PC om man nu är lagd åt det hållet...) för iPad:en är knappast avsedd som ersättare för alla datorer i huset, men om det är det man vill så ska man nog köpa en eeePC eller vad de heter.

iPad är ett kompliment, ett verktyg att göra vissa saker på ett annat sätt.

LCR

Precis som andra antytt så kan jag också tänka mig att t.ex. mina föräldrar (snart pensionärer) köper en eller varsinn iPad och så kan jag synka den med min dator nån gång ibland när mjukvaru-uppdateringar kommer. Och samtidigt om nu en oteknisk person skaffar iPad (såsom det verkar vettigt att göra) så är det väl bra om någon mer teknisk person sköter uppdateringarna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-09 11:52

Jag håller med, jag har också tänkt mig att sköta uppdateringar mm till min bror. Det kommer att fungera bra tror jag. Och för honom att skaffa en "riktig" dator är över huvud taget inget alternativ. En iPad med tillhörande syster-support kan dock vara en möjlighet.

Ursprungligen av Eva:

Jag håller med, jag har också tänkt mig att sköta uppdateringar mm till min bror. Det kommer att fungera bra tror jag. Och för honom att skaffa en "riktig" dator är över huvud taget inget alternativ. En iPad med tillhörande syster-support kan dock vara en möjlighet.

Ja, och så får man ytterliggare en ursäkt att umgås med familjen Så jag tror starkt på iPad som en dator för de som missade förra hemdator-revolutionen.

Jobbat med telefonsupport och där lärde jag mig att väldigt många problem skulle försvinna för folk om dom körde iPad istället för sin dator som dom inte kan.

Ursprungligen av poseidon84:

väldigt många problem skulle försvinna för folk om dom körde iPad istället för sin dator som dom inte kan.

Tadam - pudelns kärna! Att det _inte_ är en dator är faktiskt en fördel och inte en nackdel för många som kommer köpa en iPad.

Ursprungligen av superduperjacob:

Tadam - pudelns kärna! Att det _inte_ är en dator är faktiskt en fördel och inte en nackdel för många som kommer köpa en iPad.

Exakt, känner flera som säger att det är det här de väntat på.

Den här grejen verkar så jävla bra att man skulle banne mig packa ihop en långtradare och använda som U-hjälp ...

Jo, iPadsupport känns bättre än PC-support...

Jag fick igår frågan från min fru... "Stefan (hennes chef) sa att det finns något nytt som man kan ladda ner....7 någonting hette det... "

Brr (jo, hon har en Acerlaptop)... Men en padda är inget alternativ för henne där hon sitter på facebook och spelar farmville, renskriver dagböcker och tittar på nerladdade tv-serier samtidigt

Gizmodo har en väldigt bra artikel om Flash/THML5 "kriget" och vad respektive sak är, hur det funkar, artikeln är väldigt pedagogisk och bra skriven.
Även den som inte är total teknonörd hajjar snabbt galoppen. - Föredömligt.

Giz Explains: Why HTML5 Isn't Going to Save the Internet - HTML5 - Gizmodo

Kommer ni ihåg vad jag sa, att kineserna och alla PC-tillverkare tror att bara man får hystat ut en platt PC där man lagt skärmen över det hela --- så är saken biff.
Får PC-nissarna bara sina pennor och kan ta med sig sättet från skrivbordsdatorn att jobba över till en platta så...

Ja, ni som läser här förstår ju att det är liksom inte att flytta arbetssättet som är det som gäller, det är ett NYTT sätt att arbeta på som gäller. Sitta och hoppa runt med en muspekare i (för en platta) helt feldesignade fönster..
Fortfarande behöver man en smärre kurs i hur man hanterar den - Windows 7 blir ju inte lättare att hantera för att det sköts med en penna i handen. Det blir ju fortf samma veleri med precis allt som man redan har på skrivbordet?

Ny tablet ser ut som gigantisk iPhone | iPhonefeber

En platta med Win 7 skulle jag inte vilja ha om de så kastade den efter mig.

De som sågar en iPad, utan att ha hållit i en, är väl ute på lika tunn is som de som hyllar den, utan att ha hållit i en (och där räknas nog jag in).

Ursprungligen av bjelkeman:

De som sågar en iPad, utan att ha hållit i en, är väl ute på lika tunn is som de som hyllar den, utan att ha hållit i en (och där räknas nog jag in).

Mycket väl talat

Ursprungligen av bjelkeman:

De som sågar en iPad, utan att ha hållit i en, är väl ute på lika tunn is som de som hyllar den, utan att ha hållit i en (och där räknas nog jag in).

Håller med och det är därför jag lagt stor vikt vid vad de som faktiskt hållit i den har sagt (som t.ex. Stephen Fry) när jag gjort min bedömning.

För de som inte sett så finns det nu några "Guided tours" över funktionerna på iPad. Blev ganska imponerad av iWork-sviten, mindre imponerad av Safari (i vanlig ordning).

Apple - iPad - Guided Tours

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-29 22:02
Ursprungligen av Capeman:

För de som inte sett så finns det nu några "Guided tours" över funktionerna på iPad.

Å, vad roligt

Håller med att iWork- delen kändes faktiskt riktigt cool, men resten känns precis som en iPhone, faktiskt.
Sen att man inte bor i Usa är ju helt klart en minus om man ser till funktioner, men det var väl väntat..
Undrar hur alla tredjeparts-tillverkare tänker om multitasking-grejen, t.ex Spotify?
Det funkar att köra iPod i bakgrunden,wov!!..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-30 00:00

Ju mer man ser av iPad ju mindre vill man ha en. Alla begränsingar jag kan leva med i min iPhone finns fast dom kommer bli mer märkbara i iPaden.
Tur att HP Slate står runt hörnet.

Men jäkligt snyggt designad och det lilla iPaden faktisk kan ser riktigt bra ut i ren Apple stil.

Ursprungligen av ktd:

Ju mer man ser av iPad ju mindre vill man ha en. Alla begränsingar jag kan leva med i min iPhone finns fast dom kommer bli mer märkbara i iPaden.
Tur att HP Slate står runt hörnet.

Men jäkligt snyggt designad och det lilla iPaden faktisk kan ser riktigt bra ut i ren Apple stil.

Är böjd att hålla med. Men tyvärr är Slate ännu mer fel. Det är idiotiskt att köra ett "vanligt", ej touchanpassat, OS i en tablet och det är en av de största anledningarna till att de misslyckats så totalt innan. Om någon kommer med ett smart open source-OS till Slate så kanske den kan vara intressant, annars går den bort ännu mer än iPad.

Bevaka tråden