Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Datorn dog den 20e januari så den 20e februari tömms min mailbox om jag inte hunnit logga in innan. Ska det ske någon uppdatering av iMac i mars så lär vi väl ha hört något då *xing fingers*

Det kanske framgick, men jag kan förtydliga att det alltså är 30 dagar sedan du fick mailet som gäller. Om du t ex sålt något på AH och får en mail med pengar den 14:e, så ligger det kvar 30 dagar fr o m den 14:e (även om du loggat in sist den 20:e). Så mailen försvinner allt eftersom, men går det >30 dagar från senaste inloggning är mailboxen garanterat tom.

Ursprungligen av Kermit:

Det kanske framgick, men jag kan förtydliga att det alltså är 30 dagar sedan du fick mailet som gäller. Om du t ex sålt något på AH och får en mail med pengar den 14:e, så ligger det kvar 30 dagar fr o m den 14:e (även om du loggat in sist den 20:e). Så mailen försvinner allt eftersom, men går det >30 dagar från senaste inloggning är mailboxen garanterat tom.

Jo det krånglar till det med olika förfallodagar sas. Nu har jag iaf ordnat allt genom att logga in på en annan dator. Alla mailboxar är rensade från innehåll.

Är så trött på detta skitet! köpte mig en mbp för 1år sedan snart. Klargjorde att jag ville ha en dator som fungerade bra till hobbyfilm redigering och wow. Blev rekommenderad 2.66ghz modell sämre. Köpte den bättre ändå och inte fan flyter det på bra. Kör 1680x1050 på min externa skärm med inställningarna ställda på medel har även testat lägsta. Ändå hackar det i 25manna raids.(10-20fps)

Misstänker att det är temperaturen så jag tankade ner smcfancontrol. Trots jag ställer fläktarna på strax under 7k rpm konstant ligger tempen på runt 80grader konstant i 25manna raids. Är så frustrerande när man ska slänga upp HoTs på GCD!

Vill klargöra att det flyter helt ok ute i världen. 50-150fps men i raids och boss encounters kan jag ligga nere på 10-20fps.

Flyter det såhär dåligt för alla andra "mac woware" också? är det bara jag som är så "petig" eller är det något fel på min dator?

Ska man vara tvungen att köpa en PC för att iaf kunna ligga på runt 100fps i 25manna raids om man inte vill köpa en mac pro?

Funderade lite på att köpa en i5 imac 27" men så såg jag upplösningen 2550x något och tvivlar på att den kommer palla med det relativt värdelösa grafikkortet som sitter i. Men känns surt och behöva köpa en dator till när jag köpte min mbp för att ersätta min stationära och vill helst inte behöva gå tillbaks till en sådan igen även om inte imac är samma sak.

  • Medlem
  • 2010-02-09 14:35

Låter ju lite märkligt må jag säga.
Först och främst, har du testat det tipset vi nämnt här ovan? Typ en sida tillbaka. Det hjälpte mig i alla fall.

Sen kan du ju sätta din framerate till max 60, eller valfri siffra. Tveksam till att du märker skillnad på 60 eller 100 fps. Jag hade den fri från början men det blev för hög värme tyckte jag. Och har dessutm satt ned den till 20 fps när wow inte är det aktiva fönstret.

Har du mkt addons? Om du har mkt som krockar eller buggar så kan det störa, inte så mkt men ändå...

Ursprungligen av nilltre:

Är så trött på detta skitet! köpte mig en mbp för 1år sedan snart. Klargjorde att jag ville ha en dator som fungerade bra till hobbyfilm redigering och wow. Blev rekommenderad 2.66ghz modell sämre. Köpte den bättre ändå och inte fan flyter det på bra. Kör 1680x1050 på min externa skärm med inställningarna ställda på medel har även testat lägsta. Ändå hackar det i 25manna raids.(10-20fps)

Misstänker att det är temperaturen så jag tankade ner smcfancontrol. Trots jag ställer fläktarna på strax under 7k rpm konstant ligger tempen på runt 80grader konstant i 25manna raids. Är så frustrerande när man ska slänga upp HoTs på GCD!

Vill klargöra att det flyter helt ok ute i världen. 50-150fps men i raids och boss encounters kan jag ligga nere på 10-20fps.

Flyter det såhär dåligt för alla andra "mac woware" också? är det bara jag som är så "petig" eller är det något fel på min dator?

Ska man vara tvungen att köpa en PC för att iaf kunna ligga på runt 100fps i 25manna raids om man inte vill köpa en mac pro?

Funderade lite på att köpa en i5 imac 27" men så såg jag upplösningen 2550x något och tvivlar på att den kommer palla med det relativt värdelösa grafikkortet som sitter i. Men känns surt och behöva köpa en dator till när jag köpte min mbp för att ersätta min stationära och vill helst inte behöva gå tillbaks till en sådan igen även om inte imac är samma sak.

Jag upplever samma problem i 25man raids när jag kör min maxade MacBook Pro och en extern 24' Mac skärm. FPS på 5-8 gör det hela ospelbart i end game raiding. Funkar bättre när jag använder MacBook skärmen så jag antar att det är ngt med den externa skärmen

Ursprungligen av nilltre:

Ska man vara tvungen att köpa en PC för att iaf kunna ligga på runt 100fps i 25manna raids om man inte vill köpa en mac pro?

Har själv gjort lite ovetenskapliga tester med min burk som har Core i7 2,66 GHz, 6GB minne och Radeon HD 4890 med 1 GB VRAM (som minsta Mac Pro med bättre grafikkort ungefär).

Kör WoW i 1920 x 1200 i grafikläge ”Ultra” och med 4x kantutjämning.
För mig verkar spelet rullar minst lika bra i Mac OS X 10.6.2 som i Windows 7 RC med senaste drivarna från ATI (t.o.m. några FPS mer i Mac OS X när det gick som sämst).
Sprang runt i Orgrimmar en lördag och kollade lite FPS där utanför auktionshuset och vid brevlådan där det är mycket folk. Som lägst var FPS:en nere runt 45.

Har alltså inte testat hur det går då man kör RAID, det kanske går sämre på Mac då när det är en massa spells och sådant som flyger omkring? Inget jag lagt märkte till i alla fall.

Lite off topic:
Testade Bioshock-demot (ettan) både för Mac och Windows och där är det märkbart bättre prestanda i WIndows-versionen.

Angående att köra WOW på 27tummaren i full upplösning. Kolla denna videon på youtube: YouTube - 27" imac gaming

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Angående att köra WOW på 27tummaren i full upplösning. Kolla denna videon på youtube: YouTube - 27" imac gaming

Saken är att i og eller t.o.m. i dalaran kan man ha bra fps ibland. Men det är oviktigt förmig. Det är när jag raidar 25manna som det är sjukt krävande.

Citat:

Kör WoW i 1920 x 1200 i grafikläge ”Ultra” och med 4x kantutjämning.
För mig verkar spelet rullar minst lika bra i Mac OS X 10.6.2 som i Windows 7 RC med senaste drivarna från ATI (t.o.m. några FPS mer i Mac OS X när det gick som sämst).
Sprang runt i Orgrimmar en lördag och kollade lite FPS där utanför auktionshuset och vid brevlådan där det är mycket folk. Som lägst var FPS:en nere runt 45.

Har alltså inte testat hur det går då man kör RAID, det kanske går sämre på Mac då när det är en massa spells och sådant som flyger omkring? Inget jag lagt märkte till i alla fall.

Saken är att jag har också helt ok fps i Orgrimmar och tom i dalaran eller 10manna raids. Men i 25manna blir det så mycket mer av allt! Är själv i en guild och satsar lite smått iallafall och blir så sjukt frustrerad när en dator man köpte som skulle vara "overkill" inte klarar göra jobbet.

Citat:

Först och främst, har du testat det tipset vi nämnt här ovan? Typ en sida tillbaka. Det hjälpte mig i alla fall

Ska titta på det direkt!

Angående addons kör jag med en hel drös dock har jag inte onödiga saker som t.ex. auctioneer aktiverat på min main. Har testat med endast de viktigaste (grid, dbm) igång och det var bara marginell skillnad. Men jag vill kunna köra med mina trevliga addons dom kommer jag aldrig ta bort

mvh Niklas

  • Medlem
  • 2010-02-11 09:33

När det gäller just addons så kan inte jag heller klara mig utan vissa, men det verkar inte vara nåt problem just nu. Däremot vill jag minnas att det finns nån hjälpaddon (!) som heter debugger eller liknande som kollar så inte saker krockat och buggar. Jag antar att ni inte kör med questhelper, för det är ju trögt som fn...

@ Willhaven, hur känns det nu efter att ha varit borta ett tag?

Ursprungligen av nilltre:

Saken är att jag har också helt ok fps i Orgrimmar och tom i dalaran eller 10manna raids. Men i 25manna blir det så mycket mer av allt! Är själv i en guild och satsar lite smått iallafall och blir så sjukt frustrerad när en dator man köpte som skulle vara "overkill" inte klarar göra jobbet.

Mmm, kan tänka mig det.
Frågan är om det går så mycket bättre i Windows? Har du testat?

Ursprungligen av star-affinity:

Mmm, kan tänka mig det.
Frågan är om det går så mycket bättre i Windows? Har du testat?

Nej, säkerligen lär jag inte få det med samma dator och specc.

Det jag syftade på med pc var att jag misstänker att ifall man ska lyckas hålla 100fps eller iaf 60+ i 25manna raids med upplösningen 2560 x 1440 så krävs det mer prestanda än ett ATI Radeon HD 4850.

Jag hittade jag något test eller inlägg på nätet att även dom nya imacarna blir varma när man spelar(vilket jag tror är anledningen till att min nuvarande mbp går ner till väldigt låg fps) och det känns väldigt surt o köpa en iMac 27 och sedan upptäcka att den inte klarar av det jag vill ha den till när det i princip är enda anledningen till att jag köper den, då min nuvarande duger till alla andra uppgifter.

Skulle även varit najs med en ssd disk så man kan få ner laddningstiderna drastiskt. Men det kan man ju alltid byta ut i efterhand.

Hoho folket

Kan flika in här med FPS-diskussionen. Jag tyckte jag hade rätt jobbig FPS när jag raida 25manna men det gick ok. Dock innan jag la ned WoW så pröva jag ett UI-pack och damn vilken fps-lyft det blev. Jag öka rejält, jag övedriver inte men lätt 15fps mer i 25manna. Jag antar att när jag tidigare hade massa mods som krångla, inte var optimerat av nån geek så straffa det sig i fps men när detta var en optimal comp så funkar det kanon.

Testa att köra utan mods så märker ni även då stor skillnad.

Jag satt på macbook pro från 2008.

Min son lirar WoW på den nya iMac.. Visserligen en 24', men han har inga FPS problem över huvudtaget. Nu tog jag iofs den starkaste modellen och har 8gb Intern minne, men det har jag ju in min MacBook Pro också..
Funderar på en sak.. om man drar ner Spell Details till minimum skulle inte det hjälpa till?

Ursprungligen av ru4real?:

Min son lirar WoW på den nya iMac.. Visserligen en 24', men han har inga FPS problem över huvudtaget. Nu tog jag iofs den starkaste modellen och har 8gb Intern minne, men det har jag ju in min MacBook Pro också..
Funderar på en sak.. om man drar ner Spell Details till minimum skulle inte det hjälpa till?

Var det inte en 21.5'a du köpte till honom?

Ursprungligen av ru4real?:

Min son lirar WoW på den nya iMac.. Visserligen en 24', men han har inga FPS problem över huvudtaget. Nu tog jag iofs den starkaste modellen och har 8gb Intern minne, men det har jag ju in min MacBook Pro också..
Funderar på en sak.. om man drar ner Spell Details till minimum skulle inte det hjälpa till?

Skulle gissa att din son springer rundor ute i världen och gör quest, heroics etc. Det har jag inte problem som helst heller med är somsagt när man kör 25manna raid instanser. Som jag gör med min guild 3-4ggr i veckan.

Sen är det ju olika krav på vad man kör. Körde hunter innan där gick det hur bra som helst och köra med 15fps och ändå hålla bra dps. Medans resto druid som jag kör nu och ska slänga en spell på varje global cooldown(1sekund).

Angående spell detail så testade jag med det lägre, gav någon dps mer men hade problem med att se eld etc på marken.

Jo.. Fel av mig i all hast

FPS Problemen försvann i princip totalt när jag drog ner viewdistance och hur stor radie som texturerna är i bra kvalité. Jag har kört ett antal av fighterna i ICC25 och ToGC25 utan några större problem. Som Feral druid, warlock och shaman.

Inga problem alls med ultra-grafik på 25-manna med min i5 iMac. Mycket lagg innan jag skrev in den där textraden, men nu flyter det perfekt!

Ursprungligen av Gustav.E:

Inga problem alls med ultra-grafik på 25-manna med min i5 iMac. Mycket lagg innan jag skrev in den där textraden, men nu flyter det perfekt!

Menar du SET gxapi "OpenGL"? Jag märkte stor skillnad förut, men sett att det laggat lite på sistone - kikade igen i min configfil och nu var det borta igen! Verkar som att det försvunnit från configfilen när nya patchen kom eller liknande.. Kan vara bra att veta!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-02-20 22:22

Ang ru4real? 21.5" mac. Jag kör wow på likadant låda. Jag kör på ultra, det enda jag drog ner var shadow och multisampling. jag ligger på tunt 60 FPS ute i världen, och i instanserna. Endast Dalarna har lite problem i. Men vem har inte det.

Har även gjort en servertransfer til Tarrent Mill, någon som vet någon trevlig Raid.

sen har jag ett tips till alla wow-armory fantaster... WoW Heroes - World of Warcraft PvE character info & ratings Underbar sida, berättar dessutom vad du är anpassad till för Raids. jag föll direkt iaf.

  • Medlem
  • 2010-02-21 11:43

Jag har också hittat till den sidan, den är bra och lättöverskådlig! Det enda är att när man listar hela guildet, och dom visar rekommenderade raider, då verkar det inte riktigt stämma med om man klickar på charactern... Nåja, minor problem.

På vår server börjar folk fråga vilken gearscore man har och de verkar referera till nån addon, nån som vet vilken det är? Det trista är att gearscore säger ju inget om skickligheten...

Ursprungligen av HENKEP:

sen har jag ett tips till alla wow-armory fantaster... WoW Heroes - World of Warcraft PvE character info & ratings Underbar sida, berättar dessutom vad du är anpassad till för Raids. jag föll direkt iaf.

Wow-hereos var väl inte en bra sida direkt... den data den fick om min tank var 2-3 månader gammal (Såg att min gubbe senast uppdaterades 29/10-09). Trots att jag körde "live".

GS har delvis förstört spelet tycker jag. Idéen är bra men det utnyttjas på helt galet sätt. GS är över allt annat nu även om jag har mina achivments på ICC10/VoA10/Uludar10/Toc10 så får jag oftast inte komma med. Vi ska inte ens prata om 25-manna instancerna/raiderna.

GS har helt slagit undan fötterna för hur bra man är på att hantera sin klass.
Nu är det bara gear som gäller. Jag funderar allvarligt på att byta server men jag misstänker att det lika illa överallt.

  • Medlem
  • 2010-02-25 08:33

Ja gearpratet har börjat gå överstyr tyvärr. Vad folk har svårt att inse är att du skulle kunna köpa en gubbe på Ebay med imba gear och komma med i toppraider trots att du inte vet ett dyft om wow, medans skickliga, seriösa spelare som kanske saknar en item eller två väljs bort innan man försökt... Vårt guild försöker vara justa när vi behöver pugga, men det är klart man måste ju veta om dom springer med greens och bara vill ha en free ride...

Hmm ok så ni kommer så långt.. Vi börjar 21 med raiden och vid 24 är vi vid festergut och har kanske downat eller wipat. Kanske ska börja lite tidigare och pusha lite hehe... Men vi klarar ju första 4 utan wipes, vi är kanske lite för casual bara...

Inga crashar för mig, ta i trä!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-25 16:51
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Wow-hereos var väl inte en bra sida direkt... den data den fick om min tank var 2-3 månader gammal (Såg att min gubbe senast uppdaterades 29/10-09). Trots att jag körde "live".

fungerar att uppdatera igen nu då eu armory hade bytt något så de inte hat hunnit fixa det än, men nu fungerar det fint igen.

gillar den sidan för den har bra översikt på gear.. men att bry sig om score där eller i GS är bara.. ja saknar ord

  • Medlem
  • 2010-02-26 13:18

Jag har wow armoryapplikationen på min iPhone och gillar verkligen den, även om vissa saker skulle kunnat vara ännu bättre: skapa event, bättre filter, mer info (varför får man inte se armor pen t.ex) mm. Men på sistone har jag haft stora inloggningsproblem. Vet inte om det beror på att armory strular generellt eller om det är nåt annat. Nån som upplevt samma?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-02-21 12:58

Det är gearscore addonen.. den är rätt skojjig och ha. personligen tycker jag det är lite för mycket hype runt just GS.. särskilt gällande tankar och Healers.. För att det handlar mer om skicklighet än GS... GearScore - Addons - Curse

Ja, det stämmer väl inte helt på DPS:en heller får jag säga.

När du uppdaterar på wow-heros sidan så klicka i live rutan så uppdaterar den från servern. får en mer korrekt bild.

  • Medlem
  • 2010-02-24 10:40

En liten fråga till er som raidar ICC, hur snabbt clearar ni raiden? Brukar ni spara raiden för att gå vidare nästa vecka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 10:45

Vi clear:ar allting på 25M varje vecka nu när hard modes finns uppe. 10M är frivilligt fredag-kvällar. Mer gear och hard modes blir lättare. Vi klarade 3/12 hard modes denna vecka vilket är okej (Deathwhisper var på 1.1%, men inte dog hon…).

Jag kan inte tänka mig många tillfällen då man vill förlänga en raid-lockout om jag ska vara ärlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 11:54

Tilläggas är att jag fått mer och mer problem med crasher i WoW. Vete tusan vad det är som orsaker det och det sker på boss-fighter eller efter jag dött på en boss-fight. Någon annan som upplevt det?

Ziggy: Vi brukar cleara ungefär 9 bossar första kvällen (4 första + rot/fester/professor + princes / queeen), om det blir mycket väntande, folk som dc:ar osv kan det såklart bli någon färre också. Vi downade Sindragosa på 25man för första gången igår, men nu när vi fått in taktiken tror jag att vi har rensar upp till LK på två kvällar. Däremot tar det nog en stund innan vi får ner LK Har bara testat på 10man än, men i phase 2 tappar vi kontrollen lite. Det ska nog ordna sig med lite övning.

Erik: Enda kraschen jag haft på flera veckor var igår, men det var när vi höll på att buffa efter en corpserun - verkade vara helt random.

Bevaka tråden