Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Å andra sidan, vad skulle man kunna önska att en magic trackpad har för utökad funklionallitet? På en MBP alltså?
RFID vore nåt! vet inte vad det skulle vara bra för iofs...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-02 13:27

Oj, jag har helt glömt bort att ha ont i magen över att det är tisdag lunch!! Mycket på jobbet idag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-02 13:38

Sitter fortfarande i tankarna på att sänka WAN-länken

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-02 13:58

BUTIKEN ÄR STÄÄÄÄNGD!

... eller ... nehe. Inte idag heller. Suck.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-02 14:05
Ursprungligen av Ricard:

BUTIKEN ÄR STÄÄÄÄNGD!

... eller ... nehe. Inte idag heller. Suck.

Poh!! Gör inte om det där!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-02 14:07
Ursprungligen av Hallon:

Poh!! Gör inte om det där!

*Phew* Fick en mindre stroke där !

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-02 18:46

Lovar att inte göra så mer ... O:-)

Så här säger man om att köpa MBP nu så det enda vi kan göra är att vänta ...

Min ödmjuka uppfattning är att de vet att jag fick den senaste MBP som utbyte just innan den eh.._borde_ ha kommit. Så nu väntar de med att lansera den nya för att jag inte ska bli ledsen över att ha missat den precis.

Trubbel i paradiset skäl till fördröjningen?

Enligt nedanstående artikel på 9TO5 Mac kan skälet till den fördröjda uppdateringen vara att Intel surnat till krkng Apples val av grafikprocessorer(att de inte längre väljer Intels integrerade). Tydligen har bla HP nyss släppt en laptop med i7'a i:Why doesn't Apple get Intel's best chips anymore? | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-02 20:42
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Enligt nedanstående artikel på 9TO5 Mac kan skälet till den fördröjda uppdateringen vara att Intel surnat till krkng Apples val av grafikprocessorer(att de inte längre väljer Intels integrerade). Tydligen har bla HP nyss släppt en laptop med i7'a i:Why doesn't Apple get Intel's best chips anymore? | 9 to 5 Mac

Är det detta du menar:MaxiMac | MacBook Pro väntar på Nvidia Ion ?
Isf är det nog definitivt värt väntan

Ursprungligen av Drakfot:

Är det detta du menar:MaxiMac | MacBook Pro väntar på Nvidia Ion ?
Isf är det nog definitivt värt väntan

Jepp, låter som samma historia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-02 21:14
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Enligt nedanstående artikel på 9TO5 Mac kan skälet till den fördröjda uppdateringen vara att Intel surnat till krkng Apples val av grafikprocessorer(att de inte längre väljer Intels integrerade). Tydligen har bla HP nyss släppt en laptop med i7'a i:Why doesn't Apple get Intel's best chips anymore? | 9 to 5 Mac

Intel bör nog passa sig. De blev nyligen stämda av AMD på 11 miljarder kronor för att ha mutat tillverkare till att inte använda AMD processorer och hotat att dra in rabatter och sätta käppar i hjulen om de trots allt gör det. Sånt fulspel fungerar inte i längden. Om Intel börjar krångla till det för Apple så kanske det blir AMD processorer i Apples datorer framtiden. Inte mig emot för deras kommande Bulldozer-arkitektur verkar bli rätt sofistikerad. AMD tillvekar ju till skillnad från Intel riktigt bra grafikkort så där skulle man kanske kunna få till en schyst helhetslösning i framtiden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-02 21:47
Ursprungligen av klarabara:

Min ödmjuka uppfattning är att de vet att jag fick den senaste MBP som utbyte just innan den eh.._borde_ ha kommit. Så nu väntar de med att lansera den nya för att jag inte ska bli ledsen över att ha missat den precis.

ÄNTLIGEN! Nu får du spana in det här Adrian för här har vi ÄNTLIGEN en nykter analys! We're all in this together!

Ursprungligen av Ricard:

ÄNTLIGEN! Nu får du spana in det här Adrian för här har vi ÄNTLIGEN en nykter analys! We're all in this together!

Det mest oroväckande är nog avsaknaden av sista-minuten-rykten. Det har väl hänt att en hårdvaru-uppdatering kommit som en blixt från klar himmel, men det är betydlig vanligare det strax innan läcker ut någonting i alla fall. Och just nu har vi bara gamla vaga rykten, men inga konkreta tydliga "det kommer imorgon"-rykten.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-03 07:25

Om tisdagar nu ska vara dagen för nyheter... vilken tid på dygnet, svensk tid är mest trolig? Är det t ex helt onödigt att desperat kolla apple store en massa gånger innan lunch?

Ursprungligen av zack:

...vilken tid på dygnet, svensk tid är mest trolig? Är det t ex helt onödigt att desperat kolla apple store en massa gånger innan lunch?

Före lunch? Ja, det är helt onödigt.

De brukar väl ta ner AppleStore på eftermiddagen (svensk tid) - kanske vid 13-15 ungefär. Och sen är den nere typ 1-2 timmar.

Och förresten så har nog detta diskuterats redan, tidigare i tråden.

Senast redigerat 2010-03-03 11:09
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-03 11:01

Nej det är trist Adrian. Väldigt trist samtidigt som man får försöka se det positiva i det hela:
ju längre fram uppgraderingen kommer, desto vassare version.

En fråga till dig och er rutinerade: hur mkt krävs för att det skall vara mer än en uppgradering? Var Unibody en uppgradering, eller en helt ny generation? Det måste vara det senare va? Men vad skulle behövas om vi denna gång skall kunna kalla det en ny generation? Vi får anta att Unibody är här för att stanna. Men vad tror du/ni andra?

Ursprungligen av Ricard:

En fråga till dig och er rutinerade: hur mkt krävs för att det skall vara mer än en uppgradering? Var Unibody en uppgradering, eller en helt ny generation? Det måste vara det senare va? Men vad skulle behövas om vi denna gång skall kunna kalla det en ny generation? Vi får anta att Unibody är här för att stanna. Men vad tror du/ni andra?

Det beror nog lite på vad du lägger för innebörd i begreppen "uppgradering" och "ny generation".

Utåt sett var väl unibody en form av uppgradering eftersom Apple inte ändrade namnet på produkten, men i praktiken var det den största förändringen sedan... PowerBook G4 Titanium skulle jag påstå. Åtminstone största förändringen sedan aluminium började användas.

Jag skulle kalla det som kommer var 6-8:e månad som en ny generation. Ibland är förändringarna stora (som unibody) och ibland knappt märkbara utåt sätt (men interna förändringar som nya chipset, processorer, grafikkort osv).

Jag skulle tro att unibody är här för att stanna ett tag. Däremot kan det ju ske andra ändringar, som att Apple arbetar ännu mer med touch-gränssnitt i form av större styrplatta eller - fast det är mest min egen önskedröm - kastar ut DVD-brännaren till förmån för extra hårddisk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-03 12:03

Jag ser gärna att det dröjer så pass länge till release så jag hinner få ihop pengar

  • Medlem
  • 2010-03-04 13:39

Nu börjar USB 3.0 dyka upp överallt på allvar.
Man kan köpa ett 2,5" 3.0 kabinett från DX för under 200kr .
Jag blir ytterst besviken om Apple, som brukar(de) ligga i framkant levererar USB 2.0 i en dator när 1/4 av 2010 redan har passerat.

Ursprungligen av Jordi:

Nu börjar USB 3.0 dyka upp överallt på allvar.
Man kan köpa ett 2,5" 3.0 kabinett från DX för under 200kr .
Jag blir ytterst besviken om Apple, som brukar(de) ligga i framkant levererar USB 2.0 i en dator när 1/4 av 2010 redan har passerat.

Se där ytterligare ett skäl till att stödja USB3 redan nu (för den som är ny i tråden, kolla tillbaka för en intensiv debatt om USB3).

Det är extra viktigt om man tänker på att en MBP som man köper idag är antagligen en dator man ska ha i två-tre år eller mer om man inte har väldigt välfylld plånbok (eller givmild arbetsgivare). Så att vara utan USB3 går säkert utmärkt i ett halvår-år till, men att inte kunna använda det under datorns hela livslängd vore ytterst tråkigt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-04 14:40
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle tro att unibody är här för att stanna ett tag. Däremot kan det ju ske andra ändringar, som att Apple arbetar ännu mer med touch-gränssnitt i form av större styrplatta eller - fast det är mest min egen önskedröm - kastar ut DVD-brännaren till förmån för extra hårddisk.

Om jag får sälla mig till önskedrömmarna så:
1. Ja, bort med den där Superdrivern och lansera en extern som passar hela sortimentet.
2. Air-designen på MBP. Det vore nåt det! SSD och den nya batteriteknologin borde peka åt det hållet!

Ursprungligen av Adrian B:

Se där ytterligare ett skäl till att stödja USB3 redan nu (för den som är ny i tråden, kolla tillbaka för en intensiv debatt om USB3).

Det är extra viktigt om man tänker på att en MBP som man köper idag är antagligen en dator man ska ha i två-tre år eller mer om man inte har väldigt välfylld plånbok (eller givmild arbetsgivare). Så att vara utan USB3 går säkert utmärkt i ett halvår-år till, men att inte kunna använda det under datorns hela livslängd vore ytterst tråkigt.

Jag har själv använt datorn jag nu skriver på sedan 2004. Det är så länge sen så att en del av dem som skriver i denna tråd inte ens hade en egen dator. Det säger en del om PowerBooks kvalitet och eftersom det var min instegsmodel in i Appleträsket så är mina förväntningar enormt högt ställda. (se punkt 2 tidigare i detta inlägg)

Det vore olyckligt om man inte trycker i USB3 eftersom det gränssnittet verkar vinna mark och vara det som på bredast front slår just nu. Visst. Andra gränssnitt har diskuterats tidigare i tråden (Light Peak, vad det nu kan innebära ...) men USB3 är på bredast front på väg ut på marknaden.

Mvh
Ricard

ps. jag har under några dagar varit VÄLDIGT nära att lägga en beställning på en MBP 17", 3,06Ghz, 8Gb ram och en 256Gb SSD + Apple Care. VÄLDIGT nära. *djup suck* ds.

Ursprungligen av Ricard:

2. Air-designen på MBP. Det vore nåt det! SSD och den nya batteriteknologin borde peka åt det hållet!

Ärligt talat tycker jag unibody-designen på dagens MBP är snyggare än MacBook Air, men det är förstås en smaksak. Den känns mera balanserad och robust på något sätt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-04 15:11
Ursprungligen av Adrian B:

Ärligt talat tycker jag unibody-designen på dagens MBP är snyggare än MacBook Air, men det är förstås en smaksak. Den känns mera balanserad och robust på något sätt.

Jag säger som de gamla romarna: Less is more! Nej då. Visst är MBP stadigare men så smäcker Air är, vore väl bra?

Sjukt övervänt.

Fan nu har jag följt den här tråden dagligen i två månader. Mitt norrländska i vanliga fall lugna sinne klarar inte mer.
Sen nyår har jag tjatat på it-avd på jobbet om en ny bärbar arbetstation och hade väl hoppats att den nya mbp skulle dyka upp lagom tills beslut fattats i frågan, vis av erfarenhet så vet jag att vad man än ber valfri it-avdelning om så tar cirka tre månader innan de tar tag i frågan. I dag var storchefen förbi mitt bord och sa att han skulle se till att jag fick det jag efterfrågat.

Var är den nu då?
För i helvete!

Nog med poster om rykten. Och länkar till forum med rykten. Fram med den. Nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 15:35
Ursprungligen av Adrian B:

Se där ytterligare ett skäl till att stödja USB3 redan nu (för den som är ny i tråden, kolla tillbaka för en intensiv debatt om USB3).

Jo, jag misstänkte att du missade poängen. Jag försökte föra en diskussion om vad som långsiktigt skulle vara en gynnsam strategi (ur ett mer holistiskt perspektiv). Inte om det är mest troligt att Apple implementerar en existerande eller icke existerande teknik (Light-Peak har väl kommit lite längre än så men du förstår kanske ändå) eller vad som kortsiktigt skulle vara bäst för Apple.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-04 15:54

När det gäller produktannonsering osv i almenhet så brukar ju företag välja att lägga sina annonser i samband med att folk får lön. Gäller väl främst saker som man impulshandlar på ett annat sätt, men finns det nått mönster som visar på att även Apple utnyttjar det här när dom släpper sina produkter? Även om man kanske inte impulshandlar en dator så är man säkerligen lite mer köpgalen när man har mer pengar på fickan..
Vilket datum brukar dom få lön "over there"?

Ursprungligen av Hallon:

Vilket datum brukar dom få lön "over there"?

Intressant resonemang men tyvärr så håller det inte. Jag tror nämligen det vanligaste i USA är att man får lön varje vecka (oftast fredag) så då är ju inte ens Tisdagar speciellt nära.

Ursprungligen av sodemus:

Jo, jag misstänkte att du missade poängen. Jag försökte föra en diskussion om vad som långsiktigt skulle vara en gynnsam strategi (ur ett mer holistiskt perspektiv). Inte om det är mest troligt att Apple implementerar en existerande eller icke existerande teknik (Light-Peak har väl kommit lite längre än så men du förstår kanske ändå) eller vad som kortsiktigt skulle vara bäst för Apple.

Fast jag tror inte jag missuppfattade dig mycket.

Jag menade bara att det skulle vara bäst för användarna om vi fick USB3 så snart som möjligt eftersom vi ändå är fast med USB vare sig vi vill eller inte då tekniken är enormt dominerade och kommer att förbi så oavsett vad Apple väljer att göra.

Jag tror inte Apple på längre sikt skulle få mera stöd för Light Peak bara för att de vägrade uppgradera USB2 till USB3. Apple har inte den ställningen, trots Macens framgångar.

Apple kan inte ta bort USB2 och därmed kan de lika gärna uppgradera kontakten till USB3, annars skadar det bara användarna.

Överhuvudtaget ser jag inte riktigt konflikten i detta fall, Light Peak och USB3 är inte en antingen/eller-fråga. Jag tror däremot Light Peak kan bli Firewires slutliga baneman.

Om jag fortfarande missat poängen får du gärna förklara så jag förstår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 10:44
Ursprungligen av Adrian B:

Om jag fortfarande missat poängen får du gärna förklara så jag förstår.

Det var mest att du frågade om jag tyckte det var troligt att Apple skippade USB3 och sa att det finns så många tillbehör idag som är USB som fick mig på dom tankarna. Nu tror jag dock du vet vad jag menar.

Jag vill inte att man ska släppa USB 2.0 idag, precis av dom anledningarna du sa. Men, hur attraktiv en produkt är har ofta mycket att göra med hur "modern" den är... så även om produkterna idag inte kan utnyttja USB 3 så kommer USB 3 att sälja om det erbjuds bara för att det är modernt. Man befäster alltså USB 3:s ställning redan idag på grunder som egentligen inte finns förrän i morgon. I morgon, när valet finns mellan USB 3 och Light Peak kan göras, finns alltså argumentet för USB3 eftersom alla tillbehör som sålts den senaste tiden är USB3.

Idealt hade förstås varit att LP redan funnits ute i massproduktion idag så man kunde ta ställning till dess tekniska potential och (ekonomiska) tillgänglighet jämfört med USB3 . Men om USB3, något brådmoget, introduceras på bred front idag kommer inte LP ges den chans det förtjänar, som enhetlig dataport. Och det utan att medföra någon egentlig teknisk vinst som kommer användaren till gagn. Det är ändå kanske det bästa tillfälle man kan hoppas på att få att fasa ut en gammal standard för att ge plats åt en ny.

Och ja, vad jag är ute efter är på sikt en utfasning av USB (om t.ex. LP visar sig vara en rimlig ersättare). Det är inget jag vill hymla om. Ett naturligt steg i utfasningsprocesser är att man fortsätter stödja äldre produkter (genom USB 2 portar i det här fallet) men utan att uppgradera.

Eftersom användaren "inte vet bättre" (idag kan man dock inte säga vad som är bäst) måste man alltså hålla USB3 borta från masslansering för att inte befästa en sämre standard även i nästa generations datorer och produkter.

Det möjligt att Apple är för litet för att åstadkomma en sån ändring men nu är det ju så att lilla Intel också skjutit USB 3 på framtiden, rykten säger väl någon gång 2011 om jag inte misstar mig.

Edit: Och idag är ju vi ju fast med USB just på grund av produkter som ändå bara utnyttjar USB2:s bandbredd, vilket alltså jag inte ser någon anledning till att ta bort i nuläget.

Senast redigerat 2010-03-06 13:05
Bevaka tråden