- Capeman
- Medlem ●
- Malmö
tack Kermit... vågade inte köra en beta... räddslan hänger kvar från pc/windows.
Stämmer det att jag måste ha en upppackningsprogram?
Ett alternativ som många kör på Mac (och Linux) är Transmission.
Tja, zipfiler och tar kan du ju öppna i systemet. Om du menar RAR måste du ha ett uppackningsprogram, ja.
Ett alternativ som många kör på Mac (och Linux) är Transmission.
Jag vet inte vilken torrentklient man ska rekommendera men inte Transmission iaf, tyvärr den enda jag hittills har testat. Transmission är värdelöst då den klienten äter upp datorns minne sakta men säkert under drift. Jag kör det på min MBP med 4GB RAM och har samma problem som alla andra, Transmission äter upp ca 55 MB/minut så till sist så går OS X på knäna i brist på tillgängligt minne.
Utvecklarna av Transmission slår ifrån sig och påstår att detta är orsakat av OS X och är inte deras klients fel. Faktum kvarstår dock att Transmission inte går att använda.
Jag vet inte vilken torrentklient man ska rekommendera men inte Transmission iaf, tyvärr den enda jag hittills har testat. Transmission är värdelöst då den klienten äter upp datorns minne sakta men säkert under drift. Jag kör det på min MBP med 4GB RAM och har samma problem som alla andra, Transmission äter upp ca 55 MB/minut så till sist så går OS X på knäna i brist på tillgängligt minne.
Utvecklarna av Transmission slår ifrån sig och påstår att detta är orsakat av OS X och är inte deras klients fel. Faktum kvarstår dock att Transmission inte går att använda.
Verkligen? Den står på 24/7 på min mini med 2 GB RAM och den går ALDRIG på knäna.
nu har jag laddat ner beta till macbook. men det ser lite konstigt ut...
filen
µtorrent-Mac-17267.dmg
hamnar i hämtade filer. När jag klickar så händer följande 2 saker:
1) finder fönster öppnas
2) en hårddisk kallad µtorrent dyker upp på skrivbordet.
Klickar jag på µtorrent så körs den igång och hamnar i aktiv i dockan. Efter att jag stängt programet (cmd +Q) så försvinner µtorrent ikonen från dockan, men "hårddisken" måste jag slänga/mata ut manuellt.
Mina funderingar nu:
a) ska det vara på detta viset på mac?
b) kan jag göra ngt annorlunda?
nu har jag laddat ner beta till macbook. men det ser lite konstigt ut...
filen hamnar i hämtade filer. När jag klickar så händer följande 2 saker:
1) finder fönster öppnas
2) en hårddisk kallad µtorrent dyker upp på skrivbordet.
Klickar jag på µtorrent så körs den igång och hamnar i aktiv i dockan. Efter att jag stängt programet (cmd +Q) så försvinner µtorrent ikonen från dockan, men "hårddisken" måste jag slänga/mata ut manuellt.
Mina funderingar nu:
a) ska det vara på detta viset på mac?
b) kan jag göra ngt annorlunda?
Ja det ska vara på det viset, men du gör ett klassiskt nybörjarfel. Det som du kallar en hårddisk är en monterad skivimage. Vad du ska göra är att dra µtorrent till Programmappen, avmontera imagen och slänga dmg-filen. Sen startar du programmet från Programmappen eller drar ikonen till dockan för att alltid ha den där. Jag misstänker starkt att detta står mer beskrivet i någon klistrad tråd här i forumet.
Tjaba, Win Win utan win hehe. Det kan jag hålla med om, att slita sig från 27" hemma för att gå på jobbet känns som en nedgradering. Synd bara att de applikationer jag kör inte går att köra med annat än pc och ie8, It sucks.
Btw, länk till min frus sida på fotosidan, Hon är redaktör för gruppen Tema där man varje månad får ett tema att utföra. Jätteroligt och utvecklande.
Kolla in Monica Ingerlund Hjelt - Fotosidan
Tja
Jag switchade till mac igår efter att ha använt pc hela mitt liv! Är ingen tekniskt lagd kille och inte speciellt data intresserad så jag kommer behöva mycket råd och tips av mer begåvade forum medlemar
Välkommen ombord på skutan!
Och välkommen till den ljusa sidan....
Ställ så många frågor du vill så länge
1) kolla om de är ställda förut, sök på forumet först.
sök med google på t ex "switcher" och lägg till Site:99.se i googlesökningen....
2) du ställer frågan på rätt ställe
Du hittar snart här och märker att vi är en rätt go gäng.
- Det sköna med Mac är att man inte behöver vara så jäkla dataintresserad för att ha kul, fatta vad det handlar om och lösa sina problem. Det går bra ändå.
Än en gång, välkommen !
Jag får väl räkna mig själv som switcher. Jag köpte min Mac Mini i Januari. Jag hade dock några macar när jag gick i grundskolan på 90-talet, men jag har i stort sett levt i Windows-världen sedan dess. På den tiden hette det System 7.5 om jag inte minns fel.
I början tänkte jag bara ha datorn för lite programmering, men jag märker att det inte riktigt blir så. Jag använder nästan uteslutande Macen till att jag gör, det bara blir så
Den gamla datorn förpassas nog snart till vardagsrummet där den får leva ut sina dagar som mediaspelare.
Förutom datorn i sig är jag grymt imponerad av programsviten iLife som följde med datorn. Har alltid tyckt det var meckigt att få webbsidor att se bra ut. Med iWeb blir det ju löjeväckande enkelt. Det är så man undrar varför det här programmet inte fanns för 10 år sedan så genialiskt enkelt som det är.
Sedan har man aldrig långt till Bash-prompten heller, vilket tilltalar en notorisk unix-hacker som jag.
Så avslutar jag också med en fråga till initerade Mac-användare. Finns det något bra gratis bildredigeringsprogram liknande Photoshop, men enklare? Jag känner till GIMP men jag har aldrig riktigt gillat det programmet. Som jämförelse har jag använt programmet Paint.net mycket på Windows (Paint.NET - Free Software for Digital Photo Editing). Perfekt när man bara ska göra småsaker som att beskära bilder, justera kontrast osv. Jag behöver inget fullfjädrat proffsprogram som Photoshop.
Goflorp: Tack för tipset om Pixelmator, det verkar vara den typ av program jag söker. Seashore är open source, och det gillar vi Mycket simplare än Pixelmator, men det duger för mig just nu. Tack för det.
Bara roligt man kan hjälpa till.
Oftast är det ett fåtal saker man gör med varje bild.
Lättar upp skuggor, beskär, rätar upp sneda horisonter, justerar exponering och färgtemperatur.
Själv är jag van vid att jobba i Lightroom, där kan man göra nästan "allt" - men det är ett hemskt stort program....
Hej
I tisdags hämtade jag Imac 21,5", med en massa tillbehör. Kan inte med att berätta hur mycket. Så nu hoppas jag att pengarna är väl investerade när jag väl lärt mig och fått ihop hela systemet.
Det hela började med att jag behövde en ny dator och en vän tipsade att kolla in Mac. Så nu är det gjort.
Med vänliga hälsningar
Kinbla
Ps Tack för ett bra och trevligt forum Ds
Hej
I tisdags hämtade jag Imac 21,5", med en massa tillbehör. Kan inte med att berätta hur mycket. Så nu hoppas jag att pengarna är väl investerade när jag väl lärt mig och fått ihop hela systemet.
Det hela började med att jag behövde en ny dator och en vän tipsade att kolla in Mac. Så nu är det gjort.
Med vänliga hälsningar
Kinbla
Ps Tack för ett bra och trevligt forum Ds
Välkommen till den ljusa sidan!
Vi är en hel hög med folk här, många är här dagligen.
Här finns alla sorter och folk med de mest skiftande intressen. Hoppa in där du tycker det verkar roligt.
Nya saker är så roligt - det luktar så gött om ny plast...
Den 5:e februari gick jag över från PC till Mac. Köpte en Mac mini 2,66Ghz. Jag kan säga med en gång...jag ångrar ingenting! Det kändes befriande så fort jag startade den. Har varit tvungen att starta pc:n för att föra över filer till macen. Det var en jobbig känsla! Windows är så rörigt och fult.
Visst, det kanske är en del "nyhetens behag". Men inte bara. Allting, precis allting är snyggare, mer behagligt, mer genomtänkt. Det finns säkert brister i OS X också, givetvis. Det kommer säkert strula någon gång. Men det känns ändå mycket trevligare.
Däremot kommer jag inte bli någon "mac taliban". Det ligger inte för mig. Men lite frälsningskänsla det har jag, skall erkännas
mvh
Christer (iPhoto)
Den 5:e februari gick jag över från PC till Mac. Köpte en Mac mini 2,66Ghz. Jag kan säga med en gång...jag ångrar ingenting! Det kändes befriande så fort jag startade den. Har varit tvungen att starta pc:n för att föra över filer till macen. Det var en jobbig känsla! Windows är så rörigt och fult.
Visst, det kanske är en del "nyhetens behag". Men inte bara. Allting, precis allting är snyggare, mer behagligt, mer genomtänkt. Det finns säkert brister i OS X också, givetvis. Det kommer säkert strula någon gång. Men det känns ändå mycket trevligare.
Däremot kommer jag inte bli någon "mac taliban". Det ligger inte för mig. Men lite frälsningskänsla det har jag, skall erkännas
mvh
Christer (iPhoto)
Välkommen till den ljusa sidan samt forumet, hoppas du skall trivas och att vi kan hjälpa dig med eventuella problem
Det är någon vecka sedan nu, switch och swisch.... Inget mera Win hemma! Har haft lite kontakt med mestadels Mac Pro och Final Cut genom studierna men aldrig korsat gränsen privat, även om jag varit på väg länge!
Nu känns det som det inte finns en chans i världen att jag tittar tillbaka, inte till windows i alla fall! Linux kommer jag garanterat fortsätta köra lite nu och då på min HP.
Såld men inte frälst med andra ord
Och jag reggade mig egentligen här på forumet enbart på grund av en tråd om Aparture vs Lightroom, men har nu läst en hel del sedan registreringen i början på veckan och tycker det verkar vara ett helbra forum. Så jag lär bli kvar!
/Magnus
hej jag heter Peter och jag är en switcher, det va 4 timmar sen jag sist bootade min PC .....
fick den stora 15" MBP i fredags och nu äntligen tid att sätta mig och leka med den, har sett fram imot det här i 1 år så nu ska jag lägga ut min PC för försäljning.
Har även en 80 GIG intel SSD disk som ska installeras i macbooken i morgon och ska beställa 8 gig ram till den samt mus och tangentbord ska beställas också kom jag på nu
får återkommer med mer feedback ang switchen längre fram
/Peter
Hej alla!
Jag heter Kristoffer och jag är en Switcher.
La PC,n på hyllan för 1 vecka sedan. Var min tjej som köpte en Macbook vilket jag var mycket tveksam till. Jag hävdade bestämt att PC var mycket bättre. Hon satt där med sin äckligt glansiga, tysta och fina Mac. Jag med min brummande och härligt bluescreen irriterande PC.
Jag får medge att jag tyckte om brummandet eftersom det irriterande min mac älskande flickvän.
PC,n hade verkligen sig i mitt grepp. Kunde inte vara utan den. Den var mitt liv, inget skulle få förstöra mitt liv till PC,n.
Men så en dag, då min älskade PC brummade lite väl mycket, så tog jag i smyg och startade macen. (tjejen låg och sov).
Och en sån värld som öppnades, glömde genast av min PC. Jag skämdes lite inombords men jag brydde mig egentligen inte. Jag skulle bara ha en mac. Beställde en vid löning tre dagar senare och nu har jag suttit här med min underbart glansiga, tysta och helt perfekta Mac i 1 vecka och vill/kan inte minnas min PC period.
Så förlåt mig, ack jag har syndat med mitt PC beroende. Hoppas ni alla mig kan förlåta för dessa synder. Ska aldrig igen använda en PC.
Switchade till mac i veckan efter ett helt liv med pc. Dagen efter mitt iMac-köp blev det en MBP dessutom.
Som en fd datatekniker (pc) har jag inte haft annat än krångel med mina senaste hemdatorer, är det inte win som ska krångla så är det minnen, eller drivrutiner. Så nu har jag bestämt mig för att byta och inte titta tillbaka. Jag är den ende i min vänskapskrets som kör mac så jag kommer inte ha nnågra vänner kvar, så nu tycker jag ni ska ta och väkomna mig så varmt!
Jag köpte min första Mac nu i helgen efter 23 år med PC. Faktiskt första gången jag överhuvudtaget sitter bakom en Mac skärm. Lite ovant, men jag är grymt imponerad och ångrar inte den switchen.
Fick ett jättebra bemötande på Digital Inn i Linköping och gick därifrån med en MacBook Pro. Härlig känsla.
hittade tyvärr inte den klistrade... men en googlande gav nig detta:
How to Install Software from DMG Files on a Mac
är det så här jag ska göra?
Det stämmer rätt bra.