Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Men å andra sidan har Apple bara släppt ett fåtal riktigt stora produkter av den här graden och hittills har det helt enkelt varit bra produkter som visat sig bli framgångsrika.

Det är helt sant, så är det ju faktiskt. Hursomhelst skall det bli oerhört spännande att följa utvecklingen av iPad. Ser fram emot att läsa artiklar och forumtrådar nu i helgen när "vanligt folk" lagt vantarna på paddan.

Ursprungligen av Capeman:

Däremot sätter jag rätt stort värde vid de recensioner skrivna av exempelvis Engadget eller Ars Technica, de brukar kännas en aning mer nyanserade.

...och nu har Ars Technica publicerat sin recension som landar på över 18.000 ord!

Än en gång understryks hur viktigt det är att använda den i verkligheten för att få en uppfattning:

Truthfully, this is device is one that can only really be understood by playing with it firsthand (we know, it took us more than 18,000 words to tell you that). No matter how many words get spilled on the iPad around the Web, there's still no simple way to describe how it feels and how it's different from a typical computing experience or a smartphone experience. Those of us on staff who were highly skeptical about the iPad before having touched it had a very different understanding of it afterward spending some serious time with it. This is likely to be the case with most users.

Läs hela: Ars Technica reviews the iPad

Ursprungligen av Adrian B:

...och nu har Ars Technica publicerat sin recension som landar på över 18.000 ord!

Än en gång understryks hur viktigt det är att använda den i verkligheten för att få en uppfattning:

Truthfully, this is device is one that can only really be understood by playing with it firsthand (we know, it took us more than 18,000 words to tell you that). No matter how many words get spilled on the iPad around the Web, there's still no simple way to describe how it feels and how it's different from a typical computing experience or a smartphone experience. Those of us on staff who were highly skeptical about the iPad before having touched it had a very different understanding of it afterward spending some serious time with it. This is likely to be the case with most users.

Läs hela: Ars Technica reviews the iPad

Underbart, tack! Ska läsas när jag kommit hem.

Ursprungligen av Adrian B:

...och nu har Ars Technica publicerat sin recension som landar på över 18.000 ord!

Än en gång understryks hur viktigt det är att använda den i verkligheten för att få en uppfattning:

Truthfully, this is device is one that can only really be understood by playing with it firsthand (we know, it took us more than 18,000 words to tell you that). No matter how many words get spilled on the iPad around the Web, there's still no simple way to describe how it feels and how it's different from a typical computing experience or a smartphone experience. Those of us on staff who were highly skeptical about the iPad before having touched it had a very different understanding of it afterward spending some serious time with it. This is likely to be the case with most users.

Läs hela: Ars Technica reviews the iPad

Utomordentlig genomgång. Även om vissa saker är som jag befarade, och vissa sämre ("fildelningen" via iTunes - vilken miss!) så börjar jag sakta svaja i min uppfattning. Det skall bli kul att testa den när den kommer till Sverige. Fördelarna börjar så sakteliga uppväga nackdelarna. Det är sådana här, objektiva, grundliga recensioner som är värda något för att börja bilda sig en uppfattning anser jag.

Missa inte heller Stephen Fry i Time: Apple's iPad: The Mothership Prepares for Launch

Ursprungligen av Stephen Fry:

When I get to see Jobs, he is wearing the famous black turtleneck sweater and blue Levi's 501 jeans without which I would have cried, "Impostor!" Recent weight loss from his liver transplant has imparted a delicacy that reminds me, I can't think why, of the actor William Hurt. We meet in a conference room. On every spare shelf and ledge, at least a dozen iMacs are placed, each one playing a family slide show. Jobs leans back on his chair, feet up on the table, a welcoming grin on his face. My first question is a nervous babble that lasts five minutes. He listens with patient amusement and answers, "Yes." Or possibly, "No." I cannot remember what the question was. I had forgotten to turn on the recorder. I do so now, abashed.

Sevärd: MacBreak Weekly 188: iPad Revealed featuring Ackes hattbeklädda favoritjournalist och en krånglande iBooks-app (vid ca 33:30).

Senast redigerat 2010-04-01 19:47

Utan olika användare i den blir det ingen i mitt hem, tyvärr. Jag och min fru har väldigt olika smaker, och olika behov, som alla skulle kunna få rum i en iPad. Om man kunde byta användare. Och att ha två? Nej du Steve, så rik behöver du inte bli. Åtminstone inte med hjälp av mig. Och hur tusan ska man veta vilken som är vems när det ligger två likadana, skinande apparater bredvid varandra på soffbordet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-01 21:21
Ursprungligen av Leftrustle:

Utan olika användare i den blir det ingen i mitt hem, tyvärr. Jag och min fru har väldigt olika smaker, och olika behov, som alla skulle kunna få rum i en iPad. Om man kunde byta användare. Och att ha två? Nej du Steve, så rik behöver du inte bli. Åtminstone inte med hjälp av mig. Och hur tusan ska man veta vilken som är vems när det ligger två likadana, skinande apparater bredvid varandra på soffbordet.

Flera användare skulle jag klart vilja ha (vi är 6 i familjen).
Men att inte kunna se vems som är vems... vilket påhittat skäl
Beställ via AppleStore och få gratis gravyr!

Ursprungligen av kenjon:

Flera användare skulle jag klart vilja ha (vi är 6 i familjen).
Men att inte kunna se vems som är vems... vilket påhittat skäl
Beställ via AppleStore och få gratis gravyr!

Eller gör som vilken självrespekterande fotograf som helst, fyll den med klistermärken! Att göra en iPad personlig till utseendet är väl en smal sak!

Att inte köpa två för att inte göra Jobs rikare är väl ändå att sätta dit sej själv ?!

Jag ska köpa två och ha BÅDA SJÄLV !!! Jag ger hellre Jobs för mycket än ett öre till Redmond grabbarna !!!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Eller gör som vilken självrespekterande fotograf som helst, fyll den med klistermärken! Att göra en iPad personlig till utseendet är väl en smal sak!

Att inte köpa två för att inte göra Jobs rikare är väl ändå att sätta dit sej själv ?!

Jag ska köpa två och ha BÅDA SJÄLV !!! Jag ger hellre Jobs för mycket än ett öre till Redmond grabbarna !!!

LCR

Äh, inget fel på Redmond. Apple skulle varit Redmond-grabbarna om inte Redmond-grabbarna fanns, om du förstår. Och Excel... Vad vore livet utan Excel? Allvarligt talat.

Ursprungligen av kenjon:

Flera användare skulle jag klart vilja ha (vi är 6 i familjen).
Men att inte kunna se vems som är vems... vilket påhittat skäl
Beställ via AppleStore och få gratis gravyr!

Jo, den gravyren är ju jävligt tydlig. Ärligt, förstår inte att detta inte stört recensenter mer. Kanske jag som är för fattig. Men historiskt är Apple inte mycket för delade saker. Man ska ha sitt egna bildbibliotek, sin egna musik. Oavsett om man är gift och gärna vill dela bilder på ens barn med varandra. Men det kanske man inte vill i USA?

Mobil elektronik är inget man delar.

Bärbar dator, mobiltelefon, iPod, iPad... man har en egen. Hur man surfar (och när) är väldigt individuellt. Samma sak med alla konfigurationer. Skulle aldrig dela min dator med någon. Det är som att dela tandborste: kan väl låna ut den i nödfall, men inget man sätter i system direkt.

Priset spelar liksom ingen roll. Spenderar ju säkert mer än 60% av de vakna timmarna med en dator på något sätt. Slår man ut det per minut/timme/dag blir det nästan gratis. Skulle inte tveka att ge min 1-åriga dotter en iPad om jag trodde att den skulle komma henne till nytta. Det känns lite tidigt dock.

Men hon får nöja sig med sin 17" Sony Vaio (det hon för sig själv nog kallar Teletubbies- och Bamsespelaren) tills att hon fattar bättre...

Jason Snell på Macworld har fått tag på en iPad och skrivit om sina första intryck: Hands on with the iPad: First impressions

Jag tycker den här kommentaren är mycket träffande:

People who say the iPad is dumb because it’s just a big iPhone are missing the point—that expanded real estate changes everything.

Även om utseendet, OS:et och tekniken får iPad att i allra högra grad se ut som en stor iPhone/iPod touch så gör den större skärmen all skillnad. Det är som en stor iPhone, men det är en annorlunda produkt ändå när det kommer till hur den används:

Instead of having to go the iPhone route and cram everything into a series of back-and-forth, drill-down-then-pull-back-up screen stacks, iPad apps have room to breathe. Many of them display a split-view in landscape mode, with content on the right and an index of items in a column on the left. The new “popover” interface convention and added items on toolbars increase functionality in a way that wouldn’t have made sense—and wouldn’t have fit—on an iPhone or iPod touch.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Mobil elektronik är inget man delar.
...

Jag håller med. I min familj på fyra personer så har vi 6 datorer. Jag sitter med min Mini och MBP. Frugan har en lågpris Acer laptop. Äldsta sonen har en egen stationär och yngsta grabben har en skollaptop samt en stationär. Där utöver 2 iPhones (3 om vi räknar in yngsta grabbens flickvän). 5 iPods (3 Nanos, 1 Shuffle, 1 Touch)...

Vad sjutton... vi har ju 4 TV apparater också:)

Så när iPaden kommer så är det min och ingen annans...:)

Instämmer. Att dela dator är som att dela kalipper.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med. I min familj på fyra personer så har vi 6 datorer. Jag sitter med min Mini och MBP. Frugan har en lågpris Acer laptop. Äldsta sonen har en egen stationär och yngsta grabben har en skollaptop samt en stationär. Där utöver 2 iPhones (3 om vi räknar in yngsta grabbens flickvän). 5 iPods (3 Nanos, 1 Shuffle, 1 Touch)...

Vad sjutton... vi har ju 4 TV apparater också:)

Så när iPaden kommer så är det min och ingen annans...:)

Ja, om det viktigaste i ens liv är prylar så... Vi har en tv, och en Macbook. Perfekt, då förhindrar man tillfällena då alla sitter vid varsin burk och stirrar utan man blir tvungen att umgås, åtminstone en stund. Effektivt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, om det viktigaste i ens liv är prylar så... Vi har en tv, och en Macbook. Perfekt, då förhindrar man tillfällena då alla sitter vid varsin burk och stirrar utan man blir tvungen att umgås, åtminstone en stund. Effektivt.

Nåja... Det rör sig inte enbart om att vara pryltokig (även om jag onekligen är en early adopter). Det finns ett stort mått av vettighet också med tanke på hur vi använder våra datorer i familjer där min och yngsta sonens laptops är arbetsredskap. Frugans laptop är också avsedd för att vara smidig. Hon tillbringar ganska mycket tid i stugan utan mig (pga våra arbetsförhållanden) och då blev det ganska ohållbart att dela dator. Så det är som vanligt - det finns inget one-size-fit-all

När det gäller iPad så tror jag att Apples avvägning helt enkelt är den att det är mycket enklare att göra ett enanvändarsystem - så fort som du lägger till flera användare så skapar du problem som måste lösas och som kostar designresurser samt ger ett mer komplext OS.

För att få en lite annan synvinkel:

Den smått legendariske Cory Doctorow på Boing Boing sparar inte på krutet när han totalsågar iPad som produkt men framförallt som plattform: Why I won't buy an iPad (and think you shouldn't, either)

Gadgets come and gadgets go. The iPad you buy today will be e-waste in a year or two (less, if you decide not to pay to have the battery changed for you). The real issue isn't the capabilities of the piece of plastic you unwrap today, but the technical and social infrastructure that accompanies it.

If you want to live in the creative universe where anyone with a cool idea can make it and give it to you to run on your hardware, the iPad isn't for you.

If you want to live in the fair world where you get to keep (or give away) the stuff you buy, the iPad isn't for you.

If you want to write code for a platform where the only thing that determines whether you're going to succeed with it is whether your audience loves it, the iPad isn't for you.

Ursprungligen av Adrian B:

För att få en lite annan synvinkel:

Den smått legendariske Cory Doctorow på Boing Boing sparar inte på krutet när han totalsågar iPad som produkt men framförallt som plattform: Why I won't buy an iPad (and think you shouldn't, either)

Gadgets come and gadgets go. The iPad you buy today will be e-waste in a year or two (less, if you decide not to pay to have the battery changed for you). The real issue isn't the capabilities of the piece of plastic you unwrap today, but the technical and social infrastructure that accompanies it.

If you want to live in the creative universe where anyone with a cool idea can make it and give it to you to run on your hardware, the iPad isn't for you.

If you want to live in the fair world where you get to keep (or give away) the stuff you buy, the iPad isn't for you.

If you want to write code for a platform where the only thing that determines whether you're going to succeed with it is whether your audience loves it, the iPad isn't for you.

Gissar att den här killen komemr få äta upp alltihop han svamlar om här, och det utan såväl sås som salt...

Secken idiot.

det är ju det första nya i den här branschen på åtminstone fem år, kanske tio, och de sågar den, frenetiskt.
Allt var bra som det var, gör inget nytt. Ge oss maskiner där vi kan köra med motorhuven av, pilla med hårdvaran och vara riktiga män. Fy bubblan för operativsystem ALLA kan begripa...

Snart slipper vi dem, dinosaurierna - kan man ju hoppas iaf.

Ursprungligen av Goflorp:

Gissar att den här killen komemr få äta upp alltihop han svamlar om här, och det utan såväl sås som salt...

Secken idiot.

Jag skulle inte påstå att han är en idiot, långt därifrån. Han har bara en annan synvinkel på det.

Om man inte accepterar en hårt kontrollerad och låst miljö fylld av DRM - då är inte iPad en produkt som är lämplig. Om du vill ha kvar möjligheten att sälja vidare saker du köper, eller för den delen byta eller ge bort dom, då är inte App Store affären för dig.

Det finns flera goda skäl att avstå iPad om man har dessa principer och dessutom lever efter dom fullt ut. Förutom hans antydan om att batteriet dör inom ett år så tycker jag inte han kommer med några direkta falska påståenden, han har bara vissa principer som är viktiga för honom.

Gruber har skrivit ett svar på Doctorows sågning: The Kids Are All Right

Som svar på Doctorows jämförelse med Apple ][+ som gick att öppna och ändra på själv skriver Gruber:

Such is the march of progress. 40 years ago you could open the hood of your car and see and touch just about every component in there. And you had to, because many of those components required frequent maintenance. To properly own a car required, to some degree, that you understood how a car worked. Today, you open the hood of your car and you see a big sealed block and a basin for the windshield washer fluid. You can buy a new car, drive it for years, and never once open the hood yourself.

That’s the iPad.

Han knyter ihop Doctorows kritik med tidigare kritik från Alex Payne och Mark Pilgrim angående att dagens barn som växer upp med iPad inte kommer att lära sig programmering och teknik eftersom de aldrig får en möjlighet att ta en titt under skalet och modifiera. Gruber känner igen sig i kritiken och jämför med sin uppväxt med Atari 2600:

But it never even occurred to us that in theory, we could also create programs for, say, the Atari 2600. We knew it was a “computer”, but it was a different type of computer. One where all of the software was made by faceless unknown professionals using magic beyond our ken. We had no idea how 2600 games were programmed or made or designed. And for all practical purposes, we had no chance whatsoever, none, to make our own.

Samtidigt berättar han om en 13-åring kille som är läsare av Daring Fireball och som redan har ett helt eget program klart för App Store:

He’s 13 years old and he has created and is selling an iPad app in the same store where companies like EA, Google, and even Apple itself distribute iPad apps. His app is ready to go on the first day the product is available. Not a fake app. Not a junior app. A real honest-to-god iPad app. Imagine a 13-year-old in 1978 who could produce and sell his own Atari 2600 cartridges.

Somehow I don’t think young Mr. Kaplan sees the iPad as hurting his sense of wonder or entrepreneurism.

Sen tar han upp den kanske viktigaste punkten som jag tycker många av dessa "iPad är inte öppen"-kritikerna oftast missar; det faktum att webben är en helt öppen plattform som fungerar otroligt bra i iPad (och iPhone/iPod touch):

And, App Store aside — which, yes, requires access to a Mac and a $99/year developer account — what about the iPad and iPhone as web clients? There are no limits imposed by Apple on web apps targeting iPhone OS devices.

Ok, Apple har sten hård kontroll över programmen i App Store och vilka program du kan installera i iPhone OS. Men å andra sidan har Apple ansträngt sig extremt mycket för att få avancerade webbapplikationer (om de är gjorda med öppna webbstandarder) att fungera så bra som möjligt under iPhone OS. Som t.ex. offlinelagring i HTML5.

Joel Johnson på Gizmodo har också givit Doctorow svar på tal: Cory Doctorow, You Are a Consumer, Too

I'm glad the Apple ][+ came with schematics for the circuit boards. I'm glad it encouraged a generation of kids to tinker and explore. I'm also glad that I don't live in the fucking '70s and have to type in programs from a magazine anymore.

There is absolutely nothing about the iPad that portends the end of innovation, tinkering, programming, design. If that were the case, there wouldn't be 150,000 applications on the App Store right this second. So what if you can't make iPad programs on an iPad. I don't complain I can't make new dishwashers with my dishwasher.

The old guard has The Fear. They see the iPad and the excitement it has engendered and realize that they've made themselves inessential—or at least invisible. They've realized that it's possible to make a computer that doesn't break, doesn't stop working, doesn't need constant tinkering. Unlike a car, it's possible to design a computer that is bulletproof. It just turns out that one of the ways to make that work is to lock it down. That sucks, but it certainly appears to be a better solution than design by committee gave us for the last couple of decades.

Ursprungligen av Adrian B:

Gruber har skrivit ett svar på Doctorows sågning: The Kids Are All Right

Som svar på Doctorows jämförelse med Apple ][+ som gick att öppna och ändra på själv skriver Gruber:

Such is the march of progress. 40 years ago you could open the hood of your car and see and touch just about every component in there. And you had to, because many of those components required frequent maintenance. To properly own a car required, to some degree, that you understood how a car worked. Today, you open the hood of your car and you see a big sealed block and a basin for the windshield washer fluid. You can buy a new car, drive it for years, and never once open the hood yourself.

That’s the iPad.

Han knyter ihop Doctorows kritik med tidigare kritik från Alex Payne och Mark Pilgrim angående att dagens barn som växer upp med iPad inte kommer att lära sig programmering och teknik eftersom de aldrig får en möjlighet att ta en titt under skalet och modifiera. Gruber känner igen sig i kritiken och jämför med sin uppväxt med Atari 2600:

But it never even occurred to us that in theory, we could also create programs for, say, the Atari 2600. We knew it was a “computer”, but it was a different type of computer. One where all of the software was made by faceless unknown professionals using magic beyond our ken. We had no idea how 2600 games were programmed or made or designed. And for all practical purposes, we had no chance whatsoever, none, to make our own.

Samtidigt berättar han om en 13-åring kille som är läsare av Daring Fireball och som redan har ett helt eget program klart för App Store:

He’s 13 years old and he has created and is selling an iPad app in the same store where companies like EA, Google, and even Apple itself distribute iPad apps. His app is ready to go on the first day the product is available. Not a fake app. Not a junior app. A real honest-to-god iPad app. Imagine a 13-year-old in 1978 who could produce and sell his own Atari 2600 cartridges.

Somehow I don’t think young Mr. Kaplan sees the iPad as hurting his sense of wonder or entrepreneurism.

Sen tar han upp den kanske viktigaste punkten som jag tycker många av dessa "iPad är inte öppen"-kritikerna oftast missar; det faktum att webben är en helt öppen plattform som fungerar otroligt bra i iPad (och iPhone/iPod touch):

And, App Store aside — which, yes, requires access to a Mac and a $99/year developer account — what about the iPad and iPhone as web clients? There are no limits imposed by Apple on web apps targeting iPhone OS devices.

Ok, Apple har sten hård kontroll över programmen i App Store och vilka program du kan installera i iPhone OS. Men å andra sidan har Apple ansträngt sig extremt mycket för att få avancerade webbapplikationer (om de är gjorda med öppna webbstandarder) att fungera så bra som möjligt under iPhone OS. Som t.ex. offlinelagring i HTML5.

Tycker Gruber är, som vanligt, väl svartvit. Han säger att "The kids are allright" bara för att en bortskämd 13-åring skickat mail om att han minsann gjort ett program. Uppenbarligen har han inga problem med pengar som lyckats punga ut kostnaden för att vara utvecklare, likväl som att han uppenbarligen både har en Macbook/iMac och en iPod touch. Kritiken Gruber borde svarat på var att om dagens programmerare enbart haft en iPad hade de inte blivit programmerare. Vilket är sant. Precis som man på 80-talet bara hade en C64, men då kunde man programmera på den. Hur programmerar man på en iPad?

Och tro mig, iPadf är framtiden varför egenskrivna program kommer bli mer och mer något för enbart högskoleutbildade. Inget fel i det egentligen, så är det med all mogen teknik. Precis som bilar, som han själv nämner.

Ursprungligen av Leftrustle:

Tycker Gruber är, som vanligt, väl svartvit. Han säger att "The kids are allright" bara för att en bortskämd 13-åring skickat mail om att han minsann gjort ett program. Uppenbarligen har han inga problem med pengar som lyckats punga ut kostnaden för att vara utvecklare, likväl som att han uppenbarligen både har en Macbook/iMac och en iPod touch. Kritiken Gruber borde svarat på var att om dagens programmerare enbart haft en iPad hade de inte blivit programmerare. Vilket är sant. Precis som man på 80-talet bara hade en C64, men då kunde man programmera på den. Hur programmerar man på en iPad?

Och tro mig, iPadf är framtiden varför egenskrivna program kommer bli mer och mer något för enbart högskoleutbildade. Inget fel i det egentligen, så är det med all mogen teknik. Precis som bilar, som han själv nämner.

Som du säger - med mogen teknik så blir det mer och mer utbildning som krävs.

Sedan så tror jag att många av oss glömmer att C64 (Vic20 m.fl) inte var allemansprodukter - definitivt inte i hantering men inte heller prismässigt. Jag gjorde en googling och hittade

Citat:

"När den introducerades på svenska marknaden våren 1983 kostade den cirka 6 000 kr, men priset sjönk snabbt. I en annons från Handic Electronic AB i Aftonbladet julen 1983 säljs VIC 64 för 3 995 kronor. I annonsen framgår det att datorn har ett mycket stort internminne och fantastiska färg- och ljudeffekter."

Nu har jag inte koll på vad 4000-6000 1983 motsvarar i dagens penningvärde men den genomsnittliga månadslönen inom industrin var ca 9.800 kronor då (mot 35.800 2008) . Så det krävdes en ekonomisk uppoffring för att kunna köpa en då. En betydligt större uppoffring än att köpa en iPad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Sedan så tror jag att många av oss glömmer att C64 (Vic20 m.fl) inte var allemansprodukter - definitivt inte i hantering men inte heller prismässigt. Jag gjorde en googling och hittade

Nja kanske inte allemansprodukt, men så nära man kan komma i datorsammanhang. Det är fortfarande världens bäst sålda dator, omkring 30 miljoner C64 sålde man, och jag är rätt säker på att förhållandevis många av dess ägare dabblade runt i BASIC, jag vet att jag gjorde det.

Ursprungligen av Capeman:

Nja kanske inte allemansprodukt, men så nära man kan komma i datorsammanhang. Det är fortfarande världens bäst sålda dator, omkring 30 miljoner C64 sålde man, och jag är rätt säker på att förhållandevis många av dess ägare dabblade runt i BASIC, jag vet att jag gjorde det.

Ja, och dessutom för 6000 för datorn, 1541:an (diskdriven) kostade väl 4000 när den kom, sedan en TV för 2500.
Så 12500:- kostade det i 1983-84 års pengar innan man kunde leka i Basic V2 som var sketkass.

Fotnöt: Räknade om vad 12500 i 1984 års pengar motsvarar 2010:

Se bifoga bilden.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, och dessutom för 6000 för datorn, 1541:an (diskdriven) kostade väl 4000 när den kom, sedan en TV för 2500.
Så 12500:- kostade det i 1983-84 års pengar innan man kunde leka i Basic V2 som var sketkass.

Fotnöt: Räknade om vad 12500 i 1984 års pengar motsvarar 2010:

Se bifoga bilden.

Vilket inte ändrar det faktum att den i princip var en allemansprodukt. Jämför gärna priset med en burk från Apple eller IBM vid samma tidpunkt.

Ursprungligen av Capeman:

Vilket inte ändrar det faktum att den i princip var en allemansprodukt. Jämför gärna priset med en burk från Apple eller IBM vid samma tidpunkt.

Jojo, kompisens pappa köpte en IBM PC, först med 2 floppys, sedan med 10MB hårddisk - den blev då en IBM PC XT, med minneskort, skrivare och CGA-färgskärm var det en investering på i runda slängar 130 000 ...

Måhända, men de som anser att iPad är en dyr produkt; där kan jag inte hålla med.

Ursprungligen av Goflorp:

Jojo, kompisens pappa köpte en IBM PC, först med 2 floppys, sedan med 10MB hårddisk - den blev då en IBM PC XT, med minneskort, skrivare och CGA-färgskärm var det en investering på i runda slängar 130 000 ...

Måhända, men de som anser att iPad är en dyr produkt; där kan jag inte hålla med.

Japp, hade en likadan som andradator, fast hårddisken var på lyxiga 20 MB, men bara Herculesgrafik.

Klart den inte är dyr, tvärtom. Jag ville bara påpeka att BlackSmp inte tog ett bra exempel med C64, den var nästan en allemanspryl.

Senast redigerat 2010-04-03 16:16
Ursprungligen av Capeman:

Japp, hade en likadan som andradator, fast hårddisken var på lyxiga 20 MB, men bara Herculesgrafik.

Klart den inte är dyr, tvärtom. Jag ville bara påpeka att BlackSMP inte tog ett bra exempel med C64, den var nästan en allemanspryl.

Nu var det väl inte jag som tog upp C64 först utan Leftrustle som nämnde den som en allemansdator som "alla" kunde lära sig programmering på (jag vet att jag överdriver Leftsrustles post en aning men hoppas att han har överseende.. )

Jag ville bara påpeka att även om C64 var överkomlig för privatpersoner och billig i förhållande i andra datorer så var den fortfarande inte rasande billig och iPad är relativt sett billigare än C64:an inklusive utvecklingslicens, vilket var ett svar på Leftrustles jämförelse.

Jag hade fått mitt första fasta heltidsjobb 1984 och fick en månadslön på 7.700 som programmerare och jag minns att jag trånade efter en C64 men det kändes för dyrt för att kunna motivera. Jag lärde mig förövrigt att programmera på högskolan med en Norsk Dator (har glömt modellnamnet) med Sintran III. Finns det någon annan som kommer ihåg dessa maskiner? Vi hårdvarumoddade våra 8" disketter. Genom att slå ett hål i dem med ett hålslag så kunde vi fördubbla lagringsutrymmet pådisketterna och få enkelsidiga disketter att bli dubbelsidiga. Men jag minns inte hur stora de blev. Kan det ha varit 1.2 MB? Det var tider:cool:

Men nu är väl vi på väg off topic så det är väl bäst att droppa den här delen av tråden;)

Bevaka tråden