Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-05 18:10

Jag hoppas de gör det möjligt att intregera safari i andra program så som mail och maps.
Såg ett im program till iPad som hade en kolumn med kontakter och en med internet bredvid varandra. Hade var guld om de hade safari istället för en egen web browser.

Jag får nog sluta att gissa vad andra vill ha

Hur som helst så hoppas jag också att HTLM5 gör det möjligt att kunna se video på samma sätt på iPod som vi kan se flashvideo på webbsidor idag.

--j

Apple sålde ca 300.000 iPads i lördags, enligt Apple själv. Jag hade läst något om 800.000, men det lät rätt överdrivet.

Apple sells over 300,000 iPad tablets on US launch day -- Engadget

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-06 07:29

Jag gillar hans avslutning

"And this is the pitch, that the iPad does what you need it do and does it exceptionally well in a way that makes it -- dare I say? -- magical."

Magisk minsann. Jag skulle behöva lite magi i mitt liv just nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 09:42

Bil-pimparna i US of A har fått en ny leksak!
YouTube - iPad in Car, Pt. 1, First Ever, SoundMan Car Audio

En wlan-only modell känns lite... fel för det där ändamålet:cool:

Jag tänkte ju först bara på 3G och dataförbindelsen men inser nu att det finns inte ens GPS i den där modellen... Men han byter väl om några veckor till rätt modell:)

Senast redigerat 2010-04-06 13:48
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-06 16:47

Såg just en video om HPs Slate. Den hade två kameror, alltså videochat, samt USB och kortläsare. Såg då himla bra ut.

Dessa funktioner vill jag också ha, men jag vill inte ha en HP - jag vill ha dessa funktioner på iPad!

Ursprungligen av Eva:

Såg just en video om HPs Slate. Den hade två kameror, alltså videochat, samt USB och kortläsare. Såg då himla bra ut.

Dessa funktioner vill jag också ha, men jag vill inte ha en HP - jag vill ha dessa funktioner på iPad!

Frontkameran kommer säkert till iPad. Det finns ju redan utfräsningar i iPads ram som ger plats till frontkamera. Varför kameran inte är med är fortfarande en gåta.

USB och kortläsarna till iPad finns numera som extra tillbehör. Men jag gissar att du vill ha dem inbyggd.

Frontkamera vill jag absolut ha innan jag köper en iPad. Skypar ofta med video. USB och kortläsare lägger jag också högt i mitt önskemål.

Ursprungligen av The Real Viking:

Frontkameran kommer säkert till iPad. Det finns ju redan utfräsningar i iPads ram som ger plats till frontkamera. Varför kameran inte är med är fortfarande en gåta.

USB och kortläsarna till iPad finns numera som extra tillbehör. Men jag gissar att du vill ha dem inbyggd.

Frontkamera vill jag absolut ha innan jag köper en iPad. Skypar ofta med video. USB och kortläsare lägger jag också högt i mitt önskemål.

Utfräsningarna har man ju kommit fram till att de hea tiden var till för ambient light sensorn.

Kortläsare? Till ett OS som inte har ett filsystem ?

Kamera, som bara visar näshår?
man ser ju för fan ut som SÄMST så här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-06 20:23
Ursprungligen av Goflorp:

Utfräsningarna har man ju kommit fram till att de hea tiden var till för ambient light sensorn.

Kortläsare? Till ett OS som inte har ett filsystem ?

Kamera, som bara visar näshår?
man ser ju för fan ut som SÄMST så här.

Men alla ser ju inte ut som dej...

Ursprungligen av Goflorp:

Kortläsare? Till ett OS som inte har ett filsystem ?

Av samma anledning så funderar jag på vilken användning som man ser av USB-porten?

Det som jag pluggar in i mina USB-portar på datorerna är:

Mus och tangentbord (på jobbet och de Windowsburkar som trots allt finns hemma:(, på mina macar så är det BT som gäller)

Min Wacombräda men den känns inte riktigt aktuell för iPaden.

Kortläsare för kamerakortet (giltig anledning, men där finns en speciallösning för iPad... men jag inser nu... klarar den CompactFlash till min gamla Canon 20D?)

Scanner (känns inte aktuell att plugga in i iPaden, dessutom använder jag faktisk iPhonen mer och mer som scanner, det fungerar tillfredsställande)

Skrivaren (men hemmavid så är den ansluten till AirportExtremen så att den går att nå från alla datorer och jag har inget behov att plugga in den direkt i iPaden - det räcker med att kunna skriva ut via WLAN)

USB-diskar - men det känns inte heller aktuellt för iPaden

Sedan så tar fantasin slut, har jag missat något?

Ursprungligen av Goflorp:

Kortläsare? Till ett OS som inte har ett filsystem ?

Fast det hindrar ju inte att Apple utvecklar en iPad-version av iPhoto (eller Aperture för den delen) som skulle kunna läsa från en sådan kortläsare.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast det hindrar ju inte att Apple utvecklar en iPad-version av iPhoto (eller Aperture för den delen) som skulle kunna läsa från en sådan kortläsare.

Sure, så jag kan fylla den med mina RAW-bilder

Nej, de bilder jag behöver i den exporterar jag ut från LR till rätt lätt jpg's.
Sedan låter jag iPad'en synca in dem via iTunes.
Så funkar det ju med iPhonen idag.

Ser inte behovet kunna tömma kameran ute på stan riktigt.
Min kamera använder förresten Compact Flash Type Tjohej nånting, alla dessa SD-läsare är onda tingestar

För de som ENBART har en iPad kan det bli lite jobbigt, och för dem finns väl den där pluggen för minneskorten.

Ursprungligen av Goflorp:

Sure, så jag kan fylla den med mina RAW-bilder

Varför inte? Även med endast 16 GB får man plats med några RAW-filer utöver det andra, perfekt som tillfällig lagring för backup tills man kommer hem. Sen är det förstås inte lämpligt som enda stället för alla RAW-bilder.

Däremot räcker det rätt långt för den som bara fotar JPEG (vilket nästan alla med kompaktkameror gör och det finns några miljoner sådana där ute).

Ursprungligen av Goflorp:

Nej, de bilder jag behöver i den exporterar jag ut från LR till rätt lätt jpg's.
Sedan låter jag iPad'en synca in dem via iTunes.
Så funkar det ju med iPhonen idag.

Bara din beskrivning är ju i sig förklaring nog till varför man skulle vilja kunna läsa ett minneskort direkt till en iPad.

Du låter ungefär som en fotograf av det gamla gardet som skulle säga "Varför skulle jag vilja ta bilderna direkt från kameran till datorn när jag kan fota med film, lämna in på framkallning och därefter skanna in negativen! Så har det alltid fungerat och jag ser inget annat behov!"

Jag tycker du tänker väldigt snävt just nu. Jag kan tänka mig flera scenarior där det mycket väl skulle finnas behov för att kunna läsa in bilder direkt via kortläsare i iPad:

1) Om man är ute på fältet och inte vill släpa med sig en hel dator för att bara gå igenom de nytagna bilderna.
2) Om man är ute och reser och vill ta backup av det man fotar.
3) Om man supersnabbt vill välja ut några bilder och publicera på nätet.
4) Om man har iPad som enda dator.
osv

Ursprungligen av Goflorp:

Min kamera använder förresten Compact Flash Type Tjohej nånting, alla dessa SD-läsare är onda tingestar

Ja, i ditt fall, och för de flesta proffsen, är förstås SD inget alternativ i dagsläget. Men för alla vanliga konsumenter och oss med systemkameror i instegsklasserna (som min D90) är det SD som gäller fullt ut.

Ursprungligen av Goflorp:

Utfräsningarna har man ju kommit fram till att de hea tiden var till för ambient light sensorn.

Kortläsare? Till ett OS som inte har ett filsystem ?

Kamera, som bara visar näshår?
man ser ju för fan ut som SÄMST så här.

Ambient light sensorn tar nästan ingen plats alls… det finns fortfarande gott om plats en en högkvalitets kamera i det utfräsade området.

iWork fungerar fint trots att OS saknar ett filsystem. OS:et har ett filsystem, det bara är att det inte finns ett gemensamt gränssnitt som Findern i OS X. Men enskilda program kommer åt filerna, så varför skulle det inte gå att lägga bilderna?

När man kommunicerar med någon har man plattan nästan alltid vinkelrätt mot sitt ansikte, så det bör inte vara några problem. Kameravinkel bör svagt lutas in mot plattans mitt, med någon grad. Den optimala vinkeln får Apple själva luska ut…

Jag hoppas faktiskt HP Slate blir en riktigt bra produkt. Är det något företag som tål (och borde få) konkurrens så är det Apple, för kundernas skull. Dessutom breddar den i så fall marknaden och acceptens för denna typ av produkter.

Spontant känns det dock som att det bara är i hårdvaran HP kan konkurrera på allvar (t.ex. genom att ha två kameror som iPad än så länge saknar), men att iPhone OS just nu ligger steget före konkurrenterna (speciellt med 4.0 runt hörnet).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-06 19:23

Inbyggd minneskortläsare känns trevligare än den externa som Apple erbjuder. Jag önskar att den hade varit inbyggd hos iPad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-06 21:03

iPad har ju stöd för både JPEG och RAW så det borde komma lite intressanta applikationer framöver.

Hörde att den där läsaren HAR stöd för RAW och JPG i en podcast nyss; Macbreak?
Så stödet finns inte bara inne i apparaten.

Jag såg nyss Camera-A. Ett läckert sätt att använda iPhones kamera för att ta bilder via iPaden...
http://itunes.apple.com/gb/app/camera-a/id363441925?mt=8#

Nu börjar jag bli lite less på att vänta - nu vill jag ha en padda...

Nikon har även SD-plats - förutom CF alltså - i sina kameror SLR-nuförtiden (Canon också kanske - vet ej). Detta är ett av miljoner tecken som man ser om man är vaken; SD tar nu över världen som ett totalt dominerande format - CF kommer att dö ut inom några år.

Jag hoppas verkligen att iPad'en inte är lika stängd som en iPhone. Jag har försökt hitta en lösning att tömma mina SD-kort till iPhone ute på fältet - no way. Är det så med iPad också?

Nå - nästa generation iPad har givetvis inbyggd SD-läsare. Det är den generationen jag köper.

Det ska gå att tömma kortet på såväl JPEG som RAW via adaptrarna (SD och USB) man kan köpa. Bilderna synkas sedan över till datorn.

För övrigt så använder varken Nikon eller Canon SD-kort till samtliga sina nuvarande SLR-modeller, bland Pro/Semipro-modellerna är det fortfarande CF som är det regerande formatet. Dock börjar SD sprida sig där med, (även om det är i kombination med CF) men det kommer nog att ta lite längre tid. Bland annat på grund av att kortens format faktiskt inte är lika lämpade för den typen utav arbete. (känsligare och lättare att tappa bort)

Jag gillade denna delen från reviewn

One of the reasons some of us like the iPad is because it forces us to stop trying (and usually failing) to do so much at once. Focusing on one task is mentally liberating, especially to those of us who tend to go overboard with tabs, open applications, and stress in our normal computing lives. (Some—but not all—of us involved in this review actually want a computing device that actively forces us to multitask less when we're not working.) At the same time, for the reasons stated above, the inability to keep certain things running in the background remains a serious crutch for a considerable chunk of users. Luckily, this is not a hardware limitation of the iPad, and therefore can be improved upon in the future if Apple chooses to do so. We can only hope that Apple comes up with an elegant solution to this problem, and soon.

PS: Vilken tag är det som gör att texten blir så snyggt indenderad som Adrian får den?

Ursprungligen av BlackSmp:

PS: Vilken tag är det som gör att texten blir så snyggt indenderad som Adrian får den?

Det heter [ INDENT ] och [ /INDENT ] utan mellanslagen

Ursprungligen av Capeman:

Det heter [ INDENT ] och [ /INDENT ] utan mellanslagen

Tack... det var för enkelt:)

Ja, det ska bli gött att bli mental-spam-befriad samtidigt som man får en låda att tänka utanför.

[indent]indenterad text[/indent] är det som gäller för indentering.

Ursprungligen av BlackSmp:

PS: Vilken tag är det som gör att texten blir så snyggt indenderad som Adrian får den?

Ja, som de andra svarat så är det [indent][/indent] som jag använder flitigt.

Det finns en knapp för det i editorn som gör det extra enkelt, bara markera texten och tryck på:

Något skumt är det med min Firefoxinstallation för jag får inte fram den avancerade editorn inser jag nu....;(

Edit: Skumma problem... Det fungerar inte med Chrome heller och jag kan inte logga in med IE... Får lov att prova hemma och se om det fungerar bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 14:30

@BlackSmp: Du kanske måste slå på de avancerade funktionerna i din profil, länken inställningar (längst längst ner).

Ursprungligen av pesc:

@BlackSmp: Du kanske måste slå på de avancerade funktionerna i din profil, länken inställningar (längst längst ner).

:"> Tack

Bevaka tråden