Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan vi inte få lite recensioner från er lyckliga iPadägare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 10:57
Ursprungligen av wendefors:

Kan vi inte få lite recensioner från er lyckliga iPadägare?

Recension kanske är att ta it, men iaf ett första intryck

Så här ett par dagar senare känner jag mig bara mer nöjd men inköpet, visst får jag släpa mig ur soffan och hala fram en Thinkpad för att ladda upp bilder till forum men det är också det enda tillfället (Photobucket har släppt en app som gör detta åt mig men jag väntar fortfarande på att kunna ladda upp bilder ur albumet på ett enkelt sätt.) Tangentbordet fungerar bäst i portträttläge, den enkla anledning är att det är alldeles för lätt att, av misstag, komma åt knappar ute i perifierin i landskapsläge.

AirVideo HD fungerar grymt bra, de flesta spelen rockar fett, Pages/Numbers/Keynote ersätter Office, att läsa tidningen är en uplevelse och med MyWi kan jag surfa var jag vill

Ursprungligen av wendefors:

Kan vi inte få lite recensioner från er lyckliga iPadägare?

Jag samlar ihop till en lite länge text om det. Tills vidare kan jag säga att den är precis så läcker som de lyriska recensionerna påstår. Man bara njuter av touchgränssnittet som verkligen blommar ut jämfört med iPhone.

Men det är också en produkt som inte är nödvändig på samma sätt som en dator och mobil är. Det går att leva ett år till utan iPad och spara ihop det vad som antagligen blir en ännu bättre modell (det gäller förstås varje år, men denna gång är det lite speciellt då dagens iPad är en 1.0-produkt framtagen i hemlighet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 20:48
Ursprungligen av wendefors:

Kan vi inte få lite recensioner från er lyckliga iPadägare?

En liten recension från mig:

Efter att ha använt den i ungefär en vecka tycker jag att iPaden är helt underbar. Det den gör gör den riktigt bra och täcker in exakt mina behov. Jag kan se att det finns brister i iPaden som gör att den inte passar alla men har man samma användningsområden som jag har är det inga större problem.

När jag kommer hem behöver jag inte sätta mig ensam i datorrumet för att kolla mail, facebook, läsa nyheter, kolla sportresultat osv. Jag kan sätta mig i soffan, köket eller balkongen tillsammans med min sambo istället. De sidor jag läser är oftast helt vanliga nyhetssidor så jag har inte saknat flash en enda gång än.

Att den skulle vara obekväm att använda är inget jag har märkt av. Men då använder jag den i max 15-30 minuter åt gången.

Nu när allsvenskan dragit igång, hockeyfinalen börjat drar jag igång svenska spels app som har målservice och "pling i rutan". Helt perfekt att inte behöva sätta igång text-tv hela tiden eller springa iväg till datorn när man lagar mat, tittar på tv eller gör något helt annat. iPaden kan följa med överallt.

På kvällarna tar jag med den till sängen, kör igång Svt's och Tv4's appar och kollar på sporten.

Till semestern åker den lätt ner i en väska. Då har man musik och filmer med sig och man kan underhålla sig med diverse spel. Fotar man mycket som jag gör är det trevligt att kunna lägga över bilderna från kameran till iPaden och kolla på dem direkt i stort format.

Eftersom jag klarar mig utan Spotify och jag chattar inte med Skype, Msn eller likanande är bristen på multitasking inte något problem. Musik kör jag via iTunes.

Jag har ingen laptop eller iPhone sedan tidigare. Hade jag haft en laptop hade jag kanske inte köpt iPaden. Jag har ägt en laptop tidigare men det kändes inte helt rätt för mig. Formatet var inte klockrent. Det slutatde med att jag inte orkade bära runt den hemma till soffan, sängen och så vidare. Den klarade allt jag vill kunna göra men formatet var helt enkelt inte helt rätt. Det som lockade med iPaden är att jag kan använda den överallt, t.ex. liggandes i soffan eller sängen, på ett enklare sätt än med en laptop.

En iPhone är något man har med sig överallt medan jag ser iPaden som en bärbar enhet i hemmet, inte något som man tar med sig till jobbet eller stan till vardags. Hemma är det större format inget problem bara en stor fördel.

Idag finns dessutom notepads men jag tror att en iPad är bättre för mina behov. Men det är ju helt olika från person till person. Har man behov av flash eller multitasking då kanske iPaden inte passar men jag tror att många, precis som jag, klarar sig utan i de allra flesta fall.

Hade jag klarat mig utan den? Ja utan problem men den underlättar min vardag hemma och dessutom är den ett riktigt nöje att använda.

Over and out!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-12 17:04

Fick den precis!

Första intrycket: Detta är framtiden, om fem år kommer vi tycka att en laptop i hemmet känns lika udda som en stor surrande stationär PC gör idag. Återkommer med en mer utförlig recension.

Senast redigerat 2010-04-12 23:13
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-12 18:36

Nåt jag just kom på. IPad blir inte kokhet som min MacBookpro blir. Den blir inte ens varm. Detta är en mycket viktig punkt. Så himla bra

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-12 18:41
Ursprungligen av Eva:

Nåt jag just kom på. IPad blir inte kokhet som min MacBookpro blir. Den blir inte ens varm. Detta är en mycket viktig punkt. Så himla bra

Jag har läst att den ska bli kokhet om man sitter med den ute i solen... återkom gärna när du har testat

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-12 18:45
Ursprungligen av kainen:

Jag har läst att den ska bli kokhet om man sitter med den ute i solen... återkom gärna när du har testat

Hmm, den ska visst bli varm om man har den i bastun också

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-04-12 18:59

Första dygnet med iPad.
Mycket trevlig bekantskap, som kommer ersätta mycket av det jag gör på lapptoppen
Lite saker jag vill se snart:
tabbed browsing I safari
Varför har dom tag it bort alla clock appar? (timer
, alarm, tidtagning) den skull ju vara min väckarklocka.
Musik spelaren, så gillar jag iTunes bättre för iPhone ...

Men jäklar vilken användare upplevelse den bjuder på!
//Daniel

Senast redigerat 2010-04-13 12:39

Här är en lycklig recensent iaf, arvodet var nog lite leverpastej....

YouTube - iggy investigates an ipad

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-15 08:16
Ursprungligen av Goflorp:

Här är en lycklig recensent iaf, arvodet var nog lite leverpastej....

YouTube - iggy investigates an ipad

HAHAHA Dyr kattleksak

Nu har de löst utskriftsproblemet med ....

Today's two-second laugh: iPad printing, solved

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-17 10:24

Raffe_L, kul läsning!
Multitasking kommer den ju få i höst... så en nackdel mindre där också

Multiview

Och nu kommer appen som Adrian eller Patrik önskade sig (Sorry, jag minns inte vem av er och om det ens var i denna tråd, det kan ha varit i OS4.0 tråden också)

Multitasking for iPad for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Se även http://www.geardiary.com/2010/04/16/review-multitasking-for-ipad/

Ursprungligen av BlackSmp:

Och nu kommer appen som Adrian eller Patrik önskade sig (Sorry, jag minns inte vem av er och om det ens var i denna tråd, det kan ha varit i OS4.0 tråden också)

Multitasking for iPad for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Se även Review: Multitasking for iPad|Gear Diary

Intressant! (Och det var Patrik som ville se film och surfa samtidigt )

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 09:49
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant! (Och det var Patrik som ville se film och surfa samtidigt )

Ja men just Multitasking fungerar endast som browser med 2 extra fönster för facebook och twitter. Alltså inget med att kolla på film och läsa. Men det är faktiskt rätt praktiskt med twitter och facebook direkt under browsern.

Men det kanske vore möjligt att göra ett program som är både en browser och som spelar upp video och audio. För man vill ju läsa, se på film och lyssna på musik på samma gång.

//Rob

Nu har Apple uppdaterat sin sida med leveransdatum för Wifi+3G: Sjunde maj.

Ursprungligen av Capeman:

Nu har Apple uppdaterat sin sida med leveransdatum för Wifi+3G: Sjunde maj.

Är det leveransdag för Sv alltså? Eller us?
(trött i skallen)

USA.

iPad finns inte alls på Apple store i Sverige. Inte ens WiFi.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 12:21

iPad släpps i slutet på maj utanför USA. Om nu Sverige är bland de lyckliga vet jag inte men troligtvis är det de största länderna vanligtvis England, Tyskland och Frankrike.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iPad släpps i slutet på maj utanför USA. Om nu Sverige är bland de lyckliga vet jag inte men troligtvis är det de största länderna vanligtvis England, Tyskland och Frankrike.

//Rob

Finns ingen som helst indikation på att sverige skulle vara ett av de länderna. Sverige finns inte med på listan som visats tidigare av Apple, samt så pratade Steve om att han hoppades på att avtalen internationellt skulle vara klara i Juni. På den grunden kan man anta att det troligtvis kommer komma i sommar.

Ursprungligen av poseidon84:

Finns ingen som helst indikation på att sverige skulle vara ett av de länderna. Sverige finns inte med på listan som visats tidigare av Apple, samt så pratade Steve om att han hoppades på att avtalen internationellt skulle vara klara i Juni. På den grunden kan man anta att det troligtvis kommer komma i sommar.

Vad vi vet är detta:

Faced with this surprisingly strong US demand, we have made the difficult decision to postpone the international launch of iPad by one month, until the end of May. We will announce international pricing and begin taking online pre-orders on Monday, May 10.

Jag tolkar det som att den 10 maj får vi reda på pris och lanseringsdatum även för Sverige. Om vi är med i den första "batchen" - det vill säga slutet av maj - är oklart.

Men jag hyser faktiskt en liten förhoppning om att Apple gör en världslansering då, på alla sina marknader. Vi får se den 10 maj om det stämmer...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tolkar det som att den 10 maj får vi reda på pris och lanseringsdatum även för Sverige. Om vi är med i den första "batchen" - det vill säga slutet av maj - är oklart.

Men jag hyser faktiskt en liten förhoppning om att Apple gör en världslansering då, på alla sina marknader. Vi får se den 10 maj om det stämmer...

Hoppas du har rätt men finns/fanns en lista med länder förut som skulle få ipad efter USA och Sverige var inte med på den listan. Utan det var som vanligt: Tyskland, UK, Italien, Kanada osv men inte lilla Sverige.

Men jag hoppas du har rätt och jag fel

Ursprungligen av poseidon84:

Hoppas du har rätt men finns/fanns en lista med länder förut som skulle få ipad efter USA och Sverige var inte med på den listan. Utan det var som vanligt: Tyskland, UK, Italien, Kanada osv men inte lilla Sverige.

Men jag hoppas du har rätt och jag fel

Du har rätt i att det fanns en lista, det var Apples eget pressmeddelande:

CUPERTINO, California—March 5, 2010—Apple® today announced that its magical and revolutionary iPad will be available in the US on Saturday, April 3, for Wi-Fi models and in late April for Wi-Fi + 3G models. In addition, all models of iPad will be available in Australia, Canada, France, Germany, Italy, Japan, Spain, Switzerland and the UK in late April.

Så om Apple kör på samma spår blir det bara ovanstående länder. Men min förhoppning var att denna förseningen på en hel månad gjort att Apple å andra sidan släpper samtidigt i hela världen. Detta var ju ursprungligen planen:

Men det är bara en gissning från min sida, det finns inga rykten om detta så vitt jag vet.

Det bor fler folk i London än hela Sverige, så hav tålamod.

...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 16:41

Enligt den här artikeln kommer iPad att släppas i slutet på maj endast i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, England och Schweiz.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Enligt den här artikeln kommer iPad att släppas i slutet på maj endast i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, England och Schweiz.

//Rob

Jag sag precis det nar jag laste om kvartalsrapporten, det betyder att min forhoppning ovan inte uppfylldes tyvarr.

Jag börjar allt mera tro att Sverige inte kommer få iPad förrän i samband med OS 4.0 Det vore kanske ganska logiskt att utöka språkstödet i samband med en större uppdatering och i så fall får vi ju ingen iPad förrän till hösten.

Lasse

Ursprungligen av kongomannen:

Jag börjar allt mera tro att Sverige inte kommer få iPad förrän i samband med OS 4.0 Det vore kanske ganska logiskt att utöka språkstödet i samband med en större uppdatering och i så fall får vi ju ingen iPad förrän till hösten.

Lasse

Fast tidigare har de ju utökat språkstödet även i mindre uppdateringar, t ex 1.1.2, 2.0 (förvisso större uppdatering), 2.1 och 2.2. Jag hoppas inte det tar så lång tid att få hit den... Om Storbritannien och Tyskland skall få den redan nästa månad, varför då vänta 4-5 månader till på återstående europeiska länder? Känns lite ologiskt tycker jag.

Som jag tolkar Jobs svar på frågor om detta så är det "helt enkelt" fråga om att kunna rampa upp produktionskapaciteten inför varje lansering så att det finns tillräckligt många enheter för marknaden ifråga.

Bevaka tråden