Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 22:29

kongomannen.

Hade han förbokat o väntat några dagar eller bara knatat in på 5th avenue och köpt dem?

Vad tycker ni är rimligt pris för en ipad från tex blocket. 16 gb. 5000-6000 eller mer? Om kvitto finns vilket bör vara en självklarhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 23:51
Ursprungligen av Bajenwille:

Vad tycker ni är rimligt pris för en ipad från tex blocket. 16 gb. 5000-6000 eller mer? Om kvitto finns vilket bör vara en självklarhet.

Vad är du själv villig att ge? Det är väll mer frågan du ska ställa dig. Själv anser jag runt 5000-6000 för 16. 6000 - 7500 för 32, 64an för runt 7000-8500.

@Mickys

Han knatade bara in och köpte två på 5th avenue. Ingen förbokning, men jag vet inget om hur många det fanns.

Lasse

Apple har stängt ner sin AppleStore i USA, uppdatering på gång. Kanske ett lev datum på 3G GPS versionen äntligen kommer?

Ursprungligen av andlin76:

Apple har stängt ner sin AppleStore i USA, uppdatering på gång. Kanske ett lev datum på 3G GPS versionen äntligen kommer?

Det är möjligt, men å andra sidan är det inte direkt ovanligt att Apple Store går ner på en söndag utan några som helst synbara skillnader.

Ursprungligen av Capeman:

Det är möjligt, men å andra sidan är det inte direkt ovanligt att Apple Store går ner på en söndag utan några som helst synbara skillnader.

Yepp, du hade rätt. Vi får fortfarande leva i ovishet när 3G kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 14:47

ok men det funkar med svenskt kreditkort iaf....

Ursprungligen av mickys:

ok men det funkar med svenskt kreditkort iaf....

Hårklyveri.

Få svenska kreditkort levereras med Amerikansk adress.

Apple kräver väl en Shipping Adress inom USA och där ligger haken.

Funderar på när 3G'n kommer att beställa en och betala och se till att få den skickad till vänner i florida. det spar lite veleri med att de skall köpa den och sedan skall jag lämna pengar etc...

Senast redigerat 2010-04-18 15:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 15:29

Vad är problemet?
De kollar ju inte adressen på kreditkortet.
Du måste dock ha en amerikansk adress att skicka till. så om du har en släkting eller kompis som bor i USA kan du beställa på apple online store med ett svenskt kreditkort och skriva den amerikanska adressen som delivery address.

Ursprungligen av mickys:

Vad är problemet?
De kollar ju inte adressen på kreditkortet.
Du måste dock ha en amerikansk adress att skicka till. så om du har en släkting eller kompis som bor i USA kan du beställa på apple online store med ett svenskt kreditkort och skriva den amerikanska adressen som delivery address.

Jodå. När betalningen verifieras matchas leveransadress mot kreditkortsinnehavarens adress. Om de inte stämmer överens så nekas du beställa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 22:51
Ursprungligen av mickys:

Vad är problemet?
De kollar ju inte adressen på kreditkortet.
Du måste dock ha en amerikansk adress att skicka till. så om du har en släkting eller kompis som bor i USA kan du beställa på apple online store med ett svenskt kreditkort och skriva den amerikanska adressen som delivery address.

Testa du och se om det fungerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 22:59

har ju försökt förklara i flera poster att vi har betalat o fått våra iPads skickade fast vi använt ett svenskt kreditkort och en amerikansk leveransadress. Antingen har vi haft tur av någon konstig anledning eller så stämmer inte det ni skriver.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-18 23:03
Ursprungligen av mickys:

har ju försökt förklara i flera poster att vi har betalat o fått våra iPads skickade fast vi använt ett svenskt kreditkort och en amerikansk leveransadress. Antingen har vi haft tur av någon konstig anledning eller så stämmer inte det ni skriver.

Ni har nog haft tur.

När min bror bodde i US så försökte jag beställa en födelsedagspresent till honom från Apple Store US men köpet vägrades, med hänvisning till att mitt kort inte var från US, när jag skrev in mitt kortnummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 09:16
Ursprungligen av mickys:

har ju försökt förklara i flera poster att vi har betalat o fått våra iPads skickade fast vi använt ett svenskt kreditkort och en amerikansk leveransadress. Antingen har vi haft tur av någon konstig anledning eller så stämmer inte det ni skriver.

Jag har väldigt svårt att tro på detta .Framför allt Apple är sjukt kinkiga att allt skall vara rätt. Vilket är skönt så man vet att ingen annan beställer en dator på mitt kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 13:32
Ursprungligen av 20hz:

Jag har väldigt svårt att tro på detta .Framför allt Apple är sjukt kinkiga att allt skall vara rätt. Vilket är skönt så man vet att ingen annan beställer en dator på mitt kort.

Vet inte hur jag ska bevisa att våra två iPads ligger i Henderson i USA och min kompis som betalade självklart inte äger ett amerikanskt kreditkort. Så antingen funkar det för alla eller så har vi haft riktigt mkt flyt. Har efter era påpekanden verkligen kollat att de är levererade och det har de varit sedan 8/4.

  • Medlem
  • 2010-04-19 14:31
Ursprungligen av mickys:

Vet inte hur jag ska bevisa att våra två iPads ligger i Henderson i USA och min kompis som betalade självklart inte äger ett amerikanskt kreditkort. Så antingen funkar det för alla eller så har vi haft riktigt mkt flyt. Har efter era påpekanden verkligen kollat att de är levererade och det har de varit sedan 8/4.

Ser ingen anledning varför du skulle ljuga. Men jag har själv testat att beställa och för mig fungerade det inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 14:46
Ursprungligen av JGG:

Ser ingen anledning varför du skulle ljuga. Men jag har själv testat att beställa och för mig fungerade det inte...

Samma här En jävla tur iaf

Ursprungligen av mickys:

Vet inte hur jag ska bevisa att våra två iPads ligger i Henderson i USA och min kompis som betalade självklart inte äger ett amerikanskt kreditkort. Så antingen funkar det för alla eller så har vi haft riktigt mkt flyt. Har efter era påpekanden verkligen kollat att de är levererade och det har de varit sedan 8/4.

Jag ser väl heller ingen anledning att misstänka att du ljuger även om du i princip anklagade mig för att göra det. Vilket jag fortfarande tycker var onödigt

Överlag har kreditkortsföretagen börjat kräva att säljarna matchar kortinnehavarens adress mot angiven leveransadress. Detta för att minimera kortbedrägerier. Om säljaren skickar en vara till en adress som inte är kortinnehavarens får säljaren ingen ersättning vid bedrägeri. Därmed kan det bero på vilket kort man använder om det fungerar eller ej. Generellt kräver Apple att adresserna matchar.

Nu "korspostar" jag den här informationen, men jag tror alla vill veta det, så...

Nu har Apple uppdaterat sin sida med leveransdatum för Wifi+3G: Sjunde maj.

  • Medlem
  • 2010-04-19 10:29

Er som funderar på att använda er av en "Bongus adress" så funkar det i flesta fallen inte, jag tror det redan tagits upp i den här tråden. Annars : iPad-beställningar från Borderlinx återkallas av Apple | iPadfeber

Sedan så går det inte att beställa från Apple store med svenskt kreditkort. Eller det ska inte gå, men jag kommer ihåg att vissa lyckades beställa iPhones med svenskt kort, men dom flesta blev nekade.

Ursprungligen av JGG:

Er som funderar på att använda er av en "Bongus adress" så funkar det i flesta fallen inte, jag tror det redan tagits upp i den här tråden. Annars : iPad-beställningar från Borderlinx återkallas av Apple | iPadfeber

Sedan så går det inte att beställa från Apple store med svenskt kreditkort. Eller det ska inte gå, men jag kommer ihåg att vissa lyckades beställa iPhones med svenskt kort, men dom flesta blev nekade.

Jag beställde just en massa tillbehör till Ipad och annat till min Bongoadress, och betalde enkelt med mitt Svenska Mastercard. Jag återkommer om hur det går !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 22:17

Ber om ursäkt. Menade inte att det skulle låta så hårt. Men ofta på forum som det här (menar dock inte att så är fallet här) så finns det massa folk som säger saker de absolut inte har någon grund till.
Nu verkar det absolut inte vara fallet för dig...utan vi verkar ha haft tur.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-20 05:09

Har apple tagit bort möjligheten "pickup at nearest apple store"? hittar den inte längre.

Nu har jag iallafall fått lev besked om att varorna är på väg till min Bongo adress från Apple! Går det bra blir det nog en 3G på samma sätt! Kanske det går bättre med Eurocard som jag hade istället för Svenskt bankkort?

Jag kanske skulle prova med mitt kort trots allt...

Ler lite åt "Bongo" jag tror ni menar "Bogus".

Bogus brukar översättas med, fusk, ljug, fejk.
Som alla vet mäts Bogus med en Bogometer...
Nixon och Clinton har spräckt varsin ...:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 16:09

Nu gissar jag bara men jag tror att Bongo Adress brukar översättas med Bongo Adress.

Följ Capemans inlägg #212.

Ursprungligen av sodemus:

Nu gissar jag bara men jag tror att Bongo Adress brukar översättas med Bongo Adress.

Följ Capemans inlägg #212.

Företaget verkar heta Bongo men företeelsen heter helt klart Bogus

bogus address - Google-sökning

http://www.merriam-webster.com/dictionary/bogus :

Main Entry: bo·gus
Pronunciation: \ˈbō-gəs\
Function: adjective
Etymology: obsolete argot bogus counterfeit money
Date: 1825

: not genuine : counterfeit, sham

— bo·gus·ly adverb

— bo·gus·ness noun

Även lite mer här:

bogus - definition of bogus by the Free Online Dictionary, Thesaurus and Encyclopedia.

Lite etymologi också då från bogus - Wiktionary

Etymology

First attested from 1797, as underworld term for counterfeit coins. Meaning of the machine (known as a bogus press) was first attested 1828. Sense of phony paper money as well as a general adjective applied to anything, being less valuable than it first appeared was first attested 1848. Later, the word was applied to anything of poor quality. The current use to mean useless is probably from the slang of computer hackers.

The origin is unknown, but there are at least two theories that try to trace its origin:

* From Hausa boko, to fake. Since bogus first appeared in the USA, this may be possible that its ancestor was brought there on a slave ship.
* From criminal slang as a short form of tantrabogus, a 19th century slang term for a menacing object, making some believe that bogus might be linked to bogy or bogey (see bogeyman).

Bevaka tråden