Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 18:20

Beställde i morse. Enligt Fedex ska jag ha den redan i morgon! Det är verkligen snabbt om det stämmer.

Gotfredsen: blev det någon tull för dig? Stämde leveranstiden? Vad fick du för papper på 1-årsgarantin? Är det en Apple-garant eller något annat?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-06 20:22

Jag får vänta tills någon jag känner åker över eller tills jag gör det själv. (Eller tills jag kan köpa en i butik här.)
Jag vill ha en 64Gb med 3G så att man kan leka vart som när som

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-06 22:12

Nu har jag fått min iPad Nu njuter jag av påsen, och av bäbisen.
När mitt barnbarn somnat ska jag öppna paketet också! Så roligt
Observera vilken tröja jag har dagen till ära!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 22:34
Ursprungligen av Eva:

Nu har jag fått min iPad Nu njuter jag av påsen, och av bäbisen.
När mitt barnbarn somnat ska jag öppna paketet också! Så roligt
Observera vilken tröja jag har dagen till ära!

Hur fick du den?
Grattis föresten! Inte alls avis ;D

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-07 08:17
Ursprungligen av 20hz:

Hur fick du den?
Grattis föresten! Inte alls avis ;D

Jag fick köpa den av Martin Björnström och Martin skickade över min iPad till mig med en taxi. Jag var lite orolig över att chauffören skulle knycka den, men det gick bra. Han visste väl inte vad det var han körde.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-07 14:11
Ursprungligen av Eva:

Martin skickade över min iPad till mig med en taxi. J

Min första reaktion var: Vad i helvete! Taxi Stockholm-Sundsvall. Hur dyrt är inte det! Då är man bra sugen på en iPadda.

Sen såg jag, i en annan tråd, att Eva tagit sig en tur till Tjockhult

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-04-07 00:40
Ursprungligen av Eva:

Nu har jag fått min iPad Nu njuter jag av påsen, och av bäbisen.
När mitt barnbarn somnat ska jag öppna paketet också! Så roligt
Observera vilken tröja jag har dagen till ära!

Inte alls avis Grattis till båda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 22:19

Grattis Eva, min iPad är i Paris och snurrar med FedEx men kommer nog imorgon - söv barnbarnet and get to work!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 22:21

Aha. Sorry. Brukar läsa ovanstående poster men tydligen inte idag!

Är sjukt sugen på en iPad men behovet utav en 3G är större än att ha en nu för 8000!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-07 08:13

Ser inte dumt alls

Var på apple store på 5th Ave i NY och klämde på den, alltid nåt

Hur jag fick min iPad

Som jag skrev tidigare så beställde jag min iPad via international-Orders.com och jag är väldigt nöjd ... och därför tänkte jag att jag skriver min berättelse hur det gick ... (det blev en smärre roman men kanske är intressant för någon att läsa ....)

Som man säger .. "HERE IS MY STORY"

Det hela började med att jag liksom många andra fick veta att iPaden inte skulle komma till Sverige på obestämd tid .. eftersom jag har jobbat stenhårt på fritiden med min egna iPad Applikation så var det inte ett alternativ att inte kunna lansera Appen genom att inte kunna testa den .... Så mitt mål .. Jag var tvungen att få tag i en iPad till vilket pris som helst ....

Jag insåg att jag var tvungen att använda någon form av freight forwarder ... och International-Orders (nedan kallat för IO) dök upp ganska tidigt som ett alternativ ..
Dock hade jag initialt inte känt att IO hade värdens mest seriösa hemsida ... Nästan på gränsen till att man tror att det handlar om fuffens ..... MEN efter MYCKET Googlande blandanat på Swedriod där många beställt sin Nexus One via IO och även när jag funnit info om andra Svenskar som använt IO så kände jag att jag hade tillräkligt med underlag för att VÅGA satsa på IO ...

Jag skall erkänna att jag har nog inte varit så nervös på länge som jag var när jag fyllde i mitt bankkort nummer på IO hemsida ... Låg väll långt bak i huvudet en tanke som sa "Fn nu blir jag väll blåst på alla mina pengar" ..... sen klickade jag på Submit ....

Kort där efter fick jag ett mail att min pre order var bekräftad av IO ... sedan hörde jag inte så mycket mer ..

Inte för än samma dag som Apple hade sin officiella pre order dag .... Då fick jag ett Mail från IO att de kommer dra pengar från mitt konto för att säkra pre order (helt enkelt att se att jag är god för mina pengar) .... Vilket de gjorde ... Pengarna drogs från ett Något udda amerikanskt företag vilket gjorde att jag kände ännu mer att "fn nu blev jag blåst" (men det blev jag såklart inte vilket ni snart förstår)
hur som helst .. pengarna drogs från kontot och jag fick ytterligare ett mail från IO att de hade säkrat en PreOrder åt mig hos Apple ... .. ännu kände jag dock en viss nervös het ...

Efter detta så gick det några dagar till jag fick kontakt med en annan person på macworlds forum som också beställt via IO .. och han tipsade om deras Chat Support ... Jag Försökte ett par gånger utan framgång att ansluta till den men ingen svarade MEN när väll någon till slut svarade så kan jag bara säga att det var den absolut trevligaste och bästa service jag någonsin fått ... Jag ga dom beröm rätt på plats och dom svarade på alla mina frågor och jag kände mig mycket lugnare ..

Vidare så gjorde jag inget förrän några dagar före lanseringen då jag på macrumors såg att folk hade börjat få sina TrackID av Apple från UPS .... Jag tänkte att varför inte fråga IO Chat support om även dom har fått Något Track ID för deras beställningar från UPS ...

Det som skede sen gjorde mig riktigt glad och förvånad ... Chat konversationen var lika trevlig som tidigare och när jag frågade om hur det gick med beställningarna och om dom kanske hade fått något TrackID så fick jag följande svar ..... "Ja du ... skall jag vara brutalt ärlig mot dig så fick vi faktist ditt UPS track id för en liten stund sedan .... och här får du det .... så kan du följa leveransen från kina till oss och så fort vi får det så pakar vi om det och skickar det direkt till dig "

- Jag kan inte säga annat att min haka trillade ner i tangentbordet och jag var tvungen att gnugga mig i ögonen för att tro att det var sant ...

Så jag började tracka mitt packet .. och detta var LÅNGT före MacFeber och andra började få sina TrackID ... och där satt jag och myste och följde MITT paket ....

På Lördag förmidag så fick dom mitt paket och inte mindre än 30 minuter efter att de fick mitt paket från UPS så fick jag mitt nya Track ID från FedEx.. Snacka om snabba ryck ! ...Paketet enligt FedEx beräknades levereras till 6 April till mig .... och precis som beräknat så fick jag mitt paket strax efter lunch den 6 April ....

Precis som beställt precis som utlovat ..

Därför är jag nöjd med IO .... Hoppas ni blir det med ...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-07 10:26

Trevligt att läsa din historia gotfredsen. Bra när saker fungerar så smidigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 10:53

Grattis gotfredsen, ag sitter i samma position, dock visste jag sedan tidigare att IO är att lita på men visst är det scary Nu har iaf min iPad lastats på FedExbil på Arlanda och om allt går som det ska och ingen kapar budkillen så lär jag ha burken hemma till lunch - 8h före planerad leveranstid.

hoppas hoppas

Och jag blir bara mer och mer sugen... men vill ha en 3G modell och är fortfarande lite för snål...

Också väldigt sugen, men skulle vilja höra av någon som har fått sin iPad hur mycket och hur länge som det är bekvämt att skriva på ett sådant touch-tangentbord, innan jag gör några radikala ansträngningar för att få en innan svensk lansering. Någon som kan ge sin känsla av att skriva på paddan?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-07 11:20
Ursprungligen av panther:

Någon som kan ge sin känsla av att skriva på paddan?

Det torde vara högst individuellt och näst intill omöjligt att ge en bedömning som skulle passa dig. På nätet kan man se de som skriver väldigt fort på iPad och de som knappt klarar av att starta en app.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det torde vara högst individuellt och näst intill omöjligt att ge en bedömning som skulle passa dig. På nätet kan man se de som skriver väldigt fort på iPad och de som knappt klarar av att starta en app.

Klart medveten om det
Ingen annans upplevelse kan rimligtvis vara som min förmodligen kommer att vara. Som allt annat är det individuellt.
Men det hjälper ändå att höra vad och hur olika människor upplever det för att få åtminstone en något tydligare bild om hur det skulle kunna vara för mig, att få olika jämförelser. Vad annat kan man göra än att fantisera innan man håller paddan i handen/händerna?

Tack ... som sagt så kanske denna historia hjälper någon

angående Att Skriva på iPaden .. panther så kan jag bara säga följande än så länge ..
under går kvällen hemma där iPaden var i fokus så gjorde jag en observation .. Både barnen, min festmö och jag själv skrev på iPaden med 1 finger medan man höll iPaden i den andra handen ..

Vid ett tillfälle försökte jag lägga ipaden i knäna medan jag satt i skräddar ställning och skrev ..
Det var en helt ok upplevelse men som programmerare som kodar både i jobbet och privat så skulle jag aldrig koda ett dator program på en iPad ... med andra ord jag skulle inte skriva en 400 sidors text fil men för kortare text inlägg så som för någon som tex bloggar så tror jag att iPads virtuella tangentbord gör susen ....

Så för den som tänkt använda Pages i större omfattning på iPad rekommenderar jag att man införskaffar ett Apple BlueTooth tangentbord till sin iPad ...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-07 14:37
Ursprungligen av gotfredsen:

Tack ... som sagt så kanske denna historia hjälper någon

angående Att Skriva på iPaden .. panther så kan jag bara säga följande än så länge ..
under går kvällen hemma där iPaden var i fokus så gjorde jag en observation .. Både barnen, min festmö och jag själv skrev på iPaden med 1 finger medan man höll iPaden i den andra handen ..

Vid ett tillfälle försökte jag lägga ipaden i knäna medan jag satt i skräddar ställning och skrev ..
Det var en helt ok upplevelse men som programmerare som kodar både i jobbet och privat så skulle jag aldrig koda ett dator program på en iPad ... med andra ord jag skulle inte skriva en 400 sidors text fil men för kortare text inlägg så som för någon som tex bloggar så tror jag att iPads virtuella tangentbord gör susen ....

Så för den som tänkt använda Pages i större omfattning på iPad rekommenderar jag att man införskaffar ett Apple BlueTooth tangentbord till sin iPad ...

Vad blev den totala kostnaden i SEK? Måste man betala moms vid leverans?

Vilken insurance ska man välja? Full value eller Gift?

Betalar man direkt med kort på IO direkt vid beställning?

Ursprungligen av akesson:

Vad blev den totala kostnaden i SEK? Måste man betala moms vid leverans?

Vilken insurance ska man välja? Full value eller Gift?

Betalar man direkt med kort på IO direkt vid beställning?

Totalkostnaden : Gick precis in på IO och såg att de sänkt priserna sedan jag beställde men det är klart är man först får man betala mer så det hade jag räknat med .. nu ligger den totala kostnaden på ca 6000 kr (+ moms) .. för iPad 16 GB ..

Momsen kommer bokstavligt som ett brev på posten 25 % av deklarerat Varuvärde om man valde att deklarera varan som Full Value

Jag valde Full Value .. Allt annat är smuggling... Väljer man gift så kan man slipa moms men det är som sagt smuggling och du riskerar då böter ... Därför valde jag det lagliga alternativet ..

Man betalar direkt till IO vid beställning ...

Kort och Gott .. Köper du idag och deklarerar Full value så blir den totala kostnaden 7500 kr för en iPad Wifi 16 GB ... deklarerar du som gift så hamnar den totala kostnaden på 6000 kr för en iPad Wifi 16 GB

Kontra detta mot att iPad Wifi 16 GB när den kommer till Sverige (vilket jag tror blir Nov-Dec 2010) kommer hamna på en kostnad på 4000 kr ...

Senast redigerat 2010-04-07 15:13
  • Medlem
  • 2010-04-07 18:09

För er som beställer via IO och väljer att dom ska deklarera gift så tänkte jag upplysa att det är väldigt många som gjorde det på Swedroid, men i efterhand fick en faktura från Fedex. Den var inte på hela summan, men runt 500kr, dom hade beställt Google telefonen.

Ursprungligen av gotfredsen:

Kontra detta mot att iPad Wifi 16 GB när den kommer till Sverige (vilket jag tror blir Nov-Dec 2010) kommer hamna på en kostnad på 4000 kr ...

Måste bara säga att jag tror definitivt på en Sverigerelease innan nov-dec... Skulle nog tippa på juli eller något sådant, mitt i sommaren.
Men, det är ju bara min gissning.

  • Medlem
  • 2010-04-08 08:35
Ursprungligen av wendefors:

Måste bara säga att jag tror definitivt på en Sverigerelease innan nov-dec... Skulle nog tippa på juli eller något sådant, mitt i sommaren.
Men, det är ju bara min gissning.

Tror också att det kommer komma tidigare, dock tror jag inte att priset blir 4000kr utan minst 4500kr för 16gb.

Ursprungligen av JGG:

Tror också att det kommer komma tidigare, dock tror jag inte att priset blir 4000kr utan minst 4500kr för 16gb.

Lägg på 500:- tror jag...

Jag tror att lanseringen kommer ungefär samtidigt som släppet av 4.0 OS:et - då kommer de att fixa till språkstöd för alla språk... (det är min gissning)

Men juli är så sent, så sent...

Ursprungligen av BlackSmp:

Lägg på 500:- tror jag...

Jag tror att lanseringen kommer ungefär samtidigt som släppet av 4.0 OS:et - då kommer de att fixa till språkstöd för alla språk... (det är min gissning)

Men juli är så sent, så sent...

Apple ger alla studenter 10% rabatt på AppleStore, man sparar en slant på en såpass dyr pryl. Fast då får man vänta, å vänta till den kommer hit...

Tjo hur går det med att beställa från IO vill ha ipad. Hur lång tids leverans är det ungefär pratr vid veckor eller dagar?

Ursprungligen av Bajenwille:

Tjo hur går det med att beställa från IO vill ha ipad. Hur lång tids leverans är det ungefär pratr vid veckor eller dagar?

Det finns ett långt inlägg från gottfredsen lite längre upp på sidan.

många som beställt?

Med tanke på de WiFi-problem som folk skriker om på Apples forum kanske man ska besinna sig tills man kan handla en på närmare håll så man kan få lite support om man skulle råka få en härsken padda.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-07 13:43
Bevaka tråden