Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-18 20:17
Ursprungligen av allanos:

har också funderat mycket på att köpa en Mac Mini som man kan använda som media center men har fått en del vidare tanke då jag tänkte om jag kanske ska köpa en Macbook pro och använda den som ett mediacenter !?

Skulle det fungera lika bra ? jag vet att det kostar lite mera men med apple så framtids investerar man =D

det enda jag skulle vilja använda något utav mac mini samt macbook pro är att ha den vid tv och titta på film samt kunna använda min led tv som skärm mm.

är detta nu en bra idé att ha macbook pro istället för en mini ?

Nej. Det är en dålig idé och fullständigt bortkastade pengar.

Ska du enbart ha datorn till att koppla den till tvn är det slöseri med pengar.

men kan kan använda båda datorerna till samma sak ? ?

Ursprungligen av allanos:

men kan kan använda båda datorerna till samma sak ? ?

Öh ja, men det är ju smidigare att ha en Mac mini som HTPC än en bärbar dator. Eller vad menar du? Din mening är lite luddig.

Ursprungligen av allanos:

men kan kan använda båda datorerna till samma sak ? ?

Båda två är riktiga datorer om det är det du undrar...

Det jag menar är att är det inte bättre att jag köper en macbook pro så kan jag även använda den utanför hemmet i andra sammanhang men ändå använda den typ som mac mini ? alltså ha den som en smidig dator som tankar film och spelar upp det på en högupplöst tv.

Allanos, Jag kör med bärbar dator av den anledningen att man kan ta med sig den runt i huset. Börja titta på en film med datorn kopplad till TVn, dra ut datorn gå till köket och fortsätta kolla medan man äter ngt. för att sen hoppa ner i sängen och kolla klart.
Helt enkelt perfekt. Ända nackdelen med det är att 13" inte har två ljudgångar

Jomen...har man ett mediacenter som man rycker loss och pluggar i hela tiden och springer på stan med så är det ju inget mediacenter. Det är ju bara en vanlig laptop som man kopplar in i teven då och då.
Ett mediacenter kopplar man inte loss. Det är ett center.

Ett mediacenter för mig är något som alltid står standby kopplat till monitor/teve som också alltid står standby. När man spontant vill titta på något eller höra något så tar man en fjärris (eller max två) och trycker några gånger. Thats it. Allt annat är otänkbart - allt annat är ett steg tillbaka i utvecklingen.

Senast redigerat 2010-04-25 11:43

Jag hade bara min MBP som mediecenter innan jag köpte min Mac mini. Då hängde alla hårddiskar med media på min Airport Extreme via ett USB-nav. Jag hade en lång kabel mellan vardagsrumsbord och hembioförstärkare med DVI-HDMI. Ljudet körde jag via en Aiport med Airtunes. Det var lite pilligt att få in ljudsynkroniseringen i VLC.

Det blev lite för meckigt och inte helt stabilt. Dock fungerade lösningen. Airport Extreme kunde vid hög belastning låsa sig med en massa följdproblem.

jag vill just göra som kalle94 säger , ska dock köpa 17"

men vet inte riktigt om det är lika smidigt att koppla in den till tv och ljudsystemet , har den samma utgångar som mini ?

vet inte riktigt vad du menar med att "alla hårdiskar hängde" Per , men jag hade tänkt ta den största på macbooken så att jag slipper ha flera hårdiskar.

om du köper 17"aren så går du bara miste om 2 USB-portar, blir inhet problem med stor intern HDD. Och Mini-DVi, du klarar dig bra utan. men det beror lite på hur du vill koppla till TVn, jag kör med Mini DisplayPort till VGA. ser inte ngn anledning att köra HDMI, får ändå ut 1920*1080 om jag vill.
Och ljudet till externa högtalare via en aux kabel eller en 3.5-3.5 kabel direkt in i TVn eller bara hörlurar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-26 12:22

Jag gjorde nog som många andra här inne, började med en MBP & insåg snabbt att jag ville ha en mer permanent lösning på media sidan & skaffade en macmini. Jag har all media liggandes på ett NAS i garderoben (ReadyNAS NV+ 4*1TB i raid5) och inget på mini'n utom OS X. Jag trömmar 1080P över 100mbit och det fungerar alldeles ypperligt just nu men utrymmet har börjat tryta så nu letar jag efter en ny lösning för NAS'en (lutar åt hemmabygge med 6*2TB i RAID5 alt. ZFS).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-27 11:23
Ursprungligen av lando:

Jag gjorde nog som många andra här inne, började med en MBP & insåg snabbt att jag ville ha en mer permanent lösning på media sidan & skaffade en macmini. Jag har all media liggandes på ett NAS i garderoben (ReadyNAS NV+ 4*1TB i raid5) och inget på mini'n utom OS X. Jag trömmar 1080P över 100mbit och det fungerar alldeles ypperligt just nu men utrymmet har börjat tryta så nu letar jag efter en ny lösning för NAS'en (lutar åt hemmabygge med 6*2TB i RAID5 alt. ZFS).

Du kör Plex då också, antar jag?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-04-28 13:51
Ursprungligen av zinned:

Du kör Plex då också, antar jag?

Haha, missade helt att skriva det Men visst, det gör jag och nu när dom supporterar HW-accel för x264 så går det ännu bättre (gäller dock bara geforce9400 och snabbare).

för er som har lite nyare mini och vill prova det så finns det en binär fil här

Plex Hardware Accelerated H.264 Decoding on Plex

tror nog jag köper en mac book pro , vet att det är slöseri med pengar med det spelar ingen roll, ville bara få veta om man kan använda denna data till att koppla upp den till tv så det blir bra bild och att man kan tanka lite film då och då

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-01 14:51

Om man nu har en Mini som mediacenter, hur styr man den? Jag tänker inte använda Plex eller XBMC så Apples fjärr går bort. De alternativ jag har är:

1 Apples trådlösa tangentbord, men hur styr man muspekaren? Fungerar "mustangenter" om man inte har en numerisk del på tangentbordet och hur i så fall? Jag vill inte ha en separat mus, det ligger tillräckligt med grunkor på soffbordet som det är.

2 Trådlöst tangentbord från Kjell & Co Kjell & Company - 91345 - Minitangentbord med trackball. Är det någon som testat om detta funkar med MacOSX? Finessen är att det har en trackball och "musknapparna" inbyggt.

3 Motsvarande från Classe i sjön Clas Ohlson Internetbutik. Funkar detta med Mac?

Några andra tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-01 15:19

Om du inte tänker använda Plex eller XBMC, vad tänker du använda? FrontRow?
Tangentbord funkar i Plex och XBMC också, du måste inte använda fjärren.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-01 15:28

Finder och VLC.

Det trevligaste sättet att styra VLC är ifrån en ipod/iphone/ipad

VLC Remote for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Någon som vet när mac mini uppgraderades senast och om det är rimligt med en mindre uppdatering närmaste tiden?

Ska uppgradera lite saker här hemma, däribland slänga ut projektorn och ersätta med en sony lcd, och tänkte samtidigt köpa en mac mini och köra plex. Hade varit så mycket smidigare med HDMI genom förstärkaren och känns som det kommer dyka upp i nästa uppgradering med tanke på nya Macbookarnas stöd för det...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-14 14:10
Ursprungligen av jacoblo33:

Någon som vet när mac mini uppgraderades senast och om det är rimligt med en mindre uppdatering närmaste tiden?

Ska uppgradera lite saker här hemma, däribland slänga ut projektorn och ersätta med en sony lcd, och tänkte samtidigt köpa en mac mini och köra plex. Hade varit så mycket smidigare med HDMI genom förstärkaren och känns som det kommer dyka upp i nästa uppgradering med tanke på nya Macbookarnas stöd för det...

Mac Rumors tycker att man ska vänta.

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Tack! Exakt den sidan jag letade efter...

Var i och för sig nästan två år innan förra uppdateringen, men bara att hoppas att det kommer en mini uppdatering inom kort.

Jag köper nästa mini om.....
- Den har HDMI
- Den har Blu-ray-spelare

Om den INTE har detta... Så blir det till att köpa och bygga en hackintosh istället.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-05-15 07:54
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag köper nästa mini om.....
- Den har HDMI
- Den har Blu-ray-spelare

Om den INTE har detta... Så blir det till att köpa och bygga en hackintosh istället.

HDMI är möjligt, men bluray känns lite sisådär efter Steve's uttalanden angående det formatet. Men för $35 så får man ju en extern låda som fixar dvi+spdif -> HDMI+toslink, jag kör exakt det & jag har hdmi kabel till tv & toslink till stärkaren & ljud i båda om jag vill det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Om den INTE har detta... Så blir det till att köpa och bygga en hackintosh istället.

Hjälper inte; själva OS X saknar stöd för bluray.

Så du får bygga en PC istället. :/

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hjälper inte; själva OS X saknar stöd för bluray.

Så du får bygga en PC istället. :/

Jag var nog otydlig, jag får köra dualboot helt enkelt.

Det blir väl snarare HDMI lösningen via DisplayPorten. Svårt att se att det kommer en riktigt HDMI utgång när de pushat så hårt på sin egen lösningen.

Ursprungligen av jacoblo33:

Det blir väl snarare HDMI lösningen via DisplayPorten. Svårt att se att det kommer en riktigt HDMI utgång när de pushat så hårt på sin egen lösningen.

Display Port är inget Apple hittat på.
HDMI (H) kräver licenspengar om man vill använda det. Precis som Bluray.
Och vad jag vet är det inte billigt.
Det gör inte Display Port (DP).

Den stora skillnaden mellan dem var att DP inte kunde skicka ljud utan bara bild, numera kan DP skicka ljud så skillnaden är försumbar vad jag vet.

Nog uppfann väl Apple Mini Displayport? Eller har jag drömt det?

Displayport var en existerande standard, men Apple skapade Mini Displayport som är samma interface, men med en mindre kontakt.

Bevaka tråden