Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alltså varför tar alla sånt extremt överpris på iPad?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag betalade 5500 för min av JGG, här på forumet. den har inte kommit än men jag är iaf nöjd med priset och han var väldigt hjälpsam!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-26 19:23

tror ni inte att ni ångrar er sedan när 3G modellen kommer?

Ursprungligen av Esa:

tror ni inte att ni ångrar er sedan när 3G modellen kommer?

Jag har klurat länge på den frågan (har ingen ipad än nämligen) Men då jag tänkt på vart jag kommer använda den så behöver jag inte ha 3g utan funkar med wifi. Behöver jag 3G så har jag min telefon, samt så funderar jag på att köpa ett 3G wifi modem och behöver då aldrig oroa mig för 3G vs wifi.

Nej, upptäcker jag att jag har behov av en 3G köper jag bara en till. Just nu känns det dock som att jag nog mest kommer använda den på jobbet och hemma och då klarar jag mig bra med WiFi.

Lasse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-06 19:50

Priserna har gått ner enormt på iPad, antagligen för den nya 3G modellen har kommit.

Ursprungligen av Esa:

Priserna har gått ner enormt på iPad, antagligen för den nya 3G modellen har kommit.

10 Maj, om 4dagar släpper Apple priser och lev datum för en del länder i EU bla England. Spännande hur priset blir mot USA, får väga in att man slipper tull och moms.

Saxat från Iclarified...

Friday, 7th May 2010, 12:05 pm
Apple has announced international pricing for the iPad in Australia, Canada, France, Italy, Spain, and the UK.

Australia:
iPad is available in Australia for a recommended retail price of AUS$629 inc GST for 16GB, AUS$759 inc GST for 32GB, AUS$879 inc GST for 64GB for Wi-Fi models and AUS$799 inc GST for 16GB, AUS$928 inc GST for 32GB and AUS$1049 inc GST for 64GB for Wi-Fi + 3G models.

Canada:
iPad is available in Canada for a suggested retail price of $549 (CAN) for 16GB, $649 (CAN) for 32GB, $749 (CAN) for 64GB for Wi-Fi models and $679 (CAN) for 16GB, $779 (CAN) for 32GB and $879 (CAN) for 64GB for Wi-Fi + 3G models.

France:
iPad est disponible en France au prix de vente conseillé de 499 € pour le modèle 16 Go, 599 € pour le modèle 32 Go, 699 € pour le modèle 64 Go en version Wi-Fi, et au prix de vente conseillé de 599 € pour le modèle 16 Go, 699 € pour le modèle 32 Go, 799 € pour le modèle 64 Go en version Wi-Fi + 3G.

Italy:
iPad è disponibile in Italia ad un prezzo consigliato di €499 per 16GB, €599 per 32GB, €699 per 64GB per i modelli Wi-Fi e €599 per 16GB, €699 per 32GB e €799 per 64GB per i modelli Wi-Fi + 3G.

Spain:
El iPad estará disponible en España al precio recomendado (IVA incluído) de 479 euros el modelo de 16GB, 579 euros el de 32GB y 679 euros el de 64GB, en el caso de los modelos Wi-Fi; y al precio recomendado (IVA incluído) de 579 euros el de 16GB, 679 euros el de 32GB y 779 euros el de 64GB, para modelos del iPad con Wi-Fi + 3G.

United Kingdom:
iPad is available in the UK for a suggested retail price of £429 (inc. VAT) for 16GB, £499 (inc. VAT) for 32GB, £599 (inc. VAT) for 64GB for Wi-Fi models and £529 (inc. VAT) for 16GB, £599 (inc. VAT) for 32GB and £699 (inc. VAT) for 64GB for Wi-Fi + 3G models.

  • Medlem
  • 2010-05-08 20:26

Tänk på att i valet mellan wifi- eller 3G-modellen så är det inte just bara mellan den funktionaliteten man väljer. Det är bara i 3G-modellen som GPS finns.

Ursprungligen av eQ:

Tänk på att i valet mellan wifi- eller 3G-modellen så är det inte just bara mellan den funktionaliteten man väljer. Det är bara i 3G-modellen som GPS finns.

Sagt samma sak till flera som säger "Jo, men jag behöver bara Wifi - åsså blir det grymt ha den i bilen/båten/luftballongen etc"

öh? No 3G = no GPS

Själv ser jag det som att jag blir tvungen köpa 3G'n för jag känner framför allt att GPS-funktionerna är bland det viktigaste för mig...

Ursprungligen av Goflorp:

öh? No 3G = no GPS

Själv ser jag det som att jag blir tvungen köpa 3G'n för jag känner framför allt att GPS-funktionerna är bland det viktigaste för mig...

Ja, det är väl en integrerad krets med både 3G och GPS skulle jag gissa.

Jag måste säga att positioneringen via wifi fungerat nästan skrämmande bra under den tid jag testade en iPad wifi (men jag har bara testat det på ett begränsat område, kanske fungerar den uselt på andra platser).

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är väl en integrerad krets med både 3G och GPS skulle jag gissa.

Jag måste säga att positioneringen via wifi fungerat nästan skrämmande bra under den tid jag testade en iPad wifi (men jag har bara testat det på ett begränsat område, kanske fungerar den uselt på andra platser).

Jovars, det funkar ju fint i Sthlms innerstad. Testa att segla med den och se hur din rapporterade position flyttas till Mariehamn när du seglar förbi Nacka...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-09 21:29
Ursprungligen av GustafMA:

Jovars, det funkar ju fint i Sthlms innerstad. Testa att segla med den och se hur din rapporterade position flyttas till Mariehamn när du seglar förbi Nacka...

Som jag förstått använder A-GPS bara 3G-nätet till att ge en noggrannare position. GPS'en ska väl fungera överallt?

Ursprungligen av joakimo:

Som jag förstått använder A-GPS bara 3G-nätet till att ge en noggrannare position. GPS'en ska väl fungera överallt?

GustafMA menade nog att den utan GPS är hopplös att navigera med. A-gps:en tar info från 3G-nätet för att snabbt ge en position, den talar om för gps-chippet vilka satelliter det är lönt att söka efter när den ska positionera. Men GPS:en fungerar ju som du säger överallt (utomhus)

Ursprungligen av joakimo:

Som jag förstått använder A-GPS bara 3G-nätet till att ge en noggrannare position. GPS'en ska väl fungera överallt?

A-GPS gör en massa grejer utöver att vara enbart GPS. Bland annat kan den ta emot information från servrar över Internet, som du inte har i en vanlig GPS. Och sen letar den även snabbt upp satelliter som Max skriver.

Men i värsta fall är den lika bra som en vanlig GPS-mottagare.

Ursprungligen av joakimo:

Som jag förstått använder A-GPS bara 3G-nätet till att ge en noggrannare position. GPS'en ska väl fungera överallt?

Visst. Men jag svarade på inlägget som hävdar att det går i stort sett lika bra med den sortens fusktriangulering över Wifi som vissa gamla modeller utan GPS ägnar sig åt.

Och det funkar i princip bara när man inte behöver det.

Jag måste säga att jag är lite häpen över att Apple inte bjuder på en GPS-modul i Wifi-modellen. Om det finns något som verkligen ipad:en är som gjord för så är det just navigering/plottning. Avsaknaden av den i mitt tycke elementära funktionaliteten borde rendera en riktigt stor rabatt på Wifi-modellen. Vi får väl se hur det blir med den saken när leksaken väl kommer till Sverige.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-08 23:26

Kollade lite snabbt i Applestore UK,
Prissättningen för
MacBook Pro => 1 GBP = 12 SEK
iMac => 1 GBP = 11.90 SEK

Så med det i minnet, så borde dagens priser på iPad ge:
16GB = 5195:- (5148)
32GB = 5995:- (5988)
64GB = 7195:- (7188)

Ytterligare då 1200:- för 3G-versionen

En fingervisning vad gatupriset för en iPad är värd ?

Apple Ipad 16GB WiFi - Göteborg på Tradera. iPad | Apple | Datorer &

Slutar om en knapp timme i skrivande stund

LCR

Ursprungligen av LCR:

En fingervisning vad gatupriset för en iPad är värd ?

Apple Ipad 16GB WiFi - Göteborg på Tradera. iPad | Apple | Datorer &

Slutar om en knapp timme i skrivande stund

LCR

4600 blev slutpriset för iPad 16GB. Bra affär för köparen tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-09 21:03

ja men ingen vill ha dem när de finns en verion med 3G och GPS.. en iPad som GPS är ju helt fantastisk

Ursprungligen av Esa:

ja men ingen vill ha dem när de finns en verion med 3G och GPS.. en iPad som GPS är ju helt fantastisk

Det var nog det dummaste jag hört.
Jag känner inget behov alls av en med 3G. Hade jag fått det på köpet så hade jag förmodligen inte använt det eftersom att jag inte vill ha dubbla abb. Behöver jag kolla något när jag inte har ett nätvärk i närheten så gör jag det på iPhonen.

Ursprungligen av wendefors:

Det var nog det dummaste jag hört.
Jag känner inget behov alls av en med 3G. Hade jag fått det på köpet så hade jag förmodligen inte använt det eftersom att jag inte vill ha dubbla abb.

Jag ska inte fortsätta på OT-spåret, Jesper har rätt, men jag ville bara kommentera just denna punkt. Så vitt jag vet behövs inte dubbla abonnemang, inte hos alla operatörer i alla fall.

Vi kanske skulle starta en tråd om wifi vs 3G på iPad? Jag sökte lite snabbt och hittade ingen specifikt tråd om det.

Ursprungligen av Adrian B:

Så vitt jag vet behövs inte dubbla abonnemang, inte hos alla operatörer i alla fall

Diskussion kring tvillingabonnemang pågår redan här:
http://www.99.se/ipad/277394-nagon-har-provat-ipad-3g-med-svenska-operatoerer.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Diskussion kring tvillingabonnemang pågår redan här:
http://www.99.se/ipad/277394-nagon-har-provat-ipad-3g-med-svenska-operatoerer.html

Ah, förstås fanns det det Tack, det bekräftar vad jag sa till wendefors alltså (att man inte måste ha dubbla abonnemang).

Ursprungligen av Esa:

ja men ingen vill ha dem när de finns en verion med 3G och GPS.. en iPad som GPS är ju helt fantastisk

Jag håller med wendefors, jag har en lång lista över saker jag ska ha min till när jag köper den och ingenting på den listan har med 3G eller GPS att göra...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag håller med wendefors, jag har en lång lista över saker jag ska ha min till när jag köper den och ingenting på den listan har med 3G eller GPS att göra...

LCR

Beror ju på. Skall man ha den hemma eller på kontoret. Wifi-modellen.

Skall man ha den i skogen, bilen, båten, ryggsäcken, ute på stan, osv : 3G+GPS

Använder ju iPhonens GPS dagligen

Ursprungligen av Goflorp:

Beror ju på. Skall man ha den hemma eller på kontoret. Wifi-modellen.

Skall man ha den i skogen, bilen, båten, ryggsäcken, ute på stan, osv : 3G+GPS

Använder ju iPhonens GPS dagligen

Visst, men Esa sa ju att ingen ville ha WiFi modellen alls.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-09 23:56

Annars kan man ju köra WiFi-modellen och MyWi i sin iPhone så går det ju bra även i skogen... förutom att den suger batteri ur iPhonen!

Skärmen på en iPad reflekterar så mycket ljus att den är i det närmaste obrukbar utomhus, jag skulle aldrig använda min i båten...Det finns redan långt bättre lösningar. För mig är en iPad perfekt inomhus, på jobbet och hemma använder jag den hela tiden, men det är knappt att jag kan sitt med den på min altan. Om Apple släpper en version med matt skärm skulle jag kunna tänka mig att använda den utomhus, men inte nu.

Lasse

Ursprungligen av kongomannen:

Skärmen på en iPad reflekterar så mycket ljus att den är i det närmaste obrukbar utomhus, jag skulle aldrig använda min i båten...Det finns redan långt bättre lösningar. För mig är en iPad perfekt inomhus, på jobbet och hemma använder jag den hela tiden, men det är knappt att jag kan sitt med den på min altan. Om Apple släpper en version med matt skärm skulle jag kunna tänka mig att använda den utomhus, men inte nu.

Lasse

Borde man inte kunna fixa ett skärmskydd som tar bort reflektionerna? förutom uppenbart solskydd då...

Det är möjligt att man kan klistra på ngt matt över skärmen, solskydd typ tak räcker inte...Fast det är ju också olika hur man upplever reflektioner och ljus. Som sjökortsplotter är jag dock fortfarande ytterst tveksam, man får nog ha rätt låga krav och mest se det som en kul grej om den ska vara ett alternativ. Men alla gör ju naturligtvis vad som passar dem bäst

Lasse

Bevaka tråden