Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas också att den kommer tidigare men om det nu är så att Apple har svårt att tillverka tillräckligt med enheter så kan det ju bli så illa att de fortsätter satsa på de stora marknaderna under hela sommaren. Förutsatt då att efterfrågan internationellt är fortsatt hög och att produktionen är fortsatt begränsad, läste någonstans att det tydligen var strul med att få tag på tillräckligt med skärmar just nu...vet dock inte sanningshalten i detta.

Min 32:a sitter just nu fast i Zürich och om inte islänningarna fimpar snart så kanske inte jag heller har någon förrän i höst

Lasse

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-21 11:24

Som jag har förstått det så kommer iPad inte att få iPhone OS 4.0. Först med iPhone OS 4.1 någon gång i höst som iPad och iPhone kommer att ha samma version. Det beror på att iPad var ett super hemlig projekt och väldigt få hade tillgång till den. Och det är först nu efter att iPaden släpptes som iPhone OS teamet kan börja jobba på en version som passar till båda.

//Rob

I trådens namn ställer man den gamla frågan "Flipp eller Flopp" ....

Det börjar luta åt flipp tycker jag:

iPad killer apps: The TUAW consensus

1 miljon stycken på 15 dagar.... RÄTT BRA jobbat om jag får säga det.

Läser på MW's artikelkommentarer om surmagar som påstår att den här prylen aldriiiig kommer lyfta, skogsindustrin kommer rata den och vården kommer hoppa över den och näe.. INGE bra alls.
Lite som sura gubben i hägslebyxor som "Jag vill ha en riktig Post!"

Dags äta upp era hattar, skor etc .-)

Ursprungligen av Goflorp:

I trådens namn ställer man den gamla frågan "Flipp eller Flopp" ....

Det börjar luta åt flipp tycker jag:

iPad killer apps: The TUAW consensus

1 miljon stycken på 15 dagar.... RÄTT BRA jobbat om jag får säga det.

Läser på MW's artikelkommentarer om surmagar som påstår att den här prylen aldriiiig kommer lyfta, skogsindustrin kommer rata den och vården kommer hoppa över den och näe.. INGE bra alls.
Lite som sura gubben i hägslebyxor som "Jag vill ha en riktig Post!"

Dags äta upp era hattar, skor etc .-)

Tack för det... Nu fick du mig att köpa min första iPad-app trots att jag inte har en iPad ännu;)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-26 12:40

Har funderat på LogMeIn förut men med iPad kommer det bli en riktig hit!

vad gör LogMeIn som inte typ iTap VNC gör? jag menar, det skiljer ju ändå 200 kr. rätt mycket pengar för en app...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-26 14:06

LogMeIn gör det möjligt att alltid koppla upp sig mot datorn även om den har dynamisk ip.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 15:07
Ursprungligen av Robo-X:

LogMeIn gör det möjligt att alltid koppla upp sig mot datorn även om den har dynamisk ip.

//Rob

Vilket DynDNS.com - Free Domain Name, Managed DNS, Email Services borde lösa

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 00:35

Ja visst fungerar dyndns men det är inte alla som vet hur man får det att fungera. Logmein klarar nästan vem som helst.

//Rob

Aha! då förstår jag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-29 23:28

@FreddeB
Inte bara borde, det fungerar. Jag kör dyndns och iTap VNC Client utanför några problem.

Såg ni videon på DJ:n som använde två iPads? Den gick runt på nätet för en tid sedan:

YouTube - Ipad dj

När man ser den inser man att vi bara har skrapat på ytan när det gäller möjliga användningsområden för iPad. Redan ur kartongen är den trevlig, men det är programmen som kommer att ta den till nya nivåer.

iPad + App Store = Fantastisk succé.

verkar som Apple säljer dubbelt så många iPads i månan som Macar,

110 000 Macar i månaden mot ca 200 000 iPads ...

inte illa för ngt en del trodde skulle bli en flopp ....

Industry analyst -- iPad outselling the Mac

Å förlåt en dumming, 200 000 i VECKAN var det ...
Missade ju 246 000 iPhones i veckan med ...

Ursprungligen av Goflorp:

inte illa för ngt en del trodde skulle bli en flopp ....

Jag vill inte verka dryg, men jag måste säga att det var rent ut sagt korkat att tro att iPad skulle bli en flopp. Då måste man ha extremt dålig insikt i hur marknaden fungerar och vad folk i allmänhet gillar.

Jag menar, oavsett om man tycker att iPad är något att ha eller inte för sin egen del så borde man ändå inse att det är en tillräckligt bra produkt för att folk ska vilja köpa den och använda den. Och även om man hatar Apple och allt dom står för så borde man ändå inse att det finns massa andra där ute som inte alls känner likadant.

Vissa avfärdar också Apple framgångar med det mest tröttsamma argumentet av de alla; att det bara är marknadsföring och hype. Underförstått: alla Apples kunder är idioter som inte kan tänka själva. De vägrar tro att det kan handla om bra produkter och att kunderna gillar dessa av egen fri vilja. Vi ser som tur är inte så mycket av det här, men ute på nätet (man behöver inte gå längre än till kommentarerna på idg.se) är det fortfarande ett favoritargument för en del.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-20 23:01

Bra Adrian!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 23:35

Flopp! Flipp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 23:38

Alltså: perfekt produkt som inte är viktig men som alla vill ha!
Apple är kung!
(Jag har uteslutande använt Apples produkter sedan 1989. Ja, jag skaffade mobil först när iPhone kom. Ja jag ringer jävligt lite och skiter i mms.)

För mig är den tokviktig, jag kommer äntligen kunna göra mig av med laptopen.

Jag blev av med "min" iPad som jag fick låna av sheriffen för några veckor sedan (dvs han ville ha tillbaka den) och jag kan säga att jag saknar den faktiskt, även om jag inte alltid tyckte jag hade behov av den.

Sen ska man inte underskatta hur trevligt det är med en helt tyst dator.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag blev av med "min" iPad som jag fick låna av sheriffen för några veckor sedan (dvs han ville ha tillbaka den) och jag kan säga att jag saknar den faktiskt, även om jag inte alltid tyckte jag hade behov av den.

Sen ska man inte underskatta hur trevligt det är med en helt tyst dator.

Min första tanke när jag fått min iPad var: och nu då? Så första stunden var lite antiklimax Men nu när jag haft den i lite mer än en vecka så märker jag att jag inte ens byter rum i lägenheten utan att ha min iPad med mig. Perfekt för att kolla på film (kan gå och laga mat samtidigt som man kollar på filmen), perfekt för couch-surfande, och underbart för snabbt spelande när man har tråkigt. Listan kan nog göras längre. Har svårt att tänka mig hur det skulle kännas om någon tog bort iPaden nu då jag snabbt vant mig vid att alltid ha en tyst dator med mig som kan kolla upp allt åt mig, känns lite som att vara med i Star Trek

Ursprungligen av poseidon84:

Min första tanke när jag fått min iPad var: och nu då? Så första stunden var lite antiklimax Men nu när jag haft den i lite mer än en vecka så märker jag att jag inte ens byter rum i lägenheten utan att ha min iPad med mig. Perfekt för att kolla på film (kan gå och laga mat samtidigt som man kollar på filmen), perfekt för couch-surfande, och underbart för snabbt spelande när man har tråkigt. Listan kan nog göras längre. Har svårt att tänka mig hur det skulle kännas om någon tog bort iPaden nu då jag snabbt vant mig vid att alltid ha en tyst dator med mig som kan kolla upp allt åt mig, känns lite som att vara med i Star Trek

Ja men eller hur! Jag tror det finns många iPad-nejsägare där ute som skulle uppleva liknande om de gav den chansen. iPad är en onödig produkt men ändå inte alls...

Ursprungligen av Adrian B:

Ja men eller hur! Jag tror det finns många iPad-nejsägare där ute som skulle uppleva liknande om de gav den chansen. iPad är en onödig produkt men ändå inte alls...

Och det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vill ha en iPad. Jag gillar inte alls idén att man ständigt ska vara uppkopplad, att allt ska vara moln-baserat, e-böcker och så vidare. Men jag vet, att om jag skaffar en iPad, så kommer jag att fastna i det. Jag vill inte leva i en science fiction-film, jag vill leva ett enkelt och jordnära liv. Jag är tycker att den tekniska utvecklingen har gått för långt, och är det något som science fiction har lärt oss så är det att det inte är bra.

Trots det så har jag en iPhone, och skulle aldrig kunna tänka mig att använda en annan typ av telefon. Men så lanserades den innan jag gjorde den här vändningen i livsstil, och hade den lanserats i år så skulle jag nog aldrig ha skaffat en.

Du har verkligen en jobbig inre konflikt att jobba med Jisses.

IT är ju inget absurt alls - absurt och osunt är att vi åker omkring i ett tusen kilo stålkonstruktion som drivs fram av en explositionsmotor och fossila bränslen. En per person. DET är rubbat. DET är dekandent. DÄR gick det fel...den "tekniska utvecklingen". Och...denna uppfinning är alltså 100 år gammal - i princip oförändrad.
En Ipad är mera mänsklig och ligger oss apor närmare än vilken bil som helst.

Science Fiction? Vanliga landtelefoner är SF. Telegrafen var SF. Satteliter är definitivt SF. Flygplan. Du lever redan i SF och du använder massor av SF. Ubåtar och flygplan var SF för Jules Verne. Allt handlar bara om vilken tid man lever i.

Att vara uppkopplad hela tiden? Det är helt ok - man kan stänga av när som helst. Skrämmande SF är registrering av allas DNA - vilket sker idag (alla nyfödda - man måste aktivt tacka nej som förälder vilket givetvis alla sunda föräldrar gör). DET är otäck SF. DET kan gå åt helvete och kommer att gå åt helvete.

Ursäkta OT...om det nu är OT.

Ursprungligen av Papperskatt:

Och det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vill ha en iPad. Jag gillar inte alls idén att man ständigt ska vara uppkopplad, att allt ska vara moln-baserat, e-böcker och så vidare. Men jag vet, att om jag skaffar en iPad, så kommer jag att fastna i det. Jag vill inte leva i en science fiction-film, jag vill leva ett enkelt och jordnära liv. Jag är tycker att den tekniska utvecklingen har gått för långt, och är det något som science fiction har lärt oss så är det att det inte är bra.

Trots det så har jag en iPhone, och skulle aldrig kunna tänka mig att använda en annan typ av telefon. Men så lanserades den innan jag gjorde den här vändningen i livsstil, och hade den lanserats i år så skulle jag nog aldrig ha skaffat en.

Ursprungligen av Papperskatt:

Och det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vill ha en iPad. Jag gillar inte alls idén att man ständigt ska vara uppkopplad, att allt ska vara moln-baserat, e-böcker och så vidare. Men jag vet, att om jag skaffar en iPad, så kommer jag att fastna i det. Jag vill inte leva i en science fiction-film, jag vill leva ett enkelt och jordnära liv. Jag är tycker att den tekniska utvecklingen har gått för långt, och är det något som science fiction har lärt oss så är det att det inte är bra.

Jag har tänkt väldigt mycket i liknande banor, och kommit fram till att jag hellre har en iPad än en laptop. iPaden har en mycket lägre "mind-mode-tröskel" (i brist på bättre uttryck) än en laptop, och blir med andra ord mindre inträngande i ens medvetande. Följden av det är att man inte behöver bry sig lika mycket, och lättare lägger ifrån sig den. För när man sitter framför datorn kan man ju lika gärna göra allt det där andra man gör framför datorn, man är ju ändå där.

Sen så är det som med allt annat, det som gör en till offer är en själv.

Ursprungligen av Papperskatt:

Och det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vill ha en iPad. Jag gillar inte alls idén att man ständigt ska vara uppkopplad, att allt ska vara moln-baserat, e-böcker och så vidare. Men jag vet, att om jag skaffar en iPad, så kommer jag att fastna i det. Jag vill inte leva i en science fiction-film, jag vill leva ett enkelt och jordnära liv. Jag är tycker att den tekniska utvecklingen har gått för långt, och är det något som science fiction har lärt oss så är det att det inte är bra.

Trots det så har jag en iPhone, och skulle aldrig kunna tänka mig att använda en annan typ av telefon. Men så lanserades den innan jag gjorde den här vändningen i livsstil, och hade den lanserats i år så skulle jag nog aldrig ha skaffat en.

Fast om det är någonting som fått mig att bli helt fast i ständigt-uppkopplad-träsket så är det iPhone långt mer än iPad. Framförallt var det iPhone + fast datatrafik som var den stora vändningen.

Jag började med iPhone redan 2007 men det var inte förrän sommaren 2009 när jag köpte iPhone 3GS och bytte abonnemang hos Telia som jag för första gången skaffade fast datatrafik.

De första året var det helt enkelt för dyrt för mig med fast datatrafik och när iPhone 3G lanserades med 199 kr/mån tyckte jag fortfarande det smakade mer än det kostade. När 9 kr/dygn i maxtaxa för *all* trafik kom började få en försmak på hur det var genom att unna mig det vissa dagar.

Sen lanserades Mobilsurf Alltid för bara 69 kr/mån och då kände jag att det var värt det. Men jag ville vänta med att teckna nytt abonnemang förrän 3GS kom och därmed fick jag snällt vänta till förra sommaren. Och nu kan jag inte tänka mig något annat.

Så för att göra en lång historia kort: iPad gör varken till eller från för mig när jag redan har iPhone + fast datatrafik i fickan varhelst jag befinner mig.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast om det är någonting som fått mig att bli helt fast i ständigt-uppkopplad-träsket så är det iPhone långt mer än iPad. Framförallt var det iPhone + fast datatrafik som var den stora vändningen.

Jag började med iPhone redan 2007 men det var inte förrän sommaren 2009 när jag köpte iPhone 3GS och bytte abonnemang hos Telia som jag för första gången skaffade fast datatrafik.

De första året var det helt enkelt för dyrt för mig med fast datatrafik och när iPhone 3G lanserades med 199 kr/mån tyckte jag fortfarande det smakade mer än det kostade. När 9 kr/dygn i maxtaxa för *all* trafik kom började få en försmak på hur det var genom att unna mig det vissa dagar.

Sen lanserades Mobilsurf Alltid för bara 69 kr/mån och då kände jag att det var värt det. Men jag ville vänta med att teckna nytt abonnemang förrän 3GS kom och därmed fick jag snällt vänta till förra sommaren. Och nu kan jag inte tänka mig något annat.

Så för att göra en lång historia kort: iPad gör varken till eller från för mig när jag redan har iPhone + fast datatrafik i fickan varhelst jag befinner mig.

Hear, Hear... (som man säger over there) men jag fastnade för 199;- maxtaxan och har iofs funderat på gå ner ett snäpp men med en 3G ipad så vet jag inte hur jag ska göra

Men telefonen är alltid med mig... Sista jag släpper innan jag lägger mig (laddningsdocka vid sängen) och det första jag greppar på morgonen:)

Som jag uttryckte det... "Jag är inte säker på vad jag skulle välja om min fru tvingade mig att välja mellan henne och telefonen...."

Precis. Mera uppkopplad än en Iphone (eller annan smartphone) med datatrafik kan man inte vara idag. Mobilen har man ju alltid med sig. En Ipad har man väl inte alltid med sig.
Dom enda tekniska prylarna man alltid har med sig är väl mobilen, armbandsuret (dom flesta i alla fall) och nycklar. Den enda av dessa prylar som rymmer avancerad IT och användbar skärm är mobilen. Så - det är den som även kommer att vara IT-mojängen numero 1 i framtiden - när det gäller total uppkoppling. En handenhet som även ryms i en ficka är slutstationen och vi är alltså redan där. Nu handlar det bara om utveckling av denna enhet - både vad gäller fuktion, prestanda och innehåll. Även om 100 år går folk alltså omkring med en enhet som liknar Iphones och dagens smartphones. Även om 500 år.

(Nej, ett armbandsur med glasögon som monitor/skärm som enhet är inte nästa steg - det är TVÅ prylar (går bort bara därför) och folk vill inte isolera sig på det sättet och inte tvingas "klä sig" varje gång man ska IT'a. Därför går bara glasögon med inbyggt teknik - inte ens armbandsenheten alltså - också bort. Vi kommer aldrig att stänga in våra ögon i vardagslivet.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 08:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Även om 100 år går folk alltså omkring med en enhet som liknar Iphones och dagens smartphones. Även om 500 år.

(Nej, ett armbandsur med glasögon som monitor/skärm som enhet är inte nästa steg - det är TVÅ prylar (går bort bara därför) och folk vill inte isolera sig på det sättet och inte tvingas "klä sig" varje gång man ska IT'a. Därför går bara glasögon med inbyggt teknik - inte ens armbandsenheten alltså - också bort. Vi kommer aldrig att stänga in våra ögon i vardagslivet.)

Jag minns en pitch på Sharktank där 2 killar på fullaste allvar hade en affärsidé om att de skulle sälja (ur minnet nu, kan vara fel) en handsfree-enhet som skulle opereras in i huvudet och som sedan skulle förmedla ljudet via skallvibrationer. Konceptet finns ju redan som hörapparat men bortsett från att deras lösning inte hade nåt medicinskt godkännande så skulle man behöva genomgå kirurgi vid varje batteribyte. Om jag inte minns fel så fick de inget napp...

Det här är ju ganska off-topic men jag skulle nog ändå kunna tänka mig att det är någon slags sådan lösning som kommer att komma i framtiden: vi kommer alltså inte ha glasögon med inbyggd teknik eller en extern apparat utan istället få ett "all-purpose-chip" inopererat och anslutet till hjärnbarken och som därigenom genererar de "illusioner" man vill förmedla. Det kommer alltså såklart även att kunna anslutas till framtidens DVD och musik-spelare Syn, hörsel, känsel, orientering... you name it, allt förmedlas via chipet. Allt detta inom hmm... ...200 år.

Det där är bara en myt. :-D. Ingen har på allvar satsat på det.
Sedan...man behöver inget medicinskt godkännande, man får operera in vad som helst i kroppen. Och...man kan ladda saker med induktion (som man laddar upp Braus eltandborstar t.ex.) - det gör man sedan många år med andra apparater som folk har i kroppen.
Det som avgör hur människan använder och designar apparater har inte med teknik att göra i första hand - det är anatomiska och sociokulturella/psykologiska parametrar som styr. Operera in chip kan man göra redan nu, men ingen kommer någonsin att vilja ha sin Iphone innanför skallbenet eller i magen. Vi kommer aldrig någonsin att ha inopererar mobil kommunikationsutrustning . Vi vill inte idag och vi kommer inte att ändra oss - vi är dom vi är och det fastslogs för en miljon år sedan.
Soldater kommer dock att ga GPS-chip/ID innanför huden snart - en del elitstyrkor i USA kanske har det redan. Det är inte SF i alla fall. Fångar kan få sådant också i diktaturer.
Att vi KAN göra saker betyder inte att allmogen VILL ha det. Vi kan t.ex. operera in linser som blir mörkare vid sol - som många glasögon är idag - men efterfrågan är zero. Varför? Vi vill inte helt enkelt. Det är denna VILJA som avgör hur framtiden ser ut. Vad VILL konsumenten ha? HUR lever han/hon sin vardag? Vad är snyggt/modernt? Ger status?

Ursprungligen av sodemus:

Jag minns en pitch på Sharktank där 2 killar på fullaste allvar hade en affärsidé om att de skulle sälja (ur minnet nu, kan vara fel) en handsfree-enhet som skulle opereras in i huvudet och som sedan skulle förmedla ljudet via skallvibrationer. Konceptet finns ju redan som hörapparat men bortsett från att deras lösning inte hade nåt medicinskt godkännande så skulle man behöva genomgå kirurgi vid varje batteribyte. Om jag inte minns fel så fick de inget napp...

Det här är ju ganska off-topic men jag skulle nog ändå kunna tänka mig att det är någon slags sådan lösning som kommer att komma i framtiden: vi kommer alltså inte ha glasögon med inbyggd teknik eller en extern apparat utan istället få ett "all-purpose-chip" inopererat och anslutet till hjärnbarken och som därigenom genererar de "illusioner" man vill förmedla. Det kommer alltså såklart även att kunna anslutas till framtidens DVD och musik-spelare Syn, hörsel, känsel, orientering... you name it, allt förmedlas via chipet. Allt detta inom hmm... ...200 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 13:10
Ursprungligen av Zimmerman:

...

Den som lever får se...

Bevaka tråden