Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag lanserades nästa generations iPhone på WWDC i San Francisco. Inte helt oväntat är det en näst intill identisk den enhet som läckte ut tidigare i år.

Här är nyheterna:

Design
iPhone 4 har fått en helt omarbetad design. Med glas på fram och baksida samt en aluminiumram runt om telefonen. Den är endast 9,3mm tunn (24% tunnare än iPhone 3GS) och finns i svart eller vitt.

Prestanda
I iPhone 4 återfinns en mindre variant av Apples egna CPU Apple A4. Wi-Fi chipet stöder nu 802.11b/g/n och Apple har även satt i ett tre-axlat gyroskop.

Display
iPhone 4 har en Retina IPS-display med fyra gånger så hög upplösning som föregångaren; 960x640px vid 326 ppi. Kontrasten ligger på imponerande 800:1.

Optik
Den nya modellen har bestyckats med en 5-megapixel kamera samt LED-blixt på baksidan och en kamera på framsidan. Det går även filma i HD-upplösning med 30fps.

Minne
iPhone 4 kommer med 16Gb eller 32Gb lagringsminne.

FaceTime
En ny funktion kallat FaceTime är kort och gott videosamtal mellan användare med iPhone 4. Dock fungerar denna funktion endast när telefonen är uppkopplad via Wi-Fi. Exakt hur det fungerar är fortfarande oklart.

Batteri
Telefonens största komponent är ett uppladdningsbart lithium-ion batteri. Batteritiden har förbättrats avsevärt i jämförelse med föregående modeller:

Samtalstid:

Upp till 7 timmar via 3G
Upp till 14 timmar via 2G

Standbytid:

Upp till 300 timmar

Internet användning:

Upp till 6 timmar via 3G
Upp till 10 timmar via Wi-Fi

Videouppspelning:

Upp till 10 timmar

Ljuduppspelning:

Upp till 40 timmar

Övrigt
iPhone 4 drivs av mjukvaran iOS 4 (tidigare iPhone OS 4) som bland annat stöder multitasking och mappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 22:45

Detta är ren och kär kärlek. Jag måste ha den och det är snabbt!

Love 2010 helt enkelt:))

:cool::cool:

upplösningen är 4x så hög, om du vill vara korrekt.

Trist att det bara är 30 fps på videon...det är liksom så förbannat USA-introvert. 30 fps är oanvändbart i Europa (och större delen av världen) om man vill använda materialet utanför en dator.
Jag hoppas på att en OS-update fixar 25 fps - som Canon gjort med sina SLR. 720p var ju också en besvikelse...men det får man leva med. Nu är det i alla fall 16:9 och det är det viktigaste. Att skjuta 4:3 idag är som att spela in i mono.

Weeeeeeeeee!!

GoFace - eler vad det heter - verkar vara helt nytt protokoll...man får ju hoppas att det lirar med AOL (Ichat etc) - annars är det ju löjligt (att alla måste ha exakt samma hårdvara för att kommunicera).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 23:06

Nu i juni kommer den i endast 5 länder (Tyskland, Frankrike, UK, Japan och USA) Det kommer att dröja till någon gång i juli innan den finns i ytterligare 18 länder. Förmodligen är Sverige bland de länderna och förhoppningsvis Belgien också.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det kommer att dröja till någon gång i juli innan den finns i ytterligare 18 länder. Förmodligen är Sverige bland de länderna och förhoppningsvis Belgien också.

Ja, Sverige är bland de som får iPhone 4 i juli.

Disign, hårdvara, material, tekniska lösningar...det är sanslöst begåvat, seriöst och vackert. Denna lur är i dessa delar en generation framför alla andra tillverkares lurar. Nu måste konkurentera rycka upp sig igen. :-D. Apple är som en blåslampa i röven på dom andra hårdvaruproducenterna. :-D. Dom som hade det så lugnt och skönt fram till 1997/98.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-07 23:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Disign, hårdvara, material, tekniska lösningar...det är sanslöst begåvat, seriöst och vackert. Denna lur är i dessa delar en generation framför alla andra tillverkares lurar. Nu måste konkurentera rycka upp sig igen. :-D. Apple är som en blåslampa i röven på dom andra hårdvaruproducenterna. :-D. Dom som hade det så lugnt och skönt fram till 1997/98.

Förutom att den ser ut som en Sony Ericsson från 2008 då.

Just utseendet är en klar försämring i mina ögon. Bildskärmen verkar vara det stora steget framåt. Jag blir inte sådär överlyrisk om jag ska vara ärlig och ser inte den där enorma revolutionen i hårdvaran. Videosamtalsgrejen känns mest töntig.

Det riktigt viktiga och bra sitter i mjukvaran. Multitasking gör skillnad och jag kommer att uppskatta mapparna också.

Sen jag köpte min 3G har jag väntat på den här dagen. Nu är det dags. Vilken perfekt skapelse!

Ser fram emot info från Telia.

Jag vill se denna Sony Ericsson (länka) - jag har tydligen missat något och ändå är jag arkitektur- och designfreak av sjukliga mått. Sedan skulle jag också vilja hålla den SE'n i ena handen och denna nya Iphone i andra handen...bolla runt med dom i händerna en stund...fingra lite på materialet.
Jag är HELT övertygad om att det är två olika världar vi pratar om.
(min mor ser och känner ingen skillnad mellan något bilmärke/nyare modell över huvud taget)

Ursprungligen av Skilling:

Förutom att den ser ut som en Sony Ericsson från 2008 då.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-08 02:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vill se denna Sony Ericsson (länka) - jag har tydligen missat något och ändå är jag arkitektur- och designfreak av sjukliga mått. Sedan skulle jag också vilja hålla den SE'n i ena handen och denna nya Iphone i andra handen...bolla runt med dom i händerna en stund...fingra lite på materialet.
Jag är HELT övertygad om att det är två olika världar vi pratar om.
(min mor ser och känner ingen skillnad mellan något bilmärke/nyare modell över huvud taget)

Jaja, jag har ingen aning om vad modellen heter och jag pratar inte om att den ser exakt likadan ut. Men den platta formen, proportionerna och de runda hörnen gjorde att jag direkt när jag såg nya iPhonen, kom att tänka på SE-luren. Sedan må det vara den snyggaste telefon SE har gjort och till och med en av de snyggare modellerna öht. Jag pratar om den där som var helt i metall. Typ. Som sagt, inte på något sätt till förväxling lika, men starka vibbar.

Den nya iPhonen är inte ful, men ett snäpp ner i snygghetsskalan från sin föregångare. Den designen är väl historia nu då, men kommer att bli ihågkommen som en designklassiker. Jag tycker den rundade bakdelen och linjerna öht är makalöst snygga. Nu känns det lite som man hoppar från PV:n till 140-serien om man säger så.

Senast redigerat 2010-06-08 02:14

Bra uppsummering, kan ju läggas till att den kommer till Sverige i juli (står på bilderna från WWDC)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-06-07 23:13

Imponerande hårdvara, får hoppas att 720p verkligen ser ut som 720p också...

Jag blir dock lite arg när dom pratar om facetime i reklamfilmen, har aldrig någonsin tidigare sett så fruktansvärt självgoda människor innan. Varför måste dom alltid låtsas om som att dom är först med allt?

Ursprungligen av Jawo:

Imponerande hårdvara, får hoppas att 720p verkligen ser ut som 720p också...

Jag blir dock lite arg när dom pratar om facetime i reklamfilmen, har aldrig någonsin tidigare sett så fruktansvärt självgoda människor innan. Varför måste dom alltid låtsas om som att dom är först med allt?

För att 99% av all amerikaner har aldrig vart med om videosamtal.
Det har aldrig funkat i deras pissiga nät. När vi höll på med det förra vevan (det blev ju ingen vidare succe, att videotjöta med ngn brusig QVGA-bild, för fem spänn i minuten)....då höll de på att försöka lösa att kunna SMS:a mellan olika nätverk.
USA's nätverk PRATAR de i och det är skitbilligt, datatrafiken har liksom inte hängt med alls.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-06-07 23:41
Ursprungligen av Goflorp:

För att 99% av all amerikaner har aldrig vart med om videosamtal.
Det har aldrig funkat i deras pissiga nät. När vi höll på med det förra vevan (det blev ju ingen vidare succe, att videotjöta med ngn brusig QVGA-bild, för fem spänn i minuten)....då höll de på att försöka lösa att kunna SMS:a mellan olika nätverk.
USA's nätverk PRATAR de i och det är skitbilligt, datatrafiken har liksom inte hängt med alls.

Att dom inte är vana med det i USA ursäktar inte den mängd hype som Apple spottar ur sig om det. När vilken annan mobiltelefontillverkare som helst pratar om sina mobiler så nämner dom bara videochatt i förbifarten.
Apple är inte ens först med funktionen i USA.

Vad menar du med förra vevan?

Jag har personligen haft mobil med videochatt-möjligheter sedan tidigt 2008 och har använt det kanske 3 gånger, sen upptäckte jag att det inte finns någon fördel jämfört med att prata vanligt.
Notera då att kvalitén på videon har varit helt okej samt att kostnaden för ett videosamtal är exakt samma som för ett röstsamtal.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2010-06-08 22:13
Ursprungligen av Goflorp:

För att 99% av all amerikaner har aldrig vart med om videosamtal.
Det har aldrig funkat i deras pissiga nät. När vi höll på med det förra vevan (det blev ju ingen vidare succe, att videotjöta med ngn brusig QVGA-bild, för fem spänn i minuten)....då höll de på att försöka lösa att kunna SMS:a mellan olika nätverk.
USA's nätverk PRATAR de i och det är skitbilligt, datatrafiken har liksom inte hängt med alls.

Det väcker minnen det!
Kanske skulle dra fram sina Motorola A920 som står i bokhyllan o testa (har 2 stycken från 2003)! Svängbar VGA kamera så man både kunde vara med själv eller visa annat...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 23:39

Apple var självklart inte först med video telefoni men det som de har gjort att göra det extremt enkelt. Att byta från front kameran till bak kameran har jag inte sett någonstans. Men i och för sig jag tror jag har aldrig sett någon använda video telefoni på en mobil förut. Förutom några reklam filmer från nokia för 3-4 år sen.

Att det inte fungerar över 3G kan vi tacka AT&T för.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple var självklart inte först med video telefoni men det som de har gjort att göra det extremt enkelt. Att byta från front kameran till bak kameran har jag inte sett någonstans. Men i och för sig jag tror jag har aldrig sett någon använda video telefoni på en mobil förut. Förutom några reklam filmer från nokia för 3-4 år sen.

//Rob

det är ju så det brukar vara - Apple är sällan först på plan med grejen i sig.
Men de brukar vara den som får fixa till den så att man VILL och KAN använda den utan att fiddra med luren i en evighet.
Mail på lur har ju funkat sedan urminnes tider, men det var väl en på 100 som hade det när lurarna hette T610 osv... det tog ju en timme att konfigurera upp inställningarna.
På iPhone satte man luren i hållaren, kryssade i en ruta - och mailet är helt transparent, det funkar lika på både iPhone och Mac ...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-06-07 23:43
Ursprungligen av Robo-X:

Apple var självklart inte först med video telefoni men det som de har gjort att göra det extremt enkelt. Att byta från front kameran till bak kameran har jag inte sett någonstans. Men i och för sig jag tror jag har aldrig sett någon använda video telefoni på en mobil förut. Förutom några reklam filmer från nokia för 3-4 år sen.

Att det inte fungerar över 3G kan vi tacka AT&T för.

//Rob

Extremt enkelt? Att ringa ett videosamtal i mina mobiler har alltid varit exakt lika enkelt som att ringa ett röstsamtal, dessutom har jag i samtliga mobiler utan några svårigheter kunnat välja vilken kamera som ska användas.

Jag skulle påstå att Apple endast har gjort det svårare.

  • Medlem
  • 2010-06-07 23:49
Ursprungligen av Robo-X:

Apple var självklart inte först med video telefoni men det som de har gjort att göra det extremt enkelt. Att byta från front kameran till bak kameran har jag inte sett någonstans. Men i och för sig jag tror jag har aldrig sett någon använda video telefoni på en mobil förut. Förutom några reklam filmer från nokia för 3-4 år sen.

Att det inte fungerar över 3G kan vi tacka AT&T för.

//Rob

Tror HTC Evo kan det, men inte helt säker. De ligger ganska nära varandra vad gäller specs, men som vanligt låter det på Apple som om de var först.

Sprint HTC EVO? 4G

Imponerande men ändå inte. Fin och elegant och allt det där men trots det lite tråkig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 23:50

Detta är nog något av det vackraste jag sett.. Den vita i min hand om nån månad = Sant..

värt att notera.
Support for 1024 by 768 pixels with Dock Connector to VGA Adapter

Ursprungligen av johannes.roth:

Design
iPhone 4 har fått en helt omarbetad design. Med glas på fram och baksida samt en aluminiumram runt om telefonen. Den är endast 9,3mm tunn (24% tunnare än iPhone 3GS) och finns i svart eller vitt.

Ramen är gjord i rostfritt stål och inte aluminium. Låter i mina öron som riktigt nice.

Nu är Apple tillbaka på banan. Skärmen ger konkurrenterna något att bita i, och skulle batteritiderna stämma är de också riktigt fina. 5 megapixlar är, vad mig anbelangar, the sweet spot för mobilkameror - fler pixlar blir bara mer brus med den optik man kan klämma in i en nalle.

Vad gäller utseendet får jag extrema SE-tidig-touch och framförallt LG Prada-vibbar, men å andra sidan kan jag inte säga att jag bryr mig, förutom att jag kanske tycker att det är lite synd att iphonens tidigare så distinkta utseende försvinner och den blir till en i mängden. Men prestanda på skärmen väger upp det, och ju tunnare, desto bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-08 02:17

Menar du t610?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Menar du t610?

//Rob

ja det är ju under skärmen som felet sitter := heheh

Många tycks ha missat ny möjlighet till att trä på en plast/gummi grunka och få en stötsäkrare telefon och en färg kombo telefon. Jag vill se denna bilden i svart med dessa färger. Tänk vilka 3:e parts utbud det kommer att finnas...för en sådan här enkel form att göra "skal" till. "guld och svart" vem vet vad som kommer...snygg och billigt sätt (för apple) att "pimpa sin telefon".

http://images.apple.com/iphone/images/bumper-hero-20100607.jpg

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-08 06:46
Ursprungligen av Robo-X:

Menar du t610?

//Rob

Nope.

Denna:

...plus att de haft andra telefoner med samma färgsättning som iPhone 4.

Nu känner jag iofs att mina SE-vibbar fått lite för stort utrymme. iPhone 4 är jättefin, bara lite mindre unik i sina former än sin föregångare. Jag tycker det är synd att de fått mindre mjuka kurvor.

Senast redigerat 2010-06-08 06:57
Bevaka tråden