Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 19:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte riktigt ni har fattat FaceToFace-grejen (eller vad det heter...måste lära mig det) i Iphone4; BÅDA måste ha en Iphone4 för att videochatta - ingen annan lur funkar. Kontenta = BARA dom som har en Iphone4 kan videochatta med varandra. Hajar du nu varför detta aldrig kan bli en stor grej, en revolution som att man började surfa med Iphone etc etc?
NÄR Apple släpper tekniken - som dom sa att dom skulle göra - OCH om andra tillverkare hoppar på just DEN lösningen; då kanske det kan bli mera spritt...förutsatt att sista spärren för storhet åtgärdas; mobilnätens bandbredd...i USA framför allt. Bolagen måste godkänna denna nya mastodonttrafik (Jobs antydde ju problemen där). Allt detta lär dröja. Länge.

Ja fast med tanke på hur många som har iPhone redan idag och kommer säkert köpa 4:an också så kommer nog många hålla på med detta. Själv skiter jag i detta och kommer säkert inte använda den speciellt ofta. Men det jag är intresserad av är API:erna samt kameran på framsidan som kommer användas väldigt mycket via Skype i videomöten som jag har dagligen med kunder. Ser bara FaceTime som en bonus.

Hur som helst så är jag mer än nöjd med denna update. Ser fram emot att få hålla i den och använda den i mitt dagliga arbete.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte riktigt ni har fattat FaceToFace-grejen (eller vad det heter...måste lära mig det) i Iphone4; BÅDA måste ha en Iphone4 för att videochatta - ingen annan lur funkar. Kontenta = BARA dom som har en Iphone4 kan videochatta med varandra. Hajar du nu varför detta aldrig kan bli en stor grej, en revolution som att man började surfa med Iphone etc etc?
NÄR Apple släpper tekniken - som dom sa att dom skulle göra - OCH om andra tillverkare hoppar på just DEN lösningen; då kanske det kan bli mera spritt...förutsatt att sista spärren för storhet åtgärdas; mobilnätens bandbredd...i USA framför allt. Bolagen måste godkänna denna nya mastodonttrafik (Jobs antydde ju problemen där). Allt detta lär dröja. Länge.

Precis vad jag tänkte. Att deras egna video-samtal ska slå bygger STENHÅRT på att alla andra tillverkare hoppar på tekniken. Steve sa ju iofs att den skulle vara "free". Om det inntebär fri som i fri för programmerare eller fri som i fri-för-vem-som-helst-att-implementera-i-sin-mjukvara framgick inte. Men det spelar ju fortfarande ingen roll om ingen annan hoppar på det. Lite som med Firewire typ.

En annan rätt märklig sak är att inte sjösätta en egen ichat för Iphonen. Det hade höjt hypen lite mer i mina ögon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 21:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Precis vad jag tänkte. Att deras egna video-samtal ska slå bygger STENHÅRT på att alla andra tillverkare hoppar på tekniken. Steve sa ju iofs att den skulle vara "free". Om det inntebär fri som i fri för programmerare eller fri som i fri-för-vem-som-helst-att-implementera-i-sin-mjukvara framgick inte. Men det spelar ju fortfarande ingen roll om ingen annan hoppar på det. Lite som med Firewire typ.

En annan rätt märklig sak är att inte sjösätta en egen ichat för Iphonen. Det hade höjt hypen lite mer i mina ögon.

Håller med om iChat. Vore skitfint att videochatta gratis genom 3G/Wifin med iChat polarna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte riktigt ni har fattat FaceToFace-grejen (eller vad det heter...måste lära mig det) i Iphone4; BÅDA måste ha en Iphone4 för att videochatta - ingen annan lur funkar. Kontenta = BARA dom som har en Iphone4 kan videochatta med varandra. Hajar du nu varför detta aldrig kan bli en stor grej, en revolution som att man började surfa med Iphone etc etc?

"Aldrig" är ett stort ord. Om ett år från nu finns det miljontals iPhone 4 där ute...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-08 16:06
Ursprungligen av NickeNano:

Om ingen använt videosamtal tidigare, så kommer naturligtvis ingen göra det nu heller.
Apple eller ej.

Ingen surfade med sin mobil innan Apple släppte iPhone. Nu gör nästan alla det. Så man kan inte säga att bara för att det fanns förut och ingen använde det kommer ingen att använda det. Det beror på hur bra och enkelt det fungerar. Det får framtiden visa om det blir något som kommer att användas eller inte.

//Rob

Ursprungligen av NickeNano:

Om ingen använt videosamtal tidigare, så kommer naturligtvis ingen göra det nu heller.
Apple eller ej.

Det ska jag komma ihåg att du utlovat

Den där attityden att andra testat det förut och misslyckats och därför måste Apple också misslyckas är en bekant logik. Ta bara vad Linus Brohult, chefredaktör på Mobil, skrev om iPhone när den presenterades:

Iphone har heller inga fysiska knappar. All inmatning ska göras via skärmen. Fördelen är det ger plats för en stor skärm, vilket är bra för bild- och videovisning. Men det är inte så praktiskt för den som vill skriva sms, eller mata in text. Hur mycket Steve Jobs hyllar sitt tangentbord på skärmen så vet vi att skärminmatning inte är lika snabbt och praktiskt som fysiska knappar. (Många har provat detta före Apple.)

Logiken var alltså att eftersom andra testat touchskärm och misslyckas så skulle Apple inte heller kunna lyckas med det. Och ändå, några år senare, är iPhone en av de populäraste telefonerna i världen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-09 00:46
Ursprungligen av Adrian B:

Logiken var alltså att eftersom andra testat touchskärm och misslyckas så skulle Apple inte heller kunna lyckas med det. Och ändå, några år senare, är iPhone en av de populäraste telefonerna i världen.

Fast videochat har fungerat hur smidigt som helst på varenda dator i många år nu. Allvarligt, finns det någon som på riktigt bryr sig om det idag, förutom cybersexare?

Fantastiskt ointressant faktiskt. Jag ska äta upp min hatt om det verkligen slår. Det oavsett om alla andra tillverkare hakar på, varför de nu skulle det.

Ursprungligen av Skilling:

Fast videochat har fungerat hur smidigt som helst på varenda dator i många år nu. Allvarligt, finns det någon som på riktigt bryr sig om det idag, förutom cybersexare?

Jag använder Skype i jobbet och det är väldigt lite cybersex inblandat då Annars är det när man får barn som man uppskattar det mer. Vår lilla dotter brukar skypa med mormor och morfar som bor på annan ort och inte kan träffa henne.

Såhär skrev Arnold Kim (killen bakom MacRumors) om videosamtal för ett tag sedan:

for me, I never saw the need to video chat.... until I had kids.

Men mitt argument var egentligen inte att försvara videosamtal i sig, utan bara att argumentet "ingen har lyckats förut" inte håller speciellt bra, för det kan lika gärna handla om att ingen gjort det tillräckligt bra förut.

Ursprungligen av Skilling:

Fantastiskt ointressant faktiskt. Jag ska äta upp min hatt om det verkligen slår.

Noterat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-09 13:15
Ursprungligen av Adrian B:

Men mitt argument var egentligen inte att försvara videosamtal i sig, utan bara att argumentet "ingen har lyckats förut" inte håller speciellt bra, för det kan lika gärna handla om att ingen gjort det tillräckligt bra förut.

Jag håller helt med dig i den tesen, men när det gäller videosamtal så har det funkat plättlätt länge. Jag har dessutom extremt svårt att förstå varför det skulle vara fler som vill använda det mobilt än vid datorn. De flesta kommer i bästa fall att testa det ett par gånger och sedan låta det vara.

Cybersexare, mormödrar, de mest fanatiska Apple-fansen (som använder det bara för att Jobs säger att de ska göra det) och några få som har användning för det i jobbet må vara undantagen.

Ursprungligen av Adrian B:

Logiken var alltså att eftersom andra testat touchskärm och misslyckas så skulle Apple inte heller kunna lyckas med det. Och ändå, några år senare, är iPhone en av de populäraste telefonerna i världen.

Och inte bara det... De definerade om konceptet smartphones ganska rejält och "alla" har nu touchtelefoner

Ursprungligen av BlackSmp:

Och inte bara det... De definerade om konceptet smartphones ganska rejält och "alla" har nu touchtelefoner

Det som också är intressant är att fortfarande så är ingen annan telefon i närheten vad gäller touch-skärmen på iPhone (med Edge), dom lyckas helt enkelt inte.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-09 17:28
Ursprungligen av Patrik D:

Det som också är intressant är att fortfarande så är ingen annan telefon i närheten vad gäller touch-skärmen på iPhone (med Edge), dom lyckas helt enkelt inte.

Sök på Synaptics Clearpad 3000 vs. Atmel MaxTouch så kommer du nog ändra uppfattning

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-09 17:35

Hej,

Missförstå inte mina inlägg ovan, vill bara nyansera bilden lite. Har dock en fråga som mina (3GS) vänner inte vet än så länge: När Ios4 kommer till just 3GS:en, kommer då 802.11n finnas tillgängligt även för denna modell (som ju hårdvarumässigt stödjer n-standarden)? Någon som vet?

Är Androidanvändare själv (Nexus One som kör Froyo 2.2) men gillar verkligen designen på nya iphonen. I mitt fall så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en sån själv i princip. Det jag har lite problem med är att någon dikterar vilkoren lite väl tajt för HUR jag ska kunna använda den. Jag gillar exempelvis att kameran fått sig ett lyft.Hur ofta släpar man med sig sin DSLR på fritiden egentligen? Att ha en smidig telefon som producerar bra bilder är otroligt smidigt. Jag kommer att se fram emot lite mer utförliga tester av bl.a denna delen när den väl släpps till allmänheten.

M v h

Danne

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-09 18:22
Ursprungligen av my03:

När Ios4 kommer till just 3GS:en, kommer då 802.11n finnas tillgängligt även för denna modell (som ju hårdvarumässigt stödjer n-standarden)? Någon som vet?

Min 3GS med iOS 4 GM kopplar upp sig med b/g.
iOS 4 GM ska vara samma som kommer till alla den 21/6.

Så man ska nog inte hoppas för mycket på att den kommer klara n helt plötsligt.

Senast redigerat 2010-06-09 18:37
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-09 18:25
Ursprungligen av my03:

Hej,

Missförstå inte mina inlägg ovan, vill bara nyansera bilden lite. Har dock en fråga som mina (3GS) vänner inte vet än så länge: När Ios4 kommer till just 3GS:en, kommer då 802.11n finnas tillgängligt även för denna modell (som ju hårdvarumässigt stödjer n-standarden)? Någon som vet?

Är Androidanvändare själv (Nexus One som kör Froyo 2.2) men gillar verkligen designen på nya iphonen. I mitt fall så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en sån själv i princip. Det jag har lite problem med är att någon dikterar vilkoren lite väl tajt för HUR jag ska kunna använda den. Jag gillar exempelvis att kameran fått sig ett lyft.Hur ofta släpar man med sig sin DSLR på fritiden egentligen? Att ha en smidig telefon som producerar bra bilder är otroligt smidigt. Jag kommer att se fram emot lite mer utförliga tester av bl.a denna delen när den väl släpps till allmänheten.

M v h

Danne

Apple - iPhone - Compare iPhone 4 and iPhone 3GS

Ursprungligen av my03:

Hej,

Missförstå inte mina inlägg ovan, vill bara nyansera bilden lite. Har dock en fråga som mina (3GS) vänner inte vet än så länge: När Ios4 kommer till just 3GS:en, kommer då 802.11n finnas tillgängligt även för denna modell (som ju hårdvarumässigt stödjer n-standarden)? Någon som vet?

Vad jag sett när 3GS kom så sitter begränsningen [i hastigheten] på nätverket inte i mjukvara utan i det chip som sköter den kommunikationen.
Uppgradera programvara gör inte nätet mer än dubbelt så snabbt...

Senast redigerat 2010-06-09 20:37
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-09 20:24
Ursprungligen av my03:

Har dock en fråga som mina (3GS) vänner inte vet än så länge: När Ios4 kommer till just 3GS:en, kommer då 802.11n finnas tillgängligt även för denna modell (som ju hårdvarumässigt stödjer n-standarden)? Någon som vet?

Hur vet du att 3GS [hårdvarumässigt] stödjer 802.11n? Och var menar/avser du egentligen med hårdvarumässigt?

Ursprungligen av frazze:

Hur vet du att 3GS [hårdvarumässigt] stödjer 802.11n? Och var menar/avser du egentligen med hårdvarumässigt?

Det gör den inte, i 3Gs sitter ett Broadcom BCM4325 som stödjer 802.11a/b/g

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-09 20:33
Ursprungligen av keptang:

Det gör den inte, i 3Gs sitter ett Broadcom BCM4325 som stödjer 802.11a/b/g

Se där! Då fick vi klarhet i den saken.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-09 22:21
Ursprungligen av keptang:

Det gör den inte, i 3Gs sitter ett Broadcom BCM4325 som stödjer 802.11a/b/g

Då blandade jag ihop det hela. När jag sökte mer så såg jag nu att ipod touchen har en variant av detta chip ( BCM4329 ) som fixar .n. My bad...

M v h

Danne

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-06-09 00:55
Ursprungligen av 20hz:

Mobilen har också funnits ganska länge så släppte Apple en så var det totalt revolutionerade, precis samma sak med mp3 spelaren så jag tror det kommer bli hur stort som helst!

Visst, men videosamtal är inte på något sätt revolutionerande.

Citat:

Anledningen är troligtvis för det fungerat otroligt dåligt

Nämn ett sätt där iphone gör videosamtal bättre än tidigare telefoner?
Rent spontant verkar den bara göra det sämre.

Citat:

Ingen surfade med sin mobil innan Apple släppte iPhone. Nu gör nästan alla det. Så man kan inte säga att bara för att det fanns förut och ingen använde det kommer ingen att använda det. Det beror på hur bra och enkelt det fungerar. Det får framtiden visa om det blir något som kommer att användas eller inte.

Ingen surfade med sin mobil förut eftersom det funkade dåligt. Videosamtal funkar inte dåligt, det är bara onödigt.

Citat:

Den där attityden att andra testat det förut och misslyckats och därför måste Apple också misslyckas är en bekant logik. Ta bara vad Linus Brohult, chefredaktör på Mobil, skrev om iPhone när den presenterades:

Som sagt, Apple gjorde det bättre än någon annan med sin touchskärm. Nu har dom ju lyckats med konststycket att göra en gammal funktion sämre.

När är rimligt att tro att den kommer till Sverige?

Ursprungligen av NickeNano:

När är rimligt att tro att den kommer till Sverige?

30 juli kanske?

iPhone kommer alltid på fredagar, och den ska komma "i juli" vilket är kod för "så sent i juli som möjligt".

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-08 16:28

Hoppas att den hinner komma (och att jag får tag i en) innan jag åker på semester v32 bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 17:32

Jonathan Ive har själv sagt hur designen med iPhone har gått till.

Att formen på iPhone är en konsekvens av funktionen, lite av en antidesign.
I sann Dieter Rams anda.

När man tar bort allt som är onödigt står man till slut bara kvar med funktionen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-08 19:33
Ursprungligen av Tangen:

Jonathan Ive har själv sagt hur designen med iPhone har gått till.

Att formen på iPhone är en konsekvens av funktionen, lite av en antidesign.
I sann Dieter Rams anda.

När man tar bort allt som är onödigt står man till slut bara kvar med funktionen.

Fast det tycker jag var en krystad förklaring. Form kan man fortfarande ha kvar. Har svårt att se vad som är onödigt och kunnat tas bort på iPhone 3. Nåväl, jag ska inte tjata om det här mer och vara negativ och sur. Skärmen är säkert jättebra!

Ursprungligen av Skilling:

Fast det tycker jag var en krystad förklaring. Form kan man fortfarande ha kvar. Har svårt att se vad som är onödigt och kunnat tas bort på iPhone 3. Nåväl, jag ska inte tjata om det här mer och vara negativ och sur. Skärmen är säkert jättebra!

Jag tror inte att det är helt enkelt att kapa tjockleken med 25%, få plats med bättre (större?) bättre batteri, en extra kamera, en extra mikrofon... så det fanns nog en hel del att kapa bort:)

Ursprungligen av sahlback:

Jag kommer nog att byta min 1 månad gamla 3Gs till 4 så fort den kommer ut. Väldigt vacker och flera bra förbättringar, bl a kameran. Tjejen kommer att bli glad att få en nästan ny 3Gs gratis.

Undrar också som en annan in den här tråden om det kommer att bli mer fickskav för oss som gärna slänger ner den i bakfickan på jeansen?

Bakfickan?! Är du galen människa?

Som någon påpekade. Löjligt att Videosamtal blev "one more thing". Ännu löjligare att det bara är över Wifi. Ännu mer löjligt att hävda att "man jobbar på" att det ska fungera "over celluar". Det framgår inte om det är möjligt med videosamtal med Iphone4 hårdvaran, om det kommer fungera över 3G, om man ska vänta in 4G eller om man kommer behöva vänta ytterligare en generations Iphone på att det ska fungera. När jag såg den på de läckta bilderna var jag tvärsäker på att jag skulle köpa en ny. Nu är jag inte lika säker.

Något som slog mig är hur stor grej de gör av den nya skärmen. Men i ärlighetens namn kollar jag väldigt sällan på bilder i min Iphone. Än mer sällan på film. Det blir helt enkelt jobbigt att hålla i den när man sitter på exempelvis tåg.

Nåja, när det börjar nära sig får man som sagt se hur stort suget är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 19:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Som någon påpekade. Löjligt att Videosamtal blev "one more thing". Ännu löjligare att det bara är över Wifi. Ännu mer löjligt att hävda att "man jobbar på" att det ska fungera "over celluar". Det framgår inte om det är möjligt med videosamtal med Iphone4 hårdvaran, om det kommer fungera över 3G, om man ska vänta in 4G eller om man kommer behöva vänta ytterligare en generations Iphone på att det ska fungera. När jag såg den på de läckta bilderna var jag tvärsäker på att jag skulle köpa en ny. Nu är jag inte lika säker.

Något som slog mig är hur stor grej de gör av den nya skärmen. Men i ärlighetens namn kollar jag väldigt sällan på bilder i min Iphone. Än mer sällan på film. Det blir helt enkelt jobbigt att hålla i den när man sitter på exempelvis tåg.

Nåja, när det börjar nära sig får man som sagt se hur stort suget är.

De utgår från USA's 3G nät som är långt ifrån lika snabbt som vi har i Sverige. Är nog mer en sak med leverantörerna än hos iPhonen.

Bevaka tråden