Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter att ha tittat på en Desire så förstår jag varför de gör en stor grej av nya skärmen

..och så bättre kamera, jag ska definitivt köpa denna så fort som möjligt.. men finns det någon som är haj på det där med kamerakvalité?

Kan den här jämföra sig med te.x SonyEricssons modeller på 8 mpix och högre?
Jag vet att det inte har med mpixlar och göra, även optiken spelar stor roll..
Känner mig bara förvirrad i mpixeldjungeln då jag inte riktigt vet vad som är bra o dåligt..

Jämförde här om dagen bilder från min 3Gs:a och en annan som hade en SonyEricsson med 8,1 mpix.
Tyckte själv att mina bilder var mycket bättre men han påstod att det hade med skärmen på iPhone som var bättre..

Så vad stämmer egentligen? Kanske finns någon sida där dom har gjort ngt kamera test..
Ha de fint!

För mig är alla mobilkameror bara skit - även om dom har leica-optik och en miljard pixlar. Det är ju för fn bara vidvinkel! Usel vidvinkel! En sann fotograf avskyr eländet. kan bara användas för minnessnappskots..människor och djur i nära närheten. Vill man fota på riktigt - söka sina motiv och händelser - så måste man ha med sig en kamera - en riktig kamera med tele.
Dessutom antar jag att formatet fortfarande är det obsoleta och löjliga 4:3 istället för 3:2 (som en riktig bild ska vara). Nå - man kan ju tänka 3:2 när man fotar och croppa efteråt, men löjligt är det.
Video är i alla fall 16:9 nu...äntligen (tack vare 720p [="HD"]). Tyvärr bara i 30 fps (USA/Japan-standard). Men, men,men...

Ursprungligen av Engalunda:

..och så bättre kamera, jag ska definitivt köpa denna så fort som möjligt.. men finns det någon som är haj på det där med kamerakvalité?

Kan den här jämföra sig med te.x SonyEricssons modeller på 8 mpix och högre?
Jag vet att det inte har med mpixlar och göra, även optiken spelar stor roll..
Känner mig bara förvirrad i mpixeldjungeln då jag inte riktigt vet vad som är bra o dåligt..

Jämförde här om dagen bilder från min 3Gs:a och en annan som hade en SonyEricsson med 8,1 mpix.
Tyckte själv att mina bilder var mycket bättre men han påstod att det hade med skärmen på iPhone som var bättre..

Så vad stämmer egentligen? Kanske finns någon sida där dom har gjort ngt kamera test..
Ha de fint!

Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är alla mobilkameror bara skit - även om dom har leica-optik och en miljard pixlar. Det är ju för fn bara vidvinkel! Usel vidvinkel! En sann fotograf avskyr eländet. kan bara användas för minnessnappskots..människor och djur i nära närheten. Vill man fota på riktigt - söka sina motiv och händelser - så måste man ha med sig en kamera - en riktig kamera med tele.

Och ändå: Den bästa kameran är den man har med sig.

Din attityd verkar vara: Hellre ingen bild än något som inte är taget med ultraproffsutrustning i rätt bildformat. Men för många andra är det guld värt att ta hyfsade bilder än inga bilder alls.

Jag är sedan några dagar tillbaka pappa till en liten kille och när han bara var en timme gammal kunde jag förmedla bild på underverket till far- och morföräldrarna och andra som bara längtade efter det. Allt tack vara en av dessa kameror som är "bara skit" i din värld... men så är jag ju ingen "sann fotograf" uppenbarligen.

Ursprungligen av Engalunda:

..och så bättre kamera, jag ska definitivt köpa denna så fort som möjligt.. men finns det någon som är haj på det där med kamerakvalité?

Kan den här jämföra sig med te.x SonyEricssons modeller på 8 mpix och högre?
Jag vet att det inte har med mpixlar och göra, även optiken spelar stor roll..
Känner mig bara förvirrad i mpixeldjungeln då jag inte riktigt vet vad som är bra o dåligt..

Jämförde här om dagen bilder från min 3Gs:a och en annan som hade en SonyEricsson med 8,1 mpix.
Tyckte själv att mina bilder var mycket bättre men han påstod att det hade med skärmen på iPhone som var bättre..

Så vad stämmer egentligen? Kanske finns någon sida där dom har gjort ngt kamera test..
Ha de fint!

Om man är lite mer nyanserad än Bob Dylan:) så tror jag att jag vågar påstå att ioch Iphone 4 så kommer man inte längre kunna påstå att Iphonens kamera är dålig. Personligen så tycker jag att redan 3GS kamera räcker långt och jag använder den ganska mycket.

För "normal" användning för 15x10 kort och på webben så kommer den att räcker mer än tillräckligt.

Se: This Is How the iPhone 4's Photos Look (Under Optimal Conditions)

Och en "riktigt bra" fotograf är inte beroende av sin utrustning. Den bästa kameran är den man har med sig. Inte en Nikon D300 som ligger hemma

Senast redigerat 2010-06-08 20:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 09:37
Ursprungligen av Engalunda:

Jämförde här om dagen bilder från min 3Gs:a och en annan som hade en SonyEricsson med 8,1 mpix.
Tyckte själv att mina bilder var mycket bättre men han påstod att det hade med skärmen på iPhone som var bättre..

Om syftet med bilden är att titta på den i kamerans display så skall man betänka vad skärmen klarar att visa:
iPhone 3Gs: 480*320=153600 = 0,15 MPix
iPhone 4: 960*640=614400 = 0,6 MPix

Om bilden nu har tagits med en kamera med 1, 3, 5, 8 eller 12 megapixels är totalt ointressant eftersom inte ens den nya fantastiska skärmen på iPhone 4 klarar att visa mer än 0,6 megapixels.

Då är andra kamerafunktioner som ljuskänslighet, lins, zoom, blixt, färgåtergivning, snabbhet och enkelhet i hantering, fokus-system, etc, etc bra mycket mer intressant än antalet megapixels.

Får nog hålla med Blacken här, iPhonekameran är ju bättre än ingen kamera.
Skall jag ut för att fotografera tar jag givetvis D300:an med bra optik osv.

Skall jag ut i andra sammanhang har man ju alltid mobilen i fickan.

Sedan klarar en "sann fotograf" av att anpassa en hel del efter det verktyg man har i händerna för tillfället. Jag har tagit en del fantastiska bilder med 3GS'ens rätt kassa kamera.
Jag fotade en tjyv till exempel ute på stan med min iPhone, .... det funkade.
Jag tror inte han stått still och väntat på att jag skulle hem och hämta min systemare...

Så, ta en pilsner Zimmermann, det finns plats i världen för båda typerna, både DSLR på ett kilo med optik för 30 000 OCH små söta rosa mobiltelefoner med plastobjektiv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-08 21:41
Ursprungligen av Goflorp:

Så, ta en pilsner Zimmermann, det finns plats i världen för båda typerna, både DSLR på ett kilo med optik för 30 000 OCH små söta rosa mobiltelefoner med plastobjektiv.

Exakt.

Samtidigt har jag väldigt svårt att förstå att man går bananas över 5 megapixlar i iPhonen. So what? Jag har en historia som aktiv fotograf med konstnärlig inriktning. Inte professionell, men på rätt avancerad nivå ändå. Som den konstnärssjäl med drama queen-tendenser jag är lade jag ner fotograferingen för ett antal år sedan, eftersom jag tyckte jag stod och stampade och inte visste vad jag ville med skapandet.

Numera älskar jag punkigheten med iPhonekameran och har väldigt roligt med den. Vill se den för vad den är och är ohämmat förtjust i Hipstamatic-konceptet t ex. När mobilfotograferandet utvecklas åt det hållet tycker jag det är underbart. Kreativt och roligt. Punkigt. Har till och med fått mig att nyligen öppna en Flickr-sida för ändamålet.

Däremot kan inte mobilerna göra en systemkamera och 3, 5 eller 8 megapixlar spelar i mina ögon ingen roll. 5 megapixlar i en ny iPhone är en axelryckning för mig. Vill man fotografera med tekniskt hög kvalitet är det systemkamera som gäller.

Återigen så menar jag inte att tracka ner på nya iPhonen, men kvaliteten på kameran är knappast något som man köper den för.

Ursprungligen av Skilling:

Återigen så menar jag inte att tracka ner på nya iPhonen, men kvaliteten på kameran är knappast något som man köper den för.

Jag håller med i princip och för mig så är det inte en avgörande faktor på samma sätt som skillnaden mellan kameran i 3Gs och 3G var avgörande (för mig)

Däremot eftersom många "proffstyckare" alltid rackar ner på 3Gs kameran så känns det som att en av deras "avgörande" kritik mot Iphone inte längre är aktuellt.

Ursprungligen av Skilling:

5 megapixlar i en ny iPhone är en axelryckning för mig. Vill man fotografera med tekniskt hög kvalitet är det systemkamera som gäller.

Återigen så menar jag inte att tracka ner på nya iPhonen, men kvaliteten på kameran är knappast något som man köper den för.

Jag håller inte med, kvalitén på kameran är tillsammans med den nya displayen och FaceTime ett av de största skälen till att jag skulle köpa iPhone 4.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 18:16
Ursprungligen av Adrian B:

Jag håller inte med, kvalitén på kameran är tillsammans med den nya displayen och FaceTime ett av de största skälen till att jag skulle köpa iPhone 4.

jag borde ha skrivit "jag" och inte "man". My bad.

Alltså... självklart föredrar jag antagligen den nya kameran framför den jag har nu, men jag byter inte ut 3Gs:en i förtid för det. Jag använder kameran i iPhonen betydligt oftare än vad de flesta brukar göra, men jag är inte så intresserad av att ta ut bilderna på papper och dessutom så punkar jag till bilderna rätt rejält, dvs utnyttjar instamatic/pocketkamerakänslan i det hela.

Den dagen iPhonens kamera verkligen motsvarar en systemkamera, kanske jag kommer att tänka annorlunda, men dit är det långt.

Jag har dock förståelse för om andra, liksom du, tycker det är en stor grej. Inget tvivel om den saken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-30 18:38
Ursprungligen av Skilling:

jag borde ha skrivit "jag" och inte "man". My bad.

Alltså... självklart föredrar jag antagligen den nya kameran framför den jag har nu, men jag byter inte ut 3Gs:en i förtid för det. Jag använder kameran i iPhonen betydligt oftare än vad de flesta brukar göra, men jag är inte så intresserad av att ta ut bilderna på papper och dessutom så punkar jag till bilderna rätt rejält, dvs utnyttjar instamatic/pocketkamerakänslan i det hela.

Den dagen iPhonens kamera verkligen motsvarar en systemkamera, kanske jag kommer att tänka annorlunda, men dit är det långt.

Jag har dock förståelse för om andra, liksom du, tycker det är en stor grej. Inget tvivel om den saken.

iPhone 4 är ett stort språng för alla 2G och 3G ägare medan 3GS ägare får nästan allt vad iPhone 4 får förutom FaceTime. Men för mig som 2G ägare så känns iPhone 4 som en helt ny iPhone. iOS 4 kan man inte installera på en 2G så det blir verkligen som en helt ny telefon för mig.

Vad jag har sett så ser det ut att den nya kameran är helt suverän. Mycket bättre bilder och äntligen kan jag filma med iPhonen. Att köra Skype i bakgrunden och äntligen ha en snabbare uppkoppling ser jag också fram emot. Facetime kanske blir något när den kommer till iChat så att jag kan prata med mina föräldrar. Sen tycker jag att iPhone 4 är den första som ser bättre ut än iPhone 2G.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 18:40
Ursprungligen av Robo-X:

iPhone 4 är ett stort språng för alla 2G och 3G ägare medan 3GS ägare får nästan allt vad iPhone 4 får förutom FaceTime.

Nja, vi får ju inte den nya skärmen och den nya processorn.

Ursprungligen av Skilling:

Den dagen iPhonens kamera verkligen motsvarar en systemkamera, kanske jag kommer att tänka annorlunda, men dit är det långt.

Det lär nog dröja ett bra tag. Just nu är iPhone på väg in i samma område som de enklare billigare kompaktkamerorna, men bara det i sig är ju positivt jämfört med var mobilkameror var för 3-4 år sedan. (Samtidigt händer det väldigt intressanta grejer kring high-end-kompaktkamerorna som på allvar börjar närma sig systemkamerorna i kvalité.)

För min del handlar det mera om att de bilder jag ändå tar hursomhelst med iPhone kommer att bli klart bättre, och det är lockande. Den förbättrade kameran betyder inget förändrat beteende från min sida, bara bättre bilder helt enkelt. Vill jag ta BRA bilder får jag fortfarande ta fram systemkameran.

Exakt vad jag menar (har dock ingen DSLR själv och dricker inte pilsner). Det var detta jag skrev med andra ord.

Ursprungligen av Goflorp:

Så, ta en pilsner Zimmermann, det finns plats i världen för båda typerna, både DSLR på ett kilo med optik för 30 000 OCH små söta rosa mobiltelefoner med plastobjektiv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-08 22:28

Bilderna på denna sida är från iPhone 4 och går att zooma till 100%.
Apple - iPhone 4 - Learn about the 5-megapixel camera with LED flash

Ursprungligen av joakimo:

Bilderna på denna sida är från iPhone 4 och går att zooma till 100%.
Apple - iPhone 4 - Learn about the 5-megapixel camera with LED flash

Ser riktigt bra ut i färgåtergivning osv.. för att vara en mobiltelefon!

Som jag förstår det så använder sig denna iPhone av microsim, antar att det betyder att man inte kan använda sitt vanliga simkort? och vad är skillnaden mellan vanligt simkort och microsim förutom att microsim antagligen är mindre?

Ursprungligen av erik.macbook:

...och vad är skillnaden mellan vanligt simkort och microsim förutom att microsim antagligen är mindre?

Ingen skillnad förutom storleken.

Ursprungligen av Adrian B:

Det ska jag komma ihåg att du utlovat

Den där attityden att andra testat det förut och misslyckats och därför måste Apple också misslyckas är en bekant logik. Ta bara vad Linus Brohult, chefredaktör på Mobil, skrev om iPhone när den presenterades:

Iphone har heller inga fysiska knappar. All inmatning ska göras via skärmen. Fördelen är det ger plats för en stor skärm, vilket är bra för bild- och videovisning. Men det är inte så praktiskt för den som vill skriva sms, eller mata in text. Hur mycket Steve Jobs hyllar sitt tangentbord på skärmen så vet vi att skärminmatning inte är lika snabbt och praktiskt som fysiska knappar. (Många har provat detta före Apple.)

Logiken var alltså att eftersom andra testat touchskärm och misslyckas så skulle Apple inte heller kunna lyckas med det. Och ändå, några år senare, är iPhone en av de populäraste telefonerna i världen.

När det gäller videochat så får man säga vad man vill, men allvarligt, när "One more thing..." var videosamtal blev jag rätt besviken.

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig kommer att använda videosamtal på min nästa iPhone, precis som jag inte använde det tidigare heller på någon annan telefon.

Var det bara jag som noterade att Johny Ive inte riktigt svarade på Steves fråga när han sa något liknande med "do you have videocalls over there in the UK"?

Ursprungligen av Patrik D:

När det gäller videochat så får man säga vad man vill, men allvarligt, när "One more thing..." var videosamtal blev jag rätt besviken.

Jo, det kan jag däremot hålla med om. Speciellt som Jobs för det första redan tagit upp att iPhone 4 hade videokamera framåt och begränsningarna i FaceTime är rätt stora än så länge. Bara iPhone 4, bara över wifi.

Men hoppar vi framåt ett år och iChat i datorn stödjer FaceTime samtidigt som Apple lyckats få igenom det med operatörerna över mobilnätet, då tror jag att det har sin poäng.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig kommer att använda videosamtal på min nästa iPhone, precis som jag inte använde det tidigare heller på någon annan telefon.

Noterat.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det kan jag däremot hålla med om. Speciellt som Jobs för det första redan tagit upp att iPhone 4 hade videokamera framåt och begränsningarna i FaceTime är rätt stora än så länge. Bara iPhone 4, bara över wifi.

Men hoppar vi framåt ett år och iChat i datorn stödjer FaceTime samtidigt som Apple lyckats få igenom det med operatörerna över mobilnätet, då tror jag att det har sin poäng.

Det kommer inte att slå igenom så länge som bara Apple stödjer det, när andra tillverkare stödjer det, då kan det slå igenom, Apple måste föra samtal med Nokia, Samsung och LG.

Då kommer min nästa fråga, är detta utvecklat av Apple, eller är det någon standard som flera företag står bakom? Och varför använder inte Apple den standard som redan finns idag för videosamtal?

Ursprungligen av Patrik D:

Det kommer inte att slå igenom så länge som bara Apple stödjer det, när andra tillverkare stödjer det, då kan det slå igenom, Apple måste föra samtal med Nokia, Samsung och LG.

Då kommer min nästa fråga, är detta utvecklat av Apple, eller är det någon standard som flera företag står bakom? Och varför använder inte Apple den standard som redan finns idag för videosamtal?

Det sa han väl på keynoten att det är öppet och använder industristandard protokoll osv?

AppleInsider | Apple announces open standard FaceTime video chat for iPhone 4

Ursprungligen av keptang:

Det sa han väl på keynoten att det är öppet och använder industristandard protokoll osv?

AppleInsider | Apple announces open standard FaceTime video chat for iPhone 4

Det verkar mer som att Apple vill göra det till en standard, jag anser inte att det är en standard när en telefon har stöd för det.

"The company said it plans to make FaceTime an open industry standard, potentially allowing communication with other devices."

Men som jag förstår det så krävs det att man har ett telefonnummer till personen man ringer, annars kommer man inte att kunna använda FaceTime, och man tex. har iPhone utan simkort.

Ursprungligen av Patrik D:

Det verkar mer som att Apple vill göra det till en standard, jag anser inte att det är en standard när en telefon har stöd för det.

"The company said it plans to make FaceTime an open industry standard, potentially allowing communication with other devices."

Men som jag förstår det så krävs det att man har ett telefonnummer till personen man ringer, annars kommer man inte att kunna använda FaceTime, och man tex. har iPhone utan simkort.

Yep, men om du såg keynote så rabblade Steve upp vad FaceTime byggde på, standardsaker såsom H264 etc..

Ursprungligen av keptang:

Yep, men om du såg keynote så rabblade Steve upp vad FaceTime byggde på, standardsaker såsom H264 etc..

Så bara för att Apple tar ett antal standarder och sen buntar ihop dom, så är det helt plötsligt en ny standard?

Ursprungligen av Patrik D:

Så bara för att Apple tar ett antal standarder och sen buntar ihop dom, så är det helt plötsligt en ny standard?

Jeez, läste du inte länken eller såg keynoten, vad är det som är så svårt att förstå?

Precis det som Patrik D kopierade in tidigare, Apple vill att deras paketering, som de kallar för FaceTime blir en standard som andra tillverkare kan komma att använda.

"The company said it plans to make FaceTime an open industry standard, potentially allowing communication with other devices."

Ursprungligen av keptang:

Jeez, läste du inte länken eller såg keynoten, vad är det som är så svårt att förstå?

Precis det som Patrik D kopierade in tidigare, Apple vill att deras paketering, som de kallar för FaceTime blir en standard som andra tillverkare kan komma att använda.

"The company said it plans to make FaceTime an open industry standard, potentially allowing communication with other devices."

ingenting är svårt att förstå, det verkar som att du missuppfattar vad jag vill fråga.

Jag har läst länken och förstått att detta idag stöds av en telefon, och det finns inga garantier för att andra tillverkare börjar använda sig av TimeFace, och med tanke på hur relationen med Nokia och HTC är idag så förstår jag inte varför dom skulle vilja använda sig av TimeFace, om man tänker från deras håll.

Och min fråga var, varför använder inte Apple sig av den typ av videochat som används av alla andra tillverkare, Nokia, Samsung, LG, Sony Ericsson etc och är utbyggt och används idag. Begränsningar?

Jag tycker tanken är konstig att släppa en telefon med kamera för videochat, som sedan inte stöds av andra tillverkare, funktionen blir väldigt begränsad (än så länge) och dessutom instängd (även om det är helt öppet för tillverkarna att börja använda TimeFace).

Ursprungligen av Patrik D:

Och min fråga var, varför använder inte Apple sig av den typ av videochat som används av alla andra tillverkare, Nokia, Samsung, LG, Sony Ericsson etc och är utbyggt och används idag. Begränsningar?

jag har också funderat över det. Jag är inte helt säker eftersom jag inte är uppdaterad på 3GPP (som jag antar specar upp detta) men det skulle kunna vara så enkelt som att de videosamtalen är kretskopplade som ett vanligt röstsamtal men att Facetimepaketeringen använder paketdata. Dvs VoIP vs traditionell telefoni (om än med video)

Jag misstänker även att vi inte ska blunda för det faktum att UMTS (vårt 3G) inte är utbrett i USA och det kan vara ett sätt att skapa en videochatt som inte begränsas till UMTS utan även passar Verizon (CDMA-2000)?

Apple använder helst inte något som inte är byggt i eget hus Det är DET som ÄR Apple - helst egna lösningar.
Drivkrafterna bakom detta är två:
1. Kontroll (bizniz/dollar).
2. Deras lösningar är alltid bättre. Dom vill ha en funktion - dom ser lösningar som finns - dom ser att det är skit - dom tar fram egen lösning.

Jag är helt övertygad om att deras mobila videosamtalslösning kommer att få alla andra försök till lösning att framstå som ett skämt. Apple var t.ex. dom som fick videochat att funka i hemdatorer för vanligt folk - det är så bra att t.o.m. företag använder det professionellt. Före iChat så såg det mörkt ut - det som fanns var fruktansvärt dåligt. Det blir nog samma sak med detta; Apple visar hur man ska göra.
Om andra mobilproducenter inte hkar på - och t.ex. USA inte fixar sitt usla mobilnät - så blir det nog en flop i stort (men underbart för dom som har Iphone4+). Isåfall kan man ju föreställa sig att dövstummas föreningar i hela världen rekomenderar Iphone och fixar grupprabatter etc. (om dom bor i moderna länder med feta nät och inte i USA och U-länder vill säga).

Ursprungligen av Patrik D:

Och min fråga var, varför använder inte Apple sig av den typ av videochat som används av alla andra tillverkare, Nokia, Samsung, LG, Sony Ericsson etc och är utbyggt och används idag. Begränsningar?

Bevaka tråden