Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Displayport var en existerande standard, men Apple skapade Mini Displayport som är samma interface, men med en mindre kontakt.

Vilken har blivit antagen som en del av DisplayPort-standarden i november 2009.
Mini DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

Vad har ni andra för prestanda på er mac mini? Klarar man sig på 2gb eller tycker ni att jag borde slänga in 4gb?

Kommer använda datorn för Plex, Spotify, uTorrent och surfande...

Ursprungligen av jacoblo33:

Vad har ni andra för prestanda på er mac mini? Klarar man sig på 2gb eller tycker ni att jag borde slänga in 4gb?

Kommer använda datorn för Plex, Spotify, uTorrent och surfande...

samtidigt? var för sig är det inga problem

Jag testade precis detta, om 2GB räcker för plex på mammas macbook vit.

Det gick som smort, men det var bara plex då. men det måste ju bero lite på hur stor filen man tittar på i plex är, eller? jag tittade på en 5GB stor fil.
hade inget annat program i gång (helt avstängda)

jag kommer inte att lägga dom extra 1000kr som krävs för 4GB när jag köper en mac mini i sommar.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-05-17 13:29
Ursprungligen av jacoblo33:

Vad har ni andra för prestanda på er mac mini? Klarar man sig på 2gb eller tycker ni att jag borde slänga in 4gb?

Kommer använda datorn för Plex, Spotify, uTorrent och surfande...

Jag har 2gb i min. Använder den till tv:n och kör mest Plex (dock sällan högupplöst material). Det funkar bra för mig men jag skulle nog rekommendera 4gb ändå.

(Mac mini Core 2 duo 1.8)

Ursprungligen av odis:

(Mac mini Core 2 duo 1.8)

men är det verkligen bara ramminnet som spelar in, cpu:n borde ju spela in lite också? tänker just i Plex

I viss utsträckning samtidigt, så lutar nog mot fyra då. Kul att det för något år sen var betydligt billigare att sätta in minne själv och nu är det i princip +/- 0 att göra det själv eller beställa den med 4gb

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-05-18 10:52

Jag kör 2GB i min 2.0ghz mini, nu kör jag uteslutande högupplöst (720p & 1080p) med Plex uppdatering för att lägga över x264 decodingen på gpu istället för cpu. Jag har inte provat det beryktade fågelklippet ifrån Planet Earth filmen, men jag har inte haft några problem alls med att spela upp 1080p filmer.

Jag använder min mini enbart som mediacenter & filmerna hämtas ifrån en NAS över blandat 100mbit/1GBIT nätverk.

Skönt att veta. Kanske blir att börja med 2gb trots allt och sen uppgradera vid behov.

Tydligen fixar förstärkaren jag är sugen på att kombinera en ljudlös HDMI signal med digital ljudet, för att skicka vidare allt med HDMI sladden till tvn och spela upp det i förstärkaren. Om det nu är som Sony lovar så hade det minskat behovet för riktigt HDMI stöd med ljudet också för mig...

Kan nog bli att prova först med min macbook när allt är inköpt för att se om det fungerar som tänkt och efter det köpa minin...

Nya vita Macbookarna fick även de stöd för HDMI med ljud igår enligt Engadget. Känns att nästa uppdatering definitivt kommer fixa detta till Mac Mini också

MacBook refresh includes Mini DisplayPort that pumps out HDMI audio -- Engadget

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-05-19 10:22

Om man som jag vill ha hdmi med ljud i tv'en & digitalt ljud i förstärkaren samtidigt så rekommenderar jag denna devicen.

DVI+SPDIF/COXA to HDMI Converter 1080P HDCP - eBay (item 280301216627 end time Jun-04-10 08:51:39 PDT)

Den gör ett ypperligt jobb & har fungerat sen dag 1

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-19 10:58

Du kan alltid kränga i extra ram själv. Inte jättesvårt.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-19 11:58

Vill också slå ett slag för optisk ut. Ingen ljudförlust där inte och nästan alla nya förstärkare har en ingång

Nu verkar Google göra en TV-lösning baserad på Android.

Nu ska Google erövra tv:n - Ny Teknik

Detta låter som ett alternativ till FrontRow. Om Apple ville göra en App-store för FrontRow så kanske det skulle bli riktigt bra men just nu tror jag mer på Android och Google TV. Hur lurar jag min Mac mIni att köra Android?

Det lär ta tid och något säger mig att det kommer vara väldigt beroende av vilken marknad du tillhör. Google Voice är grymt, men ger oss ingen nytta. När det gäller tv-rättigheter och allt sånt så kommer det säkert vara liknande för oss här i sverige.

Google TV till Sverige nästa år - Dagens Media

Google TV till sverige redan nästa år. Men fortfarande rädd att det kommer vara begränsat innehåll beroende på vad som redan visas i sverige...

Mer tecken på en möjlig uppdating av minin

123Macmini.com - News - Mac mini in Short Supply Ahead of Refresh?

Nya modeller ute! I alla fall på amerikanska sidan

Mac mini - Buy Mac mini desktop computers - Apple Store (U.S.)

S w e e t !

Oj, den blev lite mindre än förr.

Ser att det är exakt samma mått som Time capsule.

Men... De har tagit bort IR. Hur tänkte de där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 10:35
Ursprungligen av Capeman:

Men... De har tagit bort IR. Hur tänkte de där?

Är du säker på detta? Den finns kvar på server-versionen ser det ut som och fjärrkontrollen står listad som ett tillbehör. Kan inte sensorn gömma sig "inne" i DVD-driven?

Tillägg: Ser verkligen ut som det. Titta till höger på den här bilden: http://images.apple.com/macmini/images/features_storage_20100615.png

Ursprungligen av acke:

Är du säker på detta? Den finns kvar på server-versionen ser det ut som och fjärrkontrollen står listad som ett tillbehör. Kan inte sensorn gömma sig "inne" i DVD-driven?

Tillägg: Ser verkligen ut som det. Titta till höger på den här bilden: http://images.apple.com/macmini/images/features_storage_20100615.png

Du har helt rätt, my bad. Men alldeles för dyr...

Ursprungligen av Capeman:

Men... De har tagit bort IR. Hur tänkte de där?

Samma som på Macbook med andra ord. IR är visserligen mitt minst omtyckta gränssnitt. Kankse blir det en bluetooth-fjärr istället?

Jag tror du har rätt, Acke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 10:42

Bra:
HDMI
Inbyggd ström
Mindre
Enklare att ta ut och i minne.
Snygg med unibody (ser det ut som).

Dåligt:
Lite för dyr tycker jag.
Saknad av Blu Ray (faktiskt)

Ursprungligen av acke:

Bra:
HDMI
Inbyggd ström
Mindre
Enklare att ta ut och i minne.
Snygg med unibody (ser det ut som).

Dåligt:
Lite för dyr tycker jag.
Saknad av Blu Ray (faktiskt)

Jag håller med acke till 100%. Lite dyr och avsaknaden av Blu Ray. Annars en riktig bra dator som mediacenter.

Fast SD minneskort slotten kunde nog ha varit på framsidan för enklare åtkomst. Hoppas det ingår BackRow eller att man kan ladda ner gratis/till lågt pris. Visserligen kan man använda FrontRow istället för BackRow.

Öppnar man den som en kakburk? Ser lite småskoj ut!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-06-15 10:53

riktigt riktigt snygg.. dock för dyr, som sagt. 5999 hade jag "gått med på"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 10:18

Ok, jag har köpt en ny Mac mini och tänkte ha den som mediaspelare med Plex. Men jag vill samtidigt kunna logga in på den från mina andra datorer utan att påverka vad som visas på TV:n.

Så hur fixar jag det? Hur får jag Minin att visa Plex på TV:n men inte på den "skärm" jag får se när jag kör skärmdelning?

Någon som vet?

Edit: Kan en lösning kanske vara att låta en användare köra Plex och logga in remote via en annan användare kanske? Det borde ju funka fint, men är det Bästa(tm) lösningen?

Någon som vet om Macmini bara skickar bild över HDMI?
Eller skickar den ljud också? Och kan den isf skicka DTS och DDs HD-ljud?
Då börjar det ju bli intressant att köpa!

Bevaka tråden