- Fredde 13"
- Medlem ●
- Växjö
Hej Jag är en riktig switcher.
Jag har kört PC i hela mitt liv men nu har jag tröttnat!
Jag är trött på sunkiga, plastiga pc- laptoppar som segar ner sig och är i behov av dyra virusprogram..
Nu sitter jag här med en riktig snygging. En sprillans MBP 13" och är redan förälskad. Snabb, tyst och läcker!!
Det är lite nya moment att lära sig men det kommer nog att gå..
Nu Kör Vi!
Fredrik
Har varit switcher i två veckor nu och klagar nada. Enda grejen är att kunna klippa och klistra till ntfs usb-stickor. vilket är det bästa verktyget för det? hittade en trialversion som funkade fast vill ju inte betala 30 dollar för det... Något tips?
Tja!
Jag insåg att apple är ett sjukt bra varumärke när jag började jobba på en gammal PB G4 som gick som smör...
Argumentet emot apple är ju att de kostar men nog får man så himla mkt bra grejer helt gratis. Undrar vad det hade kostat att köpa alla fina program om man hade en cp. förlåt jag menar pc...
så nu sitter jag på en glad MBP 13
Hej! Mitt namn är Martin och jag är en ny Mac-ägare! Trots att jag snart blir 30 så har jag aldrig ägt en Mac förut. Kört Pc sedan 96, men nu har jag tröttnat. Redan under universitetsstudierna kom jag att älska Macen, men plånboken har alltid sagt nej. Köpet av en iPhone gjorde valet ännu lättare eftersom jag tycker det är en underbar telefon. Det skadar inte heller att den är sjukt snygg och att jag fick med min inte så datorintresserade sambo att inhandla den.
Stolt som en nybliven förälder klampade jag över stan med min nyinköpta iMac 21"5 och nu skriver jag mitt första inlägg här. Ni ska dock veta att jag tjuvkikat här ett tag för att lära mig hur det funkar...
Just nu känner jag mig som barn på julafton och sedan fått precis vad jag önskade mig.
Det verkar vara ett skönt gäng som samlas här och jag hoppas att kommer in i gemenskapen.
Hej hej, samma sak här; har gått över till Mac en gång för alla.
Varför?
Jo, efter att ha arbetat med PC i hela mitt liv och haft min senaste PC laptop i drygt 5 år så fick det helt enkelt vara nog. Tror jag lyckades väcka den PC.n från de döda minst 3 gånger!!
Övergången var ett enkelt beslut, XP i alla ära (vad gäller PC) men VISTA är ren katastrof så därför var iaf mitt beslut enkelt.
Som folk säkert redan insätt på mitt nickname så är jag pilot till vardags och i denna värld så är det majoriteten av oss som kör Mac, detta influerade såklart mig med då man dagligen fick höra massa gott om maskinerna i fråga.
Datorn jag beställde var standardmodellen av 13". Perfekt att ha med sig då man reser omkring i Europa och otroligt driftsäker, men det litar jag på att ni alla vet redan
Det enda jag just nu bråkar lite med är iphoto, ska ställa mina frågor om det i en ny tråd då jag förstått att man ska försöka hålla sig till trådens ämne
Kan faktiskt inte vara gladare med min nya dator och kan med säkerhet säga att jag aldrig kommer gå tillbaka till träsket.. Tack för ett grymt forum!
Hej hej, samma sak här; har gått över till Mac en gång för alla.
Varför?
Jo, efter att ha arbetat med PC i hela mitt liv och haft min senaste PC laptop i drygt 5 år så fick det helt enkelt vara nog. Tror jag lyckades väcka den PC.n från de döda minst 3 gånger!!
Övergången var ett enkelt beslut, XP i alla ära (vad gäller PC) men VISTA är ren katastrof så därför var iaf mitt beslut enkelt.
Som folk säkert redan insätt på mitt nickname så är jag pilot till vardags och i denna värld så är det majoriteten av oss som kör Mac, detta influerade såklart mig med då man dagligen fick höra massa gott om maskinerna i fråga.
Datorn jag beställde var standardmodellen av 13". Perfekt att ha med sig då man reser omkring i Europa och otroligt driftsäker, men det litar jag på att ni alla vet redan
Det enda jag just nu bråkar lite med är iphoto, ska ställa mina frågor om det i en ny tråd då jag förstått att man ska försöka hålla sig till trådens ämne
Kan faktiskt inte vara gladare med min nya dator och kan med säkerhet säga att jag aldrig kommer gå tillbaka till träsket.. Tack för ett grymt forum!
Välkommen ombord då
Kul att läsa att macar är populära i Pilotvärlden, det var nytt för mig.
I händelse av krasch så syns vi ute på högra vingen i flytväst!
Är själv också nybliven Mac-ägare, kan inte säga något annat än att jag är riktigt nöjd. Det är första gången på ett år som jag kör mac sedan studenten. Under gymnasietiden var alla skolans datorer mac:ar och det var då intresset för apple och mac började. Idag sitter jag med en imac 27, i7-en fantastisk maskin! Den gör livet bra mycket lättare för en chalmersteknolog Hoppas på en fin tid framöver i mac-communityn!
Välkommen in i värmen!
Jag är Macanvändare sedan -93 och har aldrig lämnat plattformen förutom att jag varit tvingad att i jobbet använda PC-burkar i olika varianter till och från. Med mer eller mindre dystra känslor och resultat. Min senaste Mac är också en iMac 27 vilket klart är den grymmaste hemdator jag någonsin suttit framför.
Ett tips/råd till alla nyanlända i Macvärlden: Innan ni dumpar något av iLife programmen eller iTunes, tänk på att de olika delarna bild, ljud och video är länkade på systemnivå och att detta är en av hörnstenarna i Apples användarvänliga filosofi.
Om man väljer att inte använda (eller kanske t.o.m. radera) dessa program (inkluderar även iWork-programmen) kan man stöta på en del problem och gå miste om en massa möjligheter i form av delade bibliotek. Detta utesluter inte att man KAN använda andra program, från andra tillverkare. Men att man då gör det som ett komplement till de övriga.
Ha det trevligt med nya datorn!
Håkan
Jag har switchat och är så nöjd med det. Dock är jag tvungen att köra XP i Paralells eftersom mitt bokföringsprogram bara finns för pc. Där har jag ett problem, när jag vill mejla iväg en faktura i Paralells så skickas mejlet inte, det hamnar bara i Outlooks utkorg. Först när jag öppnar Outlook går det iväg eller om jag klickar på skicka-taemot-knappen. Kan man ändra någon inställning så Outlook i Paralells fungerar som Outlook på en pc? Man ska ju kunna mejla från ett annat program utan att behöva starta Outlook, det ska ju gå av sig självt.
Mycket tacksam för hjälp
Switchade för ett år sedan ungefär, tröttnade på windows och köpte mig en 24" iMac. Jag var nöjd med datorn som helhet (främst alla smidiga funktioner i OS X och hårdvarudesignen, det är en dator som inte bara är bra utan även är designad för att se snygg ut i rumemt ) men tyckte efter ett tag att den var lite för stor för mina behov. Bytte den nyligen mot en ny MBP 13" och har aldrig varit så nöjd med en dator som jag är med den! Underbar maskin som jag kan använda till vad som helst! Kör den som surfbräda i soffan, mediacenter kopplad till min TV via HDMI, lite småspelande när "behovet" faller på, maila och alla andra vardagsbestyr.
Senast igår blev jag otroligt imponerad av en smart funktion, hade den kopplad till min TV via en mini DP -> HDMI adapter med locket stängt. Kollade på film i front row och när filmen var slut stängde jag av TV:n för att till min förvåning se att datorn automatiskt sätter sig själv i standby (hade en ipod shuffle på laddning, som slocknade några sekunder efter att jag stängt av TV:n). Sätter igång TV:n igen och mycket riktigt så är datorn i standby. Trycker på min apple remote och ett par sekunder senare är datorn igång igen Smidigt är bara förnamnet
Ingen som vet hur man får ett gammalt Outlook att funka i Paralells (se mitt problem ovan). Slapp jag Windows helt skulle allt vara lättare men än så länge får jag köra så här. Tacksam om ngn har en idé.
Jag har switchat nu i veckan från att ha använt Windows sedans barnsben.. En längtan och nyfikenhet har funnits där ganska länge men har ändå aldrig vågat ta steget.
Men när jag skulle installera Windows 7 på min stationära och det resulterade i.. Skit. Slutade med att jag fick disc reading error och då blev jag måttligt sur.
Började leta begagnat men stötte bara på lurendrejare som av olika anledningar helt plötsligt behövde åka iväg någonstans eller skrivit att dom fanns i närheten och sen visade det sig att dom var någon helt annanstans.
Försökte till och med här på forumet men fick inte svar på mina två mail så... När dom kom med den sedvanliga studentkampanjen så slog jag till.
Fick hem min MBP 13" och min lilla iPod Nano i onsdags.
Ännu har jag inte hunnit göra så värst avancerade grejer men det kommer. Ska eventuellt hooka upp den till min stationära skärm sen när jag orkar städa upp ordentligt i min lilla hörna. ^^;
Har massor att lära nu men det känns bra.
Jag har switchat nu i veckan från att ha använt Windows sedans barnsben.. En längtan och nyfikenhet har funnits där ganska länge men har ändå aldrig vågat ta steget.
Men när jag skulle installera Windows 7 på min stationära och det resulterade i.. Skit. Slutade med att jag fick disc reading error och då blev jag måttligt sur.
Började leta begagnat men stötte bara på lurendrejare som av olika anledningar helt plötsligt behövde åka iväg någonstans eller skrivit att dom fanns i närheten och sen visade det sig att dom var någon helt annanstans.
Försökte till och med här på forumet men fick inte svar på mina två mail så... När dom kom med den sedvanliga studentkampanjen så slog jag till.
Fick hem min MBP 13" och min lilla iPod Nano i onsdags.
Ännu har jag inte hunnit göra så värst avancerade grejer men det kommer. Ska eventuellt hooka upp den till min stationära skärm sen när jag orkar städa upp ordentligt i min lilla hörna. ^^;
Har massor att lära nu men det känns bra.
Välkommen ombord. det var väl gött att din första upplevelse av Macen inte blev en lurendrejare - det hade ju vart en tråkig start.
En grej du kan göra är att kolla igenom alla de filmer (nja, kanske inte ALLA), men se en del, det är hemskt nyttigt eftersom det är lite skillnad i filosofi att använda OSX och Windows. Sedan får man ofta en sån där "Aha är det så fiffigt/smidigt/göttit!" - man TROR att man kan och så sitter man där ändå och lär sig ngt nytt.
Sedan ett lite råd till er som är nya; Switchertråden brukar bli det första man skriver i (av förklarliga skäl). Sedan missar många nummer två; "personliga Presentationer"-tråden. Man kliver in där och startar helt enkelt en tråd om sig själv. Gör en presentation och du skall se att du hittar många gemensamma saker med andra.
Själva 99Mac är sedan en mångfacetterad plats, en del kikar BARA in då de har problem och vill ha dem lösta. Andra tar ett steg till och börjar bli "hjälpare" inom sitt område.
Att få den där känslan att "Va gött, han/hon fick det att funka - med min hjälp" är väldigt go ...
Ibland träffas vi även "irl" och tar en pilsner - det brukar startas trådar då med "MacPub Sundsvall" osv ... gå gärna på en! En riktigt kul kväll.
än en gång, välkommna ombord
Har haft vår Macbook pro i en vecka nu och vi blir bara mer och mer lyriska. Har haft ett helvete med att få modemet Huawei E 1750 att fungera, men nu verkar det funka perfekt. Trots att det är ovant och en massa kollande i Machjälpen så märker vi ju att det är en enorm klasskillnad. Som mellan Kellogs cornflakes och Eldorados.. Jag fattar inte att vi tragglat på med PC så länge. Mycket återstår nu; hitta ett bra ordbehandlingsprogram, exel mm, som passar bra med Mac. Koppla in skrivaren, den externa hårddisken mm (bävar lite för detta m tanke på modemet). Men upptäcker små underbara detaljer och funktioner hela tiden. Allt man vill göra verkar ju så smidigt på nåt sätt. Och det är en sån LYCKA när man upptäcker någon ny liten intelligent finess. JAG är bara så KÄR!!!
Har haft vår Macbook pro i en vecka nu och vi blir bara mer och mer lyriska. Har haft ett helvete med att få modemet Huawei E 1750 att fungera, men nu verkar det funka perfekt. Trots att det är ovant och en massa kollande i Machjälpen så märker vi ju att det är en enorm klasskillnad. Som mellan Kellogs cornflakes och Eldorados.. Jag fattar inte att vi tragglat på med PC så länge. Mycket återstår nu; hitta ett bra ordbehandlingsprogram, exel mm, som passar bra med Mac. Koppla in skrivaren, den externa hårddisken mm (bävar lite för detta m tanke på modemet). Men upptäcker små underbara detaljer och funktioner hela tiden. Allt man vill göra verkar ju så smidigt på nåt sätt. Och det är en sån LYCKA när man upptäcker någon ny liten intelligent finess. JAG är bara så KÄR!!!
Open Office är väldigt bra och hör och häpna gratis
sv: OpenOffice.org
men annars finns MS Office till Mac också om det lockar mera .
Open Office är väldigt bra och hör och häpna gratis
sv: OpenOffice.org
men annars finns MS Office till Mac också om det lockar mera .
Ska jämföra dessa nu. Spännande
Ok.. har switchat för andra gången. Förra gången var 2004 då jag även blev medlem här. Den gången köpte jag en ibook mest av nyfikenhet men var tvungen att ge upp då pokerklienterna inte fanns för mac och emulering av Windows inte funkade lovligt bra.
Den här gången har jag en annan agenda, framförallt skaffar jag en Mac för att kunna utveckla appar till IOs. Den här gången köpte jag en begagnad Imac för en billig penning och på 3 dagar så har kärleken till burken börjat brinna igen. Ska sätta mig in i bootcamp paralells osv och prova windows på macen och funkar det bra den här gången lär jag kränga bort min PC-laptop och köpa en modernare bärbar Mac istället.
Kul att vara tillbaks. Räkna med en miljard n00bfrågor om allt möjligt i fortsättningen från mig.
Switchade 09-07-07 och sen dess har min kära lilla Mac Mini 2 GHz Intel Core 2 Duo med 4 Gig Ram, bara tuffat på och förgyllt min vardag. (En trasig hårddisk är allt som spökat men den bytte Netonnet ut utan tjafs.) Hade en Delldator innan som BARA krånglade och jäklades med mig och frugan 24/7 365. Fick nog en dag och pallrade mig iväg till Mediamarkt. Där jag fick en uppenbarelse i form av en liten vit diskret dator som inte lät någonting alls och var hur snygg som helst! Skrev på några papper och sen blev det Warp 9.97 hemåt med kartongen bredvid sig. Väl hemma byttes hårddisken och internminnet ut mot lite större grejer. Sen gick installationen hur enkelt som helst och...varde ljus! När nästa modellen av iMac släpps så skall jag slå till på en sån, men det blir väl senare till hösten misstänker jag.
Jag har switchat till Mac på min laptop (MBP 13" 2010). De främsta anledningar till att jag switchade från Win7 var:
1. Hårdvaran och OS X är väldigt samspelta.
2. Jag hittade ingen hårdvara till en Win7-laptop som tilltalade mig.
3. Jag var helt enkelt trött på Windows-världen (nästan 20 år med Windows) och ville testa något nytt.
Jag har använt lite olika iPods i flera år, och de har helt enkelt gett mersmak.
Jag har skrivit ett lite längre blogg-inlägg om mitt byte till OS X här:
Fredrik funderar: Två veckor med Mac
Jag har switchat till Mac på min laptop (MBP 13" 2010). De främsta anledningar till att jag switchade från Win7 var:
1. Hårdvaran och OS X är väldigt samspelta.
2. Jag hittade ingen hårdvara till en Win7-laptop som tilltalade mig.
3. Jag var helt enkelt trött på Windows-världen (nästan 20 år med Windows) och ville testa något nytt.
Jag har använt lite olika iPods i flera år, och de har helt enkelt gett mersmak.
Jag har skrivit ett lite längre blogg-inlägg om mitt byte till OS X här:
Fredrik funderar: Två veckor med Mac
Kul inlägg på din blogg. Men stänga av den? Det är en Mac du kör, stäng locket bara så går den i vila, öppna och du kan fortsätta efter 2s eller ngt spånt...
Välkommen till den ljusa sidan förresten.
Kul inlägg på din blogg. Men stänga av den? Det är en Mac du kör, stäng locket bara så går den i vila, öppna och du kan fortsätta efter 2s eller ngt spånt...
Välkommen till den ljusa sidan förresten.
Jag har fått samma kommentar ang att stänga av laptopen av flera andra Mac-användare. Men det sitter i ryggmärgen på mig att göra det när jag inte tänker använda den mer den dagen. Hur som helst så tror jag att jag kommer att vänja mig av med det undan för undan.
Jag ska försöka att skriva fler blogg-inlägg om mina uppleveleser som ny Mac-användare allt eftersom jag har fler tankar att dela med mig av.
Jappjapp.
Hemma har jag bytt från en lång rad av PC och Sonyericson till iMac och Iphone.
På jobbet sköter jag om 10 PCar och det är alltid ett himla uppgraderande, städande, defragmenterande och fixande. Efter 20 år med sådana burkar vet jag vad jag ska göra med dom men hemma vill jag fixa med musik, bilder, delta i forum, prata med vänner över nätet och liknande. T.ex. när jag tränar på min Crosstrainer så kan jag kolla på Podcasters bästa med fjärrkontrollen. Alltså använda!
Apples prylar är snygga, tysta, lättanvända och har väl mest prislappen emot sig.
Då gör jag som många andra i denna tråd - switchar efter 20 års PC-användande till Mac Det känns riktigt nervöst, men är säker på att det kommer sluta i bravur. Operativsystemsmässigt så har det varit 50/50 mellan Win och Linux, så jag hoppas min Tux-tid betalar igen sig i att man känner sig hemma i OSX'en snabbare.
Spännande iaf - en rykande färsk MBP 15" Corei7, hires antiglare är på väg
Får väl berätta hur det gått efter ett tag
/Patrik
Då gör jag som många andra i denna tråd - switchar efter 20 års PC-användande till Mac Det känns riktigt nervöst, men är säker på att det kommer sluta i bravur. Operativsystemsmässigt så har det varit 50/50 mellan Win och Linux, så jag hoppas min Tux-tid betalar igen sig i att man känner sig hemma i OSX'en snabbare.
/Patrik
/Patrik
Välkommen till den ljusa sidan.
Denna diskussion är endast öppen för dig som verkligen är en switcher - dvs du har bytt ifrån att köra PC till att köra Mac under dom senaste 24 månaderna (typ).
Bu, mobbning! Får inte jag vara med som switchade 1999.
Fick min första PC 1983 , och har gått igenom (nästan) samtliga olika modeller sedan dess . Förra sommaren bestämde jag mig för att kasta ut min stationära dator för att köpa en laptop och valde då min allra första mac och köpte en MacBook pro .
Vart extremt nöjd med denna lilla tingest och när jag för ett par månader sedan var på gång att köpa en ny stationär dator då laptoppen var lite för jobbig att använda med photoshop blev det en ny iMac med 27" skärm som är helt fantastisk .
Går nog inte tillbaks till PC
Fick min första PC 1983 , och har gått igenom (nästan) samtliga olika modeller sedan dess . Förra sommaren bestämde jag mig för att kasta ut min stationära dator för att köpa en laptop och valde då min allra första mac och köpte en MacBook pro .
Vart extremt nöjd med denna lilla tingest och när jag för ett par månader sedan var på gång att köpa en ny stationär dator då laptoppen var lite för jobbig att använda med photoshop blev det en ny iMac med 27" skärm som är helt fantastisk .
Går nog inte tillbaks till PC
Välkommen till Macvärlden! Kul att det gått så bra för dig!