Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ojdå, finns det oberoence källor som inte är totalt appfixerade, baserar sig på någon form av hårda fakta och som inte är fanboys och som tycker att problemet är överdrivet?

Eller för att citera gruber: "Who am I supposed to believe, the sensationalist hacks at Consumer Reports, or the straight-shooters at Gizmodo?"

Consumer Reports Electronics Blog: iPhone 4's supposed signal woes aren?t unique, and may not be serious

And even if the alleged signal loss is real, there's an absence of hard evidence that iPhone 4 reception is problematic compared to past iPhones; indeed, there's evidence of just the opposite

The software may, indeed be faulty, but the signal loss can be real. Holding the iPhone 4 in certain ways does cause signal loss. But that's the case with all cell phones. Indeed, all cell phones, from the mightiest smart phones to the most-basic flip models, must consistently overcome a major communication obstacle: you.

För övrigt så fungerar dödsgreppet på Min 3Gs också. I stugan så får jag ett fall på två staplar om jag håller telefonen på det sättet. Jag kanske skulle starta en webbsite och en omröstning för att räkna ut hur många som har problem?

Senast redigerat 2010-07-03 04:56
Ursprungligen av BlackSmp:

för att citera gruber: "Who am I supposed to believe, the sensationalist hacks at Consumer Reports, or the straight-shooters at Gizmodo?"

Consumer Reports Electronics Blog: Lab tests: Why Consumer Reports can't recommend the iPhone 4

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 12:31

Trots det så säger de att det är den bästa telefonen på marknaden, Despite "Don't Buy" Recommendation, iPhone 4 is Consumer Reports' Top-Rated Smartphone | John Paczkowski | Digital Daily | AllThingsD

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 16:16
Ursprungligen av zappee:

Trots det så säger de att det är den bästa telefonen på marknaden

Jasså, var skriver de det? Det är den telefon som gav flest POÄNG i deras sammanställning, men eftersom den har allvarliga "fel" (enligt dem) så anser de den inte vara bäst (och inte ens tillräckligt bra för att rekommendera).

Om du har en enkel tabell där du ger en telefon betyg, TILL EXEMPEL som nedanstående bild (enbart påhittad för att illustrera), då har iPhone 4 fler poäng än Nokia och enligt dig (eller den källa du hänvisar till) den bästa telefonen, men i själva verket så är den mycket dålig på det som är absolut väsentligt på en smartphone, nämligen telefoni och surf. Och glöm nu inte att tabellen bara är en illustration av vad jag menar och inte någon verklig bedömning från min sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 16:25
Ursprungligen av ridax:

Jasså, var skriver de det? Det är den telefon som gav flest POÄNG i deras sammanställning, men eftersom den har allvarliga "fel" (enligt dem) så anser de den inte vara bäst (och inte ens tillräckligt bra för att rekommendera).

Om du har en enkel tabell där du ger en telefon betyg, TILL EXEMPEL som nedanstående bild (enbart påhittad för att illustrera), då har iPhone 4 fler poäng än Nokia och enligt dig (eller den källa du hänvisar till) den bästa telefonen, men i själva verket så är den mycket dålig på det som är absolut väsentligt på en smartphone, nämligen telefoni och surf. Och glöm nu inte att tabellen bara är en illustration av vad jag menar och inte någon verklig bedömning från min sida.

Nej, de anser att man inte ska köpa den. Men överlag har den fått flest poäng vilket innebär att den överlag är bäst. Sen kan den givetvis vara dålig på några moment men så är det ju med alla tester. Flera ronder där det ges poäng och sedan summeras.

Vad som är "absolut väsentligt" på en smartphone är väldigt subjektivt. Dock rankar de den som "bra" i voice quality och "very good" i Phoning.

Provade klippa ner mitt gamla iMidi Abb som går ut nu 12 Juli, kortet har även Bank ID så kretskortet ser inte exakt ut som mitt andra Telia SIM kort Prata På.
Men det verkar fungera dock får jag sämre mottagning med iMidi SIM kortet än vad jag får med Prata På.
Kan det vara så att SIM korten spelar roll hur dem ligger med kontaktytan på släden så att säga ?!

Det är väl bara att anmäla inlägget till moderatorerna om du tycker att det är olämpligt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 23:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl bara att anmäla inlägget till moderatorerna om du tycker att det är olämpligt

Va? Jag trodde det var fritt fram att komma med önskemål och instruktioner om hur och vad andra ska skriva. Det var ju du som introducerade denna metoden...

Ursprungligen av ridax:

Va? Jag trodde det var fritt fram att komma med önskemål och instruktioner om hur och vad andra ska skriva. Det var ju du som introducerade denna metoden...

Jag verkar uppenbart ha retat upp dig någon gång tidigare. Du får gärna referera till det inlägget så att jag vet vad du tycker att jag gjort fel.

Jag vet att jag kan vara raljant i tonen men jag fattar uppriktigt inte vad du menar. Det är mycket möjligt att jag kanske har gjort det men det är ingen ide att du är irriterad utan att tala om varför - för det hjälper inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 00:29
Ursprungligen av Goflorp:

ridax, lugna ner dig nu.
Det börjar bli lite obehagligt.

Jo, men det tycker jag det har varit en längre tid... du och många andra Apple-försvarare kör ju precis med den här stilen som en del av oss andra nu har börjat ta efter... typ "Gött att du vet..." om precis allt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 01:04
Ursprungligen av Goflorp:

Ditt inlägg 402 är ju helt uppåt väggarna, att håna zappee för att han "vet bäst".
Lägg av och bevisa din tes istället för att hacka.
Apple sa ju det själva i förklaringen,

Var någonstans i den långa texten som du citerade står det att Apples nuvarande sätt att visa signalstyrkan följer de andra tillverkarnas sätt???

Citat:

Du ringde hem till min privata telefon häromdagen och ville att jag skulle lägga till dig som vän på forumet?! Gör inte om det.

Nu fantiserar du helt fritt... jag har ingen aning om vad du har för telefonnummer. Jag har inte ens provat att slå upp "Goflorp" i telefonkatalogen! Jag har INTE försökt lägga till dig som vän, varför skulle jag vilja göra det? Däremot blev jag förvånad över att jag fick en sådan förfrågan i min inbox här på 99, men eftersom jag inte såg någon anledning, så ignorerade jag den förfrågan. Blev du sårad, eller vadå?

JAG har definitivt inte ringt dig och bett dig bli min vän. Var vänlig och bevisa det i så fall. Antagligen någon av dina "riktiga" vänner som har skojat med dig...

Innan man anklagar Apple för att lura sina kunder med att manipulera signalmätarens visning, att den inte är linjär m.m. så kanske det kan vara intressant att veta att det är väldigt vanligt att olika mätare vi dagligen kommer i kontakt med även de har "manipulerats" av aktuellt företag. Orsaken är ofta att lugna användarna därför att den för högupplöst eller för känslig visning kan oroa många kunder att nåt kanske är fel vilket kan göra att folk börjar fråga och undra.

Titta t ex på hur dagens tempmätare på våra bilars kylvatten är skalade, och hur de rör sig. Det är väldigt vanligt att normalt tempområde är stort rent visuellt på mätartavlan, men nålen kan stå i princip bergfast på samma punkt när motorn har drifttemp. Detta ser tryggt ut för användaren så han oroar sig inte.

Men kopplar man in en mer högupplöst tempmätare med snabb uppdatering så kan man se att tempen faktisk vandrar en hel del upp och ned, men detta är helt normalt och en sådan "livlig" visning skulle bara ser stökig och konstig ut för en normalanvändare.och kanske göra dem oroliga att nåt kanske är fel.

Så bara för att företag gör så med div. mätare handlar inte automatiskt om att de vill blåsa oss i nåt lömskt syfte, utan kanske bara för att lugna oss.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 06:13
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Innan man anklagar Apple för att lura sina kunder med att manipulera signalmätarens visning, att den inte är linjär m.m. så kanske det kan vara intressant att veta att det är väldigt vanligt att olika mätare vi dagligen kommer i kontakt med även de har "manipulerats" av aktuellt företag. Orsaken är ofta att lugna användarna därför att den för högupplöst eller för känslig visning kan oroa många kunder att nåt kanske är fel vilket kan göra att folk börjar fråga och undra.

Titta t ex på hur dagens tempmätare på våra bilars kylvatten är skalade, och hur de rör sig. Det är väldigt vanligt att normalt tempområde är stort rent visuellt på mätartavlan, men nålen kan stå i princip bergfast på samma punkt när motorn har drifttemp. Detta ser tryggt ut för användaren så han oroar sig inte.

Men kopplar man in en mer högupplöst tempmätare med snabb uppdatering så kan man se att tempen faktisk vandrar en hel del upp och ned, men detta är helt normalt och en sådan "livlig" visning skulle bara ser stökig och konstig ut för en normalanvändare.och kanske göra dem oroliga att nåt kanske är fel.

Så bara för att företag gör så med div. mätare handlar inte automatiskt om att de vill blåsa oss i nåt lömskt syfte, utan kanske bara för att lugna oss.

Dr Tinnitus

Visserligen har du en poäng och din jämförelse är inte alls tagen ur luften. Dock ska man veta att trots att temperaturen på kylaren i en bil kan variera en hel del utan att det direkt påverkar prestationen hos bilen avsevärt, framförallt inte så att det är en märkbar skillnad i alla fall.

Hos telefoner däremot så kommer endast ett fåtal staplar göra väldigt stor skillnad om du överhuvudtaget kommer kunna surfa eller ringa/förlora samtal. Därav bör det krävas mer korrekt angivelse av signalstyrkan i en telefon. Precisionen finns redan där men nu krävs det bara att återgivelsen av indikeringen mer förhåller sig till verkligheten.

Ursprungligen av iPilot:

Visserligen har du en poäng och din jämförelse är inte alls tagen ur luften. Dock ska man veta att trots att temperaturen på kylaren i en bil kan variera en hel del utan att det direkt påverkar prestationen hos bilen avsevärt, framförallt inte så att det är en märkbar skillnad i alla fall.

Hos telefoner däremot så kommer endast ett fåtal staplar göra väldigt stor skillnad om du överhuvudtaget kommer kunna surfa eller ringa/förlora samtal. Därav bör det krävas mer korrekt angivelse av signalstyrkan i en telefon. Precisionen finns redan där men nu krävs det bara att återgivelsen av indikeringen mer förhåller sig till verkligheten.

Min tanke var ju i första hand att förklara dette med hur företag ofta gör med olika mätares uppförande för att användarna ska uppleva en "trygghet"

I väldigt många fall så skulle användarna riskera att bli förvirrade eller oroliga om mätarna hade samma uppdateringsfrekvenser och upplösningar som tekniker, servicepersonal, utvecklare behöver för att kunna tolka rätt och utföra sitt jobb. Samt att det kanske skulle se rörigt ut rent estetiskt.

Går vi så till Apple så är det väl så att ett lågt eller nästan inget utslag alls på signalmätaren bör representera ett förhållande som är så dåligt att man kan riskera problem vid mottagning, kanske få avbrott om man dessutom råkar vrida sig eller hålla mobilen på ett mindre bra sätt. Och närmast fullt eller fullt på mätaren bör indikera att man sannolikt kommer att ha god mottagning om man inte har väldigt lynniga signalförhållanden på just den platsen.

Om Apple nu kanske visar för många staplar mot vad det egentligen är i signalstyrka, typ 5 när det egentligen borde visa bara 1-3. Ja då upplevs ju ett dropp när man berör fel ställe på iP4 från 5 till 0 som mycket mer dramatiskt och kanske märkligt än ett dropp från 2 till 0 eller kanske 1 till 0. Även om de de faktiska signalförhållandena är exakt lika i båda fallen bara det att visningen är annorlunda. Detta kan alltså förvirra eller göra folk oroliga.

Dr Tinnitus

Finns det nått bekräftat fall i Sverige där ett samtal bryts på grund av det här problemet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-04 12:26

Jag tycker det är helt otroligt med över 400 inlägg i en tråd med ett problem som är "virtuellt".
Om man har 4-5 staplar eller 2-3 har ju ingen betydelse. Det som är viktigt är ju om samtalen tappas eller om det fungerar, om man kan surfa eller inte. Om man inte tappar samtal trots att man bara har en stapel, spelar det väl ingen roll....
Staplarna speglar ju bara en upplevd signalstyrka. 3 staplar på en mobil har ju inte alls samma signalstyrka som 3 staplar på en annan mobil. Det är helt upp till varje tillverkare att sätta signalgränserna för varje stapel. Skulle det kunna vara jämförbart skulle signalen visas i dBm, men precis som skrivits ovan skulle användarna bli "förvirrade".
Jag bryr mej inte ett skit om jag har 1 eller 5 staplar, det som är viktigt är att samtalen inte tappas... och visst kan man tänka sej att "risken" för tappade samtal borde vara större med 1 stapel än med 5, men det beror ju helt på var gränserna för de olika staplarna ligger.... och därför bör ju de gränserna ligga så att det speglar "verkligheten" så bra som möjligt. Om Nokia, SE eller Apple har bäst formel för det har jag ingen aning om. Och jag bryr mej inte så länge jag inte tappar samtal.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är helt otroligt med över 400 inlägg i en tråd med ett problem som är "virtuellt".
Om man har 4-5 staplar eller 2-3 har ju ingen betydelse. Det som är viktigt är ju om samtalen tappas eller om det fungerar, om man kan surfa eller inte. Om man inte tappar samtal trots att man bara har en stapel, spelar det väl ingen roll....
Staplarna speglar ju bara en upplevd signalstyrka. 3 staplar på en mobil har ju inte alls samma signalstyrka som 3 staplar på en annan mobil. Det är helt upp till varje tillverkare att sätta signalgränserna för varje stapel. Skulle det kunna vara jämförbart skulle signalen visas i dBm, men precis som skrivits ovan skulle användarna bli "förvirrade".
Jag bryr mej inte ett skit om jag har 1 eller 5 staplar, det som är viktigt är att samtalen inte tappas... och visst kan man tänka sej att "risken" för tappade samtal borde vara större med 1 stapel än med 5, men det beror ju helt på var gränserna för de olika staplarna ligger.... och därför bör ju de gränserna ligga så att det speglar "verkligheten" så bra som möjligt. Om Nokia, SE eller Apple har bäst formel för det har jag ingen aning om. Och jag bryr mej inte så länge jag inte tappar samtal.

Mycket förnuftigt....

Att tilläga är ju att även om man så har två identiska mobiler så är det mycket vanligt att dessa kan visa olika mycket på signalmätarna även om man håller dem bredvid varandra på samma ställe, eller låter dem ligga på samma bord. Så jäkla klurigt kan detta med radiosignaler vara, vilket på inga vis gör det lättare för vanligt folk utan större kunskaper om dessa saker att tolka vad de upplever och ser.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är helt otroligt med över 400 inlägg i en tråd med ett problem som är "virtuellt".
Om man har 4-5 staplar eller 2-3 har ju ingen betydelse. Det som är viktigt är ju om samtalen tappas eller om det fungerar, om man kan surfa eller inte. Om man inte tappar samtal trots att man bara har en stapel, spelar det väl ingen roll....
Staplarna speglar ju bara en upplevd signalstyrka. 3 staplar på en mobil har ju inte alls samma signalstyrka som 3 staplar på en annan mobil. Det är helt upp till varje tillverkare att sätta signalgränserna för varje stapel. Skulle det kunna vara jämförbart skulle signalen visas i dBm, men precis som skrivits ovan skulle användarna bli "förvirrade".
Jag bryr mej inte ett skit om jag har 1 eller 5 staplar, det som är viktigt är att samtalen inte tappas... och visst kan man tänka sej att "risken" för tappade samtal borde vara större med 1 stapel än med 5, men det beror ju helt på var gränserna för de olika staplarna ligger.... och därför bör ju de gränserna ligga så att det speglar "verkligheten" så bra som möjligt. Om Nokia, SE eller Apple har bäst formel för det har jag ingen aning om. Och jag bryr mej inte så länge jag inte tappar samtal.

Så talar en människa som bara använder sin telefon för att prata med. Använder du Iphonen för att surfa över 3G är det en JÄVLA skillnad mellan en stapel och fem staplar!

Ursprungligen av PeeMaN:

Så talar en människa som bara använder sin telefon för att prata med. Använder du Iphonen för att surfa över 3G är det en JÄVLA skillnad mellan en stapel och fem staplar!

Nej det behöver det inte väl inte alls vara, utan det beror i första hand på vad 1 stapel representerar i signalstyrka och i andra hand om denna signalstyrka är över eller under det kritiska värdet för när dataöverföring är möjlig eller inte.

Det verkar ju vara så att så länge man håller sig över en viss signalnivå så går datatrafiken ungefär lika bra oavsett hur många staplar det än visar, men under detta värde så funkar det väldigt dåligt eller inte alls. I alla fall om jag inte fattat allt fel som förklarades om detta i något test nyligen i samband med detta antennfenomen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Dr Tinnitus

jo, klart man får kritisera, men många (dock inte alla som gör det) som kritiserar förlorar ju sin trovärdighet när de kommer med argument som "mactaliban" eller "fanboy".

en undran är ju även om iphonen dödar samtalet för att den "tror" att mottagningen ä för dålig, pga. felaktig "formel"?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-04 13:40
Ursprungligen av Baltazar:

jo, klart man får kritisera, men många (dock inte alla som gör det) som kritiserar förlorar ju sin trovärdighet när de kommer med argument som "mactaliban" eller "fanboy".

en undran är ju även om iphonen dödar samtalet för att den "tror" att mottagningen ä för dålig, pga. felaktig "formel"?

Jag kan ju säga att vi har haft lite otur i denna tråd och på forumet att få in ett riktigt troll, som dessutom hade skapat två olika konton. Ni behöver inte ta reda på vem det är och jag nämner inga namn. Det är fortfarande villkoren som gäller för allas trevnad på detta forum. Kom ihåg också att rapportera inlägg som ni tycker är stötande eller personangrepp, speciellt nu under sommaren när inte alla sitter klistrade framför datorn

Men kan ni inte rensa bort allt offtopic, kännns som om det inte ens är lönt attt ägna sig åt ämnet i tråden längre.

Det här kan ju va en extremt kritiskt för Apple, hade gärna sett att ni med iPhone 4 försöker återskapa problemet.
Jag har ännnu inte sett nån som återskapat brutet samtal i Sverige.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-04 17:14

Jag "surfar" mycket mer än pratar med den. Och har även haft alla modellerna sedan första iPhonen.
Visst är det skillnad på surfhastigheten mellan 1 pinne och 5, det är inte det jag säger. Men får jag 1 Mbps när jag surfar, spelar det ju ingen roll om den visar 2 eller 5 pinnar....
Samma sak med andra mobiler: 3 streck på en SE betyder ju inte lika signalstyrka som 3 streck på en iPhone. Strecken är ju bara en indikering om bra, bättre bäst, inget om hur bra signalen egentligen är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 17:22

jag undrar också om någon av er med iPhone i Sverige nu har detta problem sen kan ni andra fortsätta kriga ;D

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-04 17:24
Ursprungligen av Esa:

jag undrar också om någon av er med iPhone i Sverige nu har detta problem sen kan ni andra fortsätta kriga ;D

Det har redan tagits upp i denna tråd. Hoppas på fler svar i denna tråd senare:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278783-traden-foer-oss-har-iphone-4-a.html

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-04 18:49

Ojojoj...bu eller bä, för eller emot, sant eller falskt, Apple är dumma i huvudet eller inte...jag är säker på att jag kommer att bli nöjd med min iPhone 4 när jag får den i min hand...:)

Ursprungligen av lasselu:

Ojojoj...bu eller bä, för eller emot, sant eller falskt, Apple är dumma i huvudet eller inte...jag är säker på att jag kommer att bli nöjd med min iPhone 4 när jag får den i min hand...:)

Det tror jag också att du blir, även om du så kan framkalla detta antennfenomen om du vill.

Förresten, har någon testat vad eller om det händer nåt om man fingrar på den övre antennskarven uppe på toppen av luren?

Om ingen händer där så får man kanske anta att den skarven kanske representerar "slutet" på antennerna och den nedre skarven basen på dem och där de är kopplade till elektroniken? Om det är så, ja då kanske man kan tycka att Apple borde lagt basen på antennerna i toppen på luren och slutet i den nedre skarven. Men då de inte gjort det så kan man nog vara rätt säker på att det finns ett gäng orsaker till att det ser ut som nu. Alltså att den nuvarande designen trots allt antagligen är den bästa med tanke på de olika faktorer som styr hur den slutgiltiga kompromissen blir.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det tror jag också att du blir, även om du så kan framkalla detta antennfenomen om du vill.

Förresten, har någon testat vad eller om det händer nåt om man fingrar på den övre antennskarven uppe på toppen av luren?

Om ingen händer där så får man kanske anta att den skarven kanske representerar "slutet" på antennerna och den nedre skarven basen på dem och där de är kopplade till elektroniken? Om det är så, ja då kanske man kan tycka att Apple borde lagt basen på antennerna i toppen på luren och slutet i den nedre skarven. Men då de inte gjort det så kan man nog vara rätt säker på att det finns ett gäng orsaker till att det ser ut som nu. Alltså att den nuvarande designen trots allt antagligen är den bästa med tanke på de olika faktorer som styr hur den slutgiltiga kompromissen blir.

Dr Tinnitus

Inget händee för mig när jag testade hålla för den övre skarven.

Ursprungligen av sirsnurre:

Inget händee för mig när jag testade hålla för den övre skarven.

Men, hallå?!

Du är väl inte antennexpert eller har tillgång till Apples kod?!?
Hur kan du ?

(Djupt ironisk)

Ursprungligen av Goflorp:

Men, hallå?!

Du är väl inte antennexpert eller har tillgång till Apples kod?!?
Hur kan du ?

(Djupt ironisk)

Nope. Jag är bara en simpel försäljare av datorer på modell större kedja (dessutom bosatt i sthlm)

Kan för övrigt tillägga att jag aldrig har problem med mottagningen i Sthlm, förutom på tex jobbet där ingen har mottagning förutom vid entren.

Nu befinner jag mig dock i södra Norrland (Gävle) och här kan mottagningen flaxa ordentligt. Men sen har jag ju telenor som operatör också och jag tror dem är mer skyldiga än vad antennen på min iPhone 4 är.

Bevaka tråden