Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nataraja:

Det ser ut som AirPort-verktyg.

Japp:)

Men det borde finnas motsvarande loggning för den WLAN router som används.

Sedan så finns det väl snifferprogramvara som kan scanna av vad som finns ute i luften och presentera det på något vettigt sätt, men jag har inte koll på dessa program. Jag hade det ett tag när jag slogs med inoperabilitet mellan min Dell Inspriron 9400 och DLINK router. Faktum är att det var det slagsmålet som slutligen fick mig att gå över till Apple

Aha. Ok.

Ursprungligen av Nataraja:

Det ser ut som AirPort-verktyg.

Ursprungligen av radaradam:

Det värsta för mig är inte att täckningen försvinner när jag täcker det nedre vänstra hörnet. Utan att Wifi dör totalt om jag rör vid övre vänstra hörnet där antennerna möts igen. Hur jag än håller telefonen i liggande läge så kan jag inte hålla den med två händer utan att täcka den antennen.

Jag kan inte återskapa detta på min nya som dök upp idag! Även om jag slickar på fingrarna innan jag fingrar på skarvarna kan jag inte få varken wifi eller 3G att röra sig i staplar.
Men min gamla 3GS sjunker djupt i wifi när jag lägger den i handen på ett visst sätt.

Visst tror jag mottagningen påverkas, men inte så det betyder något. Jag tror detta börjar likna problemet med glas i kyckling för några år sedan, då dök det upp fall överallt då folk började observera och skriva om det. När allt var klart visade det sig att det inte var några mera fall bara att alla hade focus på det och skrev mera om det.

Min 4G går kalas med bättre mottagning hemma än min gamla 3GS det är det enda jag bryr mig om, men vilken telefon den känns som ett smycke. Gedigen, lite tung men framförallt känns den dyrbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 18:02

Ja, i vilket fall som helst har de inte ansett den som bäst. Den har fått flest poäng i poängsammanställning, vilket INTE är detsamma som att de anser att den är bäst. Det är enbart de som själva gör och ansvarar för testerna som kan avgöra vilken telefon de tycker är bäst, det kan ingen utomstående berätta åt dem. Eftersom de rekommenderar andra telefoner och inte iPhone 4, så utgår jag ifrån att de då inte tycker att den är bäst.

Det är bara ANDRA som påstår att DE tycker den är bäst. Det är inte de själva. Det är ungefär som om jag skulle påstå att DU tycker att iPhone 4 är SÄMST. Är det jag som bestämmer vad du tycker?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 18:16
Ursprungligen av ridax:

Ja, i vilket fall som helst har de inte ansett den som bäst. Den har fått flest poäng i poängsammanställning, vilket INTE är detsamma som att de anser att den är bäst. Det är enbart de som själva gör och ansvarar för testerna som kan avgöra vilken telefon de tycker är bäst, det kan ingen utomstående berätta åt dem. Eftersom de rekommenderar andra telefoner och inte iPhone 4, så utgår jag ifrån att de då inte tycker att den är bäst.

Det är bara ANDRA som påstår att DE tycker den är bäst. Det är inte de själva. Det är ungefär som om jag skulle påstå att DU tycker att iPhone 4 är SÄMST. Är det jag som bestämmer vad du tycker?

Well, uppenbarligen fattar du inte ironin i att de rankar telefonen högst, men inte rekommenderar den.

Ursprungligen av Chaosstar:

PR Experts: iPhone 4 Hardware Recall Is “Inevitable” | Cult of Mac
Ja frågan är om det är ofrånkomligt...

Har iofs inte kommit fram något nytt i Consumer Reports analys, så det tror jag inte.

Dessutom är det så de har valt att designa telefonen och jag tror att de har varit medvetna om att det finns ett "death grip" (som någon skrev tidigare).
Och vad ska de göra om de kallar tillbaka den?
Tillbaka till ritbordet och designa om hela telefonen? Då kan de lika gärna hoppa över 4an och ge sig på nästa modell direkt.

Förresten, lite LAGOM överdrivet att jämföra det med Toyotas "skandal"... vi pratar om en telefon.

Senast redigerat 2010-07-13 18:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 18:39
Ursprungligen av zappee:

Well, uppenbarligen fattar du inte ironin i att de rankar telefonen högst, men inte rekommenderar den.

Well, uppenbarligen fattar du inte att jag inte tycker det är något konstigt att den kan få flest poäng om man räknar ihop dem, utan att de för den skulle rekommenderar den. Det är helt enkelt så att en enkel poängsammanställning inte täcker in allt och de anser att iPhonen har så allvarliga "fel" att de inte kan rekommendera den, oavsett att den i övrigt är bra. Vad är det för ironiskt eller konstigt med det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 19:40
Ursprungligen av ridax:

Well, uppenbarligen fattar du inte att jag inte tycker det är något konstigt att den kan få flest poäng om man räknar ihop dem, utan att de för den skulle rekommenderar den. Det är helt enkelt så att en enkel poängsammanställning inte täcker in allt och de anser att iPhonen har så allvarliga "fel" att de inte kan rekommendera den, oavsett att den i övrigt är bra. Vad är det för ironiskt eller konstigt med det?

Tycker du borde ta upp det med Consumer Reports, hur kan de ge en telefon högsta betyg som enligt dem inte går att använda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 19:47

Som sagt inte alls konstigt. De har satt poäng på olika delmoment. Sedan har de gjort en helhetsbedömning och ansett att de inte kan rekommendera telefonen på grund av brister som finns, som inte täcks in av poängsättningen.

Det är väl snarast du som skall ta upp det med consumer reports, eftersom du tycker det är konstigt. Jag tycker det är lätt att förstå, så jag behöver inte tala med dem om det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 19:53
Ursprungligen av ridax:

Som sagt inte alls konstigt. De har satt poäng på olika delmoment. Sedan har de gjort en helhetsbedömning och ansett att de inte kan rekommendera telefonen på grund av brister som finns, som inte täcks in av poängsättningen.

Det är väl snarast du som skall ta upp det med consumer reports, eftersom du tycker det är konstigt. Jag tycker det är lätt att förstå, så jag behöver inte tala med dem om det.

Ja, det är ju helt naturligt att den telefon som har högst poäng inte går att ringa/surfa med (enligt dem).

Känns som de borde ta en titt på sin poängsättning om någon ska ta dem på allvar.

Ursprungligen av zappee;:

Ja, det är ju helt naturligt att den telefon som har högst poäng inte går att ringa/surfa med (enligt dem).

Känns som de borde ta en titt på sin poängsättning om någon ska ta dem på allvar.

Nåja, AppleInsider gjorde samma tolkning som du;)

AppleInsider | Consumer Reports ranks Apple's iPhone 4 best smartphone available

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 20:40

Tja, de gör väl inte någon speciell tolkning? De skriver bara precis samma sak som vi redan konstaterat att den fick flest poäng men att de inte rekommenderar den trots det.

Jag gillar John Grubers korta sammanfattningar. När det gäller Consumer Report är han riktigt kärnfull:

Daring Fireball Linked List: Despite 'Don't Buy' Recommendation, iPhone 4 Is Consumer Reports' Top-Rated Smartphone

John Paczkowski:

"In short, the iPhone 4 is hands-down the best smartphone available today, but Consumer Reports advises against buying it."

Seems nutty to me to give it a “don’t buy” for this single annoyance alone.

★ Tuesday, 13 July 2010

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 22:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Seems nutty to me to give it a “don’t buy” for this single annoyance alone.

Som programmeraren sa... "Förutom att det inte fungerar, hur tycker ni det verkar"?

Senast redigerat 2010-07-14 12:33

Apple kör presskonferens ikväll 19.00
Reminder: we're live from Apple's iPhone 4 press conference tomorrow, 10AM PT / 1PM ET! -- Engadget

Tycker detta är tråkigt, jag har fått en försämrad bild av Apple på senare år. Inbillar mig att saker dom producerar idag inte håller lika bra. Har själv fått byta ut min iPhone ett par gånger, och även bytt ut Airport Express en gång. Ett stort problem med utbytestelefonerna är att dom inte fungerar som en ny telefon. Har man väl bytt ut den, gissar jag att sannolikheten är stor att man får byta ut den igen då delarna i den är begagnade.

Sen har jag svårt för när Apple skriver, om din 3G är seg efter uppdateringen köp en ny telefon. Om din iPhone 4 har dålig täckning håll den rätt. Jag tycker att 6000:- är mycket pengar för en telefon, och att man kan förvänta sig en bättre service. Jag hade även önskat att man kunnat laga telefonen hos auktoriserad verkstad istället för att byta ut den, precis som med en dator i samma prisklass. Tänk om Mac Mini gick sönder utanför garantin och Apples besked var "Du kan byta ut den mot en begagnad för 70% av nypriset, vi lagar inte datorn." Sen känns det negativt att Apple bara lämnar ett års garanti på telefonen, då alla andra tillverkare lämnar två. Jag vet inte om jag vill byta telefon varje år, men samtidigt så vill jag inte ha en telefon utanför garanti då utbytesenheterna är då dyra. När jag sålde min gamla 3G som hade ett par månader garanti kvar fick jag 80% av nypriset, så det är egentligen inget problem men det leder till en påtvingad konsumtion för min del, bara för att det helt enkelt är för dyrt att ha en gammal telefon och dom går ändå sönder förr eller senare.

Jag har börjat kolla på andra telefoner trots att jag haft både 3G och nu 3GS, jag kopplar nästan aldrig telefonen till datorn utan använder Googles gratis molntjänster för kontakter och kalender. Problemet är att gränssnittet i iPhone är unikt men andra telefoner börjar ta efter det nu, så vi får se vad som händer, blir spännande att se vad dom säger ikväll.

Blev lite OT detta.

Gustav

Ursprungligen av gsandlund:

en massa text..

Din post passar nog bättre här: http://www.99.se/notiser-ipod-iphone/278994-presskonferens-om-iphone-4-pa-fredag-2010-07-16-a.html?highlight=presskonferens

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 11:29

Det enda som CR inte gjorde är att skriva rekommenderat köp. iPhone 4 har fått mest punkter men fick inget köp rekommendation. Det betyder inte att den är usel utan att pga antennproblemet har de inte rekommenderat den men inte heller att man ska avstå från att köpa den.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det enda som CR inte gjorde är att skriva rekommenderat köp. iPhone 4 har fått mest punkter men fick inget köp rekommendation. Det betyder inte att den är usel utan att pga antennproblemet har de inte rekommenderat den men inte heller att man ska avstå från att köpa den.

//Rob

Klart som att de indirekt råder en att avstå från köp. Tänk dig själv att du ska köpa en telefon och pratar med någon: "Njaa, altså jag rekommenderar dig inte att köpa den men jag avråder dig ju inte att köpa den". Att inte rekommendera ett köp är samma sak som att avråda från köp. That's is, så är det bara!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 15:02

CR rapport är hur som knasig. CR rekommenderar 3GS som är sämre än iPhone 4 på alla punkter.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

CR rapport är hur som knasig. CR rekommenderar 3GS som är sämre än iPhone 4 på alla punkter.

//Rob

Fick 3GS sämre på även mottagning, ringa etc?
DÅ är det helt sjukt!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 15:19
Ursprungligen av theplague:

Fick 3GS sämre på även mottagning, ringa etc?
DÅ är det helt sjukt!

Precis så är det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Precis så är det.

//Rob

Hahaha!!! Humor.
Kan man se testerna/poängsättningen sida vid sida någonstans?

Ursprungligen av theplague;:

Hahaha!!! Humor.
Kan man se testerna/poängsättningen sida vid sida någonstans?

Aside from Signal Issue, Consumer Reports Rates iPhone 4 Highest Amongst All Smartphones - Mac Rumors

De vill ha betalt men jag hittade 3gs betyget här

Rekommenderar de den? Jag hade ingen lust att betala $26 (eller vad det nu var) för att få tillgång till texten/rapporten.

Jag begriper inte riktigt deras poängsättning och hur de värderar sin kategorier med tanke pá att fyran får följande rating:

The product evaluation agency rated the iPhone 4 “Excellent” in its display, navigation, Web browsing, multimedia and battery life categories, “Very Good” in phoning and messaging and “Good” in voice quality.

Hur kan de ge den betyget "very good" i "phoning" om de samtidigt tycker att den har ett mottagningsproblem? Webb browsing fick "excellent" och detta betyg borde också påverkas av mottagningsproblemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 15:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Rekommenderar de den? Jag hade ingen lust att betala $26 (eller vad det nu var) för att få tillgång till texten/rapporten.

Jag begriper inte riktigt deras poängsättning och hur de värderar sin kategorier med tanke pá att fyran får följande rating:

Personligen tror jag nästan att deras didn't recommend har fått många fler att ladda ner recensionen av iPhone 4 än det någonsin skulle annars ha gjort. Bra PR för CR.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 16:53

Ja, som sagt verkar Consumer Reports vara någon pajassida...

Jag tror att CS's cred nu är allvarligt skadat. Det kommer nog en justering/disclamer/"förtydling" snart :-D.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 20:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att CS's cred nu är allvarligt skadat. Det kommer nog en justering/disclamer/"förtydling" snart :-D.

CS?

//Rob

Vi kan skriva oss harmynta här men det finns många intressanta rapporter.

On Reception – The iPhone 4 hysteria – The Real Life/Lab Test Conundrum | Ed Dale's Blog

Here’s the thing, out the front of my home there is a vortex of Next G misery – every time I pull my car in front of my house for the past five years, Blackberry, Nokia, First three iPhones – the call was cut mercilessly. You could set your watch by it. Regardless of phone, on the best network in the world, my call dropped.

Enter the iPhone 4.

For the first time in four years, the call kept going!!!

I was stunned.

Eller

http://www.engadget.com/2010/07/13/yes-the-iphone-4-is-broken-no-the-iphone-4-is-not-broken/

That said, however, it's not at all clear what the real-world effects of the antenna issue actually are for most people -- as we've repeatedly said, several iPhone 4s owned by the Engadget staff (including our review unit) have never experienced so much as a single dropped call, while others suffer from signal issues that results in lost calls and unresponsive data in a dramatic way. What's more, at this point Apple's sold well over two million iPhone 4s, and we simply haven't heard the sort of outcry from users that we'd normally hear if a product this high-profile and this popular had a showstopping defect. Honestly, it's puzzling -- we know that the phone has an antenna-related problem, but we're simply not able to say what that issue actually means for everyday users.

Personligen så vill jag ha 4:an. Jag har ett antal döda spots i stugan som jag vill prova. Jag ser att ipaden får bättre datatäckning än 3gs:en så jag riktigt sugen på se skillnaden (om någon) mellan 3gs och 4. Men det är stor variation även med ipad. Signalstyrkan pendlar mellan -91 dBm och -111 utan synbar anledning

Senast redigerat 2010-07-14 20:41

Noggrannast hitills?

iPhone 4 Meets TheGripOfDeathInator - AntennaSys Blog - AntennaSys, Inc. - antenna design, integration and consulting.

Långt men väldigt detaljerat och med den mest professionella attityden som jag har sett i denna fråga hitills

Sammanfattningen

We can make several interesting observations.

1) Gripping the Naked iPhone 4 certainly had a strong negative effect on the data rates, both upload and download.

2) The effect of the grips on the iPhone 3G is much smaller. But, the Full-Grip still reduces the data rate on upload.

3) Use of the Apple "Bumpers" has a very positive effect on performance. It mitigates much of the effect of the grips at our signal strength level.

4) The iPhone 4 data rates still beat the iPhone 3GS data rates under all grip conditions.

5) There was a large spread in the data during the Full-Grip, in both upload and download. This highlights the sensitivity of the antenna design to direct contact by the hand.

Bevaka tråden