Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ledin:

Jag har gått från att "Klart jag ska köpa en!" till "Jag väntar nog på andra generationen" till "Kanske ska importera en från england nu?". Som jag skrev i iPhone 4-tråden så skulle den antingen kosta mig nära 6000 eller alltför mycket i månaden. Det var främst i och med iOS4 som jag blev sugen på att låta min supersega 3G somna in till förmån för den snabbare 4:an.
Men jag är inte supersugen på 4:an heller. Det är ju iPaden som är "det nya"! Så varför inte överglänsa dom med iPhone 4 med en iPad?
Frågan är om det är värt att krångla och importera en? Risken för måndagsexemplar osv... Och bara en sån sak som ett utrikiskt tangentbord

Tangentbordet är den stora nackdelen. Det fungerar hjälpligt men jag längtar till ett riktigt svenskt tangentbord.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-04 00:13

Ja jag ska köpa en iPad. Vet någon när de kommer till Sverige?

Ursprungligen av KOL:

Ja jag ska köpa en iPad. Vet någon när de kommer till Sverige?

Nej.
.

Fick min 16gb 3G idag. Vilken sjukt onödig men underbar pryl. Var lite skeptiskt innan jag pillade på en. Det var då jag bestämde mig att införskaffa en. Detta köp kommer inte att ångras.

Den som tror iPad är onödig känner inte till OmniFocus, Merlin, Omnigraffle eller Keynote.

Ursprungligen av akerstrom:

Den som tror iPad är onödig känner inte till OmniFocus, Merlin, Omnigraffle eller Keynote.

Intressant att du just tar upp OmniFocus för Brent Simmons (NetNewsWire) skriver om hans personliga "VisiCalc moment" när det gäller iPad och det är just OmniFocus:

Every successful computing platform has to have a “VisiCalc moment” — the moment it goes from fun toy and technology demo to “holy crap this thing is useful.”

For the Apple II Plus that moment came the first time people saw VisiCalc. Imagine never having seen a spreadsheet on a computer — imagine always having done that stuff by hand. Then, for the first time, you enter some numbers and formulas into a computer and watch it calculate. Then edit some numbers and watch it recalculate. Pure magic. PFM.

I don’t think there’s a single VisiCalc moment that everyone will have for the iPad — but, for me personally, it was OmniFocus. That’s when my iPad went from toy to indispensable tool (oh, but still a fun toy, too).

Before OmniFocus, my iPad wandered around my desks without a real place. Now it has a place right next to my dev machine’s keyboard.

Jag tror inte iPad är för alla, men jag tror att även skeptiker som Baron och Patrik D skulle behöva ett "VisiCalc moment" för att till fullo uppskatta iPaden. Ett tillfälle då nyttan av den större skärmen gör all skillnad mot en iPhone.

Jag hade en iPad några veckor innan sheriffen var ohövlig nog att vilja ha tillbaka den och jag hann aldrig få ett riktigt VisiCalc moment, men det var många småsaker som jag gillade. Inte minst när det gällde att läsa twitter och rss, det var så trevligt på iPaden (med Twitterific och NNW) att jag föredrog det över datorn faktiskt.

Men sedan dess har jag sett en del andra funktioner som också imponerar och en av dessa är fjärrstyrning. En bekant som har jour för driften av en av de populärare svenska nyhetssajterna visade mig hur han kunde logga in på, fjärrstyra och t.ex. starta om Windowsservrarna direkt från iPaden. Det var precis en sådan grej som visserligen också går att göra på iPhone, men som nådde en helt annan nivå på den stora skärmen på iPad.

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant att du just tar upp OmniFocus för Brent Simmons (NetNewsWire) skriver om hans personliga "VisiCalc moment" när det gäller iPad och det är just OmniFocus:

Every successful computing platform has to have a “VisiCalc moment” — the moment it goes from fun toy and technology demo to “holy crap this thing is useful.”

For the Apple II Plus that moment came the first time people saw VisiCalc. Imagine never having seen a spreadsheet on a computer — imagine always having done that stuff by hand. Then, for the first time, you enter some numbers and formulas into a computer and watch it calculate. Then edit some numbers and watch it recalculate. Pure magic. PFM.

I don’t think there’s a single VisiCalc moment that everyone will have for the iPad — but, for me personally, it was OmniFocus. That’s when my iPad went from toy to indispensable tool (oh, but still a fun toy, too).

Before OmniFocus, my iPad wandered around my desks without a real place. Now it has a place right next to my dev machine’s keyboard.

Jag tror inte iPad är för alla, men jag tror att även skeptiker som Baron och Patrik D skulle behöva ett "VisiCalc moment" för att till fullo uppskatta iPaden. Ett tillfälle då nyttan av den större skärmen gör all skillnad mot en iPhone.

Jag hade en iPad några veckor innan sheriffen var ohövlig nog att vilja ha tillbaka den och jag hann aldrig få ett riktigt VisiCalc moment, men det var många småsaker som jag gillade. Inte minst när det gällde att läsa twitter och rss, det var så trevligt på iPaden (med Twitterific och NNW) att jag föredrog det över datorn faktiskt.

Men sedan dess har jag sett en del andra funktioner som också imponerar och en av dessa är fjärrstyrning. En bekant som har jour för driften av en av de populärare svenska nyhetssajterna visade mig hur han kunde logga in på, fjärrstyra och t.ex. starta om Windowsservrarna direkt från iPaden. Det var precis en sådan grej som visserligen också går att göra på iPhone, men som nådde en helt annan nivå på den stora skärmen på iPad.

Det är just skärmen som är grejjen. Jag spelar inte datorspel längre. Men jag drog hem några och provade (ja, jag hackade och piratade enbart för att testa) och det slutade med att jag köpte två stycken. Broken Sword och Monkey Island. Att spela de på en Iphone/Ipod Tocuh lär inte vara någon höjdare, men på Ipaden är det fruktansvärt trevligt, särskilt med tanke på skärmen. Däremot känns det mest som det är klick och pekspel som blir bra... Har iofs inte testat på något som använder sensorerna och sådär än.....

En annan sak jag märkt är att Ipaden ersatt datorn ganska mycket i hemmet. Mycket surf sker på Ipaden. Det är helt enkelt skönare att ligga i soffan (roligt nog, precis som i promo-filmerna från Apple) och surfa med paddan än att ha sin laptop liggandes och bli varm och suga bra mycket mer batteri. Mail, skriverier och arbete ligger den däremot i lä på, där går det inte att tävla med Macbooken, särskilt inte när å,ä och ö saknas i dagsläget.

Jag är helt övertygad att om såfort jag roddat om mina abonnemang och fått ett 3G-sim till min ipad så kommer diverse nyhets-sidor ersätta Metro på vägen till skolan på morgonen också, den saken är säker!

Sist måste jag säga att med handen på hjärtat saknar jag flash vissa gånger. Sen var det OTROLIGT störande att inte kunna köra apps i bakgrunden, och tills apple fixat det får jag köra på backgrounder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 20:22
Ursprungligen av PeeMaN:

[...] störande att inte kunna köra apps i bakgrunden, och tills apple fixat det får jag köra på backgrounder.

Vet vi när Apple kommer att släppa iOS 4 till iPad, eller är det ”under hösten” som gäller fortfarande?

Själv översköljs jag av mitt personliga VisiCalc-moment så fort jag kryper upp i soffan och läser några kapitel i iBooks- eller Kindle-programmet samtidigt som jag kollar upp grejer i Wikipanion. Jag läser mycket och iPad har helt förändrat hur jag läser böcker. Vet inte hur mycket jag har lärt mig på sistone som jag tidigare varit för lat för att kolla upp.

iPad får min hjärna att växa.

Ursprungligen av Nataraja:

Vet vi när Apple kommer att släppa iOS 4 till iPad, eller är det ”under hösten” som gäller fortfarande?

Själv översköljs jag av mitt personliga VisiCalc-moment så fort jag kryper upp i soffan och läser några kapitel i iBooks- eller Kindle-programmet samtidigt som jag kollar upp grejer i Wikipanion. Jag läser mycket och iPad har helt förändrat hur jag läser böcker. Vet inte hur mycket jag har lärt mig på sistone som jag tidigare varit för lat för att kolla upp.

iPad får min hjärna att växa.

Det är fortfarande "under hösten" som gäller....
Jag tvekar lite på att det blir 4.1 på Ipad samtidigt som den kommer till Iphonen.... Främst för att koden för de båda enheterna skiljer sig ganska rejält åt (om man ska tro Devteam-killarna).

Nu ligger det en oöppnad iPad i England och väntar på att få komma hit och överlämnas till mej! Ska bli riktigt roligt då jag faktiskt börjat använda min iPad Nano men inser att den är för liten att kolla på längre program på.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 22:44

Jag skaffade en iPad för Kindle-programmet och ePub-stödet i iBooks allena. Allt annat är bonus (Reeder till exempel, ack så najs).

Ursprungligen av Nataraja:

Jag skaffade en iPad för Kindle-programmet och ePub-stödet i iBooks allena. Allt annat är bonus (Reeder till exempel, ack så najs).

Reeder är riktigt riktigt bra ja!

Det går att hitta mer än jag trodde, trots att ibooks inte är tillgänligt i Sverige. Ibooks har som sagt stöd för epub och för engelsk litteratur har ju Amazon en del att erbjuda...

Jag lånade en i en vecka och älskade den. Det, tillsammans med att man nu kan ha en trackpad till iMac innebär att jag kommer köpa en iPad (3G) och en iMac innan årets slut istället för en bärbar dator. iPad hemma, iMac på kontoret. Perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-08 00:55
Ursprungligen av henkebarn:

iPad hemma, iMac på kontoret. Perfekt.

Samma tankegångar här. MacBook Pro som arbetsdator, iPad för allt annat (som det här inlägget). Ett enkelt sätt att separera jobb och annat Internet-tjafs.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-10 21:23

Det enda jag har gjort med min MacBook Pro sedan jag fick min iPad är att köra Plex.
Jag vet inte om jag kanske skall köpa en Mini istället.

Jag provade en iPad i helgen, och jag blev inte speciellt imponerad, mer än att man blev lite chockad över den fina skärmen.

Men nej, jag har inget behov av en iPad när jag har en iPhone 4.

Ursprungligen av Patrik D:

Men nej, jag har inget behov av en iPad när jag har en iPhone 4.

För mej är det tvärt om, min son får min iPad Nano, er jag menar iPod Touch när min iPad dyker upp.

Alldeles för pilligt att skriva ett e-mail, jag har inte mina barns fingrar...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 20:32

Jag gissar på att när Apple släpper 4.1 så kommer den till iPad också.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-11 22:37

Kommer att försöka jaga fatt i en iPad i månadsskiftet... Dock har jag inte lust att betala 7000kr för en 16gb som vissa vill ha... Men 5000kr så blir det köp iaf!

Hur funkar det att köra jailbreakat och multitaska?

Ursprungligen av WELiN:

Kommer att försöka jaga fatt i en iPad i månadsskiftet... Dock har jag inte lust att betala 7000kr för en 16gb som vissa vill ha... Men 5000kr så blir det köp iaf!

Hur funkar det att köra jailbreakat och multitaska?

Du lär ha tur och få tag i en med 3.2.1 och kan då gå till JailbreakMe.... Fungerar kanon.... Ska du ha tag för en runt 5000 får du nog leta med blåslampa om det inte är så att du ska till USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-11 22:56

Borde man inte kunna hitta en iPad 16gb Wifi för 5?

Ursprungligen av WELiN:

Borde man inte kunna hitta en iPad 16gb Wifi för 5?

Inte i Sverige.... i USA ligger de på 500dollies exklusive TAX... DVS runt 3500spänn+delstats-skatt.
I UK ligger de på 429Pund, strax över 5000:-
Grundpris i Euro är 488, strax över 4700:- därtill skatt för respektive land.

Utöver detta ska personerna som kränger på blocket och liknande hemsidor dra in en fin vinst som gör det värt att åka över och hämta paddorna och/eller importera från företag som skor sig på att kränga de till utlandet.... Så "slutpris" på en 16Gb Wifi lär du inte hitta för under 6000 om du inte har röta eller råkar vara utomlands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 17:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Inte i Sverige.... i USA ligger de på 500dollies exklusive TAX... DVS runt 3500spänn+delstats-skatt.
I UK ligger de på 429Pund, strax över 5000:-
Grundpris i Euro är 488, strax över 4700:- därtill skatt för respektive land.

Utöver detta ska personerna som kränger på blocket och liknande hemsidor dra in en fin vinst som gör det värt att åka över och hämta paddorna och/eller importera från företag som skor sig på att kränga de till utlandet.... Så "slutpris" på en 16Gb Wifi lär du inte hitta för under 6000 om du inte har röta eller råkar vara utomlands.

Måste haft "lite" tur idag då, en i Malmö som sålde sin 16gb Wifi för 5000 inkl kvitto, låda och två skal till mig Väldigt lite använd!

"Sync in progress"

Frågan är ju, nu när det dröjt så länge med svensk lansering, kanske det är lika bra att vänta till den (rimligtvis) mycket bättre iPad 2 som kommer i mars (eller därikring) nästa år?

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är ju, nu när det dröjt så länge med svensk lansering, kanske det är lika bra att vänta till den (rimligtvis) mycket bättre iPad 2 som kommer i mars (eller därikring) nästa år?

Jag förstår din poäng. Samtidigt känns det som vi kommer få se första versionen av Paddan inom kort. Var ju inte jättelängesen de rullade ut den i nya länder... Sen är det ju som vanligt med nya Iphone/Ipad... Mars i USA betyder inte Mars i resten av världen, och defintivt inte i Sverige.

Fast du kanske menade på att man skulle köpa nästa version över blocket/ebay/utomlands?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår din poäng. Samtidigt känns det som vi kommer få se första versionen av Paddan inom kort. Var ju inte jättelängesen de rullade ut den i nya länder... Sen är det ju som vanligt med nya Iphone/Ipad... Mars i USA betyder inte Mars i resten av världen, och defintivt inte i Sverige.

Fast du kanske menade på att man skulle köpa nästa version över blocket/ebay/utomlands?

Du har en poäng i att mars i USA inte betyder mars i Sverige, men jag har svårt att se att jag skulle köpa den gamla generationen när en ny finns ute. Och vill man ha tag i iPad från t.ex. USA är det ju rätt enkelt om man känner någon som ska dit (jämfört med iPhone som kräver kontrakt, upplåsning osv).

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen är det ju som vanligt med nya Iphone/Ipad... Mars i USA betyder inte Mars i resten av världen, och defintivt inte i Sverige.

Fast du kanske menade på att man skulle köpa nästa version över blocket/ebay/utomlands?

Eller så blev det mars även i Sverige (Syftar på detta uttalande.)

Ursprungligen av Adrian B:

Eller så blev det mars även i Sverige (Syftar på detta uttalande.)

Mja, fast det var ju inte direkt väntat, det måste du ändå hålla med om!

  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2010-08-14 01:52

Nu Äntligen har jag jagat ihop slantarna jag behöver för att köpa mig en iPad 3G 64Gb. Nu är det bara frågan var jag ska köpa den enklast och säkrast. Jag har lusläst på forumet här och kan konstatera att vägen till en iPad är många. Dom verkar dessutom sjunka i pris något har jag sett. Ni som är iPad veteranerna, är ni fortsatt nöjd? Är det något jag bör se upp med?

När dom släppte de första handdatorerna med annat gränssnitt än Palms eget, så började de grå snurra och surra. Jag jobbade på den tiden på ett IT företag och lyckades få chefen att köpa mig en Casio Cassiopeia med färgskärm och allt! Sen började laborerandet. Jag testade ett gäng till efter vägen och landade till sist med en ASUS UMPC i handen. På toook för seg och krånglig. Innan jag gav mig in på att installera Ubuntu på den så gav jag upp och sålde den. När Apple presenterade sin iPad så insåg jag att det var den jag väntat på så jädra många år. Jag kan inte bärga mig! En padda fyller 95% av mitt allmänna datoranvändande.

Kul ska det bli!

//Roger

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-08-14 02:06
Ursprungligen av Engmalm:

Nu Äntligen har jag jagat ihop slantarna jag behöver för att köpa mig en iPad 3G 64Gb. Nu är det bara frågan var jag ska köpa den enklast och säkrast. Jag har lusläst på forumet här och kan konstatera att vägen till en iPad är många. Dom verkar dessutom sjunka i pris något har jag sett. Ni som är iPad veteranerna, är ni fortsatt nöjd? Är det något jag bör se upp med?

När dom släppte de första handdatorerna med annat gränssnitt än Palms eget, så började de grå snurra och surra. Jag jobbade på den tiden på ett IT företag och lyckades få chefen att köpa mig en Casio Cassiopeia med färgskärm och allt! Sen började laborerandet. Jag testade ett gäng till efter vägen och landade till sist med en ASUS UMPC i handen. På toook för seg och krånglig. Innan jag gav mig in på att installera Ubuntu på den så gav jag upp och sålde den. När Apple presenterade sin iPad så insåg jag att det var den jag väntat på så jädra många år. Jag kan inte bärga mig! En padda fyller 95% av mitt allmänna datoranvändande.

Kul ska det bli!

//Roger

Välkommen till forumet!
Det är ett köp du aldrig kommer ångra.

Förresten, den heter iPad, inte padda.

Bevaka tråden