Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har switchat

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-06-30 21:37

I dag tog jag steget till den mörka sidan och köpte mig en Canon 7D med en 15-85 IS USM. Läskigt! Jag som alltid varit Nikon trogen.
Men i det segmentet stod sig Nikon slätt prismässigt. Jaja, jag lär väl lära mig att zooma åt fel håll och använda det där feta hjulet...

fy fy fy !

Hehe, det ska sägas att jag heller aldrig förstått mig på det stora inmatningshjulet. Att man vrider objektiven åt fel håll har väl varit lite förvirrande me'.

  • Medlem
  • 2010-06-30 22:25

Kameran har precis laddat klar, och jösses vilken kamera det verkar vara. Mitt mest tekniskt avancerade hus före denna var en Nikon D70 (som nu har lutat fungera efter att stegvis ha blivit mindre och mindre pålitlig).
Den här nya ska man visst kunna slå i spik med. Det tror jag inte riktigt på, utan fortsätter nog att använda min Nikon F2 att spika med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-01 13:17

Ajaj, alltid synd att förlora folk. Kändes varken D300s, D300 eller D90 rätt? Du vet väl att en uppdatering av D90 borde lura kring hörnet?

  • Medlem
  • 2010-07-01 13:50

Jag behövde en kamera nu, så en kommande D90 gick bort. D300 är en sämre kamera än D90 enligt Nikon Sverige, så det känndes inte heller som ett alternativ. Det som kvarstod (av dina alternativ) är D300s, men det var bra mycket dyrare än de 18.000 jag slantande av för en 7D med den fina 15-85 av ovanligt hög Kit-kvalitet som ingick.
Jag köpte den här fast till det gamla kampanjpriset 17999 som gick ut den 30 juni.
Och faktum är att 7D är en asgrym kamera. Linsen är också superfin.
Men visst hade det känts fint att stanna kvar i Nikonfamiljen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-01 15:12

Välkommen till den "andra" sidan

Ursprungligen av onnyt:

Välkommen till den "andra" sidan

hejdå säger vi från Rätta sidan

Nej, nu skall vi inte bråka.

Kan du inte posta lite länkar till goa bilder du tagit?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-02 02:00
Ursprungligen av Goflorp:

hejdå säger vi från Rätta sidan

Nej, nu skall vi inte bråka.

Kan du inte posta lite länkar till goa bilder du tagit?

OK. Här lite mixat på Flickr.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-01 15:34

Har kört med Canon i alla år som kameran varit digital. Innan var det Yashica som gällde. Har fotat med 5Dmk2 sedan den kom ut. Första exemplaret fick jag utbytt efter flera reparationsförsök. Skickade in gluggar o hus till Canon för justering men det blev inte bra. När jag fick hus nr 2 skickade jag hela klabbet till Intervision i Solna. De ring upp mig och berättade att två av L-optiken skulle behöva skruvas isär för att justera någon linsupphängning som inte satt som de skulle. 5 papp gick det på. Nu fungerar allt superbt och jag är glad att Intervision slutligen kunde upptäcka och fixa fel som Canon själva inte kunde. Nåja.

Till saken hör att jag var nära att byta märke efter allt strul men som min utrustning fungerar nu kan jag inte vara nöjdare.

Over and out.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-01 17:04

Ärligt talat så har Canon riktigt fina grejer. Har fotat en del med Canon 5D mark I och Canon 24-105L som också är en fantastisk kombo och det är mäkta imponerande att fota i fullformat. Skulle jag skaffa en fullformatare idag skulle det utan tvekan bli en 5D mk II.

Dock är det ju inte på kamerahus man ska lägga sina slantar, utan glas! Min gamla Nikon D40 + Nikkor 35/1.8G ger fortfarande otroligt bra bilder och är nästan lika portabel som en micro-4/3 kamera.

Senast redigerat 2010-07-01 17:14

Gillaar deras ljusstarka fasta objektiv; 50/1,2 och sånt gött ....

De har väl ngn 1,0 med?

Ursprungligen av Goflorp:

Gillaar deras ljusstarka fasta objektiv; 50/1,2 och sånt gött ....

De har väl ngn 1,0 med?

50/1,2 är åtminstone inte jag så imponerad av, men 85:an och 200/2.0 är kittlande bra!

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2010-07-02 15:14
Ursprungligen av Goflorp:

Gillaar deras ljusstarka fasta objektiv; 50/1,2 och sånt gött ....

De har väl ngn 1,0 med?

Det har funnits en 1.0 men den försvann år 2000.

Canon EF 50mm lens - Wikipedia, the free encyclopedia

Mörka sidan?

Vad gillar du 7Dan då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-01 21:38
Ursprungligen av Chaosstar:

Mörka sidan?

Precis! Det är inte en helt korrekt beskrivning ...

Ursprungligen av dala:

Precis! Det är inte en helt korrekt beskrivning ...

Haha sant.
Faktiskt påpekat liknande själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 23:32

Feta hjulet på Canon är ju skitbra.
Jag kan inte hantera en DSLR utan fett hjul.

  • Medlem
  • 2010-07-01 23:44

Jo, det är faktiskt skitbra! Vad jag inte visste när jag köpte den var att det även finns en liten knapp typ ThinkPad-pekdonet som kompletterar fetehjulet. Med den kombom saknar man inget. Möjligen skulle det kunna vara lättare att snurra på hjulet och samtidigt trycka på knapparna på översidans högra del med endast en hand.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-02 09:50
Ursprungligen av Baron:

Jaja, jag lär väl lära mig att zooma åt fel håll och använda det där feta hjulet...

Ursprungligen av Konrad:

Feta hjulet på Canon är ju skitbra.
Jag kan inte hantera en DSLR utan fett hjul.

Ursprungligen av Baron:

[...] det även finns en liten knapp typ ThinkPad-pekdonet som kompletterar fetehjulet. Med den kombom saknar man inget. Möjligen skulle det kunna vara lättare att snurra på hjulet och samtidigt trycka på knapparna på översidans högra del med endast en hand.

Jag antar att med "feta hjulet" menar vrid-ratten till höger om displayen på baksidan av proffsigare Canon-hus?

Varför tycker ni att hjulet är bättre än t.ex. åttavägars-kontrollen som Nikon har?

Ett argument som jag hört är att det går fortare att manuellt välja fokuspunkt med hjulet om man har väldigt många fokuspunkter. Finns det fler argument?

  • Medlem
  • 2010-07-02 12:16

Varför hade iPod ett hjul istf en åttavägarskontroll? Canon har ju både och.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-02 13:59

He He Flame war.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-02 22:26
Ursprungligen av onnyt:

He He Flame war.

Jag tycker vi håller en bra nivå på diskussionerna. Gentlemannakrig.

Valde för ett par år sedan Pentax. Var synnerligen nöjd. K10D, sedan K20D. Riktiga kanonkameror.
Sedan ingenting... Canon och Nikon lanserade säkert ett dussin kameror ihop under tiden jag hade K20D'n.
Dess AF var lite slö och gjorde ofta bort sig.

Tanken på byte föddes; Nikon eller Canon

Hmm. Nikon hade just då bästa prestanda på brusnivåerna... fyra polare körde Nikon.
Köpte Nikon.

Hade mina kompisar istället kört Canon så kunde det lika gärna blivit det istället.

tror väl inte Canon har några speciella egenheter, eller?
"Fetehjulet" är väl en vanesak.

Ursprungligen av Goflorp:

Valde för ett par år sedan Pentax. Var synnerligen nöjd. K10D, sedan K20D. Riktiga kanonkameror.
Sedan ingenting... Canon och Nikon lanserade säkert ett dussin kameror ihop under tiden jag hade K20D'n.
Dess AF var lite slö och gjorde ofta bort sig.

Tanken på byte föddes; Nikon eller Canon

Hmm. Nikon hade just då bästa prestanda på brusnivåerna... fyra polare körde Nikon.
Köpte Nikon.

Hade mina kompisar istället kört Canon så kunde det lika gärna blivit det istället.

tror väl inte Canon har några speciella egenheter, eller?
"Fetehjulet" är väl en vanesak.

Sitter just nu och läser på om Canons grejer...
K5:an är bra, men vi känner att en del grejer inte är så bra lösta.
Det finns fördelar med de stora märkena, det får erkännas.

Inget är hugget i sten för resten av livet, blir det en Canon och man
inte är nöjd med den heller får det väl bli ngt annat igen då.

  • Medlem
  • 2010-07-02 23:54

Jag har alltid använt Nikon, FG20, FM2, F2 och till sist D70. Men när de analoga objektiven inte känns intressanta och D70 var kass, även gluggen, hade jag inga hänsyn att ta mer än till plånboken. Och då vann Canon.
Men alla Nikonhus är snyggare än sin motsvarighet från Canon...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 19:49

Använde Minolta på den analoga tiden.
Då det var dags att vända filmen ryggen, valde jag mellan Nikon och Canon.
Nikons D70 var het skit på den tiden, och den smiskade rumpan på Canons 300D.
I första hand valde jag Nikon för dess användarvänlighet. Jag tycker fortfarande att man måste kunna göra alla viktiga inställningar på utsidan av huset.
Om jag skulle börja med "fullformat" idag, blev det nog en Canon 5D II. Har provskjutit en sådan och måste säga att jag blev mäkta imponerad av resultatet.
Varför nöja sig med ena alternativet, om man kan ha bägge?!

Generellt sett, anser jag att Canon har bättre färgåtergivning än Nikon. Mycket bättre hud-toner framförallt.
Håller dock med om att Canons hus inte är lika "sexy" som Nikons dito.

Jag gick digitalt då Canon EOS 20D kom.
Lungt den bästa digitala kameran Canon gjort.
(Om man tar in tiden den släpptes osv i kriterierna vill säga)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-03 23:44

Välkommen till träsket Själv har jag suttit fast här sedan -81 (tror jag det var, det är så mörkt här) då jag inhandlade min första systemkamera. A1 hette modellen, den hade jag till -97 då det blev en EOS 50n. 2004 byttes 50n mot en 20D och snart byts den mot en 5 eller 7D.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-14 11:26

Idag spelar det ingen roll för resultaten, om man köper Nikon eller Canon. Det är endast skillnad i handhavandet och vad tillverkaren har tryckt på, i sina respektive modeller.

Dock gillar jag "hjulet" på t ex 1D Mk III för att bläddra tagna exponeringar. Gillar inte 8-vägsplattan för att bläddra bilder. Samt deras 70-200mm f/4L IS USM som alternativ i utbudet.

Dock trivs jag med Nikon och deras produkter. Jag har faktiskt kombinerat både Nikon- och Canonutrustning vid en porträttsession. Så varför inte kombinera om det är möjligt!

Bevaka tråden