Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har switchat

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-14 13:12
Ursprungligen av Reisan:

Jag har faktiskt kombinerat både Nikon- och Canonutrustning vid en porträttsession. Så varför inte kombinera om det är möjligt!

Själv har jag svårt för att kombinera. Största problemet är att zoom- och fokus-ringarna är gängade åt "fel" håll på Canon.

Men...Nikon har ju bara 720p HD-video...i ett obsolet format (AVI?). Så - för mig är ju inte Nikon något alternativ alls när jag köper SLR i höst. Canon hänger med och fattar galoppen.
Men egentligen är både Nikon och Canon sega. Har dom verkligen inte fattat att mekaniska speglar och draperier etc - komplicerade dammsamlare - är helt obsolet? När det kommer SLR med elektronisk sökare så är jag verkligen med - det känns trist att köpa en ångmaskin nu i höst...men inga alternativ finns idag.

  • Medlem
  • 2010-08-14 12:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Men egentligen är både Nikon och Canon sega. Har dom verkligen inte fattat att mekaniska speglar och draperier etc - komplicerade dammsamlare - är helt obsolet? När det kommer SLR med elektronisk sökare så är jag verkligen med - det känns trist att köpa en ångmaskin nu i höst...men inga alternativ finns idag.

Kameror med elektronisk sökare har ju funnits jättelänge, fast inte med utbytbara objektiv, kanske. Men de är ju mycket långsammare än en helt optisk sökare.
Det är dessutom per definition inte längre en SLR utan spegeln...

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...Nikon har ju bara 720p HD-video...i ett obsolet format (AVI?). Så - för mig är ju inte Nikon något alternativ alls när jag köper SLR i höst. Canon hänger med och fattar galoppen.
Men egentligen är både Nikon och Canon sega. Har dom verkligen inte fattat att mekaniska speglar och draperier etc - komplicerade dammsamlare - är helt obsolet? När det kommer SLR med elektronisk sökare så är jag verkligen med - det känns trist att köpa en ångmaskin nu i höst...men inga alternativ finns idag.

Själv köper jag kamera efter hur bra den tar bilder.
Skall jag filma blir det med videokamera.

  • Medlem
  • 2010-08-14 12:17
Ursprungligen av Goflorp:

Själv köper jag kamera efter hur bra den tar bilder.
Skall jag filma blir det med videokamera.

Om bilderna är likvärdiga kan filmfunktionen blir det som fäller avgörandet. De flesta vill nog inte släpa på både video- och stillbildskamera i "casualsammanhang".

Har du sett vad man kan göra med Canons SLR/video? :$:$

Nå - en Canon tar också "bra bilder" (egentligen kan inte en kamera ta några bilder alls - det gör fotografen). kan den dessutom filma i utsökt 1920p AVCHD så är det ju - inte för någon tänkande människa - ett minus direkt. Jag slipper alltså ha TVÅ enheter med mig. En Canon tar alltså både "bra bilder" och "bra video". En Nikon tar bara "bra bilder".
För mig är saken biff. Enkelt beslut.

Ursprungligen av Goflorp:

Själv köper jag kamera efter hur bra den tar bilder.
Skall jag filma blir det med videokamera.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...Nikon har ju bara 720p HD-video...

Ska man ta bilder köper man en digitalkamera. Ska man filma köper man en digitalVIDEOkamera....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-14 12:21

Sonys NEX 3-5 har ju kommit en bit på vägen gällande Zimmermans krav dock är de i min smak för små och fortfarande något tröga a la kompaktkamera. Inget man vill ha till sportfoto. men snart är vi där.

Det är ingen "riktig" SLR. Jag vill fortfarande kunna använda havet av optik som finns därute. Det är ju egentligen optiken som är kruxet - kamerahusen/chippen är alla lika "bra" - det har liksom redan passerat vad som behövs för Homo Sapiens.

Ursprungligen av onnyt:

Sonys NEX 3-5 har ju kommit en bit på vägen gällande Zimmermans krav dock är de i min smak för små och fortfarande något tröga a la kompaktkamera. Inget man vill ha till sportfoto. men snart är vi där.

  • Medlem
  • 2010-08-14 12:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ingen "riktig" SLR. Jag vill fortfarande kunna använda havet av optik som finns därute.

Jag vidhåller att själva begreppet SLR (single lens reflex, enögd spegelreflex) innebär att kameran har en ett objektiv och en spegel som skickar bilden till en sökare från detta enda objektiv. Om det sedan går att byta ut objektivet har inget med själva spegelreflexen att göra.
Det finns dessutom många kameror som inte är SLR men som har massor av objektiv man kan byta mellan.
Du vill ha en sk "systemkamera", tror jag.

Tvåögd spegelreflex:

Mätsökarkamera med utbytbara objektiv:

  • Medlem
  • 2010-08-14 12:30
Ursprungligen av onnyt:

Sonys NEX 3-5 har ju kommit en bit på vägen gällande Zimmermans krav dock är de i min smak för små och fortfarande något tröga a la kompaktkamera. Inget man vill ha till sportfoto. men snart är vi där.

Det är intressant med elecgtroniska sökare, det håller jag absolut med om, men hur vi än vrider oss kommer det aldrig att komma processorer och skärmar som netto kan avbilda något exakt samtidigt som det händer. Ljuset rör sig i ljusets hastighet (eh...), medan en kamera inte gör det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-14 13:24
Ursprungligen av Baron:

Det är intressant med elecgtroniska sökare, det håller jag absolut med om, men hur vi än vrider oss kommer det aldrig att komma processorer och skärmar som netto kan avbilda något exakt samtidigt som det händer. Ljuset rör sig i ljusets hastighet (eh...), medan en kamera inte gör det.

Intressant diskussion om elektroniska sökare. Personligen tror jag att EVF är framtiden. I takt med att sensorerna blir mer och mer ljuskänsliga, så möjliggör de att man kan fotografera i näst intill totalt mörker. Begränsningen blir då att våra ögon inte hänger med om man har en vanlig optisk sökare. En EVF kan i princip fungera som en ljusförstärkare i samma still som de militären och jägare använder.

Även om man har en EVF, så kommer man behöva en spegel för att få snabb fas-detekterande autofokus. Spegeln i en systemkamera leder nämligen av hälften av ljuset till autofokus-enheten. (Brasklapp, Fujifilm utvecklat en teknik där några av pixlarna i den vanliga sensorn byggs om så att de fungerar som autofokus-sensorer.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-24 10:56
Ursprungligen av dala:

Intressant diskussion om elektroniska sökare. Personligen tror jag att EVF är framtiden. I takt med att sensorerna blir mer och mer ljuskänsliga, så möjliggör de att man kan fotografera i näst intill totalt mörker. Begränsningen blir då att våra ögon inte hänger med om man har en vanlig optisk sökare. En EVF kan i princip fungera som en ljusförstärkare i samma still som de militären och jägare använder.

Även om man har en EVF, så kommer man behöva en spegel för att få snabb fas-detekterande autofokus. Spegeln i en systemkamera leder nämligen av hälften av ljuset till autofokus-enheten. (Brasklapp, Fujifilm utvecklat en teknik där några av pixlarna i den vanliga sensorn byggs om så att de fungerar som autofokus-sensorer.)

Och här kommer Sonys lösning på problemet. Deras senaste "Single Lens Translucent"-kameror har en fast spegel som släpper igenom lite av ljuset till autofokus-modulen, vilket medger fasdetekterande autofokus i kombination med LiveView och filmning. Sökaren är elektronisk.

http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page2.asp

Senast redigerat 2010-08-24 14:48
Ursprungligen av dala:

Och här kommer Sonys lösning på problemet. Deras senaste "Single Lens Translucent"-kameror har en fast spegel som släpper igenom lite av ljuset till autofokus-modulen, vilket medger fasdetekterande autofokus i kombination med LiveView och filmning. Sökaren är elektronisk.

Sony SLT-A55 Review: 2. What's new: Digital Photography Review

Känns som en ganska logisk vidareutveckling av DSLR-konceptet: Bättre sökare, kontinuerlig faskontrast-AF och en mekaniskt mindre komplex konstruktion, samtidigt som man kommer ifrån den obstinata dubbelnatur som en konventionell DSLR med live view alltid är. Nu är det slutarens tur att elimineras.

Ang. sökaren så gillas den skarpt av Luminous Landscape:

Citat:

The EVF found in the A55 is in fact preferable to any of the reduced frame optical viewfinders that I’ve used, because of its much larger image, (1.1X) and high eye point. It also offers 100 coverage, which only expensive DSLRs offer on top models. The tunnel view of most consumer reduced frame DSLRs really inhibits viewing, and so in many ways the move to a large EVF is an improvement.

Tycker för övrigt att det är kul att Sony slutat famla i mörkret - det här är första kamerahuset på ett ganska bra tag som, trots ständigt bättre specifikationer, inte har någon idiotfiness eller ergonomisk blunder som utgör en absolut deal breaker.

Jag måste nog hålla med Baronen.... Fast det kanske känns lite väl mästrande det där inlägget...

  • Medlem
  • 2010-08-14 12:47

Hm, jag såg det sedan. Sorry.
Men faktum kvarstår. Och Zimmerman som brukar vara noga med detaljer (eller?) borde använda rätt ord för rätt sak.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-14 13:14

När du skruvar i en skruv, åt vilket håll vrider du skruven då. Med- eller motsols?

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-08-25 12:12

Hoppar in lite i diskussionen med eftersom det snackades lite om video.

Jag köpte mig en 7D för att filma med i min firma och har gjort det hela sommaren.
I början av projektet hyrde jag en Sony EX-1 och filmade med men tyckte att det skulle vara skönt att ha egna prylar.
Bildmässigt tycker jag att EX-1an är lite vassare (nu hade jag ett kompendie med fina filter i, vet inte hur mycket de gjorde), dock har jag bara jämfört i 1080p än så länge och allt jag gör komprimeras till webben (skillnaden mellan kamerorna är dock inte stor).

Nackdelar med att filma med en 7D (gentemot EX-1):
Ljudet måste spelas in externt (den inbyggda kompressorn gör ljudet obrukbart)
Ingen motoriserad zoom.
Inte lika lång inspelningstid.
Man behöver en anordning för att axelfilma.
Alla tillbehör (såsom ff, axelrigg, mattebox mfl) är töntigt dyra.

Fördelar med 7D:
Tar mindre plats, trots att man behöver tillbehör.
Gillar man att fota, vilket jag gör, så är det roligare, det blir lite mer som att hålla på med film.
Alla olika objektiv man kan köra med.
Och framför allt; priset.
Det var pga priset jag köpte den, för priset för en EX-1 (utan tillbehör) fick jag en 7D, 2 objektiv, en Zoom h4, en iMac 27", en MBP 13", final cut Studio och bra väskor till allt (förmodligen lite mer saker jag glömt med).
Detta innebar för mig att jag i stället för att hyra grejer kunde vara helt min egen.

.. och så har man ju fått en bra stillbildskamera med

Nu blev detta lite långt och OT, men jag har ju också switchat till 7D

Hmmm... Det är nog dags att erkänna något...

Nej, den har inte kommit i vatten än... Men jag har nog aldrig varit så dyksugen i hela mitt liv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 22:30
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Hmmm... Det är nog dags att erkänna något...

Nej, den har inte kommit i vatten än... Men jag har nog aldrig varit så dyksugen i hela mitt liv...

Najs. Vad väger ett sådant kit inkl. kamera? Ser tungt ut

Ursprungligen av magnur:

Najs. Vad väger ett sådant kit inkl. kamera? Ser tungt ut

Ca 6,5 kg totalt. Negativ vikt under vatten är dock inte så illa, ca 0,5 kg eller något mindre t.o.m. Ska försöka få uppsättningen helt neutral med bl.a. buoyancy arms istället för vanliga, men först måste jag testa av hur den beter sig under vatten.

Nästa steg är att ordna vidvinkel också...

Jag har också switchat - på sätt och vis. Har inte ägt en digital systemkamera innan, men mina två senaste analoga SLR var båda Canon. Stod i begrepp att köpa en Canon igen, men istället föll valet på en Olympus. Hittills har jag inget att klaga över, förutom eventuellt utbudet av tillbehör.

Ursprungligen av Capeman:

Stod i begrepp att köpa en Canon igen, men istället föll valet på en Olympus.

Otippat! Fast jag lekte med min kompis 510:a eller vad den nu heter, å den var inte så pjåkig. Gillar att det gick att anpassa bildstabilationen beroende på objektiv. (Detta trots att jag är Canon trogen!)

Ursprungligen av CyberPet:

Otippat! Fast jag lekte med min kompis 510:a eller vad den nu heter, å den var inte så pjåkig. Gillar att det gick att anpassa bildstabilationen beroende på objektiv. (Detta trots att jag är Canon trogen!)

Ja, det var otippat för mig också, men den var löjligt billig och jag vet inte om jag har fotograferandet kvar i mig, så det kändes rätt att börja i liten skala igen...

Hade turen att för 1-2 månader sedan ropa in en Nikon D300 samt en 18-70 glugg som bara hade tagit ca: 1000 bilder. Den hade ägts av en ganska känd naturfotograf som hade dött. Alla hans grejer hamnade på en auktion ute på landet och som jag bor i närheten av. Fotografen hette Erling Schön och var bosatt i Ulrichehamn. Hela kittet inkl. laddaren och 2 batterier gick för 8.600:- inkl. slagavgift på 500, så jag är supernöjd. Möjligen ska jag skaffa en annan glugg typ -300 zoom. ( Ropade även in en Epson P5000 för att mellanlagra bilder om det medföljande 2GB-kortet skulle bli fullt - inrop 800:- ). Jag gick Foto & Doumentärfilmskolan 67-69 och har sedan dess arbetet som redigerare på SVT men för 10 år sedan så började jag även filma nästan uteslutande för Västnytt, Rapport och Aktuellt. Nu blir det intressant att kliva på med stillbilder igen, känns lite ovant att 40 år senare skaffa en riktig kamera igen.

Capeman, ärligt tror jag det är en bra början. Har du gamla Canongluggar som passar i framtiden så kan du ju alltid uppgradera längre fram. Men det viktigaste är ju faktiskt att få tillbaka lusten. Och kameran är nätt och behändig och resultatet blir riktigt bra ( för det hänger ju mer på fotografen än på verktygen.)

Ursprungligen av CyberPet:

Capeman, ärligt tror jag det är en bra början. Har du gamla Canongluggar som passar i framtiden så kan du ju alltid uppgradera längre fram. Men det viktigaste är ju faktiskt att få tillbaka lusten. Och kameran är nätt och behändig och resultatet blir riktigt bra ( för det hänger ju mer på fotografen än på verktygen.)

Helt riktigt. Har inga gamla gluggar kvar, de försvann i skilsmässan...

Ursprungligen av CyberPet:

....Men det viktigaste är ju faktiskt att få tillbaka lusten. ...

Den börjar återvända....sakta.

Elak fru.

Ursprungligen av CyberPet:

Elak fru.

Haha, ja faktiskt.

Bevaka tråden