Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det ingen annan som blir riktigt less på den katastrofala FPSen i WoW? Jag har en 17" MBP och jag har alltid rikligt med lagg på ett eller annat vis! Jag har följt en "perfomance guide" ifrån worldofwarcraft.com samt tankat en fläktkontroll (kör dom på max) men det blir endå inte bra! Jag blir tokig här! Finns det någonting mer att göra för att få bukt på detta?

Ursprungligen av runqen:

Är det ingen annan som blir riktigt less på den katastrofala FPSen i WoW? Jag har en 17" MBP och jag har alltid rikligt med lagg på ett eller annat vis! Jag har följt en "perfomance guide" ifrån worldofwarcraft.com samt tankat en fläktkontroll (kör dom på max) men det blir endå inte bra! Jag blir tokig här! Finns det någonting mer att göra för att få bukt på detta?

Vad har du för hastighet på ditt internet?

Telia ADSL 8mBit. Det har fungerat felfritt innan, så jag har svårt att tro att det är det som förstör.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-06 11:24
Ursprungligen av runqen:

Telia ADSL 8mBit. Det har fungerat felfritt innan, så jag har svårt att tro att det är det som förstör.

Vad för FPS får du ut?
Jag hade runt 58fps när jag spelade igår, körde iof i ett fönster som täckte större delen av skärmen dock, samt att ett avsnitt rullade på i VLC på laptopskärmen (spelet kördes på min externa LED Cinema Display. Hade precis rensat user options pga ett ärende, så det var nog iof defaultinställningarna.
Jag har en MacBookPro6,2 i7:a

På min Macbook Pro kör jag på "Ultra"

FPS hoppar mellan kanske 35 och 3. Den brukar nog ligga på runt 15 kanske, med andra ord så hackar det hela tiden! Då spelar jag i fullskärm (windowed mode med fullscreen) och ingenting annat igång. Jag spelar med dom inställnigarna som rekomenderas på worldofwarcraft.com mac supportforum.
Jag har en MacBook Pro 3,06ghz Core2duo / 4GB ram / Geforce 9600M och Geforce 9600M GT

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-06 18:11
Ursprungligen av runqen:

FPS hoppar mellan kanske 35 och 3. Den brukar nog ligga på runt 15 kanske, med andra ord så hackar det hela tiden! Då spelar jag i fullskärm (windowed mode med fullscreen) och ingenting annat igång. Jag spelar med dom inställnigarna som rekomenderas på worldofwarcraft.com mac supportforum.
Jag har en MacBook Pro 3,06ghz Core2duo / 4GB ram / Geforce 9600M och Geforce 9600M GT

Kanske lite dum fråga, men har du kollat att den verkligen använder sig av GF9600M-kortet med (har för mig att man måste logga ut och in igen för det på den modellen) så att den inte kör på 9400M-kortet bara?

I Stromsparare i systeminställningar så har jag bockat i "Grafik: Bättre prestanda"

Något annat har jag inte gjort. Den använder sig väll av det kortet då?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-06 20:52
Ursprungligen av runqen:

I Stromsparare i systeminställningar så har jag bockat i "Grafik: Bättre prestanda"

Något annat har jag inte gjort. Den använder sig väll av det kortet då?

Japp, då skall den använda sig av det kraftfullare kortet.
Frågan är varför det blir så dåliga FPS för din del.
En annan tanke, har du nyligen provat att installera om WoW? (ursäkta om du skrivit det och jag missat det).

Nej det har jag inte provat, dock har jag provat att ta bort WTF och Cache mapparna. Men att prova en komplett ominstallation hade kanske löst problemet. Jag får prova detta. Tack för svaren

Kom gärna med flera tips, ifall detta inte skulle fungera

Tiden för anonyma postningar i Blizzards forum kommer att vara förbi snart. Enligt Blizzard kommer den som skriver ett inlägg i forumen att göra det med sitt riktiga för och efternamn. Det är en del av Blizz Real ID system som också "medger" visandet av spelares riktiga namn i spelmiljön fast i spelet är det valfritt. I forumet kommer man inte att ha något val:

Official forum changes, real life names to be displayed

Synpunkter/reaktioner?

Själv har jag inte spelat eller postat något sedan i mars. Är osäker på om även gamla postningar i forumet kommer att konverteras för detta...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-06 23:18

För min del så ser jag gärna mer privacy options när det kommer till Real ID, jag lägger gärna till mig hos vänner, men jag vill ha möjligheten att ställa in att det endast är de som kan se mitt namn, inte deras vänner också så att säga. Utan jag vill ha bättre kontroll över vart mitt namn finns.
Förhoppningsvis kommer det komma fler sådana möjligheter framöver, tanken med Real ID annars - att kunna kommunicera mellan spel / realms mm - är väldigt bra. Fast i grund och botten är det mer som en IM klient just nu än att det tillför något extra till spelen i sig.

Så skälet är att få bort "flamewars" etc. Skulle man inte kunna moderera det ordentligt istället?
Kan man ha sitt riktiga namn vara "Conan the Barbarian", eller är det linkat to kreditkortet man använder? Kan man spela på "giftcards" eller liknande under ett påhitta namn?

Kan se att det blir tyst på forumen annars. Tänk om frun hittar en där. "Men kära du. Jag har inte spelat WOW sen vi gift oss...... eh"

Efter ett flertal ominstallationer, små tester och liknande så får jag endå inte min FPS att stiga. När jag spelade FoS så hade jag runt 25fps i "fighter", då med ALLA inställningar på LÄGSTA!
Finns det något sätt att kontrollera ifall mitt kära grafikkort inte levererar så mycket som det ska?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-26 20:34

Hej! jag ska köpa min första mac dator(den nya iMac som kommer snart) och jag undrar om jag måste köpa wow spelen igen, jag har spelat wow i 1,5 år på min PC, är det bara att tanka ner från sidan och logga in som vanligt eller måste jag köpa wow spelen igen?

Bara att ladda ned. Det är ditt konto du behöver ha kvar, inte installationerna. Dessutom fungerar dina skivor till både PC och Mac.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-27 01:35
Ursprungligen av kalkoman:

Bara att ladda ned. Det är ditt konto du behöver ha kvar, inte installationerna. Dessutom fungerar dina skivor till både PC och Mac.

Tack så mycket kalkoman!

jag kör wow privat server men nu e det ju en ny uppgradering o jag vet e fan hur jag får den o funka på privat server

Ursprungligen av smackbook:

jag kör wow privat server men nu e det ju en ny uppgradering o jag vet e fan hur jag får den o funka på privat server

Då lägger man av med den privata servern och blir en del av den 'riktiga' världen.

Hör här..
Jag tappade min iPhone för några veckor sedan och tänker ersätta den med i iPhone 4. Men.. jag hade en Authenticator app för mitt Battle.net konto på den. eftersom jag har en iPad idag så tänkte jag bara att kör Authenticatorn från min iPad.
Men, det funkar inte.. jag kan inte logga in på mitt Battle.net eftersom jag har en Authenticator (från min iPhone) kopplad till det kontot och Battle.net accepterar inte koder från min Ipad.

Ngn som har en aning om vad jag skall göra? Vill inte vänta med att spela tills jag får en ny iPhone på plats.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-30 14:11
Ursprungligen av ru4real?:

Hör här..
Jag tappade min iPhone för några veckor sedan och tänker ersätta den med i iPhone 4. Men.. jag hade en Authenticator app för mitt Battle.net konto på den. eftersom jag har en iPad idag så tänkte jag bara att kör Authenticatorn från min iPad.
Men, det funkar inte.. jag kan inte logga in på mitt Battle.net eftersom jag har en Authenticator (från min iPhone) kopplad till det kontot och Battle.net accepterar inte koder från min Ipad.

Ngn som har en aning om vad jag skall göra? Vill inte vänta med att spela tills jag får en ny iPhone på plats.

Låter som att du får kontakta Blizzards support, troligen vill de säkert ha IMEI-numret på din tappade iPhone med skulle jag gissa på (om den nu används som unik idientifierare vill säga ).

Om du inte kan logga in i spelet så antar jag att du heller inte kan logga in i dina inställningar på Battle.net, annars finns där lösningen på problemet:

Ursprungligen av Battle.net:

How do I remove the Blizzard Mobile Authenticator?
You can remove the Mobile Authenticator through Battle.net Account Management. Please do not simply delete the application without first deactivating the Mobile Authenticator.

https://eu.battle.net/account/support/mobile-authenticator.html

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-31 18:44

Tjena alla wow vänner jag har ett problem som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med. Jag fick min iMac igår(det är min första Mac) och jag började nästan direkt med att installera wow spelen, WOW & The Burning Crusade gick ner och installerades utan problem, men när jag skulle installera lich king så står det följande när jag skulle börja installera det:
"Sorry, the installer was unable to start up"
No installer data could be found. if this problem persists, please contact blizzard technical support, och jag hittade igen speciell lösning på deras tech support sida.

så jag vänder mig till er hoppas ni har en lösning! tack på förhand
Mvh Johan

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-31 20:16
Ursprungligen av Johan.I:

Tjena alla wow vänner jag har ett problem som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med. Jag fick min iMac igår(det är min första Mac) och jag började nästan direkt med att installera wow spelen, WOW & The Burning Crusade gick ner och installerades utan problem, men när jag skulle installera lich king så står det följande när jag skulle börja installera det:
"Sorry, the installer was unable to start up"
No installer data could be found. if this problem persists, please contact blizzard technical support, och jag hittade igen speciell lösning på deras tech support sida.

så jag vänder mig till er hoppas ni har en lösning! tack på förhand
Mvh Johan

Är det installationen från skivorna, eller de man kan ladda ner från battle.net?
Om det är från battle.net, prova helt sonika att ladda ner installern igen och gör ett nytt försök. Låter lite som att den är skadad / problem med cachefiler eller något sådant, då kan det vara värt att prova att ladda ner den igen.
Annars, som nämndes ovan, är google en bra källa att söka i

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-31 21:04

hittade en lösning på wow's forum, skulle tanka ner nån alternativwow setup typ
tack iallafall ni som svarade

  • Medlem
  • 2010-07-31 19:19

Minns inte hur det va med det där, men jag har för mig att jag bara testade starta om datorn eller nåt. Annars testa googla med den exakta frasen du får som meddelande, se vad som dyker upp...

Tänkte tipsa lite om en annan tråd här: http://www.99.se/emac-imac/279478-nye-ati-4850-drivers-imac-i7-late-2009-a.html

Grafikdrivruttinerna till nya (2010) iMac är uppdaterade och mycket snabbare än de till 2009 iMac. Jag testade följa instruktionerna för att uppdatera dem, och det ger stor skillnad i WoW. Bara detta höjde min FPS i dalaran med typ 15 fps.. Går märkbart mjukare. Rekommenderas varmt (men det är såklart på egen risk man gör detta)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-10 14:07

Jag antar endast Radeon-kort fått uppdaterade drivrutiner och inte nVidia?

Då denna tråd varit tyst ett tag tänkte jag ta tillfället till akt och lägga ut en liten rekryteringsannons: Jag antar att det ett antal av er som läser detta forum som inte har tid att räda "hard core" utan ser spelet mer som en rolig fritidsaktivitet, men vill göra det mesta möjliga av er speltid. Vi har ett gille på Twisting Nether (horde) bestående av ca 50% gymnasielärare och lite annat folk. I gillet finns allt från personer med 10/12 HMs nere (10 man) till några som spelar igenom de första bossarna när de har tid. Medelåldern i gillet ligger någonstans runt 30 och i stort sett alla jobbar eller studerar. Vi som rädar regelbundet kör två dagar / vecka och några kör 25manna med en regelbundet återkommande PUG.

Det vore trevligt med lite förstärkning nu i slutet av wotlk så att vi står starka i början av cataclysm. Låter det intressant så skicka gärna ett PM eller kontakta mig ingame.

//Lukas (Liisl, Cheesus, Rudenholm)

Armorylänk till gillet: The World of Warcraft Armory - Magister dixit @ Twisting Nether - Guild Roster

Jag har inte spelat aktivt sedan januari så när jag väl kommer tillbaka, gissningsvis oktober, kommer det vara många förändringar att ta till sig...

Guil-achievments är nog det jag ser mest fram emot då gillet jag är med i oftast är lite vilande även om medlemmarna är trogna

Senast redigerat 2010-09-02 07:58
Bevaka tråden