- Borttaget
- Oregistrerad ●
Jobbade med Mac i slutet av 90-talet. Har varit ganska trött på pc-instabilitet en längre tid. Nu behövdes en dator som klarade redigering av HD-material - valet föll på en iMac 21,5" med 8 Gb ram. Än så länge flyter allt på lika smidigt som förväntat. Nu är bara frågan om man behöver ett virusskydd och i så fall vad. I pc-världen finns ju fullgoda gratisalternativ.
Jobbade med Mac i slutet av 90-talet. Har varit ganska trött på pc-instabilitet en längre tid. Nu behövdes en dator som klarade redigering av HD-material - valet föll på en iMac 21,5" med 8 Gb ram. Än så länge flyter allt på lika smidigt som förväntat. Nu är bara frågan om man behöver ett virusskydd och i så fall vad. I pc-världen finns ju fullgoda gratisalternativ.
Hej ocj välkommen ombord!
Nej, virusskydd är inget du behöver lägga tid och ork på.
Möjligen, och då menar jag möjligen, om du transporterar filer till goda vänner i mängd som kör Windows. Risken finns att ngt virus "övervintrar" i din mac och sedan blommar upp igen i en PC. Men det är långsökt.
Det diskuteras om virus i flera trådar här. Ett snabbt sätt söka är att använda google, avsluta "söket" med "site:99.se" så får du snabbt en radda svar.
Så, än en gång, välkommen hit och hoppas du kommer trivas.
Hej hopp!
Strax efter jul i år blev jag vansinnig på min HP-pavilion med Windows Vista.
Det hela hade grott under lång tid. Jag har kört PC sedan 1998 och hunnit
med Windows 95, 98, Me, Xp och Vista.
Nu är det som sagt slut tack vare Vista.
Min HP åkte ut med öronen före och på samma gång åkte även tjejens XP-burk ut.
Nu efter ett halvår med två iMac i hemmet så har allting fallit på
plats och allt fungerar klockrent.
Vår datahörna i januari detta år.
Så här ser vår datahörna ut i dag!
grattis! snyggt!
[QUOTE="Uffe_Oberg;1911288"]Hej hopp!
Strax efter jul i år blev jag vansinnig på min HP-pavilion med Windows Vista.
Det hela hade grott under lång tid. Jag har kört PC sedan 1998 och hunnit
med Windows 95, 98, Me, Xp och Vista.
Nu är det som sagt slut tack vare Vista.
Min HP åkte ut med öronen före och på samma gång åkte även tjejens XP-burk ut.
Nu efter ett halvår med två iMac i hemmet så har allting fallit på
plats och allt fungerar klockrent.
Så här ser vår datahörna ut i dag!
Köpte min första Mac nu juni på MediaMarkt när dom hade kampanj på MBP 13" som var sänkt 1000kr och då slog jag till.
Har funderat en hel del under våren på mac då mitt hem-pc avtal via jobbet gick ut nu i sommar och jag var trött på den HP laptop som jag haft ett tag nu och innan dess en massa andra olika PC maskiner.
Hade bara hört av alla som kör mac hur nöjda dom är men hade inte testat ordentligt själv så det var lite chansning att bara byta så där men jag ångrar mig inte alls. Allt bara flyter på.
Det jag ska komplettera med nu till min MBP 13" är en extern skärm på 23" då jag håller på en del med fotoredigering.
Men jag säger ju bara, vilken finish på nya MBP! Kollade på dyra PC laptop alternativ för drygt 10000kr men dom är ju rena plasten jämfört med MBP i alu.
Summa sumarum, Supernöjd!
Köpte min första Mac nu juni på MediaMarkt när dom hade kampanj på MBP 13" som var sänkt 1000kr och då slog jag till.
Har funderat en hel del under våren på mac då mitt hem-pc avtal via jobbet gick ut nu i sommar och jag var trött på den HP laptop som jag haft ett tag nu och innan dess en massa andra olika PC maskiner.
Hade bara hört av alla som kör mac hur nöjda dom är men hade inte testat ordentligt själv så det var lite chansning att bara byta så där men jag ångrar mig inte alls. Allt bara flyter på.
Det jag ska komplettera med nu till min MBP 13" är en extern skärm på 23" då jag håller på en del med fotoredigering.
Men jag säger ju bara, vilken finish på nya MBP! Kollade på dyra PC laptop alternativ för drygt 10000kr men dom är ju rena plasten jämfört med MBP i alu.
Hej Lasse och välkommen.
Roligt höra om nya maskinen, välkommen till den ljusa sidan! (traditionstyngd välkomstfras).
Foto säger du? Välkommen in i "Vi som har Flickr-tråden" om du vill.
Här finns också massa trådar kring LightRoom eller Aperture.
Fråga bara inte vilket som är bäst Då blir det krig
Än en gåg, välkommen in i värmen.
Välkommen.
Jepp idag blev jag Macanvändare igen då. Sist var det 1994-1996 men nu var det dags igen. Jag kan ju ärligt erkänna att en viss telefon har haft med saken att göra....
Hur som så blev det en 3,06GHz DC 4GB 1TB DVD±RW 27". Härlig känsla att packa upp pjäsen och "installera". Grymt härligt känsla med det lilla nätta tangentbordet! Den lilla mäkiga musen har jag inte blivit kompis med ännu men det kommer väl snart.
Om operativsystemet kan jag bara säga UNDERBART! Jag lyckades tom få min Netgear NAS att lira med Time Machine på kort tid. Den setupen lyckades jag aldrig med på PCn..
Nej nu ska jag leka lite mer med burken innan det är dags att tryna...
Så efter alla år med alla pc os så tappade jag tålamodet med Vista så äntligen tog jag modet till o bytte ut min Dell mot en Imac 27" 8Gb ram och 1 TB Hd , ska bara änvändas till foto och video redigering... Har haft den nu i exakt 2 timmar och svär åt mig själv att jag inte gjorde de här för flera år sedan. Så fort jag flyttat det som ska över från "dum" burken ska det bli en glädje att skicka den på återvinning...
Sambo lika imponerad så de blir nog en Macbook Pro senare i höst till henne
Så efter alla år med alla pc os så tappade jag tålamodet med Vista så äntligen tog jag modet till o bytte ut min Dell mot en Imac 27" 8Gb ram och 1 TB Hd , ska bara änvändas till foto och video redigering... Har haft den nu i exakt 2 timmar och svär åt mig själv att jag inte gjorde de här för flera år sedan. Så fort jag flyttat det som ska över från "dum" burken ska det bli en glädje att skicka den på återvinning...
Sambo lika imponerad så de blir nog en Macbook Pro senare i höst till henne
Det är väl största problemet med Mac, man åker på skaffa en till ...
Vd kör du fotona i? LR eller Aperture?
Ramla in i någon av Fototrådarna så pratar vi lite.
Välkommen till den ljusa sidan! *
* Traditionstyngd välkomstfras
Jag bytte från att endast ha använt PC till Mac för ett par veckor sedan. Jag ville ha en laptop som fixade skolarbete, musik och surf. Är väldigt nöjd med min MBP ("större" modellen)! Tar ett tag innan man sätter sig in i det nya systemet, men börjar falla på plats nu.
Mac är otroligt mycket snyggare och smartare!
Ett nöje att starta datorn varje morgon.
Jag switchade förra året men nu har min fru också gått över till "the dark side"
Köpte henne en vit MacBook på MediaMarkt när dom hade rea i helgen.
Än så länge är hon nöjd men det är mycket att lära om men som tur är har hon en bra lärare
Som så många andra här har jag suttit i pc världen sedan så många år att jag tappat räkningen. Jag skulle nog säga att anledningne till att jag beställde en MBP 15” i7 500GB i somras var nog att jag köpte en ipod 5 år sedan. Jag fick helt enkelt blodad tand med kombinationen av byggkvalité och design. Sedan har det blivit några ipod touch och mac minis men MBP’n är helt enkelt en suverän följeslagare.
Jag har ynnesten, eller vad man nu ska säga att utvärdera denna på mitt jobb, så jag kör aluminium skönheten parallellt med en Win7 laptop. Det är svårt att switcha tillbaka till en HP burk när man väl vant sig med bakgrundsbelysningen, multi touch, alu-skalet och den ljusstarka skärmen. Det finns helt enkelt ingen konkurrens i det segmentet för tillfället
Nästa projekt blit att få Win7 att snurra virtuellt bra med Vmware fusion....men det är en annan historia
Har bytt till MacBook Pro för en vecka sedan! Jag är helt klart nöjd med min uppgradering ifrån min 6 år gamla pc burk! Det går absolut inte att jämföra. Med det är en skön känsla:) P.s är ny på forumet här också, så ni får gärna hälsa mig välkommen i trådarna!
Har bytt till MacBook Pro för en vecka sedan! Jag är helt klart nöjd med min uppgradering ifrån min 6 år gamla pc burk! Det går absolut inte att jämföra. Med det är en skön känsla:) P.s är ny på forumet här också, så ni får gärna hälsa mig välkommen i trådarna!
Skriv gärna också ett inlägg i Presentationsforumet
Jag måste väl vara en switchare av stora mått eftersom jag de senaste 3 månaderna gått från PC till Mac både på jobbet och hemma. Jag är sjukt nöjd men bytet hemma är inte helt smärtfritt - att få över iTunes-biblioteket och mailen har inte varit helt enkelt. Mailen kämpar jag fortfarnade med - iTunes tror jag att jag har lyckats med...
//Mia
Jag måste väl vara en switchare av stora mått eftersom jag de senaste 3 månaderna gått från PC till Mac både på jobbet och hemma. Jag är sjukt nöjd men bytet hemma är inte helt smärtfritt - att få över iTunes-biblioteket och mailen har inte varit helt enkelt. Mailen kämpar jag fortfarnade med - iTunes tror jag att jag har lyckats med...
//Mia
Välkommen till den ljusa sidan!
Vi har Scones, better than cookies....
Varför inte ramla in och skriva en presentetation.
Är du kvinna är du extra välkommen, det behövs fler vassa tjejer här på forumet.
Starta tråd på rätt ställe ang mailet - om du inte hittar info i en redan skapad tråd.
Få problem som inte får sin lösning här på 99.
//Jerry / Goflorp
Jag har använt pc i många år, sen kom iphone in i bilden och detta ledde fram till Imac 27.
Bytte ut Nas , router, till TC.
Det är nått med känslan att använda mac, allt lirar på ett skönt sätt.
Kommer nog låta flummigt, men mac och övriga Apple-produkter är snarare poesi skapat av artister. PC är: "jaa, men det där kan vi nog också tjäna pengar på!" Ironiskt nog är det Apple som håvar in pengarna, då folk vet vad som är värt att lägga pengarna på nu för tiden.
Välkommen in
Kommer nog låta flummigt, men mac och övriga Apple-produkter är snarare poesi skapat av artister. PC är: "jaa, men det där kan vi nog också tjäna pengar på!" Ironiskt nog är det Apple som håvar in pengarna, då folk vet vad som är värt att lägga pengarna på nu för tiden.
Välkommen in
Lätt veckans kommentar he he:cool:
ibish, jag uppskattar verkligen folk som kan formulera sig adekvat på vår inhemska nomenklatur - Ärans och Hjältars språk ! *
varsågod.
* Gunnar sträng, gammal Sossefinansminister med humor sa en gång ang alla unga nya ekonomer som slängde sig med fina "anglosaxiska uttryck" att "det skall väl inte behövas, man kan väl uttrycka sig adekvat på vår inhemska nomenklatur". sa han och drog sig i hängslena.
It said "Windows 7 or better" on the box, so I bought a Mac.
LCR
Hej.
Har nyligen switchat privat. Kör fortfarande PC på jobbet av förklarliga skäl.
Varför switchade jag då? Jo....är tekniker och får jämt pilla på PC....pilla lite för mycket för skiten funkar ju aldrig. Program som sprider sig överallt på disken. Och sen det där förb*** registret. Sen installerade jag Windows 7 och tänkte, Yes! Det här var ju bra, särskilt den lilla raden längst ner där man har ett gäng snabbknappar.....hmm....liknar ju MacOSX faktiskt......
Så efter att ha lånat en macbook för ett tag sedan så började jag inse mitt misstag i att inte ha köpt en tidigare. Och nu som sagt så vill jag att datorer ska bara funka så.....det blev en Mac.
Tittar man bakåt så inser man att det har nog hänt förr eller senare. Det började med en Ipod nano, sen skenade det iväg. Har dock en Android telefon, men man vet aldrig vad framtiden har att ge.
//Henrik
Hej.
Har nyligen switchat privat. Kör fortfarande PC på jobbet av förklarliga skäl.
Varför switchade jag då? Jo....är tekniker och får jämt pilla på PC....pilla lite för mycket för skiten funkar ju aldrig. Program som sprider sig överallt på disken. Och sen det där förb*** registret. Sen installerade jag Windows 7 och tänkte, Yes! Det här var ju bra, särskilt den lilla raden längst ner där man har ett gäng snabbknappar.....hmm....liknar ju MacOSX faktiskt......
Så efter att ha lånat en macbook för ett tag sedan så började jag inse mitt misstag i att inte ha köpt en tidigare. Och nu som sagt så vill jag att datorer ska bara funka så.....det blev en Mac.
Tittar man bakåt så inser man att det har nog hänt förr eller senare. Det började med en Ipod nano, sen skenade det iväg. Har dock en Android telefon, men man vet aldrig vad framtiden har att ge.
//Henrik
Välkommen!
Du har nog säkert någon i din bekantskapskrets som har en iPhone. Synka era lurar och byt sedan med varandra en vecka. Byt sedan tillbaka och läs in er backup, så allt blir återställt.
Hej,
Har bytt för 3 veckor sedan... Från windows Vista till en MacBook Pro 13''. Är ännu inte övertygad om MAC:ens överlägsenhet men erkänner att det finns en mängd smarta funktioner.
Har än så länge en del problem (datorn lag:ar = HELT obegripligt) men det räknar jag med att lösa. Därför hittade jag hit till 99.se