Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-10-14 10:47

Tack för tipsen! Ska testa!

Hur var det man nu slog på OpenGL? Minns att jag gjorde det en gång...

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-14 13:03
Ursprungligen av Ziggy:

Tack för tipsen! Ska testa!

Hur var det man nu slog på OpenGL? Minns att jag gjorde det en gång...

Jag har inte gjort det själv, tänkte testa ikväll. Men kolla i tråden, på sista sidan finns ett par inlägg om hur man gör.

Sen vet jag inte om Open GL är aktuellt längre sen 4.0.1.

Ursprungligen av gig:

Tack för era svar

Samma med vattnet, liquid detail.

Har ni "satt på" OpenGL?

Kan för övrigt säga att jag är sjukt nöjd med min 27" so far, fick wow installerat och patchat igår. Hann inte göra mycket mer än att hänga i IF och nukea dummies men det såg väldigt bra ut, låg kring 100 fps med lite custom graphic settings. Körde i windowed mode ett tag med och hade ändå större yta än min gamla 22" display hehe! 27" är nästan för stort att köra i full screen, vänjer mig nog snart.

Verkar som att denna tråden kommer att uppdateras snart med post-4.0.1 settings: World of Warcraft - English (NA) Forums -> The WoW Performance Guide For Macs

Kopierade ut detta ur den tråden. Skulle tro att dessa inställningar på min iMac ger långt bättre kvalitet än jag någonsin hade på min G5a. Har inte spelat något WOW med min iMac än. G5'an dog somsagt i januari, ny dator i form av iMac skaffades i Mars men under den tiden som förlöpte däremellan tappade jag intresset för wow. Har inte återgått än. Det är, höststormar till trots, fortfarande alldeles för fint väder för att sitta inne och spela.

Här är klippet:

Citat:

Late 2009 Core 2 Duo iMac with ATI 4670 Graphics Card

Resolution:

24-bit Color, 24-bit Depth. 2x Multisampling.
Vertical Sync: OFF
Triple Buffering: OFF
Hardware Cursor: ON
Reduce Input Lag: OFF

Effects:

Video Quality: Custom

View Distance: 70%.

Environmental Detail: Maximum

Texture Resolution: Maximum

Terrain Blending: Maximum

Ground Clutter Density: Medium

Texture Filtering: 15%

Particle Density: Maximum

Ground Clutter Radius: Medium

Weather Intensity: Maximum

Shadow Quality: 50%

Player Textures: Maximum

Shaders:
Specular Lighting: ON
Full-Screen Glow Effect: ON
Death Effect: ON/OFF (User Preference)
Projected Textures: ON

Notes: Expect 50-70fps.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-14 13:10

Hej
Vi har den senaste iMac'en och laddade ner Patchen igår. Launcher startar sedan kraschar spelet och "Error report" fönstret kommer upp. Ngn som har en ide om vad det kan vara?

Ännu ett tips för er som har FPS-problem.. Jag har alltid kört i windowed mode, bara för att om jag har fullscreen så blir min andra monitor svart (kör dubbla skärmar). Jag märkte nu att det fanns "Fullscreen (windowed)" eller nåt sånt i inställningarna, vilket är precis vad jag vill ha - spelet i fullskärm, men det funkar ändå som ett fönster så att jag kan använda spaces, surfa på min andra skärm samtidigt osv.

I alla fall, när jag slog på detta läge ökade min fps väldigt markant.. Jag testade slå av / på det några ggr, när jag stog inne i ICC och hade massa personer i raiden och mobs i synfältet hade jag ca 60 fps.. Sedan när jag bytte till fullscreen ökade det till ca 100. Helt galen ökning, men nu kör jag detta läge konstant och allt flyter på väldigt bra!

Uppgifterna om minsta systemkrav för Cataclysm har nu släppts av Blizzard: Blizzard releases Cataclysm system requirements

...

The recommended system requirements for World of Warcraft are:

Mac® OS X 10.6.4 or newer:
Intel® Core™ 2 Duo processor
NVIDIA® GeForce® 9600M GT or ATI Radeon™ HD 4670 or better
4 GB RAM
3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM such as an ATI Radeon X1600 or NVIDIA 7600 class card or better
Multi-button mouse with scroll wheel recommended

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-31 22:23
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Uppgifterna om minsta systemkrav för Cataclysm har nu släppts av Blizzard: Blizzard releases Cataclysm system requirements

...

The recommended system requirements for World of Warcraft are:

Mac® OS X 10.6.4 or newer:
Intel® Core™ 2 Duo processor
NVIDIA® GeForce® 9600M GT or ATI Radeon™ HD 4670 or better
4 GB RAM
3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM such as an ATI Radeon X1600 or NVIDIA 7600 class card or better
Multi-button mouse with scroll wheel recommended

Ser bra ut. World of Warcraft är ett så pass bra optimerat spel så saker och ting ska rulla på rätt bra ifall man har dem sakerna (eller bättre) som står i system req. Det viktigaste är ändå att man själv kan optimera inställningarna för sin dator.

Jag vet att det är en dålig idé, men.. Är det någon som testat WoW på en ny MacBook Air? Det vore väldigt intressant att höra hur bra (om) det går att köra. 320M är trots allt en ganska kapabel GPU, och även om CPU:n är under all kritik så tycker jag att det borde gå köra på lägsta inställningarna för att t ex questa eller nåt. Hade varit perfekt tidsfördriv på resande fot (när man har en väggkontakt i närheten, på batteri lär det nog gå skitdåligt)

Återaktiverade just mitt konto och sitter nu och försöker göra inställningar på grafiken enligt det urklipp jag har några inlägg ovan. Ett av problemen jag har är dock att den inte finns några angivelser i procent på sånt som View distance, texture filtering etc så det lär bli en del gissande

Edit: never mind, läste i orginaltråden där inställningarna listas på korrekt sätt

Det har ju nästan gått ett år sedan jag spelade sist(januari) så det har skett en del förändringar i gui't som jag gillar starkt. En av dessa är att om jag, som Firemage, får bonus i form av fri instant Fireball eller liknande så visas detta med en glödande ram runt den ikonen i verktygsraden istället för som tidigare uppe vid minikartan. Detta är toppen.

Har fn bara börjat med en karaktär, min Mage, men så småningom ska jag in i de övriga också för att göra inställningar och skjuta vilt omkring mig

Jag har upptäckt en konstig sak men är inte säker på om något egentligen är fel: jag kan inte se någon slags konversation i chat-fönstret, inte ens mina egna kommentarer och vartenda gång jag drar muspekaren över chatfönstret så får jag ett LUA-fel eller rättare sagt en hel rad

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har upptäckt en konstig sak men är inte säker på om något egentligen är fel: jag kan inte se någon slags konversation i chat-fönstret, inte ens mina egna kommentarer och vartenda gång jag drar muspekaren över chatfönstret så får jag ett LUA-fel eller rättare sagt en hel rad

Gissningsvis har du en gammal addon som inte fungerar med senaste versionen av WoW. Det brukar stå något i stil med "LUA error in: interface/addons/MyChatAddon/blabla". Då kan man ganska snabbt dra slutsatsen att det är "MyChatAddon" som strular Se till att uppgradera alla addons till versioner som fungerar med 4.0.1.

Ursprungligen av Kermit:

Gissningsvis har du en gammal addon som inte fungerar med senaste versionen av WoW. Det brukar stå något i stil med "LUA error in: interface/addons/MyChatAddon/blabla". Då kan man ganska snabbt dra slutsatsen att det är "MyChatAddon" som strular Se till att uppgradera alla addons till versioner som fungerar med 4.0.1.

kollar...o återkommer :)...tack på förhand

Hm jag stängde av alla addons som var out of date och lämnade de som är uppdaterade (Sexymap o Titanpanel). Efter att jag loggat in igen har antalet lua-fel minskat från 43 till 3(se dumpar) o dessa verkar mest ha att göra med själva chatfönstret...

Senast redigerat 2010-11-01 18:52

Så här säger blizzard om det felet:

This error is usually related to a damaged or corrupted addon, either it's trying to perform a function it has no access to or it simply is not compatable with the latest build of World of Warcraft (1.12.0)

Locate your World of Warcraft installation folder and delete the directories called WTF, WDB and Interface.

Make sure that the games is closed before removing these folders. If you wish to carry on using add-ons then make sure the add-ons you use are compatable with the latest version of the game.

Ursprungligen av Kermit:

Så här säger blizzard om det felet:

This error is usually related to a damaged or corrupted addon, either it's trying to perform a function it has no access to or it simply is not compatable with the latest build of World of Warcraft (1.12.0)

Locate your World of Warcraft installation folder and delete the directories called WTF, WDB and Interface.

Make sure that the games is closed before removing these folders. If you wish to carry on using add-ons then make sure the add-ons you use are compatable with the latest version of the game.

Men om jag tar bort alla de foldrarna försvinner inte alla mina inställningar då? Wtf-foldern innehåller ju tex mina kontouppgifter. Känns väldigt scary att behöva ta bort dem för att resterna av ngt addon ligger kvar och stör chat-fönstret.

Jag tar gärna en länk till stället där du hittade den informationen

Senast redigerat 2010-11-01 21:40
  • Medlem
  • 2010-11-01 21:49

Jo så är det ju, de foldrarna är dina preferences kan man tänka.

Först och främst, släng inte foldrarna. Dra bara ut dom på skrivbordet i en fin ny kopiamapp eller något. Då har du en backup för eventuella framtider. Eller som jag gör, släng dom, sen hoppa in i time machine och återskapa

Varför göra det alls? Jo, när du gör det kan du se om felet kvarstår när du startar om spelet. Är det fortfarande fel då, ja då får du gräva djupare. Är det inte fel längre så är det dina addons som troligen spökar (testat disable all addons?)

När det gäller addons så märker man efter stor patch att en massa addons kämpar med att uppdatera, men det kan ta lite tid innan alla synkar. Jag får uppdatera mina varje dag typ.

Lycka till

Ursprungligen av Ziggy:

Jo så är det ju, de foldrarna är dina preferences kan man tänka.

Först och främst, släng inte foldrarna. Dra bara ut dom på skrivbordet i en fin ny kopiamapp eller något. Då har du en backup för eventuella framtider. Eller som jag gör, släng dom, sen hoppa in i time machine och återskapa

Varför göra det alls? Jo, när du gör det kan du se om felet kvarstår när du startar om spelet. Är det fortfarande fel då, ja då får du gräva djupare. Är det inte fel längre så är det dina addons som troligen spökar (testat disable all addons?)

När det gäller addons så märker man efter stor patch att en massa addons kämpar med att uppdatera, men det kan ta lite tid innan alla synkar. Jag får uppdatera mina varje dag typ.

Lycka till

Jag testade Disable all o det gjorde ingen skillnad. Det däringa att flytta wtf tex till en annan plats har jag gjort tidigare så det ska jag definitivt göra. Hittade en tråd på wow-forumet där några andra foldrar än de ovanstående nämns:

Citat:

After patching to 4.0.1, we we would recommend that you remove all add-ons by deleting the WTF, Cache and Interface folders in the World of Warcraft directory when the game is closed. Add-ons used prior to 4.0.1 are unlikely to function correctly may generate errors that cause performance issues or even cause the game to crash.

Hittade det här: World of Warcraft (en) Forums -> 4.0.1 - Known Patch Issues

Vid närmare eftertanke inser jag att Cache och wdb är samma sak...:">

Japp. Felet låg i WTF-foldern och efter omstart av spelet så ser jag åter att allt ligger där det ska. Det enda jag egentligen behövde korrigera var grafikinställningarna. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2010-11-02 16:57

Varsågod!

Jag vill hitta en addon som ger en casting bar till min shaman. Den får gärna vara konfigurerbar.
Pitbull4 har en, men den sitter fast vid mitt porträtt, och jag vill ha min castingbar i mitten.
Dominos har en och den funkar ok, men den är ful hehe, och problemet är mest att jag faktiskt inte ser vem jag håller på att kasta en Chain Heal på. Jag kör nämligen med mouse over macro's och Grid, så jag behöver inte markera någon förutom tanken som jag har hela tiden markerad.
Nån som har ett tips?

Ursprungligen av Ziggy:

Varsågod!

Jag vill hitta en addon som ger en casting bar till min shaman. Den får gärna vara konfigurerbar.
Pitbull4 har en, men den sitter fast vid mitt porträtt, och jag vill ha min castingbar i mitten.
Dominos har en och den funkar ok, men den är ful hehe, och problemet är mest att jag faktiskt inte ser vem jag håller på att kasta en Chain Heal på. Jag kör nämligen med mouse over macro's och Grid, så jag behöver inte markera någon förutom tanken som jag har hela tiden markerad.
Nån som har ett tips?

Jag har kört med Quartz modular casting bar tidigare men den verkar inte vara uppdaterad för 4.0.1. Kan funka ändå dock: Quartz - Modular Casting Bar : Casting Bars and Cooldowns : WoWInterface Downloads

  • Medlem
  • 2010-11-02 18:31

Ser fin ut! Tack! Och på curse verkar den vara uppdaterad, enligt forumet på wowinterface är den inte längre uppdaterad på wowinterface, bara curse: Quartz - Addons - Curse

Återaktiverade precis kontot för ett par timmars spelande, så tar det två timmar att ladda ner och installera senaste versionen. blir alltså inget spelande idag )=

Ursprungligen av Gustav.E:

Återaktiverade precis kontot för ett par timmars spelande, så tar det två timmar att ladda ner och installera senaste versionen. blir alltså inget spelande idag )=

Jag gjorde så att jag vek en dag speciellt för uppdateringar. Hade inte spelat sedan i januari så jag räknade med att det skulle ta viss tid att få allt i ordning. Det något ironiska nu är att jag knappt har tid eller ens lust att spela mer än någon enstaka minut ibland. De där tre månaderna i våras då jag var helt utan dator satte verkligen sina spår i mitt wow-spelande...

Väcker liv i tråden och konstaterar att nu står vi inför Cataclysm.

Har någon koll på om expansionen kommer att påverka prestandan på en Mac i någon större utsträckning? Givetvis beror det på vilken hårdvarukonfiguration man har, men det borde gå att konstatera något generellt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-06 20:40
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Väcker liv i tråden och konstaterar att nu står vi inför Cataclysm.

Har någon koll på om expansionen kommer att påverka prestandan på en Mac i någon större utsträckning? Givetvis beror det på vilken hårdvarukonfiguration man har, men det borde gå att konstatera något generellt.

Får börja att säga att jag inte har någon direkt aning, har inte läst changeloggen heller än. Men gissar på att det mesta borde fungera bra då man för ett par patchar sedan slängde in den nya grafikmotorn (då vattnet såg mycket bättre ut osv), vilket gissningsvis tyder på att det mesta kanske redan är implementerat vad gäller själva motorn. Man kan alltid hoppas, men kan nog inte säga säkert

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 23:36

Den nya grafiken är redan implementerad. Det kom med version 4. WoW är numera bara för intel. Tror sen den stora patchen för några veckor har man det nya spelet. Vi får se hur det blir i natt.

//Rob

Och där föll det platt. Nya världsdelarna och spelets krav är för tungt för min Macbook att orka med. Då har man i praktiken kastat bort 350kr och får bita i det sura äpplet.

Lämnar World of Warcraft-världen bakom mig med viss irritation över ökande prestandakrav från Blizzard.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-07 23:18
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och där föll det platt. Nya världsdelarna och spelets krav är för tungt för min Macbook att orka med. Då har man i praktiken kastat bort 350kr och får bita i det sura äpplet.

Lämnar World of Warcraft-världen bakom mig med viss irritation över ökande prestandakrav från Blizzard.

Även om du sätter grafikinställningarna till minimum? (skuggor mm brukar vara prestandabovar bland annat).

Ursprungligen av Drakfot:

Även om du sätter grafikinställningarna till minimum? (skuggor mm brukar vara prestandabovar bland annat).

Yes. Resultatet blir detsamma i stort sett.

Bevaka tråden